به مارکوپکس خوش آمدید

نقش سامانه پیامکی در مراکز درمانی

چکیده مقاله

در سال 1984، قبل از توسعه و تکثیر تلفن‌های همراه، بیش از نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کردند که به ازای هر 100 نفر یک تلفن داشتند، بطوریکه 2/3 مردم در سراسر جهان به تلفن دسترسی نداشتند. امروزه، ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشورهای در حال توسعه به 90% رسیده است، تقریباً 7 میلیارد اشتراک تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد.
آنچه در این مقاله خواهید خواند:
در سال ۱۹۸۴، قبل از توسعه و تکثیر تلفن‌های همراه، بیش از نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کردند که به ازای هر ۱۰۰ نفر یک تلفن داشتند، بطوریکه ۲/۳ مردم در سراسر جهان به تلفن دسترسی نداشتند. امروزه، ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشورهای در حال توسعه به ۹۰% رسیده است، تقریباً ۷ میلیارد اشتراک تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد. فناوری موبایل به دلیل هزینه کم، تحویل سریع، مسائل ایمنی و کاهش نفوذ نسبت به تماس‌های تلفنی، در زمینه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است و در راهبردها و دستورالعمل‌های مختلف توصیه می‌شود. یکی از پرکاربردترین کانال‌های ارتباط بین‌ فردی سیار، سرویس پیام‌کوتاه (SMS) یا پیام‌های متنی نامیده می‌شود که شامل ایجاد و تبادل بی‌درنگ پیام‌های الفبایی ۱۶۰ کاراکتری یا کمتر است که استفاده از آن در خدمات مراقبت‌های درمانی نیز رایج می‌باشد. یکی از این فناوری‌ها، پیام‌‌های متنی تلفن‌همراه است که یک روش ارتباطی شناخته شده در جوامع امروزیست و ارتباطات بین افراد را تغییر داده همچنین استفاده از این فناوری را در خدمات مراقبت‌های درمانی نیز افزایش داده است. در مراکز درمانی با استفاده از سامانه پیامکی می‌توانند با صرف حداقل هزینه در ارائه خدمات به بیماران قدم بردارند. اما چگونه؟ لطفا به ادامه مطلب توجه فرمایید.

سامانه پیامکی چیست؟

سامانه پیامکی نرم‌افزاری تحت وب (اسکریپت) می‌باشد که به سرویس‌های مخابراتی متصل شده و امکان ارسال و دریافت پیامک از طریق اینترنت را برای شما فراهم می آورد. در دنیای امروز که بسیاری از افراد به وسایل ارتباطی بی‌سیم به‌راحتی دسترسی دارند، برخورداری از سامانه‌ای هوشمند که فرصت ارتباط سریع، هدفمند و ارزان را برای افراد درهر نقطه‌ای از جهان فراهم آورد، انتخاب هوشمندانه ایست.

سامانه پیامکی در مراکز درمانی

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کوچک و بزرگ می‌توانند از امتیازات سامانه پیامکی و ارسال پیامک انبوه به عنوان یک راه ارتباطی مقرون به صرفه برای انجام تعاملات بهتر با بیماران بهره‌مند شوند. اگرچه آن‌ها می‌توانند نامه ارسال کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند، اما این راه‌های ارتباط با بیماران منسوخ شده و بسیار پرهزینه و زمان‌گیر می‌باشد. آن‌ها به یک نیروی تمام وقت نیاز دارند تا بتوانند با این شیوه‌ها با بیماران ارتباط بگیرند. ارسال پیامک توسط سامانه پیامکی می‌تواند بهترین راه‌حل برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی درمراکز درمانی باشد.

کاربرد سامانه پیامکی تا به امروز درمراکز درمانی

بعد ازعبور از حالت سنتی و دستی، امروزه شاهد پیشرفت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حوزه ارتباط با بیماران هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن استفاده از سامانه‌های پیامکی می‌باشد که همواره خدماتی نظیر لیست زیر را ارائه می‌کنند.
  • اطلاع‌رسانی شماره پرونده بیمار به محض تشکیل پرونده
  • یادآوری موعد نوبت بیمار
  • اطلاع‌رسانی ساعات و روزهای حضور پزشک
  • یادآوری مراقبت‌های بهداشتی قبل و بعد از درمان
  • اعلام نتیجه آزمایش بیمار
  • ارسال پیامک نظرسنجی
  • اطلاع رسانی‌های عمومی نظیر فراخوان واکسیناسون و برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف
  • ارسال پیامک‌هایی نظیر تبریک تولد بیمار
  • ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی
  • و پیامک‌هایی دیگر از این قبیل.
همانطور که مشاهده فرمودید استفاده از پیام‌های متنی بر پایه درگاه پیامکی در مراکز درمانی مانند: بیمارستان‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها،‌ دندانپزشکی، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها به عنوان یک سیستم و نیاز پیش‌فرض شناخته شده است.

اما در بخش تصویربرداری تا چه حد انتظارات برآورد شده است؟

آیا می‌توان از درگاه پیامکی در بخش تصویربرداری فراتر از موارد فوق استفاده کرد؟ قطعا در تصویربرداری جای خالی استفاده از فناوری ارسال پیامک در زمینه‌های مختلف به شدت دیده می‌شود که یکی از این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

کاربرد سامانه پیامکی در تصویربرداری پزشکی

به عنوان مثال: بیمارستان‌ها یا هر نوع مرکز تصویربرداری که از سیستم Pacs جهت مدیریت و بایگانی تصاویر بیماران استفاده میکند همواره یکی از چالش‌هایی که با آن روبرو است نحوه تحویل تصویر به بیمار بوده که ابتدا آن‌ها را در کلیشه‌های رادیوگرافی تحویل می‌دادند، در ادامه و طی سالیان اخیر CDها تبدیل به جایگزین مناسبی برای کلیشه های تصویربرداری شدند. اما امروزه مراکز درمان برای رفع مشکلات ناشی از ارائه رادیوگرفی‌ها بر روی کلیشه و CD نیاز به استفاده از تکنولوژی‌ جدیدتری دارند، تا هم روند درمان سریع‌تر انجام گیرد و هم هزینه‌های جانبی کاهش باید. خب تا حالا به این موضوع فکر کردید که چه راهکاری می‌تواند این معضل را مرتفع کند؟ یکی از لازمه‌های ابتدایی آن، ایجاد ارتباط سامانه پکس با سامانه پیامکی مستقر در مرکزهستش که عموما این ارتباط‌ها با تولید APIهایی از سمت درگاه پیامکی (که یکی از اصلی‌ترین مواردی هستش که درگاه‌های پیامکی بایستی بتوانند این سرویس‌ها را ارائه بدهند) می‌باشد. حالا با توجه به برقراری این ارتباط کافیست سامانه پکس تصاویر مربوط به هر بیمار را که در خود ذخیره کرده، شناسایی و رهیابی کند و تصاویر را به بیماران برساند. اما این اتفاق به چه صورتی باید انجام شود؟ ما در مجموعه مارکوپکس به تمامی این موارد اندیشیده و راهکار مناسب آن را نیز به نام رهیاب تولید و عرضه کردیم. برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات کامل از بخش مربوط به محصولات، سامانه رهیاب را مطالعه بفرمایید. منابع: ncbi.nlm.nih.gov sciencedirect.com bankmycell.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟