به مارکوپکس خوش آمدید

مزایا و معایب آنژیوگرافی قلب

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب آنژیوگرافی قلب، روش انجام و همچنین مراقبت‌های آن بپردازیم. آنژیوگرافی قلب جزو آن دسته از عبارات حوزه پزشکی است که بسیاری از افراد آن را شنیده‌اند اما ممکن است درک درست و دانش کافی درمورد آن نداشته باشند. امروزه برای درمان برخی بیماری‌های قلبی و عروقی از آنژیوگرافی استفاده می‌­شود. این امر سبب شده است بسیاری از افراد تصور کنند که آنژیوگرافی نوعی عمل جراحی برای درمان مشکلات قلبی است. این تعریف را نمی­‌توان به طور کامل رد کرد. اما باید دانست که آنژیوگرافی قلب در واقع نوعی روش تشخیصی برای تشخیص مشکلات قلبی و عروقی است. پزشکان به کمک آنژیوگرافی، عروق بیمار را به طور کامل معاینه ‌می‌­کنند و در صورت نیاز، در بعضی موارد از همین طریق بیماری را درمان می‌کنند.

آنژیوگرافی چگونه انجام می­‌شود؟

در عمل آنژیوگرافی قلب، لوله‌­ای به نام “کاتتر” (به انگلیسی: Catheter) از طریق شریان کشاله ران یا شریان دست وارد بدن می‌­شود. سپس به سمت عروق کرونری(تاجی)هدایت می‌­شود. عروق کرونری به رگ‌­هایی گفته می­‌شود که مستقیماً به سرخرگ آئورت متصل هستند و روی سطح قلب کشیده شده­‌اند. این رگ­‌ها گاهی در اثر انباشته شدن چربی تنگ شده و مشکلات عروقی به وجود می­‌آورند.

در آنژیوگرافی قلب کاتتر وارد این شریان شده و ماده­‌ای رنگی در عروق تزریق می‌­کند. با استفاده از اشعه می‌­توان این ماده را در بدن مشاهده کرد و محل گرفتگی و تنگ شدن رگ­‌ها را مشخص کرد. پزشک با توجه به نتیجه آنژیوگرافی قلب تشخیص قطعی می­‌دهد. همچنین در بعضی موارد از طریق آنژیوگرافی بیمار را درمان می­‌کند.

برای مثال در صورت مشاهده گرفتگی در رگ­‌ها، از استنت Stenting برای باز کردن آن­ها استفاده می‌­شود. در صورتی که پزشک تشخیص دهد بیماری از طریق آنژیوگرافی درمان نمی‌­شود، عمل جراحی باز تجویز می‌­شود.

شریان کرونری راست و چپ قلب
مزایا و معایب آنژیوگرافی قلب – شریان کرونری قلب
 

سی تی آنژیوگرافی چیست و چه تفاوتی با آنژیوگرافی دارد؟

آنژیوگرافی نسبت به دیگر عمل‌­های جراحی بسیار کم خطرتر است. اما باز هم یک عمل تهاجمی محسوب می­‌شود که در آن کاتتر و مواد شیمیایی وارد بدن می‌شوند و ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کنند. یکی از راه ­حل‌های موجود برای این مسئله، سی تی آنژیوگرافی است. در این روش پزشکان و متخصصان، قلب و عروق آن را از طریق سی تی اسکن بررسی می­‌کنند. این عمل بسیار ساده‌تر از آنژیوگرافی است و تقریباً هیچ گونه خطری برای بیمار ندارد.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ به بدن تزریق می‌­شود. هنگامی که بالاترین میزان کنتراست ایجاد شود، سی تی اسکن انجام می‌­شود. این ماده با استفاده از اشعه ایکس کاملاً قابل مشاهده است. در نتیجه این امکان برای پزشک وجود دارد که علاوه بر عکس­‌های سی تی اسکن، قلب را از طریق نرم افزارهای سه بعدی بررسی کند و برای تشخیص بیماری نیازی به انجام آنژیوگرافی نداشته باشد.

سی تی آنژیو نه تنها برای بیماران با مشکل قلبی، بلکه برای سایر بیمارانی که جراحی می‌شوند نیز کاربردی است. با استفاده از این روش وضعیت قلب و قفسه سینه بیماران کنترل می­‌شود تا حین عمل جراحی دچار مشکل نشوند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.  
عکس سه بعدی شریان کرونری در سی تی آنژیوگرافی قلب
مزایا و معایب آنژیوگرافی قلب – عکس سه بعدی عروق کرونری در سی تی اسکن قلب

مزایا و معایب آنژیوگرافی قلب

مزایای آنژیوگرافی قلب:

  • نسبت به جراحی باز بسیار کم خطر‌تر است و امکان تشخیص و درمان بیماری از طریق آن وجود دارد.
  • تشخیص دقیق و امکان مشاهده و بررسی عروق قلبی با کیفیت بالا
  • دوران نقاهت کوتاه و مراقبت‌های پس از آن نسبت به جراحی باز بسیار ساده‌تر است.
  • تقریباً در هر بیمارستانی و توسط پزشک متخصص قابل انجام است. این امر هزینه و زمان موردنیاز برای انجام آن را کاهش می‌دهد.

معایب آنژیوگرافی قلب:

  • ایجاد عفونت در محل زخم کاتتر
  • احتمال سکته قلبی یا مغزی حین انجام آنژیوگرافی که البته بسیار نادر است.
  • بروز حساسیت نسبت به ماده رنگی و اشعه ایکس
  • تپش قلب و نامنظم شدن ضربان قلب
  • بروز مشکلات کلیوی
  • ضعف، حالت تهوع یا استفراغ در برخی موارد
این معایب به صورت کلی مطرح شده‌اند. ممکن است بیمار هیچ یک از آن‌ها را تجربه نکند یا بسیار خفیف باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد مزایا و معایب آنژیوگرافی قلب می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل در زمان انجام آنژیوگرافی، پزشک سریعاً دارو‌های موردنیاز را به شریان قلب تزریق می‌کند و در کل می‌­توان گفت که خطر قابل توجهی شما را تهدید نمی‌کند.

مراقبت‌های پیش و پس از انجام آنژیوگرافی

به هر حال اگر به تشخیص پزشک ملزم به انجام آنژیوگرافی هستید، بهتر است نکاتی را درمورد مراقبت‌های پیش و پس از انجام آنژیوگرافی به خاطر داشته باشید:

مراقبت­‌های پیش از آنژیوگرافی:

  • از صبح روز آنژیوگرافی غذا و مایعات مصرف نکنید.
  • پیش از انجام آنژیوگرافی درمورد دیگر داروهایی که مصرف می­‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است انجام آزمایش‌هایی برای کنترل وضعیت کلیه‌ها و خون برای شما لازم باشد.
  • معمولاً توصیه می‌­شود یک روز پیش از انجام آنژیوگرافی استحمام کنید.
با توجه به اینکه آنژیوگرافی از طریق دست یا کشاله ران انجام می­‌شود، ممکن است پزشک یا پرستار از شما بخواهند مراقبت‌های دیگری هم انجام دهید.

مراقبت های پس از آنژیوگرافی:

از آنجایی که برای انجام آنژیوگرافی از ماده بی حس کننده استفاده می‌­شود، معمولاً نکات زیر به بیماران توصیه می­‌شوند:
  • تا یک روز پس از انجام آنژیوگرافی از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با وسایل خطرناک خودداری کنید.
  • پس از آنژیوگرافی از طریق کشاله ران، بیمار باید تا چند ساعت پس از عمل بدون تحرک باقی بماند.
  • پس از آنژیوگرافی تا چند روز از بالا رفتن از پله خودداری کند.
  • در آنژیوگرافی از طریق دست، تا چند روز پس از عمل از خم کردن کامل مچ دست بپرهیزید. از برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید. همچنین مراقب باشید که هنگام نشستن یا برخاستن به مچ دست فشار وارد نشود.
  • استحمام در روزهای پس از آنژیوگرافی بلامانع است. اما باید مراقب باشید که زخم در حجم زیادی از آب قرار نگیرد. برای مثال از وان حمام استفاده نکنید و از رفتن به استخر پرهیز کنید.
  • محل زخم را هر روز بررسی و تمیز کنید و برای پیشگیری از عفونت، پانسمان آن را مرتباً عوض کنید.
مراقبت­‌های پس از آنژیوگرافی تنها به این موارد محدود نمی­‌شود. با توجه به وضعیت سلامتی شما، ممکن است پزشک یا پرستار نکات تکمیلی را به شما توصیه کنند. با وجود تمام محدودیت‌­ها و معایبی که درمورد آنژیوگرافی قلب مطرح کردیم، باید بدانید که این روش در چند دهه اخیر یکی از پرکاربردترین روش‌های تشخیصی و درمانی برای بیماری‌های عروقی بوده است. در صورت صلاح دید پزشک، بهتر است آنژیوگرافی را انجام دهید تا بیماری با دقت بیشتری تشخیص داده شود. همچنین از پیشرفت بیماری و پرداخت هزینه‌­های درمانی اضافی پیشگیری شود. منبع:medica-tradefair.com esmil.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟