به مارکوپکس خوش آمدید

چهار فناوری برتر در تصویربرداری پزشکی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فناوری های زیادی وجود دارند که مراقبت های بهداشتی را تحت تاثیر قرار می دهند، اما به نظر می رسد هیچ یک به اندازه هوش مصنوعی بر این مراقبت ها تاثیر ندارند. ماه نوامبر تا فوریه برای حوزه تصویربرداری پزشکی بسیار جالب بوده است ، زیرا دو کنفرانس مهم آخرین تحولات در این حوزه را ارائه دادند. در حقیقت، همانطور که مراقبت های بهداشتی به فناوری های آینده نگرانه چشم دوخته اند، رادیولوژی نیز این رویکرد را انتخاب کرده است. ما در این مقاله به بررسی ۴ فناوری برتر در تصویر برداری پزشکی می پردازیم. این فناوری ها عبارتند از:

۱. استفاده از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی

تردیدی نیست که هوش مصنوعی جامعه رادیولوژی را به طوفان کشانده است و امسال تمرکز بر روی چگونگی کارکرد بهتر این فناوری در خدمت به رادیولوژیست ها است. بدون اینکه بخواهیم به جزئیات خدمات انجام شده توسط رادیولوژیست ها وارد شویم، سعی می کنیم به تجربه جدید خدمت به بیمار با استفاده از هوش مصنوعی اشاره کنیم. در این روش با استفاده از الگوریتم های خاص، پزشک قادر است بهترین آزمایش ها را انتخاب و سپس آن را بر روی بیمار اجرا کند.

روند استفاده از تصویر برداری پزشکی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی سرعتی بسیار بیشتر از اجرای این رو از طریق سی تی اسکن و ام آر آی خواهد داشت. زیرا این نوع الگوریتم ها به راحتی تعیین می کنند که مناسب ترین حالت برای دستگاه چه حالتی خواهد بود. در نتیجه تنظیمات مناسب برای اسکن به سادگی و بر اساس جنس، سن و نوع و منطقه بیماری فرد بیمار انتخاب می شود.

استفاده از هوش مصنوعی سبب افزایش دقت تصاویر رادیولوژی و تشخیص قطعی بیماری می شود
استفاده از هوش مصنوعی سبب افزایش دقت تصاویر رادیولوژی و تشخیص قطعی بیماری می شود

با استفاده از این شیوه، بیمار در معرض دوزهای بسیار کم اشعه قرار خواهد گرفت. زیرا در روش های امروزی برای اینکه بتوانیم عکسی با کیفیت به دست بیاوریم دوز و شدت اشعه باید بسیار زیاد باشد. اما استفاده از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی به آسانی شدت دوز اشعه را کاهش خواهد داد. با این روش رادیولوژیست ها می توانند تصاویر را به سرعت دریافت و پردازش کنند. در تصویربرداری پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی به این دلیل که جزئیات کاملا برجسته می شوند در نتیجه هیچ نکته ای هر چند کوچک نیز از چشم پزشک و رادیولوژیست دور نمی ماند.

استفاده از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی سبب می شود که بیماری فرد در اولین دفعه از تصویربرداری نیز به دقت و به خوبی تشخیص داده شود. از آنجا که هوش مصنوعی قادر به بررسی و تحلیل تمام سوابق بیماری فرد است، در نتیجه می تواند برنامه درمانی بهتر و جامع تری نیز برای بیمار انتخاب کند. در این شیوه تمام تصاویر حاصل از عکسبرداری ما موارد پیش آگاهی های قبلی مقایسه می شود، و می تواند پزشک .و رادیولوژیست را به دقت برای رسیدن به تشخیص دقیق و درست راهنمایی کند.

استفاه از هوش مصنوع در تصویربرداری پزشکی می تواند بیمار و پزشک ر در مسیر بالینی و درمانی درست قرار دهد. به زور کلی، معنی استفاده از این روش برای بیماران این است که آنها می توانند انتظار تشخیص دقیق تر و درمانی بهتر را داشته باشند.

۲. استفاده از واقعیت افزوده در تصویربرداری پزشکی

استفاده از واقعیت افزوده در جراحی
                                                                                                            استفاده از واقعیت افزوده در جراحی

با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، دانشمندان و محققین در حال یافتن بسیاری از کاربردهای جدید در زمینه مراقبت های بهداشتی و پزشکی هستند. در بسیاری از موارد، جراحان با مطالعه اسکن رادیولوژی از بیمار، خود را برای جراحی آماده می کنند. تصویربرداری پزشکی سه بعدی توانایی آنها در تجسم بهتر آناتومی بیمار را بهبود بخشیده است.

اما ارزیابی ریل تایم یک موقعیت واقعی در حین عمل جراحی می تواند چالش بزرگی باشد که پیش روی یک جراح قرار دارد. بهترین راه حل در این مورد، ارائه پشتیبانی از فلوروسکوپی در حین جراحی بوده است. با استفاده از AR یا واقعیت افزوده می توان تصاویر پزشکی را بر روی هدست های AR تبدیل و نصب کرد که جراح می تواند هنگام انجام جراحی از این تصاویر استفاده کند.

یک نمونه از راه حل ها برای برنامه ریزی های پیش از جراحی مبتنی بر AR یا واقعیت افزوده، سیستم Open Sight AR Novarad است که اکنون توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است. استفاده از این روش به جراحان اجازه می دهد که بتوانند به راحتی برای جراحی خود برنامه ریزی داشته باشند.

۳. تصویر سه بعدی چاپی

تصاویر سه بعدی یکی از جدیدترین پیرقت های در حوزه رادیولوژی است
                                                                                        تصاویر سه بعدی یکی از جدیدترین پیرقت های در حوزه رادیولوژی است

غالبا بیماران قبل از آغاز جراحی، توضیحی کامل از روند اجرای عمل و آنچه که قرار است در اتاق عمل رخ دهد دریافت می کنند. برخی از جراحان تمایل دارند در این مرحله از واقعیت افزوده برای درک بهتر بیمار استفاده کنند. اما در ایالات متحده پزشکان سعی می کنند برای توضیح تمام وقایع اتاق عمل از همزمان از دو روش موثر در حوزه تصویربرداری پزشکی استفاده کنند. به همین دلیل واقعیت افزوده و تصاویر سه بعدی در آمریکا برای توضیح روند جراحی به بیمار به کار گرفته می شوند.

در برخی از بیماریها مانند تومورهای کلیه یا سرطان پروستات استفاده از تصاویر سه بعدی چاپ شده ناشی از تصویربرداری پزشکی می تواند به بیمار در درک بهتر بیماری و لزوم جراحی و یا آگاهی از برداشتن توده ها کمک موثری بکند. استفاده از این روش ها به بیمار کمک می کند تا بتواند به راحتی در باره قبول انجام جراحی تصمیم بگیرد.

علاوه ب این می تواند اعتماد کامل و بیشتری به تیم جراحی داشته باشد. استفاده از تصاویر سه بعدی چاپ شده در تصویربرداری پزشکی به جراح نیز کمک می کند تا جزئیات محل جراحی را به خوبی بررسی کند. در نتیجه آمادگی جراح نیز برای شروع عمل افزایش خواهد یافت.

۴. فناوری دیجیتالی دوقلو در تصویربرداری پزشکی

تصویر برداری دیجیتالی علاوه بر تشخیص بهتر، می توان تضمین کننده درمان قطعی بیماری باشد
تصویر برداری دیجیتالی علاوه بر تشخیص بهتر، می توان تضمین کننده درمان قطعی بیماری باشد

یکی دیگر از فناوری هایی که امروز در تصویربرداری پزشکی به کار می رود، فناوری دیجیتالی دوقلو است. از این روش برای درک بهتر عملکرد پیچیده اندام هایی مانند قلب استفاده می شود. در این فناوری تصویربرداری پزشکی تصاویر سه بعدی به دست می آید. برای درک بهتر شرایط این تصاویر از ابزار تفسیری خاص استفاده می شود.

این نوع تصویربرداری پزشکی تجسمی واقع بینانه از وضعیت جسمانی فرد بیمار در اختیار پزشک قرار می دهد. با استفاده از این شیوه پزشک به آسانی می تواند بیماری را تشخیص داده و روش های درمانی مناسب را برای هر اختلال انتخاب کند. این روش می تواند گام موثری در تشخیص به موقع و زودهنگام بیماری باشد. بنابراین، با استفاده از این فناوری در تصویربرداری پزشکی می تواند درمان بهتر و سلامتی بیمار را تضمین کرد.

منبع:

www.itnonline.com

 

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟