به مارکوپکس خوش آمدید

سونوگرافی ان تی (NT) چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اکنون که باردار هستید , سلامت شما وفرزندتان باید در تمام دوران بارداری با دقت کنترل و چک شود . این کنترل شامل آزمایشات و روشهای غربالگری به جهت اطمینان از سلامت و غربالگری از ناهنجاریهای ژنتیکی جنین است. سونوگرافی ان تی (NT) یکی از این آزمایشات می باشد .

سونوگرافی ان تی (NT) چیست؟

یک روش ارزیابی برای تشخیص ناهنجاریهای کروموزومی قبل از تولد نوزاد می باشد .سندرم داون یکی از شایعترین اختلالات کروموزومی در بین نوازدان است چنانکه دربین ۷۰۰ نوزاد آمریکایی یک نوزاد به این سندرم مبتلا است . دو سندرم نادر و کشنده پاتائو (تریزومی۱۳ ) و ادوارد ( تریزومی ۱۸ ) نیز توسط سونوگرافی ان تی (NT) مشخص می شوند.

بهترین زمان انجام سونوگرافی ان تی (NT) بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری است و معمولا با اندازه گیری ضخامت بافت گردن جنین درحال رشد انجام می شود. بر اساس تست ان تی میانگین اندازه ضخامت بافت گردن جنین ۱۲/۸ میلی متر است و چنانچه نتیجه سونوگرافی بزرگتر از این عدد باشد احتمال بروز ناهنجاری کروموزومی افزایش می یابد.

شایان ذکر است که وجود یک مایع یا فضای خالی در ناحیه پشت گردن جنین در حال رشد فرآیندی غیرمعمول نمی باشد . علاوه بر این مطالعات نشان داده است که ۱۳ درصد نوازادانی با اندازه عدد ان تی بزرگتر از ۲.۵ میلی متر نوزادانی با تعداد کروموزم نرمال می باشند . سونوگرافی ان تی (NT) تنها ناهنجاریهای کروموزومی گفته شده را شناسایی می کند .این آزمایش به پزشک شما در تعیین میزان بروز خطر ناهنجاری و انجام آزمایشات بیشتر در صورت لزوم , کمک میکند.

 

نحوه انجام سونوگرافی ان تی:

این غربالگری توسط پزشک انجام می شود آزمایشی غیر تهاجمی که از روی شکم مادر انجام می شود . برای انتقال امواج صوتی و حرکت آسان حسگر (مبدل) دستگاه از ژل مایع در حین سونوگرافی استفاده می شود . روش سونوگرافی ترنس واژن جایگزینی برای روش ان تی می باشد . در این روش با ورود حسگر به واژن غربالگری و چکاپ جنین انجام می شود .

میزان دقت غربالگری با سونوگرافی ان تی(NT) در تشخیص ناهنجاریهای خطرناک کروموزومی ۷۰ -۷۵ درصد است .بنابراین اگر سونوگرافی ان تی(NT) به عنوان تنها روش غربالگری باشد جواب نهایی تا ۵ درصد می تواند اشتباه باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه به انجام سونوگرافی NT  همراه با دو نوع تست غربالگری خونی شامل آزمایش نشانگرهای چهارگانه خون و آزمایش غیر تهاجمی (NITP ) را , می کنند . این مجموعه میزان دقت تشخیص ناهنجاری های جنینی را به میزان ۹۲ – ۸۳ درصد افزایش می دهد.

جواب مثبت سونوگرافی ان تی (NT ) و پیامدهای آن:

نتیجه غربالگری انجام شده تنها یک احتمال است و نشان دهنده وجود اختلالات کروموزومی قطعی در جنین نمی باشد . بنابراین در این مرحله باید آرامش خود را حفظ کنید.

اگر ناهنجاری کروموزومی در جنین وجود دارد. پزشک ممکن است برای اطمینان بیشتر دو تست آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای جنینی را به شما پیشنهاد دهد.

آزمایش آمنیو سنتز در واقع بررسی و آنالیز مایع آمنیوتیکی اطراف جنین در رحم مادر می باشد. این مایع حاوی سلولهای جنینی و ماده ژنتیکی او می باشد . در این روش نمونه برداری از طریق سوزن (سرنگ) از شکم مادر انجام می شود.

آزمایش سی وی اس ( نمونه برداری از پرزهای جفتی ) نمونه برداری و آزمایش بر روی بافت جفتی جنین با هدف تعیین اختلالات کروموزومی و سایر مشکلات ژنتیکی می باشد .

احتمال سقط جنین با انجام دو تست آمنیوسنتز و سی وی اس ( CVS) بسیار کم است.

توجه داشته باشید که سونوگرافی NT  تنها یک آزمایش است و تشخیص قطعی ناهنجاریهای کروموزومی در جنین نمی باشد . پزشکان برای اطمینان از سلامت جنین این تست غربالگری را پیشنهاد میدهند. تعدادی از مادران باردار به دلیل نگرانی از نتیجه تست وتاثیر آن بر جنین از انجام آن خودداری می کنند . برای کاهش استرس و نگرانی در رابطه با انجام غربالگری با پزشک خود مشورت کنید.

سابقه بیماریهای ژنتیکی رایج در خانواده خود را با تیم پزشکی مطرح کنید تا لزوم انجام تست غربالگری ان تی( NT) برای تشخیص سلامت جنین در دوران بارداری تعیین شود.

منبع :

www.cwcare.net

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟