به مارکوپکس خوش آمدید

علائم اولیه بارداری ؛آیا من حامله هستم؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

از تغییراتی که در بدن شما روی می‌دهد کلافه شده‌اید و نمی‌دانید اوضاع از چه قرار است؟ تحمل خود را از دست داده‌اید و نمی‌توانید منتظر فرا رسیدن زمان عادت ماهانه خود باشید و بعد از تست‌های بارداری استفاده کنید؟ شاید با خود اندیشیده باشید که کاش بارداری علائم اولیه‌ داشت.خبر خوب اینکه چنین علائمی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که حتی پیش از اینکه زمان سیکل ماهانه شما سپری شود نیز راه‌هایی برای تشخیص بارداری وجود دارد.در برخی از زنان این علائم در همان چند هفته آغازین بروز پیدا می‌کند. در این مقاله با نشان‌های ابتدایی بارداری آشنا می‌شوید. اولین علامت به تعویق افتادن عادت ماهانه است؛ اما بارداری علائم اولیه دیگری نیز دارد.

علائم اولیه بارداری

علائم اولیه :

سینه‌های متورم و دردناک

سینه‌ها اولین عضوی هستند که تحت تاثیر بارداری قرار می‌گیرد. سینه‌های برخی از افراد دچار خارش می‌شود. درحالی که سینه‌های برخی دیگر بسیار دردناک شده و به کوچک‌ترین تماس نیز حس اس است. چرا که  زمانی که شکل‌گیر‌ی نطفه آغاز می‌شود سطح استروژن در بدن زن افزایش پیدا می‌کند.این‌طور که به نظر می‌رسد، دردناکی و حساسیت سینه‌ها چندان تفاوتی با تغییرات سینه در نزدیکی سیکل ماهانه ندارد، تنها تفاوت عمده این است که دردناکی سینه‌های پس از گذشت تاریخ سیکل ماهانه همچنان ادامه خواهند داشت. البته این علائم در زنان بسیار متغیر است و همه آنها چنین دردی را در سینه‌های خود احساس نمی‌کنند.

تیره شدن نوک پستان

همان‌طور که گفته شد سینه‌های نخستین اندامی هستند که خبر بارداری را زودتر از هر عضو دیگری به شما انتقال می‌دهند. یکی از تغییرات سینه که به هیچ عنوان شباهتی به علائم سیکل ماهانه ندارد، تیره شدن نوک سینه‌هاست.در صورت بارداری دایره‌ای که در اطراف نوک سینه قرار دارد تیره‌تر و کمی بزرگ‌تر می‌شود. به یاد داشته باشید که این تغییرات تنها به دنبال بارداری روی می‌دهد و هیچ عامل دیگری چنین تغییراتی را در سینه‌های شما ایجاد نمی‌کند.البته همه زنان این نشانه‌ها را مشاهده نمی کنند و کسانی که چنین تغییری را تجربه می‌کنند نیز در همان روزهای نخست قادر به تشخیص این امر نیستند.

خستگی مفرط از علائم اولیه بارداری است

افزایش هورمون‌های بارداری طی ماه‌های اول بارداری خستگی غیرقابل وصفی را برای مادر بر جای می‌گذارد. مادر در این دوران همواره خواب‌آلود است.این نکته را فراموش نکنید که احساس خواب‌آلودگی به تنهایی نشانه‌ای دال بر بارداری شما نیست. شاید از بی‌خوابی رنج می‌برید یا استرس زیادی را تحمل کرده‌اید.

علاوئم بارداری

حالت تهوعی که منجر به استفراغ شود یا خیر

احساس ناخوشی که غالبا صبح هنگام  به سراغ زنان باردار می‌آید، غالبا یک ماه پیش از آنکه باردار شوید نمود پیدا می کند. با این وجود بسیاری از زنان در تمام طول بارداری خود این احساس را تجربه نمی کنند. برخی دیگر طی ۴ تا ۶ هفته اول بارداری با این حالات دست به گریبان می شوند.هنوز دلیل مشخصی برای این حالت تهوع آزار‌دهنده پیدا نشده است، این‌طور که به نظر می رسد هورمون‌های بارداری در این بین دخیل هستند.

 تکرر ادرار

بارداری، تکرر ادرار را در پی دارد. از آنجایی که حجم خون بیشتری در بدن شما به گردش در می‌آید، حجم مایعاتی که برای پاک‌سازی به کلیه ها وارد می شوند نیز افزایش پیدا می کند. غالبا دو هفته بعد از بارداری نیاز به تخلیه مثانه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.بنابراین اگر بدون اینکه مشکلی در سلامتی شما وجود داشته باشد ناگهان احساس می کنید که نمی‌توانید بیش از چند قدم از دست‌شویی دور شوید، زمان آن رسیده است که شیرینی خوشمزه‌ای برای خود درست کنید و بارداری خود را جشن بگیرید.

نفخ

همه زنان احساس ناخوشایند نفخ را در دوران سیکل ماهانه خود تجربه کرده‌اند. اما این امر می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری  نفخ را به دنبال خواهد داشت.

لکه‌بینی

در برخی از موارد لکه‌بینی  یکی از علائم اولیه بارداری است.در این حالت فرد پس از گذشت ۱۰تا ۱۴ روز لکه‌های خفیفی از خون را مشاهده می‌کند.غالبا این رویداد در حوالی زمان عادت ماهانه مشاهده می‌شود. البته درست مانند بسیاری از علائم، همه زنان لکه‌بینی را تجربه نمی کنند.

احساس گرفتگی در رحم

برخی از زنان در زمان بارداری تیرکشیدن و گرفتگی‌هایی را در رحم خود احساس می کنند. این امر یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است که برخی از زنان در زمان عادت ماهانه نیز آن را تجربه می کنند.

ترشحات واژنی از علائم اولیه بارداری

برخی زنان در روز‌های آغازین بارداری خود متوجه ترشحات غلیظ و شیری مانند از واژن خود می‌شوند. این ترشحات در هفته اول بارداری روی می‌دهد. چرا که در این مدت دیواره‌های واژن به تدریج ضخیم تر می شود.اگر ترشحات مذکور همراه با بوی ناخوشایند یا احساس خارش و سوزش باشد به احتمال زیاد خبری از بارداری نیست و شما از باکتری یا عفونت واژن رنج می‌برید. در این صورت بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را با او در میان بگذارید.

بارداری

حساسیت به بو و آبریزش بینی

برخی از زنانی که برای نخستین بار باردار می‌شوند، تجربه افزایش حس بویایی را تجربه کرده‌اند. علت این امر نیز افزایش سطح استروژن در بدن است.با تمام این تفاسیر این احتمال وجود دارد که تیز شدن مشام شما نشانه‌ای از نزدیک شدن عادت ماهانه شماست.افزایش سطح هورمون‌ها و میزان خونی که در بدن فرد در جریان است، سبب افزایش غشا مخاطی موجود در بینی می‌شود. همین امر آبریزش بینی را در پی خواهد داشت.

سرگیجه و غش

احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی که روی سطح گلوکز و فشار خون تاثیر می گذارد، برای برخی از زنان در روزهای نخست بارداری، سرگیجه و سبکی سر را به همراه خواهد داشت  و ‌ممکن است منجر به از حال رفتن فرد شود.

سردرد

یکی از علائم اولیه بارداری در زنان سردرد است و احتمال دارد که در تمام طول بارداری همراه فرد باشد. اما خبر خوب اینکه شاید شما از آن دسته زنانی نباشید که این نشانه را تجربه می کنند.

یبوست

تغییرات هورمونی در بدن زن در برخی از موارد یبوست را در پی خواهد داشت. اگرچه به خوبی می دانید که یبوست به دلایل متفاوتی روی می‌دهد. بنابراین در صورتی که از سلامت خود اطمینان دارید، یبوست را نشانه‌ای از بارداری تلقی کنید.

نفرت یا تمایل شدید به غذا

ممکن است ویار‌های بارداری از همان روز‌های نخست بارداری آغاز شود و در تمام مدت بارداری نیز وجود داشته باشد. ویار احساسی است که به همراه اندکی درد، حساسیت، سنگینی، سیری یا مورمور شدن تجربه می‌شود. برخی از زنان نیز از صرف برخی از غذاها بیزار می‌شوند.

 تغییر روحیه

تغییرات روحی یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است. این حالت در روزهای اول بارداری روی می‌دهد.در این حالت فرد علت تغییر روحیات خود را نمی‌داند، اما مرتب حالت‌هایی را تجربه می‌کند که دلیلی برای آن نمی‌یابد.از طرفی باید بدانید که ممکن است این حالات در نتیجه استرس یا عوامل دیگری روی داده باشد و هیچ ارتباطی به بارداری شما نداشته باشد.

 نفس تنگی از علائم اولیه بارداری

افزایش اکسیژن مورد نیاز بدن در هنگام بارداری احساس تنگی نفس را در فرد افزایش می‌دهد. اگرچه تنگی نفس در مراحل بعدی بارداری به مراتب بیشتر احساس می شود.

حال آیا باردار هستید؟

بسیاری از علائم و نشانه‌هایی که در این مقاله به آن اشاره شد، تنها در بارداری مشاهده نمی‌شوند. ممکن است عوامل دیگری باعث بروز این حالات در شما شده باشند.خونسردی خود را حفظ کنید و تمامی علائم و سوابق بیماری خود را در نظر بگیرید.

از طرفی این احتمال وجود دارد که هیچ یک از این علائم را تجربه نکنید و با این حال باردار شده باشید.با این همه اگر از زمان سیکل ماهانه شما گذشته است و برخی از علائم بالا را مشاهده کرده‌اید این احتمال وجود دارد که نوزادی در بدن شما در حال شکل‌گیری باشد. برای اطمینان بیشتر بهتر است محاسبه سن بارداری با سونوگرافی را در برنامه های خود بگنجانید.در نهایت تست بارداری را انجام دهید و به پزشک خود مراجعه کنید.

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟