به مارکوپکس خوش آمدید

دیابت نوع ۱

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اگر شما دیابت نوع ۱ دارید ، یعنی پانکراستان انسولین تولید نمی کند یا مقدار خیلی کمی تولید می کند. انسولین به قند خون کمک می کند وارد سلول های بدن شده تا آن ها از آن به عنوان انرژی استفاده کنند. بدون انسولین ، قند نمی تواند وارد سلول ها شده و در خون تجمع می کند. قند خون بالا برای بدن آسیب زا بوده ، باعث بروز علائم و عوارض دیابت می شود.

دیابت نوع ۱ (سابقا با نام های دیابت وابسته به انسولین یا دیابت جوانان خوانده می شده است.) معمولا در کودکان ، نوجوانان و جوانان تشخیص داده می شود ، اما در هر سنی امکان ایجاد دارد.

دیابت نوع ۱ ، کمتر از دیابت نوع ۲ متداول است – تقریبا ۵-۱۰% از افرادی که دیابت دارند ، مبتلا به نوع ۱ آن هستند. در حال حاضر هیچ کس نمی داند که چطور باید از ابتلا به دیابت نوع ۱ پیش گیری کرد ، امامی توان آن را با پیروی از توصیه های پزشک برای داشتن سبک زندگی ای سالم ، کنترل مقدار قند خون ، گرفتن چک آپ منظم ، و دریافت آموزه های خودمراقبتی و پشتیبانی کنترل و مدیریت کرد.

سخنی با والدین

اگر فرزند شما مبتلا به دیابت نوع ۱ می باشد ، شما به طور روزمره درگیر مراقبت های دیابتی خواهید بود. از آماده کردن غذاهای سالم گرفته تا تزریق انسولین و مراقبت و درمان هیپوگلیسمی (افت قند خون). همچنین نیاز است که با تیم مراقبت های بهداشتی کودکتان در تماس نزدیک باشید ؛ آن ها به شما کمک می کنند تا برنامه ی درمانی و چگونگی کمک به سالم ماندن به کودکتان را درک کنید.

علت به وجود آمدن دیابت نوع ۱ چیست؟

تصور می شود که دیابت نوع ۱ ناشی از یک واکنش خود ایمنی بوده (بدن بر اشتباه به خود حمله می کند.) که سلول های سازنده ی انسولین در پانکراس ، که سلول های بتا خوانده می شوند ، را نابود می کند. این روند ممکن است ماه ها و یا سال ها قبل از بروز هرگونه علائم رخ داده باشد.

بعضی افراد ژن های خاصی داشته (خصلت هایی که از والدین به فرزندان می رسد) که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ را در آن ها بیشتر می کند ، اگرچه عده ی زیادی هم هستند که با داشتن این ژن ها مبتلا نخواهند شد. همچنین تصور می شود قرار گرفتن در معرض یک محرک محیطی ، مانند یک ویروس ، در ایجاد دیابت نوع ۱ نقش دارد.

علائم و ریسک فاکتورها

ماه ها و یا سال ها زمان لازم است تا تمام سلول های بتا نابود شده و علائم دیابت نوع ۱ مشاهده شود. این علائم می توانند فقط در چند هفته یا چند ماه ظاهر شده و در هنگام بروز نیز شدید باشند.

برخی از علائم دیابت نوع ۱ می تواند شبیه به علائم دیگر مسائل مربوط به سلامتی باشد. حدس نزنید – اگر فکر می کنید ممکن است به دیبات نوع ۱ مبتلا باشید ، سریعا به پزشک مراجعه کرده تا سطح قند خون شما را مورد آزمایش قرار دهد. دیابت درمان نشده می تواند منجر به بروز مشکلات در سلامتی شده و یا حتی کشنده باشد.

ریسک فاکتورهای دیابت نوع ۱ به اندازه ی ریسک فاکتورهای دیابت نوع ۲ و پیش دیابت مشخص نیست. اگرچه سابقه ی خانوادگی نقش مهمی دارد.

تست دیابت نوع ۱

شما با یک آزمایش خون ساده می توانید متوجه بشوید که آیا دیابت دارید یا خیر. اگر سطح قند خون خود را در یک داروخانه یا نمایشگاه بهداشتی تست کرده اید ، برای اطمینان از صحت نتایج ، به یک کلینیک یا مطب پزشک مراجعه کنید.

اگر پزشک تصور بر این داشته باشد که شما دیابت نوع ۱ دارید ، ممکن است از خون شما تست آنتی بادی هایی (موادی که نشان می دهد بدن به خودحمله می کند.) که اغلب در دیابت نوع ۱ و نه در دیابت نوع ۲ وجود دارد ، را بگیرد.

کنترل دیابت

برخلاف بسیاری از بیماری ها ، دیابت غالبا توسط خود شما و با پشتیبانی تیم مراقبت های بهداشتی شما (شامل پزشک مراقبت های اولیه ، پزشک پا ، دندانپزشک ، چشم پزشک ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ، مربی دیابت ، و داروساز) ، خانواده ، معلمان و دیگر افراد مهم زندگی شما ، کنترل می شود. ممکن است کنترل دیابت چالش زا باشد ، اما هرکاری که برای ارتقای سلامتی خود انجام می دهید ارزشش را دارد!

همچنین باید به طور منظم میزان قند خون خود را چک کنید. از پزشک خود بپرسید که هرچند وقت یکبار باید آن را چک کرده و میزان قند خونتان چقدر باید باشد. تا حد ممکن نزدیک به مقدارِ هدف نگه داشتن قند خون ، به شما در جلوگیری و یا به تاخیر انداختن عوارض مربوط به دیابت کمک می کند.

استرس بخشی از زندگیست ، اما می تواند کنترل دیابت از جمله کنترل سطح قند خون و کلنجار رفتن با مراقبت های دیابتی را سخت تر کند. فعالیت بدنی منظم ، داشتن خواب کافی و انجام تمرینات ریلکسیشن می تواند کمک کننده باشد. با پزشک و یا مربی دیابت خود درباره ی این موارد و دیگر راه های کنترل و مهار استرس صحبت کنید.

عادات سبک زندگی سالم نیز بسیار اهمیت دارند. که شامل:

  • انتخاب غذای سالم
  • داشتن فعالیت جسمانی
  • کنترل کردن فشار خون
  • کنترل کردن کلسترول

همچنین تیم مراقبت های بهداشتی خود را به طور منظم ملاقات کرده تا مطمئن شوید از برنامه ی درمانی تان پیروی می کنید و در صورت لزوم نیز از ایده ها و استراتژی های جدیدی کمک بگیرید.

چه دیابت نوع ۱ در شما تشخیص داده شده باشد چه آن را قبلا برای مدتی داشته اید ، ملاقات با یک مربی دیابت راهی بسیار عالی برای گرفتن راهنمایی و پشتیبانی های لازم می باشد. که شامل چگونه:

  • یک برنامه ی غذایی و فعالیتی سالم داشته و به آن پایبند باشیم.
  • مقدار قند خود را اندازه گرفته و اطلاعات به دست آمده را ضبط کنیم.
  • علائم قند خون بالا یا پایین را بشناسیم و در مورد آن چه کنیم.
  • به خودتان با سرنگ ، قلم یا پمپ ، انسولین تزریق کنید.
  • وضعیت پاها ، پوست و چشمانتان را زیر نظر گرفته تا هرچه زودتر متوجه اشکالات به وجود آمده شوید.
  • وسایل مربوط به دیابت را خریداری کرده و به نحو احسن از آن ها نگهداری کنید.
  • استرستان را مدیریت کرده و با مراقبت های روزانه ی دیابت کنار بیایید.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی (قند خون پایین) می تواند به سرعت رخ داده و نیازمند درمان سریع می باشد و اغلب بر اثر دریافت مقدار زیاد انسولین ، انتظار طولانی برای یک وعده غذایی یا میان وعده ، کم خوردن غذا یا فعالیت بدنی زیاد اتفاق می افتد.

لائم هیپوگلیسمی از یک شخص به شخص دیگر متفاوت می باشد. مطمئن شوید که علائم خاص خود را می دانید ، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لرزش
  • مضطرب یا عصبی بودن
  • تحریک پذیری یا بی حوصلگی
  • سرگیجه و اشکال در تنفس
  • گرسنگی یا حالت تهوع
  • تاری دید
  • ضعف یا خستگی
  • عصبانیت ، لجبازی یا غمگینی

اگر در طول هفته بارها دچار هیپوگلیسمی می شوید ، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا باید درمانتان تغییر بکند یا خیر.

منبع : cdc.gov

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟