به مارکوپکس خوش آمدید

کرونا ویروس چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کرونا  نوعی ویروس است، که عامل اصلی ابتلا به برخی بیماری هاست. این ویروس انواع مختلفی دارد. نوع تازه شناخته شده آن یعنی SARS-CoV-2، باعث ایجاد یک بیماری همه گیر تنفسی به نام COVID-19 شده است.

اولین بار علایم بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس جدید، در دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین گزارش شد. این علائم شامل سرفه، تب و لرز، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، درد عضلات بدن، گلودرد، از بین رفتن حس بویایی و چشایی، اسهال، سردرد، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، احتقان و آبریزش بینی است. بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا می تواند بسیار حاد و در بعضی موارد کشنده باشد.

کرونا ویروس می تواند از فرد به فرد دیگر منتقل شود. برای اطمینان از ابتلا به این ویروس باید آزمایشات مربوطه در آزمایشگاه ها انجام شوند.

تاکنون برای این بیماری هیچ واکسنی در اختیار عموم قرار نگرفته است. آنچه که مرتب توسط متخصصین برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس توصیه می شود، شستشوی مکرر دست ها، گرفتن دهان هنگام سرفه کردن، ماندن در خانه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است. لورن سائور، کارشناسی ارشد، مدیر عملیات و پاسخ دهی بحران با جان هاپکینز، مدیر تحقیقات واحد کنترل زیستی، هر آنچه را که باید در مورد کرونا ویروس بدانید با شما به اشتراک می گذارند.

چگونه کرونا ویروس گسترش و انتقال می یابد؟

کرونا ویروس هنگام سرفه یا عطسه از طریق قطرات رها شده در هوا پخش می شود. به طور کلی قطرات نمی توانند در هوا باقی بمانند و پس از چند ثانیه به سطح زمین می رسند، به همین دلیل رعایت فاصله فیزیکی در جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس موثر است.

ویروس کرونا

چگونه کرونا ویروس به انسان انتقال پیدا می کند؟

همانطور که گفته شد، اولین مورد کرونا  در  دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان شهر چین گزارش شد. اگرچه مقامات بهداشتی هنوز در حال جستجو برای یافتن منبع و علت دقیق انتشار این ویروس هستند، اما فرضیه های اولیه به بازار غذاهای دریایی در ووهان چین مرتبط میباشند.

برخی از افرادی که به این بازار مراجعه کرده اند، دچار ذات الریه ویروسی ناشی از این ویروس جدید شده اند. مطالعه ای که در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام شد، بیان داشت، که اولین بیمار گزارش شده در اول دسامبر ۲۰۱۹، هیچ گونه تماس یا ارتباطی با بازار غذاهای دریایی نداشته است. همچنان تحقیقات در مورد منبع و چگونگی شیوع این ویروس ادامه دارد.

دوره نهفتگی ویروس‌‍کرونا تا چه مدت طول می کشد ؟

علائم ابتلا به کرونا ویروس پس از ۱۴ روز در افراد بروز می کنند. به عبارت دیگر دوره نهفتگی این ویروس جدید ۱۴ روز است.

علائم COVID-19 چیست؟

علائم COVID-19 یا همان کرونا ویروس شامل موارد زیر است.

  • سرفه
  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • درد در عضلات بدن
  • گلو درد
  • از بین رفتن حس چشایی و بویایی
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احتقان یا آبریزش بینی

در موارد نادر، این ویروس می تواند منجر به مشکلات شدید تنفسی، نارسایی کلیه یا حتی مرگ شود. اگر تب یا هر نوع مشکل تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس دارید، با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

همچنین برای دسترسی سریعتر به خدمات پزشکی، قبل از مراجعه به پزشک، می توانید با بخش مراقبت های ویژه یا اتاق اورژانس بیمارستان تماس بگیرید و علائم خود را از طریق تلفن برای متخصصین بهداشتی و پزشکی شرح دهید.

در صورتی که بیمار هستید و نگران ابتلا به کرونا  می باشید، به شما پیشنهاد می شود، با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس پزشکی تماس بگیرید، به خصوص اگر علائمی مانند تنگی نفس شدید دارید.

چگونه کرونا  تشخیص داده می شود؟

تشخیص فقط از طریق معاینه فیزیکی دشوار است، زیرا علائم کرونا ویروس در موارد خفیف ممکن است شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی باشند. برای اطمینان و تشخیص دقیق در این مورد به آزمایشات آزمایشگاهی نیاز است.

نحوه درمان کرونا ویروس به چه صورت است؟

درمان خاصی برای این ویروس وجود ندارد. افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا بیمار می شوند، باید از طریق اقدامات حمایتی به درمان بپردازند، تا علائم را تسکین می دهند. در موارد شدید، گزینه های دیگری مانند داروهای تحقیقاتی و پزشکی توصیه می شود.

آیا کرونا ویروس باعث مرگ می شود؟

در ۲۱ اوت سال ۲۰۲۰، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا حدود ۷۹۴۲۵۶ گزارش شد. با این حال، ۱۴،۵۶۲،۰۷۰ نفر نیز از این بیماری بهبود یافته اند. این اطلاعات از بر اساس نقشه Coronavirus COVID-19 Global Cases توسط مرکز علوم و مهندسی سیستم های جان هاپکینز تهیه شده است .

آیا کرونا با سارس تفاوت دارد؟

سارس در واقع به معنای سندرم حاد تنفسی حاد است. در سال ۲۰۰۳، شیوع این بیماری در چین آغاز شد و قبل از پایان سال ۲۰۰۴ به دیگر کشورها نیز سرایت کرد. بیماری کرونا از جهاتی شبیه به بیماری سارس است. به عنوان مثال، هر دو نوع از خانواده کرونا ویروس هستند. چیزهای زیادی در این مورد هنوز ناشناخته است، اما به نظر می رسد، این ویروس سریعتر از سارس گسترش می یابد و همچنین شدت علایم در این بیماری کمتر است.

چگونه می توان خود را در برابر این بیماری محافظت کرد؟

رعایت مسائل بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی برای محافظت در برابر این بیماری بسیار مهم است.

درباره کرونا ویروس بیشتر بدانید

  • این ویروس در حیوانات مختلف نیز دیده شده است، اما به ندرت، کرونا ویروس حیوانی می تواند به انسان انتقال پیدا کند.
  • انواع مختلفی از کرونا ویروس وجود دارد. برخی از آنها علائمی مانند سرماخوردگی یا سایر بیماریهای خفیف تنفسی در گلو و ریه دارند.
  • سایر کورو ویروس ها می توانند باعث بیماریهای جدی تر شوند، از جمله آنها می توان به سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) اشاره کرد.
  • کرونا ویروس ها بر اساس ظاهرشان نامگذاری شده اند. در زیر میکروسکوپ، به نظر می رسد، این ویروس ها از ساختارهای برجسته ای مانند تاج پوشیده و احاطه شده اند.
منبع: 

www.hopkinsmedicine.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟