به مارکوپکس خوش آمدید

تفاوت رادیولوژیست با رادیوگرافر چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

با وجود بسیاری از مشاغل در زمینه پزشکی، درک تفاوت بین تخصص های خاص گاهی اوقات گیج کننده است. به عنوان مثال، رادیولوژیست و رادیوگرافر هر دو متخصص پزشکی هستند که از فن آوری تصویربرداری در عمل خود استفاده می کنند.تصویربرداری پزشکی شامل انواع مختلفی از اقدامات و آزمایشات تشخیصی مانند CT اسکن، سونوگرافی و اسکن پزشکی هسته ای است. از روشهای تصویربرداری برای ایجاد عکس هایی از بافت ها، اندام ها و استخوان های بدن استفاده می شود.

با مشاهده یک تصویر، پزشکان می توانند شرایط پزشکی و آسیب ها مانند سرطان، شکستگی و لخته خون را تشخیص دهند. اسکن تصویربرداری همچنین می تواند نقش مهمی در کمک به پزشکان داشته ایفا کرده، تا نحوه پاسخ بیمار به درمان را کنترل کنند.اگرچه متخصصان رادیولوژی و رادیوگرافی هرکدام در استفاده از روش های تصویربرداری پزشکی نقشی دارند، مسئولیت ها، آموزش و فرصت های گاری آنها متفاوت است. یک تفاوت بزرگ، میزان تحصیلات و مدت آموزش لازم برای کار در هر یک از این حرفه هاست. برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن هر یک از این حرفه ها، بهتر است درباره هر یک بیشتر بدانید.

رادیولوژیست
رادیولوژیست

رادیولوژیست چه کاری انجام می دهد؟

رادیولوژیست ها پزشکانی هستند که در استفاده از تصویربرداری پزشکی برای تشخیص و معالجه افراد با بیماری های مختلف تخصص دارند. رادیولوژیست ها معمولاً آزمایشات تصویربرداری را انجام نمی دهند. در عوض، آنها اسکن ها را بررسی و تفسیر می کنند تا به تشخیص کمک کنند.

برای اینکه یک رادیولوژیست شوید، باید مدرک کارشناسی دریافت کنید و چهار سال در دانشکده ی پزشکی تحصیل کنید. در مرحله بعدی، شما باید طرح رادیولوژی را به پایان برسانید. دستیاری در رادیولوژی معمولاً چهار سال است و شامل مطالعه ایمنی در برابر اشعه و تفسیر اسکن های تصویربرداری است. پس از اتمام چهار سال طرح، برخی از پزشکان ترجیح می دهند یک بورس تحصیلی در رادیولوژی را نیز دنبال کنند. یک بورس رادیولوژی به پزشک این فرصت را می دهد که تمرکز خود را محدود کرده و در زمینه خاصی مانند پزشکی هسته ای یا تصویربرداری قلب و عروق متخصص شود.

رشته رادیوگرافیرادیوگرافر(متخصص رادیوگرافی) چه کاری انجام می دهد؟

یک رادیوگرافر با تصویربردار پزشکی نقش متفاوتی دارد. متخصصان رادیوگرافی نتایج را تفسیر نمی کنند یا تشخیص نمی دهند. در عوض، آنها متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که اسکن های تصویربرداری را انجام می دهند.

آنها با انواع مختلفی از تجهیزات و دستگاه های اسکن را کار می کنند و همچنین بیماران را از طریق فرآیند اسکن راهنمایی می کنند تا از تولید تصاویر با کیفیت اطمینان حاصل کنند. برخی از رادیوگرافر ها انواع اسکن های تصویربرداری را انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر در روش های خاصی مانند سونوگرافی یا ماموگرافی تخصص دارند.

تفاوت بزرگ دیگر بین رادیوگرافیست ها و رادیولوژیست ها آموزش و تعلیماتی است که برای تکمیل آنها لازم است. متخصص رادیوگرافی پزشک نیست. در عوض، آنها باید یک برنامه آموزش رادیوگرافی را که توسط کمیسیون بررسی مشترک آموزش فناوری رادیولوژی تأیید شده است، به پایان برسانند.

برنامه های کاردانی دو ساله و دوره های کارشناسی چهار ساله برای افرادی که علاقه مند به رادیوگرافی هستند، در دسترس است. اگرچه ممکن است متفاوت باشد، اما در اکثر ایالت ها نیاز به مجوز یا تاییدیه رادیوگرافی است.

این دو حرفه متفاوت هستند، اما به یکدیگر وابسته اند. رادیولوژیست ها و رادیوگرافر ها با هم همکاری می کنند. رادیولوژیست ها برای تهیه اسکن با کیفیت به متخصصان رادیوگرافی وابسته هستند تا بتوانند نتایج را تفسیر کنند. هر دو باید درک درستی از اسکن های مختلف داشته باشند و مراقبت از ایمنی بیمار را به خاطر داشته باشند.

منبع: globalpremeds.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟