به مارکوپکس خوش آمدید

آیا سرطان سینه درد دارد و علائم سرطان سینه چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

توده یا برآمدگی در بافت سینه فقط یکی از علائم احتمالی سرطان سینه در زنان یا مردان است. سرطان سینه می تواند چندین تغییر دیگر نیز در سطح پوست و اطراف سینه ایجاد کند. هر فردی که متوجه هر یک از این تغییرات شود باید به پزشک مراجعه کند.برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که آیا سرطان سینه درد دارد ؟ در بعضی موارد، سرطان سینه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، اما پزشک توده ای را در ماموگرافی شناسایی می کند. بنابراین غربالگری سرطان سینه طبق توصیه پزشک می تواند در شناسایی سریع و درمان سرطان در مراحل ابتدایی این بیماری کمک کند.

آیا سرطان سینه درد دارد؟

در این مقاله، ما در مورد برخی از علائم و نشانه های بالقوه سرطان سینه که ممکن است بدون ایجاد توده قابل توجه در سینه رخ دهد، بحث می کنیم و به این سوال رایج که آیا سرطان سینه درد دارد نیز پاسخ می دهیم.

همچنین همه این علائم می توانند یک علت اصلی به جز سرطان داشته باشند. با این حال، افراد مبتلا به این علائم باید برای بررسی سرطانی یا غیر سرطانی بودن بیماری با پزشک خود مشورت کنند.

۱- تغییر در بافت پوست

تغییرات پوستی ممکن است اولین نشانه سرطان سینه باشد. سرطان سینه می تواند باعث ایجاد تغییرات و التهاب در سلولهای پوستی شده و متعاقبا منجر به تغییر بافت شود. نمونه هایی از این تغییرات بافتی عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن اطراف نوک سینه و آرئولا، به نظر می رسد که پوست آفتاب زده یا بسیار خشک است
  • ضخیم شدن پوست در هر قسمت از سینه

این تغییرات همچنین ممکن است باعث خارش شود، هر چند که رایج نیست اما غالباً با سرطان سینه در ارتباط است. این تغییرات پوستی ممکن است نشانه ای از یک نوع نادر سرطان سینه به نام بیماری پاژه باشد. تغییرات پوست سینه همچنین می تواند در نتیجه شرایط خوش خیم پوست از جمله درماتیت و اگزما نیز ایجاد شود.

۲- ترشح از نوک سینه

بیمار ممکن است ترشحاتی از نوک سینه را مشاهده کندکه می تواند رقیق یا غلیظ باشد و از نظر رنگ نیز از شفاف تا شیری رنگ و یا به رنگ های زرد، سبز یا قرمز باشد. برای زنان شیرده ترشح شیری از نوک سینه ها طبیعی است، اما توصیه می شود در مورد هر نوع ترشح دیگر از نوک سینه به پزشک مراجعه کنند. البته بیشتر ترشحات نوک سینه به دلایل غیر سرطانی است، اما می تواند در برخی افراد نشان دهنده سرطان سینه باشد. سایر دلایل احتمالی ترشح نوک سینه شامل موارد زیر است:

  • عفونت سینه
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • عارضه جانبی مصرف داروهای خاص
  • تغییرات فیزیولوژی بدن
  • برخی بیماری ها مانند اختلال در غده تیروئید

۳- کم رنگ شدن پوست سینه

کم رنگ شدن پوست گاهی اوقات می تواند نشانه ای از سرطان التهابی سینه از نوع تهاجمی آن باشد. سلولهای سرطانی می توانند باعث تولید مایعات لنفاوی در سینه شوند که منجر به تورم و همچنین کمرنگ شدن یا سوراخ شدن پوست می شود. هر کسی که متوجه این علامت پوستی می شود ضروری است با پزشک مشورت کند. پزشکان این تغییر در ظاهر پوست را “پوست پرتقالی” می نامند زیرا پوست کم رنگ و شبیه پوست یک پرتقال می شود.

۴-تغییر در غدد لنفاوی

سلول های سرطانی ممکن است به سمت غدد لنفاوی زیر بغل حرکت کنند. گره های لنفاوی مجموعه هایی کوچک و دایره ای شکل از بافت سیستم ایمنی هستند که مایع را فیلتر می کنند و سلول های بالقوه مضر را جذب می کنند و از بین می برند. این سلول های مضر می توانند شامل باکتریها، ویروسها و سلولهای سرطانی باشند.

اگر سلول سرطانی از سینه خارج شود، اولین جایی که آلوده می شود منطقه گره لنفاوی زیر بغل در همان طرف سینه مبتلا است. این انتقال سلول های سرطانی به غدد لنفاوی به تورم در این ناحیه منجر می شود. علاوه بر تورم غدد لنفاوی در زیر بغل، فرد ممکن است متوجه آنها در اطراف استخوان ترقوه نیز شود. آنها معمولاً مانند توده های کوچک، محکم و متورم هستند و ممکن است به لمس نیز حساس باشند. با این حال، بافت لنفاوی ممکن است به دلیل عفونت سینه یا سایر بیماریهای غیر سرطانی نیز تغییر کند. بیماران باید در مورد این تغییرات و اینکه آیا سرطان سینه درد دارد با پزشک مشورت کنند تا بتواند علت بالقوه آن را شناسایی کنند.

۵- احساس درد در سینه یا نوک سینه

معمولا افراد می خواهند بدانند آیا سرطان سینه درد دارد؟ از آنجائیکه سرطان سینه می تواند باعث ایجاد تغییراتی در سلولهای پوستی شود که منجر به احساس درد، حساسیت و احساس ناراحتی در سینه می شود. با این حال سرطان سینه اغلب بدون درد است، اما مهم است که هیچ نوع نشانه یا علائمی که ممکن است به دلیل سرطان سینه باشد را نادیده نگیرید. ممکن است برخی از افراد درد را به صورت احساس سوزش هم توصیف کنند.

۶- انقباض یا وارونگی نوک سینه

سرطان سینه می تواند باعث تغییرات سلولی در پشت نوک سینه شود. این تغییرات می تواند منجر به معکوس شدن جهت نوک سینه به داخل سینه شود، یا از نظر اندازه ممکن است نوک سینه ها با هم متفاوت شوند.

اغلب در زمان تخمک گذاری یا سایر مراحل قاعدگی ممکن است ظاهر نوک سینه ها تغییر کند، اما افراد باید در صورت مشاهده هر نوع تغییر جدید در نوک سینه به پزشک مراجعه کنند.

۷- قرمزی

سرطان سینه می تواند باعث ایجاد تغییراتی در پوست شود که ممکن است باعث تغییر رنگ یا حتی کبودی آن شود. ممکن است پوست به رنگ قرمز یا بنفش و یا متمایل به آبی شود. اگر این تغییر رنگ به دلیل ضربه یا آسیب نبوده است و علت آن را نمی دانید باید به پزشک مراجعه شود. در صورت از بین رفتن تغییر رنگ سینه، حتی اگر علت آسیب یا صدمه فیزیکی هم باشد، دریافت مشاوره پزشکی امری حیاتی است.

۸- تورم

در جواب به این سوال که آیا سرطان سینه درد دارد باید گفت بله و در صورت تورم سینه ممکن است باعث درد نیز شود. سرطان سینه می تواند باعث تورم کل سینه یا ناحیه ای از سینه شود. ممکن است بعد از این تورم یک توده مشخص وجود نداشته باشد، اما ممکن است اندازه سینه با سینه دیگر متفاوت شود. اگرچه امکان دارد اندازه سینه ها در بعضی افراد به طور طبیعی کمی متفاوت باشند، اما این تورم ناشی از سرطان باعث تغییر در اندازه نرمال سینه می شود. به دلیل تورم ممکن است احساس سفتی پوست وجود داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بیماران نباید صبر کنند تا سرطان به مراحل پیشرفته خود برسد و آنگاه به پزشک مراجعه کنند بلکه باید در صورت بروز هرگونه تغییر در سینه با پزشک مشورت کنید. افراد وقتی متوجه تغییرات سینه می شوند نباید وحشت کنند یا بترسند. عواملی دیگری به جز سرطان مانند پیری، تغییر در سطح هورمون ها و سایر عوامل می توانند منجر به تغییر سینه در طول زندگی یک فرد شوند. با این وجود، افراد باید نسبت به سلامتی خود حساس باشند و برای تعیین علت هرگونه علامت یا تغییر در سینه، به پزشک مراجعه کنند و در مورد همه موضوعات از جمله اینکه آیا سرطان سینه درد دارد اطلاعات لازم را کسب کنند. هر یک از هشت تغییر ذکر شده در بالا مطمئنا نیاز به مراجعه به پزشک دارد، مگر اینکه مطمئن باشید این تغییرات مربوط به یکی از موارد زیر است:

  • چرخه قاعدگی
  • جراحت
  • بیماری قبلی مانند عفونت سینه

پزشک می تواند علائم را ارزیابی کند، سینه آسیب دیده را معاینه کند و در صورت لزوم انجام آزمایشات بیشتری را تجویز کند. پزشک ممکن است برای رد کردن عفونت یا سایر دلایل احتمالی، ماموگرافی، سونوگرافی و سایر روش های تصویربرداری یا آزمایش خون را توصیه کند همچنین می توانید از پزشک در مورد اینکه آیا سرطان سینه درد دارد مشاوره دریافت کنید.

اجتناب از سهل انگاری در مورد علائم سرطان سینه

اغلب بیماران تصور می کنند که سرطان سینه با درد همراه است و این سوال را می پرسند که آیا سرطان سینه درد دارد اما در واقع اینطور نیست و سرطان سینه می تواند باعث تغییراتی در پوست سینه و اطراف آن شود. هر چند که بسیاری از بیماری ها مانند کیست، عفونت، اگزما و درماتیت به طور بالقوه می تواند باعث ناراحتی در سینه شوند، اما افراد نباید بطور خودکار احتمال سرطان سینه رد کنند. مراجعه به پزشک جهت ارزیابی و تشخیص می تواند در تعیین اینکه آیا این تغییرات در سینه جای نگرانی دارد یا خیر کمک کند.

اپلیکیشن Healthline برای سرطان سینه امکان دسترسی به جامعه آنلاین مبتلایان به سرطان سینه را برای همه افراد فراهم می کند، جایی که کاربران می توانند با دیگران در ارتباط باشند و از طریق بحث گروهی مشاوره و پشتیبانی دریافت کنند و جواب سوالات متدوال خود را از جمله اینکه آیا سرطان سینه درد دارد با عضویت در این اپلیکیشن بیابید.

منبع:

www.medicalnewstoday.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟