به مارکوپکس خوش آمدید

سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سرطان سینه به دلیل رشد کنترل نشده سلولهای سینه اتفاق می افتد. آشنایی بهتر با بیماری سرطان سینه، به درک چگونگی پیشرفت سرطان و اینکه سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست کمک می کند.

سرطان در نتیجه جهش ها یا تغییرات غیر طبیعی در ژن هایی که مسئول تنظیم رشد سلول ها و سالم نگه داشتن آنها هستند رخ می دهد. در هسته هر سلول ژنهایی وجود دارند که مانند “اتاق فرمان” هر سلول عمل کرده و تمامی فعالیت های سلول را کنترل می کنند. معمولا، سلولهای قدیمی بدن به طور مرتب از طریق فرآیند منظم رشد سلولی با سلول های جدید جایگزین می شوند. اما با گذشت زمان، جهش ها می توانند ژن های خاصی را در سلول “فعال” کرده و یا ژن های دیگری را در یک سلول “خاموش” کنند. به این ترتیب سلول تغییر می کند و شروع به تقسیم غیر قابل کنترل و بدون نظم می کند و با تولید سلولهای بیشتر، تومور ایجاد می کند.

تفاوت سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست؟

تومورها انواع مختلفی دارند. تومور می تواند خوش خیم (برای سلامتی خطرناک نباشد) یا بدخیم باشد (احتمال خطرناک بودن دارد). تومورهای خوش خیم به عنوان سرطان در نظر گرفته نمی شوند زیرا سلولهای آنها از نظر ظاهری به حالت طبیعی و سالم نزدیک هستند، به آرامی رشد می کنند و به بافتهای اطراف حمله نمی کنند و به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت نمی کنند. اما تومورهای بدخیم سرطانی هستند. سلولهای بدخیم اگر بدون درمان رها شوند، سرانجام می توانند از محدوده تومور اصلی فراتر رفته و به قسمتهای دیگر بدن گسترش یابند.

منشاء اصلی سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست؟

اصطلاح سرطان سینه به تومور بدخیم اطلاق می شود که از سلول های سینه متمایز شده است. معمولاً سرطان سینه یا از سلولهای لوبولار سینه آغاز می شود، یعنی غده های تولید کننده شیر یا از مجاری شیری که شیر را از لوبول ها عبور داده و از نوک سینه تخلیه می کنند.

همچنین سرطان سینه می تواند به طور نادری از بافتهای استرومائی نیز شروع شود. بافت استرومائی شامل بافتهای همبند چربی و فیبر سینه است.

با گذشت زمان، سلولهای سرطانی می توانند به بافت سالم سینه و اطراف آن حمله کنند و به داخل غدد لنفاوی زیر بغل راه یابند. غدد لنفاوی وظیفه فیلتر کردن سلول های بیگانه و سرطانی را دارد. اگر سلولهای سرطانی وارد غدد لنفاوی شوند، مسیری را برای ورود به قسمتهای دیگر بدن پیدا می کنند.

راهکار های پیشگیری از سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست؟

فعالیت هایی وجود دارد که هر شخص می تواند برای کمک به بدن در حد ممکن برای سالم ماندن انجام دهد، مانند پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن سالم، سیگار نکشیدن، محدود کردن الکل و ورزش منظم.

شما باید یاد بگیرید که چه کاری می توانید برای مدیریت عوامل خطر سرطان سینه انجام دهید. اگرچه این فعالیت ها ممکن است تاثیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه داشته باشد، اما نمی توانند عوامل خطر را به طور کامل از بین ببرند. ابتلا به سرطان سینه تقصیر شما یا فرد دیگری نیست.

احساس گناه نکنید و به خود نگویید که سرطان سینه به دلیل کاری است که شما یا هر کس دیگری انجام داده است.

مرحله بندی در سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست

مرحله سرطان سینه به میزان گسترش سلولهای بدخیم سرطانی از تومور اصلی اشاره دارد. سرطان سینه همیشه در اثر ناهنجاری ژنتیکی ایجاد می شود (یک “اشتباه” در ژنتیک رخ می دهد).

با این حال، تنها ۵-۱۰٪ از سرطان ها به دلیل ناهنجاری هایی است که از والدین به ارث می رسد. درعوض، ۸۵-۹۰٪ از سرطانهای سینه ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی است که به طور کلی در نتیجه روند پیری در زندگی اتفاق می افتد.

سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست
سرطان سینه خوش خیم و بدخیم چیست

مراحل سرطان سینه

مرحله سرطان سینه با خصوصیات سرطان مشخص می شود. این خصوصیات شامل اندازه و بزرگی سرطان و اینکه آیا سلول های سرطانی گیرنده های هورمونی دارند یا خیر. تعیین مرحله سرطان به شما و پزشک کمک می کند که :

  • پیش آگهی بیماری خود یعنی نتیجه احتمالی بیماری را بفهمید
  • در مورد بهترین گزینه های درمانی برای شما تصمیم گیری می شود
  • مشخص می کند که آیا آزمایشات بالینی خاصی مورد نیاز است یا خیر

مرحله بندی سرطان سینه معمولاً به صورت عددی در مقیاس ۰ تا IV بیان می شود. در مرحله صفر سرطان غیر تهاجمی است و در محل اصلی خود باقی می ماند و در مرحله چهارم یا مرحله آخر، سرطان تهاجمی شده و به خارج از سینه و به سایر قسمتهای بدن گسترش یافته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مرحله بندی سرطان، لطفاً به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

منبع:

www.breastcancer.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟