به مارکوپکس خوش آمدید

تفاوت پکس با RIS ، دایکام و CIS چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

متخصصان بهداشت و درمان تمایل دارند هنگام صحبت در بین خود از اصطلاحات زیادی استفاده کنند و این جای تعجب نیست. این یک بخش طبیعی از چگونگی ارتباط موثر افراد با یکدیگر در صنایع مختلف است. کلمات اختصاری به طور مشخص‌تری مفید به نظر می‌رسند زیرا روشی مختصر را برای توصیف موقعیت‌ها، فرآیندها، مفاهیم و سایر موارد خاص ارائه می‌دهند که بحث بدون استفاده از آن‌ها، طولانی‌تر خواهد بود.

به عنوان یک فرد متخصص که در زمینه رادیولوژی فعالیت می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که اصطلاحاتی خاص در زمینه  کاری شما وجود داشته باشد. روش‌های رادیولوژی مدرن در مقایسه با سایر روش‌ها، مقدار زیادی داده را پردازش می‌کنند. این امر به این دلیل است که اشعه ایکس، اسکن CAT و سایر تصاویر تشخیصی وجود دارد که باید در شبکه ذخیره و در دسترس همه متخصصان علاقه‌مند قرار گیرد.

روش‌های رادیولوژی با چهار ابزار اصلی نرم‌افزاری کار می‌کنند که با پیشرفت و رشد در حرفه خود با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید. شما متوجه خواهید شد که استفاده از کلمات اختصاری مانند DICOM یا PACS باعث تسریع در برقراری ارتباطات شما می‌شود. استفاده از اصطلاحات و واژگان تخصصی به تفکیک افراد حرفه‌ای از عموم مردم نیز کمک می‌کند و این روش خوبی برای شناسایی افرادی است که سوابق تحصیلی و شغلی شما دارند.

انفورماتیک سلامت شامل پیکربندی‌های سخت افزاری و نرم افزاری است که به راحتی با چنین اصطلاحاتی شرح داده می‌شوند. لازم به یادآوری است که روش‌های رادیولوژی امروزه با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری می‌توانند پیش‌روی کنند. اگر قبلاً از این راه حل‌ها استفاده نکرده‌اید، خطر عقب ماندن را دارید وممکن است بیماران بیشتری را به خاطر وجود سایر روش‌های رادیولوژی که تلاش بیشتری در مدرن‌سازی خود می‌کنند، از دست بدهید.

سیستم بایگانی و تصویر، پکس (PACS) چیست؟

متخصصان رادیولوژی از پکس (PACS) برای ذخیره تمام پرونده‌‌های تصویربرداری پزشکی استفاده می‌کنند. سپس، هر یک از اعضای تیم پزشکی می‌تواند به سرعت این اطلاعات را جستجو کرده و تصاویر را به میل خود بازیابی کند. یک رادیولوژی بدون استفاده از کاغذ، اسکن CAT ، MRI و اشعه ایکس را با استفاده از سرورهای محلی یا یک سیستم رایانش ابری برای راحتی بیشتر و سهولت گسترش ذخیره می‌کند.

هدف اصلی پکس (PACS) این است که مدیریت کلیه تصاویر لازم برای نظارت بر وضعیت بیمار در طی دوره درمان و بهبودی بسیار آسان تر است.

تصور کنید که می‌توانید به سرعت از طریق رایانه، پرونده‌های تصویربرداری حیاتی را برای بیمار خود ارسال کنید. سایر اقدامات پزشکی که به طور معمول با آنها کار می‌کنید، مانند فیزیولوژیست‌های ورزشی و متخصصان توانبخشی، از اینکه به آن‌ها اجازه می‌دهید به راحتی به این پرونده ها  دسترسی داشته باشند، قدردان شما خواهند بود.

اگر فاقد پکس (PACS) هستید، بدانید که قرار است کارمندان شما زمان زیادی را برای بازیابی پرونده‌ها صرف کنند، چه برسد به نظم دهی و سازماندهی این اطلاعات! بیماران به طور طبیعی ترجیح می‌دهند زودتر به نتیجه خود برسند، بنابراین اگر هنوز از چاپ استفاده می‌کنید، باعث می‌شوید همه زمان زیادی در انتظار جزئیاتی باشند که با پکس (PACS) به راحتی و در زمان کوتاهی قابل دستیابی است.

سیستم اطلاعاتی رادیولوژی (RIS )

سیستم اطلاعاتی رادیولوژی یا RIS یک راه حل نرم افزاری است که به پرسنل شما کمک می کند تا برگه های بهتری را برای هر بیمار تحت معالجه خود نگه دارند. در صورت استفاده از نرم افزارهای تخصصی که فقط برای افرادرادیولوژی طراحی شده است، گردش کاری که شما مسئول پیگیری آن هستید، سرعت بیشتری خواهد گرفت. به عنوان مثال شما می توانید گزارشات مربوط به یک بیمار را به راحتی با تصاویری که امروز گرفته شده است همراه با تصاویر تاریخی، مانند آنهایی که برای به دست آوردن خط پایه گرفته شده اند، ترکیب کنید.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مشاوران به همان راحتی که با پرسنل خود دارید، به همین راحتی است؛ با این پیش فرض که پروتکل های شبکه مناسب را در بخش زیرساخت های IT خود ایجاد کرده اید. سیستم های RIS قوی شامل حفاظت های قوی برای جلوگیری از بینندگان غیر مجاز و حفاظت از اطلاعات بیمار هستند.

باز هم، روش های رادیولوژی که سعی می کنند با استفاده از یک سیستم مبتنی بر کاغذ قدیمی به کار خود ادامه دهند، به راحتی نمی توانند با همتایان مدرن خود که در جدیدترین سیستم های رایانه ای و نرم افزاری سرمایه گذاری می کنند، رقابت کنند.

یکی دیگر از جنبه های مهم RIS این است که کارمندان شما در مقایسه با زمانی که از سیستم کاغذی یا یک برنامه عمومی الکترونیکی ثبت سوابق بهداشتی استفاده میکردند، امروزه با RIS می توانند قرار ملاقات ها را بسیار سریعتر تنظیم کنند.

مزیتی که بسیاری از افراد در نظر نگرفته اند این است که شما می توانید با استفاده از RIS ببینید بیمار قرار است برای قرار ملاقات مراجعه کند یا خیر. این نه تنها در بهبودی مداوم بیمار، بلکه در نتیجه کار شما نیز تأثیر می گذارد. عدم تعیین وقت ملاقات های معمول به دلیل اینکه جزئیات به نوعی در سیستم گم شده اند، می تواند باعث کاهش درآمد متوسط شما شود.

بدون RIS، تیم شما زمان بیشتری را صرف پیگیری پیشرفت هر بیمار” از تشخیص گرفته تا درمان” خواهد کرد. برای کسانی که در سازمان شما هستند و وظیفه دارند به طور منظم گزارش تهیه کنند، انجام این کار با RIS بسیار آسان تر است.

عضوی از تیم خود را در نظر بگیرید که باید گزارش های هفتگی درباره موضوعاتی مانند عدم حضور بیمار، تعداد بیمارانی که توسط هر پزشک تیم شما ویزیت می شود یا بررسی منطقه ای که اکثر بیماران شما از آن جا به شما مراجعه را تهیه کند. این امربسیار مفید است که بدانید آیا می بایست به فکر افتتاح یک شعبه ی دیگر باشید یا اینکه کدام بیماران راه دور شما از کدام شهر ها به شما مراجعه میکنند.

تفاوت بین تجربه یک بیمار که باید در اتاق معاینه منتظر بماند در حالی که یک پرستار یا پزشک برای گرفتن اسکن جدید اقدام می کند، با یک بیمار که در عملی که از RIS استفاده می کند را در نظر بگیرید. پزشک متخصص خوش شانس، پزشکی است که در محل خود RIS داشته باشد و می تواند تصویر را در صورت نیاز، سریعا درخواست کرده، آن را به بیمار نشان داده و در مورد آن به بحث و گفتگو بنشیند. او در ویزیت تمام بیمارانی دیده شده در آن روز، توانسته است در وقت ارزشمند خود صرفه جویی کند.

کلینیک سیستم اطلاعات (CIS)

آیا تا به حال شنیده اید که متخصصین رادیولوژی در مورد CIS بحث کنند اما از آنچه که آنها به آن اشاره می کنند آگاهی نداشته باشید؟ این اصطلاح مخفف کلینیک سیستم اطلاعات است. این شامل تعدادی از راه حل های نرم افزاری است که ممکن است از قبل با آنها آشنا باشید، از جمله RIS، پرونده پزشکی الکترونیکی (EMR) یا پرونده الکترونیکی سلامت (EHR).

استقرار CIS در سازمان شما به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را با هم گره زده و به تیم شما دسترسی آسان دقیقاً به پرونده مورد نیاز در صورت نیاز را می دهد. هنگام در نظر گرفتن CIS برای دفتر کار، مهم است که با یک ارائه دهنده نرم افزار که سالها تجربه در این زمینه دارد و برای به روزرسانی منظم (برای هر صنعت و مقامات دولتی) بهترین روشها را ارائه میکند، مراجعه کنید.

کارکنان شما، از بار استفاده از نرم افزارهای عمومی EHR یا یک سیستم مبتنی بر کاغذ، رها شده و می توانند به اطلاعات یکپارچه بیمار دسترسی پیدا کنند:؛ از جمله: آخرین ملاقات این بیمار کی بود؟ چه موقع اسکن مجدد انجام می شود؟

چگونه و تا چه میزان سلامتی بیمار از یک قرار ملاقات تا جلسه بعدی دیگر پیشرفت می کند؟

چنین سولات و نیز موارد دیگر به راحتی با وجود CIS قوی حل می شود. کارکنان شما زمان کمتری را برای جستجو و بازیابی اطلاعات حیاتی صرف خواهند کرد و بنابراین وقت بیشتری برای مراقبت و تندرستی بیمار، آزاد می شود.

در حقیقت، اگر افراد متوجه شوند شما از سیستم های قدیمی برای سازماندهی داده های بیمار استفاده می کنید، جذب و استخدام کارکنان برای شما دشوارتر خواهد بود. آنها ، به محض خارج شدن از مدرسه، می دانند سیستم های رایانه ای چقدر می توانند در یک عمل رادیولوژی مفید و مهم باشند.

تصویربرداری و ارتباطات دیجیتال در پزشکی یا دایکام (DICOM)

برخی از روشهای رادیولوژی بدون تصویربرداری دیجیتال هنوز در حال استفاده اند، اما عمر آنها به پایان رسیده و روزهای آخر خود را سپری میکنند. گذار به پرونده های دیجیتال تمام صنایع را تحت تأثیر قرار می دهد و مراقبت های بهداشتی از مزایای اصلی ابزارها، استانداردها و پروتکل های نرم افزاری مدرن است.

نمونه ای از این موارد دایکام (DICOM) است که مخفف Digital Imaging and Communications in Medicine (تصویربرداری و ارتباطات دیجیتال در پزشکی) است. این استاندارد باعث ایجاد همکاری بهتر بین متخصصان رادیولوژی می شود. همچنین برای تلفیق سیستم های تصویربرداری رادیولوژی متفاوت و تجهیزات مورد استفاده در رادیولوژی دیجیتال بسیار حیاتی است.

بدون استاندارد (یا بدون شناخت وجود استانداردها) مانند دایکام (DICOM)، کارکنان شما برای انجام کارهای معمول زمان زیادی را صرف میکنند؛ مانند مقایسه تاریخ اسکن یک عکس و اسکن دیگری که شش ماه پیش از آن گرفته شده است.

واضح است که تعدادی از کلمات اختصاری وجود دارد که متخصصان پزشکی باید آنها را بخاطر بسپارند و با آنها آشنا شوند و این مطمئناً در مورد افرادی که در زمینه ی رادیولوژی فعالیت می کنند، صادق است. در صورت توجه به PACS  ، RIS ، CIS ودایکام DICOM و اینکه این سیستم ها و استانداردها چگونه می توانند جریان کار در سازمان شما را به طور چشمگیری ساده کنند، به شما و سایر ذی نفعان شما بهترین خدمات ارائه می شود.

نکات اصلی:

همه صنایع سهم خود را از اصطلاحات تخصصی خواهند داشت و رشته رادیولوژی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • شما می توانید پکس (PACS) یا سیستم بایگانی و تصویر را برای رسیدگی به همه پرونده های دیجیتالی عظیم تولید شده مانند اشعه ایکس و اسکن CAT نصب کنید.
  • RIS یا سیستم اطلاعاتی رادیولوژی نرم افزاری است که کارکنان شما می توانند برای پیگیری بهتر هر بیمار تحت معالجه استفاده کنند.
  • CIS یا یک سیستم اطلاعات بالینی شامل تعدادی از راه حل های نرم افزاری است که به طور همزمان در زمینه ی رادیولوژی مورد استفاده قرار می گیرند؛ مانند نرم افزار الکترونیکی ضبط سلامت و RIS.
  •  دایکام DICOM (تصویربرداری و ارتباطات دیجیتال در پزشکی) استانداردی است که متخصصان پزشکی از آن برای به اشتراک گذاشتن داده های رادیولوژی بین سیستم های مختلف ساخته شده توسط سازندگان مختلف استفاده می کنند.

اگر ذهن شما برای کسب دانش تازه تحریک شده است، اطلاعات بیشتری را در مورد برنامه های RIS و استانداردهایی که کار کارمندان شما را ساده می کند کشف خواهید کرد.

منبع: سایت adsc.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟