به مارکوپکس خوش آمدید

تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

پس از اینکه بیماران متوجه می شوند به سرطان سینه مبتلا شده اند، اغلب تمایل به بازنگری مجدد در سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی خود دارند. بسیاری از بیماران تعجب می کنند که چه عواملی باعث بروز این سرطان شده و چه تغییراتی باید در سبک زندگی خود ایجاد کنند واغلب این سوال برای آنها مطرح می شود که تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست. اکثر زنان بر این باورند که برای اطمینان از کسب نتایج مطلوب از درمان سرطان سینه باید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. با این حال، رژیم غذایی سالم تنها یکی از چندین عامل موثر بر سیستم ایمنی بدن است. ورزش و مدیریت استرس به همان اندازه در بهبود سلامتی شما مهم هستند.

شما باید برای اینکه بدانید تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست از یک متخصص تغذیه مشاوره دریافت کنید. متخصصان تغذیه در بیمارستانها و درمانگاها یا مطب های خصوصی حضور دارند و می توانند شما را در مورد انتخاب یک برنامه غذایی سالم و مناسب راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره تغذیه در کلینیک تغذیه با شماره تلفن آنها تماس بگیرید.

دستورالعمل های غذایی سالم و تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست؟

در حقیقت هیچ نوع غذا و یا مکمل های غذایی وجود ندارد که مثل جادو عمل کند و جلوی پیشرفت سرطان سینه را بگیرد. با اینحال پیروی از دستورالعمل های موسسه ملی سرطان برای پیشگیری از سرطان و کاهش احتمال عود سرطان سینه می تواند مفید باشد. این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

  • مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را افزایش دهید
  • مصرف چربی را به کمتر از ۳۰ درصد از کالری روزانه کاهش دهید
  • مصرف غذاهای کنسروی، ترشیجات و دودی شده را به حداقل برسانید
  • همیشه وزن سالم و متعادل داشته باشید
  • مصرف نوشیدنی های الکلی را به حداقل برسانید

یک باور غلط عمومی می گوید باید فقط رژیم غذایی ارگانیک داشته باشید تا احتمال عود سرطان را کاهش دهید. اما واقعیت ها را باید با کسب دانش و مشورت با متخصص تغذیه و پزشک بدست آورید تا دقیقا بدانید تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست. از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید. میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار حاوی مواد فیتوشیمیایی با خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد استروژن و شیمی درمانی هستند که می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند.

ما مصرف روزانه پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات را توصیه می کنیم. سبزیجات خانواده کلم ها مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم معمولی و کلم بروکسل به ویژه از نظر مواد فیتوشیمیایی غنی هستند. در مورد ارزش غذایی جوانه کلم بروکلی تحقیقات گسترده ای در مرکز پزشکی جان هاپکینز انجام شده است.

غلات سبوس دار غذاهای ارگانیک و طبیعی هستند که سرشار از مواد مغذی کربوهیدرات های پیچیده، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوشیمیایی هستند.

مصرف فیبر بالا ممکن است از طریق تغییر در عملکرد هورمون های مربوط به سرطان سینه و سایر هورمونها فواید مثبتی داشته باشد. مصرف روزانه فیبر باید ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر نامحلول و محلول باشد.

رژیم غذای کامل با مصرف انواع خانواده گیاهان

اگر می خواهید بدانید یک رژیم غذایی کامل و تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست می توانید با مصرف انواع گیاهان به هدف خود برسید که شامل موارد زیر می باشد:

  • انواع دانه های غلات مانند گندم، چاودار، جو دوسر، برنج، ذرت، بلغور، جو معمولی
  • سبزیجات دارای برگ سبز مانند کاهو، اسفناج، حبوبات، برگ چغندر
  • سبزیجات خانواده کلم مانند کلم بروکلی، کلم، شلغم، جوانه بروکسل، گل کلم، انواع ترب، کلم چینی به نام بوک چوی، کلم قمری
  • سبزیجات از خانواده چتریان مانند کرفس، جعفری، رازیانه، هویج یا زردک وحشی
  • سبزیجات از خانواده پیازیان مانند سیر، انواع پیاز سفید و قرمز، پیازچه، تره فرنگی
  • حبوبات مانند سویا، نخود فرنگی، نخود، لوبیا لیما، بادام زمینی، لوبیای خرنوب، لوبیای خشک ( لوبیای کلیه ای شکل، ماش، لوبیا پینتو، نخود چشم سیاه)، عدس
  • خانواده سبزیجات رنگی مانند بادمجان، گوجه فرنگی
  • سبزیجات خانواده خیار و سبزیجات خانواده کدو مانند کدو تنبل، خیار، طالبی، هندوانه
  • غذاهای سرشار از مواد فیتوشیمیایی ضد سرطان که حاوی سولفورافان هستند مانند جوانه بروکلی
  • مواد غذایی حاوی ایزوتیوسیانات ها مانند سبزی خردل، ترب کوهی و غلات سبوس دار
  • مواد غذایی حاوی ترکیبات فنلی مانند سیر، چای سبز، سویا، غلات، حبوبات، غلات سبوس دار، سبزیجات خانواده خیار، ریشه شیرین بیان، دانه کتان
  • مواد غذایی حاوی فلاوانوئیدها که شامل بیشتر میوه ها و سبزیجات (مانند خراطین، سیر، مرکبات، سیاه دانه، سبزیجات خانواده چتریان، بادمجانیان، خیار، مریم گلی، کافور و حنا، شوید، ریحان، نعناع)
  • مواد غذایی حاوی سولفیدهای ارگانو مانند سیر، پیاز، تره فرنگی شالت یا پیازچه بنفش، سبزیجات خانواده کلم
  • مواد غذایی حاوی ایزوفلاون مانند سویا، حبوبات، دانه کتان
  • سبزیجات خانواده کلم حاوی ترکیبات شیمیایی ایندول
  • مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها مانند سبزیجات و میوه های زرد تیره، نارنجی و سبز تیره

 

تغذیه سالم
تغذیه سالم

توصیه های غذایی در مورد دریافت چربی و تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست؟

آیا میدانید نقش میزان چربی مصرف شده در تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست. در مورد نقش چربی در رژیم غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه اختلاف نظر وجود دارد. برخی از مطالعات بر روی حیوانات و داده های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که نوع چربی مصرف شده ممکن است در ابتلا به سرطان سینه نقش داشته باشد. توصیه میکنیم که:

  • مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع مانند گوشت گاو، گوسفند، پنیر، خامه، کره، بستنی را محدود کنید.
  • مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس مانند محصولات تجاری مانند کراکر و مارگارین را کاهش دهید.
  • مصرف مرغ، ماهی و پروتئین های گیاهی (حبوبات و عدس) را بیشتر کنید. میزان مصرف ماهی ۳ بار در هفته باعث افزایش چربی اشباع نشده مانند امگا ۳ می شود. تحقیقات نشان داده اند که این اسیدهای چرب ممکن است رشد تومورهای سینه را مهار کنند.
تغذیه سالم
تغذیه سالم

نحوه محاسبه وزن ایده آل بدن و نیازهای روزانه چربی و کالری به صورت زیر می باشد:

این سوال مطرح می شود که نقش محاسبه وزن در تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست که در اینجا مراحل محاسبه میزان چربی دریافتی را توضیح می دهیم:

وزن ایده آل بدن خود را (IBW) با استفاده از قد به اینچ محاسبه کنید:

  • ۵ فوت اول قد هر فرد برابر با ۱۰۰ پوند می باشد به این معنی که وزن ایده آل برای فردی با قد ۵ فوت (۱۵۲.۴ سانتی متر) معادل ۴۵.۵ کیلوگرم است.
  • به ازای اضافه شدن هر اینچ به قد باید ۵ پوند به وزن ایده آل اضافه کنید.

مثال: وزن ایده آل برای فردی با قد ۵ فوت و ۴.۵ اینچ به این ترتیب محاسبه می شود

  • برای ۵ فوت اول قد، معادل ۱۰۰ پوند در نظر گرفته می شود.
  • برای ۴.۵ اینچ بعدی نیز به ازای هر اینچ ۵ پوند(معادل۲.۲۵کیلوگرم) باید به وزن اضافه شود یعنی ۴.۵ x 5 که مساوی است با ۲۲.۵ پوند(یا۱۰.۲۲کیلوگرم).
  • بنابراین وزن ایده آل برای فردی با قد ۵ فوت و ۴.۵ اینچ مساوی است با ۱۲۲.۵ پوند که به این روش محاسبه شد        ۱۰۰ + (۴.۵ x 5) = 122.5

پاندازه قاب خود را حساب کنید:

قاب کوچک: ۱۰ درصد از IBW یا وزن ایده آل را کم کنیدکه برای مثال بالا برابراست با IBW = 110.25

قاب متوسط: معادل وزن ایده آل است و برابر است با IBW = 122.5 پوند

قاب بزرگ: ۱۰ درصد به وزن ایده آل اضافه کنید که برابر است با IBW = 134.75 پوند

میزان کالری روزانه توصیه شده خود را محاسبه کنید:

از فرمول زیر محاسبه می شود:

وزن ایده آل (IBW ) x 10 x ضریب فعالیت = میزان کالری روزانه شما

ضریب فعالیت برابر است با:

  • بی تحرک = ۱.۲
  • متوسط = ۱.۴
  • فعال = ۱.۶

نیازهای روزانه چربی خود را محاسبه کنید.

معمولا ۳۰ درصد کالری روزانه از چربی تامین میشود بنابراین:

  • تعداد کالری محاسبه شده خود را ضربدر ۰.۳ کنید تا درصد کالری حاصل از چربی را محاسبه کنید سپس
  • این پاسخ را بر عدد ۹ تقسیم کنید که برابر است با = گرم چربی مورد نیاز روزانه شما

وزن سالم و نقش آن در تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست

زنانی که اضافه وزن یا چاقی بیش از حد دارند در مقایسه با زنانی که وزن ایده آل دارند، میزان هورمون استروژن در گردش خون آنها بیشتر است. میزان هورمون ها در بدن ممکن است برای هر فردی که سعی در پیشگیری از سرطان سینه یا کاهش احتمال عود مجدد سرطان در آینده را دارند، مهم باشد.

اضافه وزن یا چاقی با استفاده از شاخص توده بدنی (BMI) تعیین می شود و اگر این شاخص به ترتیب بیشتر از ۲۵ یا ۳۰ باشد نشان دهنده ابتلا به چاقی یا اضافه وزن است.

جدول BMI در شکل زیر می تواند به شما در محاسبه سریع BMI خود که بر اساس قد و وزن است کمک کند. بسیاری از مطالعات ارتباط بین شاخص توده بدنی و سرطان پستان در زنان یائسه را تائید کرده اند.

توصیه می کنیم کاهش وزن ابتدا با اصلاح رژیم غذایی و پس از آن با ورزش انجام شود. شما می توانید از مشاوره تغذیه برای کاهش وزن کمک بگیرید و دستورالعمل غذایی سالم و نحوه اصلاح سبک زندگی را بیاموزید و شاهد نتایج آن در طولانی مدت در سلامتی خود باشید.

برای مدیریت وزن، ممکن است نیاز باشد با یک پزشک که در این زمینه تخصص دارد به صورت خصوصی ملاقات کنید.

جدول BMI

مصرف الکل و نقش آن در تغذیه مناسب برای عدم ابتلا به سرطان سینه چیست؟

مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف الکل و سرطان پستان را تائید کرده است. با اینحال نقش الکل و مکانیسم آن در پیشرفت سرطان سینه هنوز دقیقا مشخص نیست.

دستورالعمل های رژیم غذایی توصیه می کنند که یک زن نباید بیش از یک بار در روز نوشیدنی الکلی مصرف کند. زنان مبتلا به سرطان سینه بهتر است از نوشیدنی های الکلی دوری کنند.

منبع:

www.hopkinsmedicine.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟