به مارکوپکس خوش آمدید

تا چه اندازه درباره رادیولوژی می دانید؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

رادیولوژی ، که تصویربرداری تشخیصی نیز نامیده می شود ، مجموعه ای از آزمایشات مختلف است که طی آن از نقاط مختلف بدن عکس می گیرند. این آزمایشات از این جهت منحصر به فرد هستند که به پزشکان اجازه می دهند داخل بدن را ببینند. روش های مختلفی برای انجام آزمایش های تصویربرداری وجود دارد:

  • اشعه ایکس
  • ام آر آی
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • اسکن PET

رادیولوژیست ها می توانند طیف وسیعی از این آزمایش ها از جمله تصویربرداری های اشعه ایکس ، سونوگرافی ، دانسیتومتری مواد معدنی استخوان ، فلوروسکوپی ، ماموگرافی، پزشکی هسته ای ، CT و MRI را تفسیر کنند.

علم رادیولوژی برای تشخیص بسیاری از بیماری ها ، به ویژه سرطان ضروری است. تشخیص به موقع موجب نجات جان افراد می شود. بدون تشخیص هیچ درمانی وجود ندارد ،بدون درمان هم جان شخص به خطر می افتد.

در کانادا، در هر روز به طور متوسط هشت نفر با نوعی سرطان تشخیص داده می شوند و سه نفر در اثر سرطان می میرند.

امروزه پزشکان بدون استفاده از تصویر برداری پزشکی نمی توانند بیماران را مدیریت کنند. در بسیاری از بیماری ها، پزشک خانواده و یا پزشکان اورژانس برای تشخیص و تعیین درمان مناسب به نتایج آزمایش رادیولوژی متکی هستند.

به چه کسانی رادیولوژیست گفته می شود؟

رادیولوژیست ها متخصصانی هستند که در تفسیر نتایج این آزمایشات تصویر برداری پزشکی تخصص دارند. پزشکان خانواده و سایر متخصصان برای مشاوره در مورد ایمن ترین و موثر ترین روش عکس برداری، به رادیولوژیست ها مراجعه می کنند.

رادیولوژیست
رادیولوژیست

کارهای روزانه رادیولوژیست ها چیست؟

  •  به دست آوردن تاریخچه بیماری از مصاحبه با بیمار
  • بررسی سوابق الکترونیکی بیماری افراد
  •  تهیه گزارش های جامع از یافته ها
  •  انجام تصویربرداری تشخیصی، مانند MRI ، CT ، PET ، سونوگرافی یا ماموگرافی.

در بسیاری از موارد ، شما با رادیولوژیستی که نتایج تصویر برداری پزشکی شما را تفسیر میکند، ملاقات نخواهید کرد. با این حال می توانید اطمینان داشته باشید که آنها با استفاده دانش و تجربه ای که دارند به شما و پزشکتان در تصمیم گیری در مورد مراقبت های بهداشتی مناسب کمک می کنند.

“رادیولوژیست ها جان مردم را نجات می دهند. تفسیر تصویر مشهودترین کار رادیولوژیست ها است. مردم باید از اهمیت تصویربرداری تشخیصی مطلع شوند. “

-دکتر. تایو دنتون

آیا رادیولوژی شغلی استرس زا است؟

بیشترین عامل استرس زا برای رادیولوژیست ها اضافه کاری است. کمبود نیرو و نگرانی در مورد بودجه نیز مهمترین استرس کار رادیولوژیستان است. به علاوه گاهی فشارهای زیادی از طرف پزشک معالج بیمار به رادیولوژیست ها وارد می شود. 

تاریخچه رادیولوژی

تاریخچه  رادیولوژی به سال ۱۸۹۵ هنگامی که ویلهلم رونگن برای اولین بار اشعه ایکس را کشف کرد، برمی گردد. دهه ۱۹۷۰ به عنوان دهه طلایی رادیولوژی شناخته می شود که با کشف CT اسکن فرصت ها و اکتشافات جدیدی در دنیای علم ایجاد شد.  این علم  در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بیشتر توسعه یافت.

با گذشت هر دهه پیشرفت این علم بیشتر میشود و روش ها و ماشین های بهتری برای تصویر برداری پزشکی بهتر و ایمن تر تولید می شوند.

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

رادیولوژی نه تنها تکنیک های تصویربرداری ، مانند اشعه ایکس ، بلکه روش های درمانی مانند پرتودرمانی را نیز شامل می شود. اما رادیوگرافی تنها به آزمایش های تصویربرداری محدود می شود. این آزمایشات شامل تصویربرداری با اشعه ایکس ، سی تی اسکن و MRI است.

در صورتی که می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید به مقالات دیگر سایت مراجعه کنید.

رادیولوژی دندان

رادیوگرافی دندان را معمولاً اشعه ایکس می نامند. دندانپزشکان به دلایل زیادی از رادیوگرافی در ناحیه دهان و دندان استفاده می کنند:

  • یافتن ساختارهای پنهان دندان
  • یافتن و مشاهده توده های بدخیم یا خوش خیم
  • از دست دادن استخوان
  • مشاهده حفره ها و خرابی های دندان
رادیولوژی دندان
رادیولوژی دندان

یک عکس رادیوگرافی با انفجار کنترل شده اشعه X ایجاد می شود که  بسته به تراکم آناتومیکی مختلف به ساختارهای دهانی در سطوح مختلف نفوذ می کند. دندان ها در عکس روشن تر به نظر می رسند زیرا تابش کمتری برای رسیدن به فیلم در آنها نفوذ می کند. پوسیدگی دندان ، عفونت ها و سایر تغییرات در تراکم استخوان و رباط پریودنتال تیره تر به نظر می رسند زیرا اشعه ایکس به بیشتر در این ساختارها نفوذ می کند. ترمیم های دندانی (پر کردگی ها ، ایمپلنت ها) ممکن است بسته به تراکم مواد به کار رفته در آنها ، روشن یا تیره به نظر برسند.

دوز اشعه اشعه ایکس دریافت شده توسط بیمار معمولاً کم است. (مطابق وب سایت انجمن دندانپزشکی آمریکا ، برای یک سری عکس برداری کامل از دهان حدود ۰.۱۵۰ میلی ثانیه) ، معادل چند روز قرار گرفتن در معرض تابش محیطی، یا مشابه دوز دریافت شده در طی پرواز هواپیمای بین شهری. عارضه های قرار گرفتن در معرض این اشعه با استفاده از محافظ سرب ، پیش بند سرب، گاهی اوقات با یقه تیروئید سرب، کمتر می شود. قبل از فعال شدن منبع اشعه ایکس، تکنسین از اتاق بیرون می رود. یا پشت ماده محافظ کافی قرار می گیرد تا کمتر در معرض تشعشعات قرار بگیرد.

روز جهانی رادیولوژی

۸نوامبر یا ۲۰ آبان، به نام روزجهانی رادیولوژی ثبت شده است. این روز یک رویداد سالانه است که با هدف ایجاد آگاهی بیشتر از ارزش کار رادیولوژیست ها و نقشی که تصویر برداری پزشکی در مراقبت های ایمن از بیماران دارد، برگزار می شود.

در صورتی که می خواهید درباره این روز و تاریخچه آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، اینجا کلیک کنید.

رادیولوژی
رادیولوژی

حقایق جالب درباره رادیولوژی

  • در طول جنگ جهانی اول ، ماری کوری برای کمک به جراحان در جبهه های جنگ جبهه های رادیوگرافی متحرک به نام ” ”petites Curie(کوری های کوچک) را اختراع کرد.
  • در سال ۱۹۲۷ ، ۳۷٪ از رادیولوژیست ها راهبه بودند. امروزه بیش از ۳۳۰،۰۰۰ تکنسین رادیولوژیست ثبت شده وجود دارد.
  • سونوگرافی برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ برای اهداف بالینی استفاده شد. سونوگرافی نوعی تصویربرداری است که به جای اشعه از امواج اصوات با فرکانس بالا استفاده می کند.
  • اولین اسکن مغزی از طریقCT اسکن (توموگرافی کامپیوتری) در سال ۱۹۷۱ انجام شد. امروزه هر ساله بیش از ۷۸ میلیون CT اسکن گرفته می شود.
  • اولین اسکن MR از بدن انسان در سال ۱۹۷۷ انجام شد. امروزه هرسال بیش از ۳۷ میلیون عکس MR گرفته می شود.
  • اولین آزمایش ماموگرافی سه بعدی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ انجام شد.
  • پرتودرمانی در سال ۱۹۶۴ به یک رشته تخصصی تبدیل شد.

منابع

www.oarinfo.ca

www.work.chron.com

www.mana.md

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟