به مارکوپکس خوش آمدید

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک می‌کند. این موضوع می‌تواند پیچیده و چندجانبه باشد و نیازمند مدیریت دقیق است.

در گذشته، گردش کار یک بخش تصویربرداری به عنوان یک سیستم بسته عمل می‌کرد، به این معنا که که سفارش‌های تصویربرداری مبتنی بر کاغذ دریافت و به همان فرمت به پزشکان تحویل داده می‌شد. با این حال، با معرفی سیستم‌های اطلاعات تصویربرداری و PACS انقلابی در این فرایند اساسی ایجاد شده است.اکنون، دسترسی فوری به تصاویر و قابلیت دسترسی به آنها در هر زمان و هر مکان جزئی از بخش‌های تصویربرداری مدرن شده‌اند.

 

عملکرد اصلی سیستم های اطلاعات رادیولوژی (RIS)

سیستم اطلاعات تصویربرداری (RIS) یا مدیریت گردش کار بخش رادیولوژی به عنوان پایگاه داده مرکزی برای بخش‌های تصویربرداری عمل میکند  و امکان ذخیره، مدیریت و به اشتراک‌گذاری داده‌های تولید شده در بخش‌های تصویربرداری و مراکز تصویربرداری تشخیصی را فراهم می‌کند.

 

سیستم اطلاعات تصویربرداری عملیات روزانه مانند ثبت نام بیمار، نوبت دهی، پیگیری سفارشات، صدور صورت صورتحساب و گزارش و تا حد زیادی همکاری بین رادیولوژیست ها و پزشکان و همچنین بین مدیران و کارکنان پزشکی را تسهیل نموده است. از ثبت نام  بیماران تا انجام مطالعه واقعی، مراحل متعددی باید به طور یکپارچه هماهنگ شود تا گردش کار کارآمد و نتایج دقیق تضمین شود.

 

ویژگی‌های اساسی مورد نیاز برای نرم‌افزار RIS عبارتند از:

  • مدیریت اطلاعات بیمار (ثبت نام، نوبت دهی، پیگیری)

این فرآیند با ارجاع یک بیمار توسط یک پزشک به بخش تصویربرداری آغاز می‌شود و بخش رادیولوژی اطلاعات بالینی بیمار را برای مراحل بعدی وارد می‌کند.

  • نوبت دهی

سپس بخش رادیولوژی نوبتی را برای بیمار تنظیم می نماید.

  • پذیرش بیمار

هنگامی که بیماران به بخش رادیولوژی مراجعه میکنند، از آنها خواسته می شود تا اطلاعات شخصی و بیمه خود را ارائه، فرم های رضایت نامه را امضا و هر گونه سوالی دارند بپرسند.

  • آماده‌سازی

شرایط آماده‌سازی ممکن است بسته به روند تصویربرداری متغیر باشد. برخی از بیماران ممکن است نیاز باشد تا قبل از انجام برخی از اسکن‌ها ناشتا باشند یا مواد کانتراست را مصرف کنند تا  بافت های خاص با وضوح بیشتری نمایان شود.

  • تفسیر تصویر

پس از انجام تصویربرداری، تصاویر به دقت توسط رادیولوژیست بررسی می‌شوند تا هر گونه ناهنجاری یا یافته‌های مربوط را شناسایی و تحلیل کنند. اگر تصاویر قبلی برای مقایسه در دسترس باشند، رادیولوژیست‌ها آن‌ها را با مطالعات قبلی مقایسه کرده و از تخصص خود برای رسیدن به تفسیرهای دقیق استفاده می‌کنند.

  • گزارش دهی

رادیولوژیست‌ها با خلاصه‌نویسی یافته‌ها و توصیه‌های خود، گزارشات دقیقی را  ارائه می‌دهند. این گزارشات به عنوان ابزارهای تشخیصی حیاتی برای پزشکان معالج ارجاع دهنده عمل می‌کنند و در تشخیص و درمان بیماران بسیار کمک می‌کنند.

  • ارتباط نتایج

پس از دریافت گزارش رادیولوژی، پزشک معالج با بیمار ارتباط برقرار می‌کند. آن‌ها ممکن است نتایج را با بیمار مورد بررسی به اشتراک بگذارند، توضیحاتی در مورد تشخیص ارائه و گزینه‌های درمانی مناسب را پیشنهاد دهند. این ارتباط موثر اطمینان حاصل می‌کند که بیماران نتایج را درک کرده و در تصمیم‌گیری‌های مراقبتی خود فعالیت داشته باشند.

  • امور مالی

سیستم‌های RIS به ثبت دقیق سوابق مالی و پردازش پرداخت‌های الکترونیکی و ادعاهای خودکار می‌پردازند. که شامل ثبت و پردازش صورتحساب‌ها، مدیریت مالی بیماران، و انجام پرداخت‌های الکترونیکی مرتبط با خدمات رادیولوژی است.

 

ما را در لیندکین دنبال کنید:

https://www.linkedin.com/company/marco-pacs

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟