به مارکوپکس خوش آمدید

سونوگرافی آنومالی چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سونوگرافی آنومالی وسیله ای برای کنترل رشد طبیعی اعضاء و ارگانهای داخلی بدن جنین و بررسی محل قرارگیری جفت جنین در رحم است . همچنین با این روش مایع آمنیوتیک , بند ناف جنینی , رحم و دهانه رحم مادر کنترل می شود . نام دیگر آن اسکن ۱۸-۲۰ هفتگی بارداری می باشد.

پزشک سونوگرافی میزان رشد طبیعی بدن جنین را بررسی و به این وسیله تاریخ تولد را تعیین می کند. این اسکن ناهنجاری های غیر طبیعی در اندامهای مختلف جنین نظیر قلب , ستون فقرات و نخاع , معده , کلیه ها و ریه ها را شناسایی می کند. توجه داشته باشید که این اسکن تنها بخشی از ناهنجاری ها را شناسایی می کند.

سونوگرافی آنومالی جنین

سونوگرافی آنومالی در تشخیص جنسیت جنین به والدین کمک می کند و معمولا تا ۹۵ درصد این تشخیص صحیح می باشد.

جفت می تواند در پایین رحم و نزدیک به دهانه رحم قرار گیرد که بوسیله این سونوگرافی مشخص می شود. به این نوع جفت جفت سرراهی یا پلاسنتا پرویا (preavia) گفته می شود.در این شرایط در سه ماهه سوم بارداری سونوگرافی آنومالی برای بررسی مجدد وضعیت و محل قرارگیری جفت انجام می شود .

قرار گیری جفت در نزدیک دهانه رحم در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری خطری برای جنینی ومادر ندارد. اما اگر این وضعیت در سه ماهه سوم بارداری ادامه یابد ممکن است خطر خونریزی در هنگام زایمان افزایش یابد.

در اینصورت پزشک یا ماما درباره نحوه تولد نوزاد با شما مشورت خواهند کرد.

زمان انجام سونوگرافی آنومالی :

سونوگرافی آنومالی در سه ماهه دوم بارداری یعنی بین ۱۸ تا ۲۰ هفتگی جنین انجام می شود

نحوه انجام سونوگرافی آنومالی :

این اسکن از روی شکم مادر انجام می شود .معمولا پزشک با ژل مخصوص و حرکت دسته حسگر دستگاه بر روی شکم مادر تصاویری از جنین بر صفحه مانیتور خواهد داشت.زمان لازم برای انجام آن ۳۰ دقیقه می باشد. با مشاهده تصویر نوزاد والدین احساس دلبستگی و علاقه بیشتری به او خواهند داشت که می توانند این احساس را با خانواده خود مطرح کنند. چنانچه شاغل هستید می توانید با ارائه گواهی پزشکی برای انجام سونوگرافی مرخصی بگیرید.

آنچه سونوگرافی آنومالی به ما نشان می دهد؟

با این اسکن مادر می تواند ضربان قلب کودک , نخاع , حرکت دست ها و پاها را ببیند . اگر جنین مایع آمنیوتیک موجود در کیسه رحمی را خورده باشد به شکل حباب های تیره رنگی در صفحه مانیتور دیده می شوند.

آیا انجام سونوگرافی ضروری است؟

انجام این اسکن کاملا اختیاری است اما شما می توانید با گفتگو با پزشک یا ماما اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

نتیجه سونوگرافی و اقداماتی که بعد از آن باید انجام دهیم؟

پزشک سونوگرافی کلیه اطلاعات مربوط به جنین را به پزشک یا ماما ارسال خواهد کرد.

اگر در تصاویر اسکن نوزاد اختلالات و ناهنجاری هایی دیده شود تست ها و آزمایش های بیشتری باید انجام شود. علاوه بر آن مشورت با مشاور ژنتیک , متخصص کودکان , زنان و زایمان نیز باید انجام شود.

 

منبع :

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟