به مارکوپکس خوش آمدید

همه ی چیزهایی که درباره کرونا می دانیم

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کرونا چیست؟

ویروس کووید ۱۹ (CoV) از خانواده بزرگی از ویروسهای مشترک بین حیوانات و انسان ها است. این ویروس باعث بیماری هایی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم تنفسی حاد (SARS-CoV) می شود.

به دنبال شیوع  موارد ذات الریه به علت نامشخص در ووهان ، چین در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ ، در ۷ ژانویه ویروس کرونا  توسط مقامات چینی به عنوان علت این بیماری شناخته شد.

از آن زمان ، کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان برای مقابله با این ویروس در آمادگی کامل هستند. از آن زمان تعداد بیشتری از افراد آلوده به ویروس کرونا در چین و  کشورهای دیگر شناسایی شده اند. این قضیه با توجه به حجم سفر بین ووهان و سایر کشورها  دور از انتظار نبود.

تلفات کرونا آمار کرونا تا به امروز چگونه بوده؟

در سطح جهان ، تا ساعت ۱۰:۳۸ صبح  ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ ، ۳۹،۴۴۲،۴۴۴ مورد تأیید شده COVID-19 وجود دارد و ۱،۱۰۶،۱۸۱ مورد فوتی ، گزارش شده است.

آمار کرونا در جهان
آمار کرونا در جهان

بیماری همه گیری COVID-19 در ایران هم مثل سایر نقاط جهان شایع است. بیماری کرونا ناشی از سندرم حاد تنفسی است. در ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۰ ، ایران اولین موارد تایید شده عفونت در قم را گزارش کرد. این ویروس ممکن است توسط بازرگان قمی که به چین سفر کرده بود به کشور آورده شده باشد.

آمار کرونا در ایران
آمار کرونا در ایران

تغذیه بیماران کرونایی

اگر به بیماری کرونا مبتلا هستید ، کلید کنترل وضعیت شما می تواند در آشپزخانه خانه تان باشد. در حقیقت ، پیروی از یک رژیم غذایی خاص برای درمان  بیماری کویید ۱۹ یکی از مهمترین اقداماتی است که می توانید برای برگرداندن سلامتی خود انجام دهید.

اولین اصل یک رژیم غذایی موفق برای بیماری کرونا ، پرهیز از غذاهایی است که باعث افزایش کلسترول LDL می شوند – یعنی غذاهایی که غنی از چربی اشباع هستند ، مانند گوشت قرمز ، روغن نارگیل ، کره ، پنیر و شیر کامل و ۲ درصد.

اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.

اخبار کرونا

ویروس کرونا در پوست پنج برابر بیشتر از آنفولانزا زنده می ماند.

محققان ژاپنی دریافتند که ویروس کرونا به مدت ۹ ساعت روی پوست انسان فعال است. این کشف نیاز به شستن مکرر دست برای مقابله با بیماری همه گیر Covid-19 را محرزتر می کند.

پاتوژن عامل آنفولانزا حدود ۱.۸ ساعت بر روی پوست انسان زنده می ماند. در حالی که عامل کرونا حدودا ۵ ساعت روی پوست زنده می ماند.

برای مطالعه اخبار های بیشتر اینجا کلیک کنید.

غربالگری کرونا

برای تشخیص کرونا راه های مختلفی وجود دارد. دو روش مطرح که در کشورمان از آنها استفاده می شود عبارتند از:

  • تست تشخیص عفونی (PCR): این تست وجود عفونت فعلی در بدن را مشخص می­کند.
  • تست آنتی بادی : این تست نشان می­دهد که در گذشته مورد عفونت قرار گرفته ­اید یا خیر.

درست مثل تمام تست های پزشکی این تست ها هم هزینه خاص خود را دارند. برای اطلاع از هزینه این تست ها اینجا کلیک کنید.

تشخیص کرونا
تشخیص کرونا

آیا دارویی برای کرونا پیدا شده است؟

افرادی که با COVID-19 شدید در بیمارستان بستری هستند ممکن است داروی ضد ویروسی به نام remdesivir دریافت کنند. تحقیقات نشان می دهد برخی از بیماران پس از مصرف این دارو سریعتر بهبود می یابند. Remdesivir برای مبارزه با ابولا ساخته شد، اما FDA حکم استفاده اضطراری را صادر کرده است تا پزشکان بتوانند از آن در برابر COVID-19 هم استفاده کنند.

در حالی که برخی از داروهای سنتی یا خانگی ممکن است علائم COVID-19 را کاهش دهند، ولی در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که به طور کامل کرونا را درمان کند. سازمان جهانی بهداشت خود درمانی را با هیچ دارویی توصیه نمی کند. با این حال، در کشور های مختلف آزمایشات مختلفی برای ساخت واکسن یا دارو موثر در حال انجام است. WHO به محض دسترسی به نتایج مثبت، اطلاعات جدید را منتشر خواهد کرد.

آیا ویروس کووید ۱۹ برسیستم عصبی تاثیر می گذارد؟

عوارض عصبی به عنوان یک علت مهم بیماری و مرگ و میر در همه گیری COVID-19 در حال ظهور است. علاوه بر نارسایی تنفسی ، بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان نشانه هایی از سردرد و از دست دادن بویایی، گیجی و سکته مغزی را نشان داده اند. همچنین پیش بینی می شود که ویروس کووید ۱۹ در درازمدت به سیستم عصبی  آسیب وارد کند.

علایم کرونا

ویروس کووید ۱۹ از طرق مختلف بر افراد مختلف تأثیر می گذارد. بیشتر افراد آلوده، به بیماری خفیف تا متوسط مبتلا می شوند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند.

علائم شایع:

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی

علائم کمتر شایع:

  • درد
  • گلو درد
  • اسهال
  • ورم ملتحمه
  • سردرد
  • از دست دادن چشایی یا بویایی
  • بثورات جلدی ، تغییر رنگ انگشتان دست و پا

فعالیت بدنی و ویروس کووید ۱۹

ورزش می تواند به کاهش افسردگی ، استرس و اضطراب کمک کرده و همچنین به مدیریت بیماری های مزمن مانند فشار خون و دیابت کمک کند. با یافتن راه های جدید برای تحرک و ایجاد انگیزه ، می توانید روحیه  خود را به دست بیاورید و دوران قرنطینه را پشت سر بگذارید.

پرهیز غذایی در دوران همه گیری

  • هنگام پخت و پز و تهیه غذا ، مقدار نمک و چاشنی های پر سدیم را محدود کنید.
  • مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از ۵ گرم برسانید.
  • از مصرف غذاهایی که سرشار از نمک و شکر هستند خودداری کنید.
  • مصرف نوشیدنی های غیر الکلی یا نوشابه و سایر نوشیدنی های سرشار از قند را محدود کنید.
  • میوه های تازه را به جای تنقلات جایگزین کنید.
پیشگیری از ویروس کرونا
پیشگیری از ویروس کرونا

غذا و انتشار ویروس کرونا

بسیار بعید است که افراد بتوانند از طریق مواد غذایی یا بسته بندی مواد غذایی ویروس کووید ۱۹ را منتقل کنند. COVID-19 یک بیماری تنفسی است و راه اصلی انتقال آن از طریق تماس فرد به فرد و تماس مستقیم با قطرات تنفسی است که هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده ایجاد می شود.

تاکنون شواهدی برای این نظریه که  بیماریهای تنفسی از طریق غذا یا بسته بندی مواد غذایی می شوند ، وجود ندارد. ویروس کرونا نمی تواند در غذا تکثیر شود. آنها برای تکثیر به حیوان یا میزبان انسانی احتیاج دارند.

آنالیز روزانه علائم ویروس کرونا

روزانه علائم کرونا در جهان و ایران به شدت تغییر می کند. به علاوه اخیرا موج سوم کرونا شروع شده است که آمار مبتلایان را روزانه بیشتر و بیشتر می کند.

بهترین کار این است که قرنطینه خانگی را رعایت کنیم. در صورتی که مجبوریم از منزل خارج شویم استفاده از ماسک را فراموش نکنیم.

آیا ویروس کرونا همان ویروس ویروس آنفولانزا است؟ 

شاید به سبب شباهت بین علائم دو بیماری کرونا و آنفولانزا بعضی افراد فکر کنند که این دو بیماری باهم یکسان هستند. اما در حقیقت آنها کاملا باهم تفاوت دارند.

ویروس کرونا و جنین

همانطور که می دانید هیچ کس از ویروس کرونا در امان نیست. حتی ممکن است این ویروس خانم های باردار را هم بیمار کند. با این که این ویروس به جنین صدمه ای نمی زند اما آیا توصیه های مراقبتی این دوره را می دانید؟

منابع

www.euro.who.int

www.bbc.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟