به مارکوپکس خوش آمدید

آیا می‌توان از ابتلا به سرطان معده پیشگیری کرد؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سرطان معده یکی از سرطان‌های نسبتا شایع در دنیا است که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد. در حال حاضرهیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان معده وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید با انجام دادن آنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

رژیم غذایی، تغذیه، وزن و فعالیت بدنی

اضافه وزن

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان معده را افزایش می دهد. بنابراین رسیدن به وزن سالم و ماندن در آن ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد.

انجام فعالیت بدنی منظم هم می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کند. گذشته از تأثیرات احتمالی بر خطر سرطان معده، ماندن در وزن سالم و تحرک ممکن است خطر ابتلا به چندین سرطان دیگر و مشکلات سلامتی را هم کاهش دهد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه احتمالاً خطر سرطان معده را کاهش می دهد. مخصوصا از مرکبات (پرتقال ، لیمو و گریپ فروت) غافل نشوید، اما آب گریپ فروت و خود میوه گریپ فروت می توانند سطح برخی از داروهای مصرفیتان را در خون  تغییر دهد. بنابراین مهم است که قبل از اضافه کردن گریپ فروت به رژیم غذاییتان، با یک پزشک متخصص در این باره صحبت کنید.

انجمن سرطان آمریکا به افراد توصیه می کند که از الگوی غذایی سالم ، که شامل انواع میوه ها و سبزیجات و غلات سبوس دار است، پیروی کنند. به علاوه توصیه می شود که افراد از مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های حاوی قند و فست فودها جلوگیری کنند یا مصرف آنها را محدود کنند.

مواد غذایی که ار ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند
مواد غذایی که ار ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند

نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل احتمالاً خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. بنابراین اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی یا محدود کردن مصرف آن ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد.

آیا استفاده از مکمل ها در پیشگیری از سرطان معده موثر است؟

مطالعات گسترده ای در مورد استفاده از مکمل های غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده انجام شده است. برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل های آنتی اکسیدانی (ویتامین های A ، C و E و ماده معدنی سلنیوم) ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را در افرادی که تغذیه نامناسب دارند، کاهش دهد. اما بیشتر مطالعات انجام شده بر روی افرادی که از تغذیه خوبی برخوردار هستند نشان داده که مصرف قرص های ویتامین هیچ فایده ای نداشته است. به علاوه برخی مطالعات کوچک نشان داده اند که نوشیدن چای، به ویژه چای سبز، می تواند به محافظت از معده در برابر سرطان کمک کند. اما بیشتر مطالعات بزرگ چنین ارتباطی را پیدا نکرده اند. برای اظهار نظر قطعی تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

پرهیز از دخانیات

استفاده از دخانیات می تواند خطر ابتلا به سرطان های پروگزیمال معده (نزدیکترین قسمت معده به مری) را افزایش دهد. مصرف دخانیات ریسک ابتلا به بسیاری از انواع دیگر سرطان را هم افزایش می دهد و مسئول حدود یک سوم کل مرگ های سرطانی در ایالات متحده است. اگر از دخانیات استفاده نمی کنید، هیچ وقت مصرف آن را شروع نکنید. اگر مصرف کننده دخانیات هستید و می خواهید آن را ترک کنید، حتما به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید.

پیشگیری از سرطان معده
پیشگیری از سرطان معده

درمان عفونت هلیکو باکتر پیلوری (H pylori)

هنوز مشخص نیست آیا افرادی که معده آنها به طور مزمن به باکتری H pylori آلوده است اما هیچ علائمی ندارند باید با آنتی بیوتیک درمان شوند یا نه. این یکی از موضوعات تحقیقات فعلی است. برخی از مطالعات اولیه پیشنهاد کرده اند که دادن آنتی بیوتیک به افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری ممکن است باعث کاهش تعداد ضایعات پیش سرطانی در معده و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده شود. اما همه مطالعات این موضوع را تایید نکرده اند. برای اطمینان از اینکه این آیا این راهی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده در افراد مبتلا به عفونت H پیلوری است یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر پزشک شما فکر می کند ممکن است به عفونت H pylori مبتلا باشید، روش های مختلفی برای آزمایش و تایید این بیماری وجود دارد:

  • ساده ترین راه آزمایش خون است که آنتی بادی های H pylori را پیدا می کند. آنتی بادی پروتئین هایی است که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت ایجاد می کند. نتیجه مثبت آزمایش آنتی بادی H pylori می تواند به این معنی باشد که شما به H pylori آلوده شده اید یا اینکه در گذشته عفونت داشته اید و اکنون برطرف شده است.
  • راه دیگر انجام آندوسکوپی برای گرفتن بیوپسی از پوشش داخلی معده است. از این نمونه می توان برای آزمایش های شیمیایی این نوع باکتری ها استفاده کرد.  پزشکان می توانند با مشاهده نمونه بیوپسی زیر میکروسکوپ H پیلوری را شناسایی کنند. به علاوه نمونه بیوپسی را می توان کشت (قرار دادن نمونه در ماده ای که رشد باکتری را تقویت می کند) داد تا مشخص شود که نمونه به هلیکو باکتر پیلوری آلوده است یا نه.
  • همچنین آزمایش تنفسی ویژه ای برای باکتری ها وجود دارد.  برای این آزمایش ، شما مایعی حاوی اوره را می نوشید. اگر H پیلوری در بدن شما وجود داشته باشد، باعث تغییر شیمیایی اوره می شود. سپس نمونه نفس شما برای این تغییرات شیمیایی آزمایش می شود.
سرطان معده
سرطان معده

داروها

 استفاده از داروهایی مانند

  • آسپرین
  •  داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن

خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. این داروها همچنین می توانند خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. اما در عین حال می توانند باعث خونریزی داخلی جدی (و مرگ) و ایجاد خطرات احتمالی برای سلامتی برخی از افراد شوند.

اکثر پزشکان هرگونه کاهش خطر سرطان را به عنوان یک مزیت اضافی برای بیمارانی که این داروها را به دلایل دیگری مانند درمان آرتروز مصرف می کنند، در نظر می گیرند. اما پزشکان معمولاً مصرف NSAID را برای جلوگیری از سرطان معده توصیه نمی کنند. مطالعات هنوز مشخص نکرده اند که مزایای کاهش خطر سرطان برای کدام بیماران بیشتر از خطرات عوارض خونریزی است.

افرادی که در معرض خطر بالا هستند

تنها درصد کمی از سرطان های معده ناشی از سندرم سرطان معده منتشر ارثی است. اما تشخیص به موقع  آن بسیار مهم است. زیرا بیشتر افرادی که این ژن را به ارث می برند در نهایت به سرطان معده مبتلا می شوند.  افراد می توانند با یک متخصص ژنتیک در مورد دادن آزمایش ژنتیک و تشخیص زود هنگام این ژن صحبت کنند.

 ممکن است در آزمایش مشخص شود که جهشی در ژن CDH1 فرد وجود دارد. اگر این موضوع تایید شود، بسیاری از پزشکان  برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده توصیه می کنند فرد معده خود را بردارد. سندرم سرطان ارثی دیگر که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، سندرم لینچ است.

منبع

www.cancer.org

 

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟