به مارکوپکس خوش آمدید

بهبود پروسه مراقبت از بیمار با ارتباط آنلاین با تیم فنی و رادیولوژیست ها

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

برخی از محققین بر این باورند که مشاوره آنلاین بین تیم ارائه دهنده خدمات تصویربرداری پزشکی اولیه و رادیولوژیست ها می تواند سبب بهبود پروسه مراقبت از بیمار شود. دلیل که عمدتا آنها برای این امر بیان می کنند این است که مشاوره آنلاین غالبا دسترسی آسان به نظرات سایر متخصصین را امکان پذیر می کند. این مورد می تواند کیفیت همکاری بین تیم تصویربرداری پزشکی و رادیولوژیست ها را ارتقا دهد. عمده ترین مزیت استفاده از مشاوره آنلاین در این مورد، اجتناب از تحمیل تصویربرداری های غیر ضروری به تیم درمان است.

در گزارشی که در ۲۰ آگوست ۲۰۲۰ در مجله Roentgenology آمریکا منتشر شد، بیان شده است که مشاوره آنلاین نه تنها برای تیم ارائه دهنده سرویس تصویربرداری پزشکی اولیه دسترسی آسان به نظرات متخصصین رادیولوژیست را فراهم می کند، بلکه کیفیت همکاری بین پزشکان نیز با این نوع مشاوره ها بهبود پیدا می کند. این موارد در نهایت به بهبود کیفیت مراقبت و درمان بیمار منجر می شود. استفاده از مشاوره آنلاین می تواند نیاز به تصویربرداری مجد و تکرار آزمایشات را به حداقل می رساند.

نویسنده اول این مقاله، دانیل واکر در دانشگاه اوتاوا درباره این موضوع چنین توضیح داد که: پلت فرم مشاوره آنلاین به منظور فراهم اوردن بستری امن برای تیم ارائه دهنده خدمات تصویربرداری پزشکی اولیه به منظور پرسیدن سوالات تخصصی از بیمار با پشتیبانی از طریق اطلاعات بالینی مربوطه ایجاد شده است.

نتایج ناشی از بررسی مشاوره آنلاین

بر طبق امار بدست امده از تعداد ۲۰۶۷۸ مشاوره آنلاین در محدوده زمانی بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ توسط متخصصین ثبت شده است، ۳۰۷ مشاوره عینی در حدود ۲ درصد این موارد توسط رادیولوژیست ها ثبت شده است. اگر بخواهیم مشاوره آنلاین ثبت شده در آن بازه را با توجه به تخصص ها تقسیم بندی کنیم باید بگوییم که نورو رادیولوژی، تصویربرداری های مرتبط با توراسیک، ناحیه شکم، عضلات و رادیولوژی کودکان بیشتر این مشاوره ها را به خود اختصاص داده اند. عمده ترین سوالاتی که در حین مشاوره آنلاین از رادیولوژیست ها پرسده شده نیز در بخش ها آناتومی، اسیب شناسی، تمرینات، بخش های آموزشی و نظارتی، سوال در مورد ضرورت ارجاع به متخصص و برخی موارد دیگر بوده است.

در این تحقیق برای اینکه بتوانند ارزیابی به موقع انجام دهند و بتوانند تاثیر این روش در روند مراقبت و درمان بیمار را به خوبی بررسی کنند، پس از هر مشاوره آنلاین این تیم نظرسنجی کاملی از اعضای ر انجام می دادند. به دلیل عدم اطلاعات بالینی کافی در برخی موارد محققین ناچار می شدند مشاوره آنلاین مورد نظر را از لیست خود حذف کنند. در بررسی نهایی به دست آمده از مشاوره ها می توانیم بگویم از میان تخصص های عمده رادیولوژی، بخش های زیر بیشترین درصد را به خود اختصاص داده اند:

  • رادیولوژی بخش شکم ۳۱%
  • نورو رادیولوژی ۲۵%
  • رادیولوژی اسکلتی عضلانی ۲۰%
  • رادیولوژی قفسه سینه ۱۹ درصد
  • رادیولوژی کودکان ۶%

بررسی ها نشان دادکه در بخش ها فرعی و آناتومیک اغلب مشاوره های آنلاین به مغز ۱۶%، ریه ها ۱۰%، ستون مهره ها ۱۰%، و کبد ۹% اختصاص داشته است. در یک طبقه بندی دیگر نشان داد که اکثر مراجعین دریافت کننده خدمات مشاوره آنلاین در بخش ها ضایعات کیستیک ۱۳% انواع دردها ۸%، ضایعات استخوانی ۷% و ندول ها ۶% قرار داشتند. اغلب مشاوره های ارائه شده برای بیماران نیز در دسته معرفی تمرینات مناسب برای بیمار، نظارت بر نتایج حاصل از تصویربرداری ها، و آموزش تیم ارائه دهنده خدمات تصویربرداری بود.

این تحقیق نشان داد که با استفاده از مشاوره آنلاین، روش مراقبت ۱۶۷ بیمار تغییر یافت. در مورد ۸۴ بیمار دیگر نیز استفاده از این روش سبب حذف و کاهش انجام آزمایشات غیر ضروری شد. بررسی های نشان داده است که ۲۷۷ بیمار، تیم ارائه دهنده خدمات تصویربرداری پزشکی اولیه نتایج حاصل از مشاوره آنلاین برای درمان و مراقبت بیمار را عالی ارزیابی کرده اند.

نتایج حاصل از تحقیقات علمی فراوان به رادیولوژیست ها پیشنهاد می کند که برای ارائه خدمات بهتر آنها با رویکرد تازه ای اتخاذ کنند. تغییر روش های سنتی به معنی حذف یا عدم کارایی آنها نیست. بلکه مشاوره آنلاین می تواند به کیفیت بهتر ارتباط تیم ارائه دهنده خدمات تصویربرداری پزشکی اولیه با رادیولوژیست ها و بیمار بسیار کمک کند. هدف از اتخاذ و اجرای هر شیوه درمانی کمک به انتخاب روش درمانی مناسب است.

در گذشته بنا به دلایل مختلف پزشکان و رادیولوژیست ها ناچار به تکرار آزمایشات و تصویربرداری بودند. این مورد می توانست درمان را کند و بهبودی را با مشکل مواجه کند. اما استفاده از فناوری های مدرن سبب شده متخصصین بتواند بدون نیاز به مراجعات حضوری و با استفاده از مشاوره آنلاین، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به تشخیص سریع و قطعی دست پیدا کنند. هدف از بکارگیری شیوه های مدرن، ارتقای کیفیت ارتباطی بین تیم ارائه دهنده خدمات تصویربرداری پزشکی اولیه، رادیولوژیست ها و بیمار است. نتیجه اصلی آن نیز درمان قطعی و بهبودی حتمی بیمار است.

فراهم شدن بستر آنلاین برای مشاوره رادیولوژی می تواند تشخیص و درمان را ارتقا دهد
فراهم شدن بستر آنلاین برای مشاوره رادیولوژی می تواند تشخیص و درمان را ارتقا دهد

مزایا استفاده از مشاوره آنلاین

این بستر ارتباط راحت تر بین تیم درمان را فراهم می کند. در نتیجه در زمان صرفه جویی می شود. به دلیل اینکه بدون محدودیت و در ۲۴ ساعت شبانه روزی دسترسی به این بستر امکانپذیر است، در نتیجه در هر نوع شرایط حاکم بر جامعه و در هر نقطه می توان ارتباطی موثر با تیم درمان داشت. از نظرات تشخیصی آنها مطلع شد. و شیوه درمانی مناسبی اتخاذ کرد. این بستر علاوه بر تسریع روند تشخیص، نیاز به تکرار انواع آزمایشات و تصویربرداری ها را از بین می برد. درنتیجه بیمار در معرض اشعه اضافی قرار نمی گیرد. با استفاده از این روش امکان اشتباه در هر مرحله از درمان به صفر می رسد. به همین دلیل می تواند سبب افزایش اعتماد اعضای تیم درمان و شخص بیمار به یکدیگر می شود.

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟