به مارکوپکس خوش آمدید

سی تی اسکن ریه کرونا چگونه است

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سی تی اسکن ریه کرونا چگونه است و چرا انجام می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

در مقاله عکس سی تی اسکن ریه سالم تصاویر متعددی از سی تی اسکن ریه سالم در مورد مراجعان با جنسیت و سن‌های متفاوت نشان داده شده است. با مقایسه تصاویر سی تی اسکن افراد مبتلا به کووید-۱۹ و افراد سالم می‌توان تأثیر این بیماری را بروی ریه مشاهده کرد.

همچنین در مقاله سی تی اسکن چیست به طور کامل در مورد این روش تصویربرداری پزشکی، دلایل و شرایط انجام آن و همچنین خطرات وعوارض آن توضیح داده شده است.

مختصری درباره بیماری کووید-۱۹

کووید-۱۹(بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹) یک بیماری مسری است. اولین موارد ابتلا به این بیماری اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان چین مشاهده شدند.

تا کنون ۲۴ میلیون مورد ابتلا در سراسر جهان ثبت شده است و بیش از ۸۱۵۰۰۰ نفر براثرکرونا جان خود را از دست داده‌اند. برای تشخیص کووید-۱۹ باید تست RT-PCR انجام شود.

سی تی اسکن ریه کرونا به عنوان یکی از راه‌های تشخیص بیماری

طبق گزارش رادیوپدیا، آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که بهتراست سی تی اسکن برای تشخیص کرونا تجویز نشود، بلکه تنها برای ارزیابی وضعیت بیمار سی تی اسکن ریه تجویزشود. بسیاری از مراکز رادیولوژی و تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که نباید سی تی اسکن ریه کرونا را به عنوان یک روش تشخیص برای کووید-۱۹ در نظر گرفت.

در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۰، یک مؤسسه آمریکایی-سنگاپوری اعلام کرد که نتایج سی تی اسکن را به عنوان یکی از معیارهای تشخیص کووید-۱۹ در نظر نمی‌گیرد.

با این وجود، بسیاری از مراکز دیگر از نتایج سی تی اسکن ریه به عنوان یکی از راه‌های تشخیص بیماری کووید-۱۹ استفاده می‌کنند.

پروتوکل انجام سی تی اسکن ریه افراد مبتلا به کووید-۱۹

بیماران کرونایی که به سی تی اسکن نیاز دارند باید سی تی اسکن ریه بدون ماده حاجب یا کنتراست انجام دهند. مگر اینکه کنتراست یدینه متوسط تعیین شده باشد.

سی تی اسکن ریه باید با ضخامت برش‌های ۰.۶۲۵ تا ۱.۵ میلی متر (بدون فاصله) انجام شود. اگر کنتراست یدینه متوسط تعیین شده باشد، به عنوان مثال درCPTA، باید پیش از استفاده از کنتراست، یک اسکن بدون کنتراست انجام شود.

چراکه کنتراست ممکن است بروی تشخیص الگوهای نمای گراند گلاس (GGO (ground-glass opacification تأثیر بگذارد.

مشخصه‌های پرتونگاری

یافته‌های اولیه درعکس رادیولوژی و سی تی اسکن ریه فرد مبتلا به کرونا، پنومونی آتیپیک را نشان می‌دهد.

در این بیماری درگیری یک و یا چند لوب شایع است. هرچند تصویربرداری دارای محدودیت‌هایی برای نشان دادن موارد مبتلا به کرونا است. به طوریکه در مراحل اولیه یا میانی دوره بیماری، تا ۱۸ درصد احتمال خطا در سی تی اسکن وجود دارد و ریه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نرمال تشخیص داده می‌شود.

اما در موارد بیماری شدید این خطا به ۳ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین توصیه کنونی بسیاری از متخصصان این است که برای تشخیص کرونا بهتر است از تصویربرداری پزشکی استفاده نکرد. تنها در شرایط حاد و برای بررسی وضعیت بیمار از تصویربرداری پزشکی استفاده شود.

نتایج سی تی اسکن ریه کرونا

یافته‌های اولیه از سی تی اسکن افراد بالغ به این صورت گزارش شده است.

  • نمای گراند گلاس (GGO (ground-glass opacification،
  • ظهور الگوی CRAZY PAVING
  • ضخیم شدن برونش عروقی در محل آسیب
  • انقباض برونشکتازی

نتایج سی تی اسکن ریه کرونا زیر بیشترین مقدار مشخصه را نشان داده‌اند:

  • توزیع پیرامونی
  • نمای گراند گلاس
  • ضخامت برونش عروقی

تغییرات زمانی سی تی اسکن

چهار مرحله مختلف سی تی اسکن ریه بیماران مبتلا به کرونا گزارش شده است:

  • مرحله ابتدایی/اولیه (۰ تا ۴ روز اول): سی تی اسکن نرمال یا فقط نمای گراند گلاس GGO. بیشتر از نصف بیماران در دو روز اول پس از آغاز علائم بیماری سی تی اسکن ریه نرمال دارند.
  • مرحله پیش رونده (روز های ۵ تا ۸): افزایش نمای گراند گلاس (GGO) و پیدایش الگوی CRAZY PAVING.
  • مرحله اوج (روزهای ۹ تا ۱۳): تشدید
  • مرحله فروکش (روز ۱۴ به بعد): با رو به بهبودی رفتن روند بیماری علائم فیبروز (fibrous stripes) ظاهر می‌شوند و ناهنجاری‌ها پس از گذشت یک ماه و بیشتر بر طرف می‌شوند.

سی تی اسکن ریه کرونا کودکان

در مطالعه کوچکی که بر روی پنج کودکی که با تست RT-PCR مثبت به بیمارستان ارجاع داده شده‌اند سی تی اسکن ریه هم انجام شده است. در میان این پنج کودک، سی تی اسکن ریه سه نفر ناهنجاری‌هایی داشته است. ناهنجاری اصلی که مشاهده شد نمای گراند گلاس دو جانبه تکه تکه بود. این ناهنجاری مشابه بزرگسالان بود اما کم تراکم تر. در تمام موارد پس از بهبود کامل، عوارض ریوی بر طرف شدند.

در ۱۸ مارس ۲۰۲۰، مطالعه بزرگتری شامل ۱۷۱ کودک با بیماری کووید-۱۹ که در بیمارستان مورد ارزیابی قرار گرفته بودند انجام شد. جزئیات این مطالعه به صورت یک مقاله در مجله پزشکی نیوانگلند New England Journal of Medicine منتشر شد.

در یک سوم موارد نمای گراند گلاس مشاهده شد. در حالیکه در سی تی اسکن ریه ۱۶ درصد از کودکان هیچ نشانه‌ای از مشخصات پنومونی دیده نشد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به این سایت مراجعه کنید.

تصاویری از سی تی اسکن ریه کرونا

در تصویر زیر سی تی اسکن یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ نشان داده شده است.در این عکس مواردی که نشان دهنده پنومونی ریه هستند با فلش زرد نشان داده شده‌اند.

 

در تصویر زیر سی تی اسکن یک فرد دیگر مبتلا به کووید ۱۹ نشان داده شده است. در این عکس مواردی که نشان دهنده نمای گراند گلاس در ریه هستند با فلش مشکی نشان داده شده اند.

منابع

radiopaedia.org

ajem.tums.ac.ir

hopkinsmedicine.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟