به مارکوپکس خوش آمدید

عوامل خطر سرطان سینه چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

جنسیت و سن مهمترین عامل خطر سرطان سینه است. مطالعات نشان داده اند که ابتلا به سرطان سینه به دلیل ترکیبی از عوامل اتفاق می‌افتد. احتمال بروز سرطان سینه در زنان و افراد سالمند بیشتر است. سرطان های سینه بیشتر در زنانی بالای پنجاه سال مشاهده می شوند.

برخی از خانمها حتی بدون وجود هیچ عامل خطر خاصی به سرطان سینه مبتلا می شوند. اگر شما یک یا چند عامل خطر سرطان را دارید به این معنی نیست که حتما به سرطان مبتلا خواهید شد و البته باید بدانید که میزان تاثیر هر کدام از فاکتور های خطر با هم یکسان نیستند و بعضی از آنها ارتباط بیشتری با ابتلاء به سرطان دارند . اکثر افراد یک یا چند عامل خطر را دارا می باشند ولی بیشتر آنها در طول زندگی هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند. اگر فکر می کنید هر کدام از عوامل خطر دخیل در ابتلا به سرطان سینه شامل شما هم می شود باید با پزشک مشورت کنید و در مورد اینکه عوامل خطر سرطان سینه چیست و راههایی که می توانید خطر ابتلا خود به سرطان را کاهش دهید و همچنین در مورد و غربالگری سرطان سینه با پزشک صحبت کنید.

سرطان سینهغیر قابل کنترل ترین عوامل خطر سرطان سینه چیست؟

افزایش سن:

افزایش سن با احتمال بروز سرطان همراه است. اما این فاکتوری است که هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد و ما نمی توانیم از پیر شدن خود جلوگیری کنیم. بیشتر افرادی که به سرطان سینه مبتلا می شوند بالاتر از پنجاه سال سن دارند.

جهش ژنتیکی:

تغییرات ارثی که در اثر جهش ژنهای خاص، مانند BRCA1 و BRCA2 اتفاق می افتد. زنانی که این تغییرات ژنتیکی را به ارث برده اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به سرطان سینه و تخمدان هستند.

اختلالات قاعدگی:

احتمال ابتلاء به سرطان سینه در افرادی که دوره های قاعدگی آنها زودتر از زمان معمول یعنی قبل از دوازده سالگی شروع شده باشد و یا زنانی که بعد از ۵۵ سالگی یائسه شده اند بیشتر است. زیرا شروع زودهنگام قاعدگی و دیر یائسه شدن باعث می شود زنان مدت زمان طولانی تری را در معرض هورمونهای زنانه قرار گیرند و همین موضوع باعث افزایش سرطان سینه می شود.

متراکم بودن بافت سینه :

سینه های متراکم بافت پیوندی بیشتری دارند و مقدار چربی آنها نسبت به بافت پیوندی کمتر است. همین ویژگی باعث می شود که گاهی اوقات دیدن تومورها در ماموگرافی دشوار شود. زنانی که سینه متراکم دارند بیشتر از سایرین به سرطان سینه مبتلا می شوند.

سابقه ابتلا به سرطان سینه یا برخی بیماریهای غیر سرطانی پستان:

زنانی که قبلا به سرطان سینه مبتلا شده اند باید در مورد اینکه عوامل خطر سرطان سینه چیست باید آگاهی های لازم را کسب کنند زیرا احتمال ابتلا مجدد به سرطان سینه در آنها بیشتر است. افرادی که بیماریهای غیر سرطانی مانند هیپرپلازی آتیپیک یا بیماری لوبولار سینه دارند احتمال بیشتری وجود دارد که به سرطان سینه هم مبتلا شوند .

سابقه خانوادگی سرطان پستان:

در صورتی که مادر، خواهر، دختر و خویشاوند درجه یک یا چند نفر از اعضای خانواده مادری یا پدری مانند خاله و عمه مبتلا به سرطان سینه شده اند، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر است. اگر یکی از اعضای درجه یک مذکر در خانواده به سرطان سینه مبتلا باشد احتمال اینکه زنان آن خانواده نیز به سرطان سینه مبتلا شوند افزایش می یابد.

سابقه پرتودرمانی :

زنانی که قبل از ۳۰ سالگی تحت روشهای درمانی مانند پرتودرمانی سینه برای درمان بیماری های مانند درمان لنفوم هوچکین قرار داشته اند، احتمال بیشتری وجود دارد که در مراحل بعدی زندگی به سرطان سینه مبتلا شوند.

نتایج یک مطالعه که بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ در ایالات متحده انجام شد نشان داد زنان بارداری که داروی دی اتیل استیل بسترول (DES) را برای جلوگیری از سقط جنین مصرف کرده بودند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه بودند. دختران مادرانی که در دوران جنینی آنها DES مصرف کرده بودند نیز در معرض خطر سرطان سینه قرار داشتند.

قابل کنترل ترین عوامل خطر سرطان سینه چیست؟

فعالیت و تحرک جسمی: تحرک، ورزش و فعالیت جسمی باعث پیشگیری از سرطان می شود. زنانی که فعالیت ندارند و بی تحرک هستند در مقایسه با زنانی که ورزش میکنند بیشتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.
اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی: اضافه وزن و چاقی نیز از جمله فاکتور های تاثیر گذار در ابتلا به سرطان سینه به خصوص در سالمندان است . به این معنی که با افزایش سن، چاقی و داشتن وزن اضافی در بروز سرطان سینه بیشتر تاثیر گذار است.

مصرف هورمون:

مصرف بیش از پنج سال از هورمون هایی که به عنوان جایگزین استروژن و پروژسترون هستند در دوران یائسگی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. همچنین اثبات شده که برخی از قرص های ضد بارداری با افزایش خطر سرطان سینه ارتباط مستقیم دارند.

تاریخچه زایمان ها:

اولین بارداری بعد از ۳۰ سالگی، تغذیه نکردن کودک با شیر مادر و به طور کلی نداشتن هیچ بارداری کامل در طول زندگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

مصرف الکل:

مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند افزایش می یابد.

تحقیقات نشان می دهد فاکتورهای دیگری مانند استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و همچنین تغییر در سایر هورمون های بدن مثلا تغییرات هورمونی به دلیل کار در شیفت شب نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

چه کسی در معرض خطر بالای سرطان سینه است؟

اگر سابقه سرطان سینه در خانواده شما وجود دارد نشان دهنده این است که احتمال تغییرات ارثی در ژنهای BRCA1 و BRCA2 شما وجود دارد و به همین دلیل ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و نیز سرطان تخمدان باشید.

با پزشک خود در مورد روش های کاهش خطر سرطان سینه صحبت کنید، این روش‌ها می‌تواند شامل تجویز داروهایی باشد که استروژن را در بدن کاهش می دهد یا گزینه جراحی باشد.

منبع :

https://www.cdc.gov/cancer/breast/basic_info/risk_factors.htm

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟