به مارکوپکس خوش آمدید

پروتکل DicomMpeg4 چیست و چه مزایایی دارد؟

چکیده مقاله

stream عبارت است از انتقال مداوم فایل‌های صوتی یا تصویری از سرور به یک درخواست کننده (client). در برنامه‌ نویسی، منظور از stream جریانی از داده‌هاست که از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود و به این فرآیند streaming گفته می‌شود.
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

Stream چیست؟
stream عبارت است از انتقال مداوم فایل‌های صوتی یا تصویری از سرور به یک درخواست کننده (client).
در برنامه‌ نویسی، منظور از stream جریانی از داده‌هاست که از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود و به این فرآیند streaming گفته می‌شود.

Unicast playback communication flow using RTSP-WME
Unicast playback communication flow using RTSP-WME

نحوه کار

ویدئو stream یک فایل ضبط شده یا Real-Time می‌باشد که بر روی یک سرور از راه دور میزبانی می‌شود، آغاز می‌گردد. هنگامی که سرور درخواست کاربر را دریافت کرد، داده‌های موجود در فایل ویدئویی، فشرده شده و به صورت قطعه قطعه به دستگاه درخواست کننده ارسال می‌شود. فایل‌های صوتی و تصویری به بسته‌های داده تقسیم می‌شوند، جایی که هر بسته حاوی یک قطعه کوچک داده است.
هنگامی که درخواست کننده بسته‌های داده را دریافت کرد، یک پخش کننده ویدئو در سمت کاربر، داده‌ها را از حالت فشرده خارج کرده و تصویر و صدا را تفسیر می‌کند.
دلایل افت سرعت می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • پایین بودن سرعت اینترنت
  • کم بودن پهنای باند
  • تأخیر و ترافیک در شبکه
  • نداشتن پردازنده کافی برای پخش ویدئو

MPEG چیست؟

MPEG رایج‌ترین فرمت ویدئویی است که مخفف Moving Picture Experts Group، گروه کارشناسان تصویر متحرک است که اشاره به گروه سازنده‌ آن دارد.
Mpeg

MPEG4 چیست؟

طی سالیان گذشته فرمت MPEG4، در دنیای تکنولوژی برای فرمت‌های ویدئویی ارائه شده بود که مزیت‌های قابل توجه‌ای داشت.
این فرمت معمولا نسبت به فرمت‌های دیگر مانند AVI و QuickTime کیفیت بالاتری دارد و برای فشرده‌سازی بیشتر فریم‌های تصویر، فقط تغییرات ایجاد شده در فریم‌های پشت سر هم را ذخیره می‌کند. در این حالت دیگر لازم نیست هر فریم به صورت جداگانه ذخیره‌سازی شود در نتیجه یک نوع فشرده‌سازی با کیفیت بالا نیز محسوب می‌شود.

پزشکی و اهمیت تصویربرداری دیجیتال

طی چند دهه اخیر، تصویربرداری پزشکی توسعه قابل توجه‌ای داشته است. استاندارد بین‌المللی تصویربرداری دیجیتال و ارتباط پزشکی (Digital Imaging and Communications in Medicine) Dicom به این اصل مهم کمک کرد که همواره کیفیت تصاویر پزشکی در سطح بالا نگه داشته شود و با راه اندازی سامانه پکس در مراکز درمانی، امکان ذخیره‌سازی، بازیابی و پردازش تصاویر پزشکی فراهم شده است.

نحوه نمایش تصاویر Film Base

ارتباط تمامی دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی با پکس تنها از طریق خروجی دایکام امکان پذیر است و پکس تصاویرپزشکی بیماران را با فرمت دایکام نمایش می‌دهد.
در این میان تصاویر Film Base مانند آنژیوگرافی، سونوگرافی و … نیز با فرمت و پسوند دایکام دریافت و ذخیره می‌شوند. این تصاویر حجم بسیار بالایی داشته و فضای زیادی را در سرور پکس به خود اختصاص می‌دهند که این مورد می‌تواند در سرعت نمایش تصاویر در بستر اینترنت تاثیر گذار باشد.

پروتکل DicomMpeg4

اکنون با استفاده از تکنولوژی‌های روز، پروتکل جدید DicomMpeg4 در جهت بهبود نمایش تصاویر Film Base و بااستفاده و ترکیب دو فرمت MPEG4 و Dicom ارائه شده است.
پروتکل‌های جدید اعلام شده توسط Nema در لینک زیر قابل مشاهده می‌باشد:
dicom.nema.org

نمایش تصاویر Film Base با استفاده از پروتکل جدید Dicommpeg4

اکنون با بهره گیری از پروتکل DicomMpeg4، درصورتی که در پکس ذخیره سازی به‌صورت ویدئو باشد، دیویژن می تواند از تمامی فرمت های ویدئو (MPEG2 ،MPEG4 ،HEVC) پشتیبانی کند.

مزایا

  • صرفه جویی در فضای سرور پکس

بافشرده سازی استاندارد تصاویر Film Base ( تصاویر فعلی و تصاویری که ازین پس ذخیره خواهند شد)، کاهش چشمگیری در فضای سرور ایجاد و از فضای موجود بهینه استفاده خواهد شد.

  • افزایش سرعت مشاهده تصاویر Film Base

افزایش چشم‌گیر سرعت در تبادل داده‌ها، به نحوی‌که کاربر حتی در بستر اینترنت می‌تواند با دیویژن تصاویر بزرگ Film Base مانند XA یا US و …. را مشاهده کند.

  • صرفه جویی در زمان پزشکان

بالا بودن سرعت تبادل داده‌ها، باعث سهولت در مشاهده و تشخیص تصاویر پزشکی بیماران و صرفه‌جویی در زمان پزشکان رادیولوژیست و دیگر کاربران پکس می‌شود.

 

تفاوت DicomMPEG4 و Dicom در نمایش تصاویر Film Base

از آن جایی که تصاویر Film Base، از تعداد زیادی فریم تصویر تشکیل شدند، در فرمت دایکام، برای نمایش تصاویر، هر تصویر دایکام به صورت مجزا برای درخواست کننده (client) ارسال می‌شود به طور مثال برای بیماری که داری ۱۰۰ فریم تصویر، هر تصویر دایکام باید هر بار به طور مجزا ارسال می‌شود تا پزشک بتواند تصاویر بیمار را مشاهده کند.
ولی در فرمت جدید DicomMpeg4 ابتدا فقط یک تصویر دایکام ارسال می‌شود و برخلاف روش قبل دیگر هر بار فریم تصویر جدید ارسال نمی‌شود و هربار تنها فایل تغییرات آن فریم تصویر، نسبت به اولین تصویر دایکام ارسال می‌شود.

مراحل فنی پیاده سازی پروژه در مراکز درمانی

  1. بروزرسانی تمامی دیویژن ها به آخرین نسخه.
  2. بروزرسانی پکس به آخرین نسخه، که از این پس تصاویر به‌صورت DicomMpeg4 ذخیره سازی شود.
  3. تبدیل تمامی تصاویر قدیمی موجود در سرور پکس مراکزدرمانی به DicomMpeg4 که با گذشت زمان و انجام این کار، فضای قابل توجهی آزاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

منابع :

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟