به مارکوپکس خوش آمدید

قیمت دستگاه سی تی اسکن

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

خرید تجهیزات پزشکی تفاوت چندانی با خرید خودرو ندارد. ابتدا باید در مورد بودجه خود تصمیم بگیرید، سپس باید بین آنچه که می‌خواهید با آنچه به آن نیاز دارید تعادل برقرار کنید و برای خرید دستگاه سی تی اسکن چندین فاکتور مهم را در نظر داشته باشید که عبارت اند از:

  • قدرت سی تی اسکنر
  • موارد استفاده شده
  • تخمین تعداد بیماران برای سی تی اسکن
  • ملزومات قانونی
  • فضای کاری شما و گنجایش آن از نظر جا شدن دستگاه

اینها فاکتورهای مهمی هستند که قبل از خرید دستگاه سی تی اسکن باید در نظر گرفته شود و سنجش این نیا‌زها کار آسانی نیست. مگر اینکه شما یک متخصص دستگاه رادیولوژی یا یک فیزیکدان پزشکی باشید.

هدف ما این است که تجربه خرید دستگاه سی تی اسکن را ساده و بدون استرس کنیم. این راهنما ویژگی‌های مهم اسکنرهای سی تی استفاده شده را که باید در مورد آنها بدانید و همچنین چگونگی مقایسه و کنتراست تولیدکنندگان و مدل‌های مختلف سی تی اسکن را بررسی می‌کند.

تفاوت‌های مهم در میان سیستم‌های سی تی اسکن

فرض کنید؛ آقای اکبری، رادیولوژیست یک بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی است. او برای تجهیز کردن دستگاه‌های تصویربرداری لیست قیمت‌ها و قرارداد‌های تمام شرکت‌های بزرگ را با توجه به بودجه و نیازهای بیمارستان خود بررسی می‌کند. بیمارستانی که آقای اکبری در آن کار می‌کند بودجه متوسطی دارد اما او در تلاش است از آن بودجه بهترین استفاده را کند. به این ترتیب او روالی برای خرید دستگاه تصویربرداری ایجاد می‌کند تا اسکنرهای مختلف را به طورعینی مقایسه کند. اولین ملاحظه او قیمت است و سپس کیفیت، همچنین خصوصیات مهم و مزایای دستگاه‌های تصویربرداری نیز مورد نظر او خواهد بود.

قیمت دستگاه سی تی اسکن

مانند اکثر‌‌ خریداران بالقوه، آقای اکبری بودجه‌ای دارد که باید نیازهای بیمارستانش را برآورده کند.

هنگام محاسبه هزینه دستگاه، مورادی همچون هزینه نصب و تعداد برش‌ها slice count دستگاه، نمای کاملی از قیمت دستگاه سی تی اسکن را به شما می‌دهد. برای مثال:

  1. سی تی ۱-۴ برش: ۵۰،۰۰۰ تا ۹۰،۰۰۰ $ 
  2. سی تی ۶-۱۰ برش: ۷۰،۰۰۰ تا ۹۵،۰۰۰ $ 
  3. سی تی ۱۶-۴۰ برش: ۹۰،۰۰۰ تا ۱۶۰،۰۰۰ $ 
  4. سی تی ۶۴ برش: ۱۲۰،۰۰۰ -۳۵۰،۰۰۰ $ 

هنگام خرید دستگاه سی تی اسکن، هزینه‌های دیگری برای اجزای ضروری در سیستم وجود دارد که می‌تواند شامل موارد زیر شود:

تعداد برش slice count

در کنار قیمت دستگاه سی تی اسکن، تعداد برش یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که خریدار دستگاه سی تی اسکن باید درک کند. تعداد برش مانند موتور دستگاه است و صرفاً دانستن تعداد برش می‌تواند برخی از توانایی‌های فنی دستگاه CT اسکنر را روشن کند.

به عنوان مثال، تعداد برش‌های بالاتر باعث کاهش زمان اسکن و تولید تصاویری با وضوح بالا برای برخی از انواع مطالعات می‌شود. با این حال، تعداد برش‌های بالاتر، مانند ۱۲۸ تا ۳۲۰ قطعه، برای نیاز‌های تصویربرداری تشخیصی در بیشتر بیمارستان‌ها بیش از حد است. این قابلیت‌های پیشرفته سی تی اغلب تنها در موسسات تحقیقاتی مورد نیاز است.

دانستن تعداد برش‌ها هنگام خرید سی تی اسکن موضوعی است که به راحتی می‌توان یک کتاب درباره آن نوشت. بنابراین در اینجا تنها به چند ملاحظه اساسی می‌پردازیم:

سی تی اسکن ۴ برش: که اغلب برای دامپزشک یا مرکز تصویربرداری با حجم کم و همچنین اقدامات اورولوژی یا مراکز دیگری که فقط یک یا دو بار در هفته به سی تی اسکن نیاز دارند، ایده آل است.

سی تی اسکن ۱۶ برش: به عنوان میزان مناسب برای موسسات با جریان بالاتر تعداد بیمار و نیاز به کاهش زمان اسکن شناخته می‌شود. این تعداد برش برای اورژانس و مراکز مراقبت فوری نیز به همان خوبی، بیمارستان‌ها یا مراکز تصویربرداری با حجم بالا کار می‌کند.

سی تی اسکن ۱۲۸ برش: به طور معمول در مراکز قلب یا موسسات تحقیقاتی یافت می‌شود. اسکنرهایی با این قدرت و  با قطعه ۲۵۶ یا ۳۲۰ برش می‌توانند کل بدن را در چند ثانیه اسکن کرده و تصاویر سه بعدی فوق العاده واضحی از هر اندام ارائه دهند.

بهینه سازی دوز

برخی از متخصصان ادعا می‌کنند که درک تعداد برش‌ها مانند گذشته مهم نیست و امروزه ویژگی قابل توجه‌ای مثل بهینه سازی دوز موثر وجود دارد. رادیولوژیست داستان ما هم، بهینه سازی دوز را به اندازه شمارش برش‌ها مهم می‌داند.

با توجه به تقاضا برای قرار گرفتن در معرض اشعه کمتر، بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه سی تی اسکن بر تکنیک‌های بهبود یافته تعدیل دوز کار می‌کنند مانند:

  • افزودن فیلتر‌های پرتوی اضافی
  • بهبود کارایی دوز آشکارساز
  • توسعه الگوریتم های بازسازی برای تطبیق جریان لوله اشعه ایکس پایین تر

برای اینکه بدانید آیا سی تی اسکنر مورد نظر شما برخی از ویژگی‌های اصلی بهینه سازی دوز را دارد، می توانید این مقاله را دنبال NEMA XR-29 Compliance کنید.

بازسازی تکراری (نوعی روش پردازش تصویری در سی تی – IR) نیز یکی دیگر از موارد مهم است. IR یک پروتکل بازسازی داده برای کاهش چشمگیر سروصدا و دوز است. IR در همه سی تی  اسکن‌های سازگار با XR-29 در دسترس نیست. این غالباً به عنوان یک ویژگی برای سیستم‌های ممتاز به حساب می‌آید، اما برخی از تولیدکنندگان آن را به عنوان یک افزونه جداگانه ارائه می‌دهند.

ملاحظات فنی دیگر

در کنار تعداد برش و بهینه سازی دوز موثر، برخی دیگر از ویژگی‌های مهم  سی تی اسکنرهای‌ مختلف شامل موارد زیر است:

  1. فن آوری خنک کننده با استفاده از هوا در مقابل خنک کننده آب
  2. زمان چرخش دروازه
  3. طول آرایه ردیاب یا دیتکتور
  4. عملکرد و طول عمر لوله اشعه ایکس
  5. کیفیت Spatial و کنتراست
  6. نیازهای پایداری و نگهداری

دانستن هر یک از این موارد و چگونگی تأثیر آن‌ها از عملکرد تشخیصی تا هزینه خدمات، می‌تواند در انتخاب هوشمند دستگاه سی تی اسکن مفید باشد.

کدام سی تی اسکنر برای شما بهترین است؟

اکنون که برخی از ملاحظات اساسی برای تصمیم آگاهانه خرید دستگاه سی تی اسکن را می‌دانید، می‌توانید بهترین تولیدکنندگان دستگاه تصویربرداری را مقایسه کنید. برای این مقایسه، ما فراتر از تعداد برش و بهینه سازی دوز را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ همچنین برخی از ویژگی‌های مهم مدل‌های محبوب را بررسی خواهیم کرد.

اسکنرهای شرکت GE

GE Discovery CT750 HD

GE Healthcare یکی از پیشگامان فناوری توموگرافی رایانه‌ای است و دامنه اسکنرهای GE به دلیل دوام و سهولت نگهداری شهرت قابل توجه‌ای دارند. برخی از مدل‌های محبوب اسکنر GE شامل GE BrightSpeed ، GE Discovery و GE Lightspeed است.

در این دسته‌ها، می‌توانید برخی از مدل‌های معروف مانند GE Lightspeed RT 16 ،GE Discovery 4 PET و GE BrightSpeed Elite را نیز پیدا کنید. به طور کلی، قیمت دستگاه سی تی اسکن شرکت GE بیش از سایر مدل‌ها است، که این تفاوت قیمت به دلایل زیر است:

  • آنها اغلب هزینه کمتری برای سرویس، نیروی کار و تعویض قطعات دارند.
  • آنها تقاضای زیادی دارند اما عرضه محدودی وجود دارد.
  • اسکنرهای GE خنک کننده با استفاده از هوا هستند، به این معنی که نگهداری آنها آسان‌تر است.

اسکنرهای فیلیپس

سی تی اسکن فیلیپس برلیانس شامل برخی از مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌های موجود است. فیلیپس برلیانس ۶ مقرون به صرفه ترین دستگاه سی تی اسکن است. در حالی که هنوز قادر به ارائه طیف وسیعی از گزینه‌های رادیولوژی برای تصویربرداری قلب است.

فیلیپس برلیانس ۱۶

برای اسکن روزمره، فیلیپس برلیانس ۱۶ به دلیل ترکیب کارآیی، کیفیت تصویر و مقرون به صرفه بودن از اعتبار بالایی برخوردار است.

اگر به دنبال کارایی هستید اما به برنامه‌های پیشرفته تصویربرداری (تصویربرداری از تراکم مواد معدنی استخوان، مغز، قلب، آنالیز ریه و موارد دیگر) نیاز دارید، برلیانس ۴۰ یا برلیانس ۶۴ گزینه‌های خوبی هستند.

Philips Gemini (موجود در ۱۶ ، ۴۰ و ۶۴ PET / CT) مورد دیگری است که تصویربرداری مولکولی پیشرفته با قابلیت تصویربرداری time-of-flight را ارائه می‌دهد. دروازه‌های OpenView آنها جز اصلی این مورد هستند و محیط محدودتری را برای بیماران فراهم می‌کنند.

اسکنرهای زیمنس

زیمنس به روحیه پیشگام و نوآوری خود شهرت دارد. در میان دستگاه‌های سی تی اسکن خود، زیمنس اسکنرهایی را با کمترین میزان تشعشع به اطراف و دوز رسانه‌های حاجب و همچنین سایر ویژگی‌ها برای عملکرد بالینی بهتر و رفاه بیمار ایجاد می‌کند. این امکان را برای تصاویر واضح تر با بالاترین استانداردها برای به حداقل رساندن دوز فراهم می کند.

زیمنس Biograph 64 PET / CT

یکی از موراد اصلی سی تی اسکنر چند برشه زیمنس، مورد SOMATOM است. برای اسکنرهای PET / CT،زیمنس Biograph نیز یک انتخاب بهینه است.

با توجه به کیفیت تصویر، سی تی اسکنرهای زیمنس از تکنیک‌های مختلف نمونه برداری برای وضوح بالا استفاده می‌کنند. Ultra Fast Ceramics اختصاصی زیمنس (UFC) جذب اشعه ایکس بالا، زمان پوسیدگی کوتاه و تابش کم را ارائه می دهد، همه اینها پارامترهای اصلی برای تفکیک کیفیتی بالا هستند.

برای یک اسکنر بسیار مقرون به صرفه، Siemens SOMATOM Sensation 4 هزینه‌های کمتری را در ابتدا و هزینه‌های مناسب نگهداری و خدمات را ارائه می‌دهد. اجازه ندهید که مقرون به صرفه بودن آن شما را دل سرد کند، زیرا این اسکنر زمان چرخش با سرعت ۵۰۰ میلی ثانیه ارائه می‌دهد و می‌تواند ۱۶۰ برش را در ۲۰ ثانیه انجام دهد. پس از اسکن ، Sensation 4 می‌تواند ۱.۵ برش در ثانیه را بازسازی کند و این ویژگی دستگاه را به یک اسکنر سطح بهینه برای تصویربرداری از بافت نرم تبدیل می‌کند.

در سمت دیگر طیف، SOMATOM Sensation 16  است. این اسکنر با وضوح تصویر و سرعت عالی تعریف می‌شود. به عنوان مثال، می‌تواند در کمتر از ۲۰ ثانیه اسکن تصویر سه بعدی از رگ‌های بیمار را در بدن ارائه دهد. این روش چرخشی سریع را فراهم می‌کند، بنابراین شما می‌توانید بیماران بیشتری را در طول روز داشته باشید و خدمات گسترده‌ای را از غربالگری سرطان ریه و تصویربرداری قلب و عروق گرفته تا تصویربرداری قلب و مغز، ارائه دهید.

اسکنرهای توشیبا

اگر بگوییم تعمیر و نگهداری دستگاه‌های سی تی اسکن GE آسان است، Philips مقرون به صرفه است و زیمنس نوآور؛ توشیبا را باید قدرتمند و با کیفیت معرفی کنیم. فقط به Toshiba Aquilion 16، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های توشیبا نگاه کنید.

Aquilion 16 یک اسکنر ۱۶ برش قوی است که به دلیل توانایی کامل چرخش در ۴ ثانیه و بازسازی تصاویر با کیفیت بالا با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه شناخته شده است.

Aquilion 16 همچنین همه کاره است و برای تراکم مواد معدنی استخوان، تجزیه و تحلیل ریه، اسکلت عضلانی، مغز و اعصاب، انکولوژی و اورولوژی کاربرد دارد.

توشیبا آکوئلیون وان

اسکنرهای Aquilion همچنین شامل گزینه‌های ۳۲ و ۶۴ برش و همچنین برخی از مدل‌های برتر مانند Aquilion One و Aquilion Premium هستند.

گرچه شناخت انواع مختلف تولیدکننده‌ها و مدل‌های اسکنر CT مهم است، اما قطعا شما باید با یک متخصص صحبت کنید، که از امکانات شما و نیازهای تصویربرداری مرکز آگاهی دارد.
منبع:
prizmedimaging.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟