به مارکوپکس خوش آمدید

تفاوت رشته زنان با مامایی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

بسیاری از مردم فکر می کنند که تخصص مامایی و تخصص زنان و زایمان عینا مشابه یکدیگر هستند.این درست نیست و تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. نیازهای یک زن در طول زندگی تغییر می کند، و مهم است که بدانید برای شرایط خاص و مسائل خاص چه کسی را باید ببینید.در این مقاله به تفاوت رشته زنان و زایمان با مامایی خواهیم پرداخت

مامایی :

مامایی یکی از  حرفه های زمینه بهداشت و سلامت است که با بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان ، سروکار دارد. در بسیاری از کشورها مامایی یک حرفه پزشکی است..بررسی ها نشان میدهد که مراقبت های مامایی منجر به کاهش استفاده از اپیدورال، با تعداد اپیزیتومی کمتر یا زایمان ابزاری و کاهش خطر از دست دادن کودک قبل از هفته بیست و چهارم حاملگی می شود.

یک ماما به تمام جنبه های بارداری از مراقبت های قبل از تولد تا مراقبت های بعد از زایمان می پردازد. او نوزادان را به دنیا می آورد در حالی که متخصص زنان این کار را انجام نمی دهد.یک ماما همچنین می تواند روش های درمانی مانند بارداری را برای کمک به شما در بارداری ارائه دهد. یکی دیگر از فعالیت های یک ماما، راهنمایی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU)  در صورت تولد نوزاد نارس است. او همچنین از بارداری سالم و زایمانتان به شما اطمینان می دهد.

وظایف یک متخصص مامایی چیست؟

ماما درباره موارد حاملگی مانند خستگی، دل درد، واریس، و سایر مشکلات رایج مانند کمردرد صحبت خواهد کرد. فشار خون و وزن کنترل می شود و ماما شکم مادر را اندازه می گیرد تا ببیند کودک طبق انتظار رشد می کند یا خیر. تست های آزمایشگاهی مانند UA، CBC و تست تحمل گلوکز نیز توسط ماما انجام می شود

ماماها  همچنین برای کنترل عوارض بارداری آموزش دیده اند، مانند:

  • حاملگی خارج رحمی، که در آن جنین در خارج از رحم رشد می کند
  • علائم پریشانی جنین، که در آن جنین به دلایل مختلف عملکرد خوبی ندارد
  • مسائل مربوط به جنین
  • پره اکلامپسی(اختلال چندارگانی)
  • زایمان از طریق سزارین

یک ماما همچنین می تواند به شما کمک کند بعد از اینکه کودک خود را به دنیا آوردید و با مواردی مانند افسردگی پس از زایمان روبرو هستید.

متخصص زنان کیست؟

متخصص زنان و زایمان ،متخصص در سیستم تولید مثل زنان است که شامل دهانه رحم، لوله های رحمی، تخمدان ها، رحم، واژن و مجرا است. مشکلات قاعدگی، پیشگیری از بارداری، رابطه جنسی، یائسگی و مشکلات ناباروری توسط یک متخصص زنان تشخیص داده و درمان می شود.

وظایف متخصص زنان چیست؟

اکثر متخصصان زنان و زایمان نیز مراقبت های قبل از تولد را انجام می دهند و برخی از آنها مراقبت های اولیه را انجام می دهند.یک متخصص زنان از همان زمان که اولین قاعدگی را برای پس از یائسگی به پایان می رساند، مراقبت از سلامت باروری وی را به عهده دارد.هر بیماری که بر سیستم تولید مثل تأثیر بگذارد، مانند مواردی که دارای دهانه رحم، رحم، تخمدان، لوله های رحمی یا واژن هستند، توسط یک متخصص زنان تشخیص داده و درمان می شود. متخصصان زنان و زایمان همچنین غربالگری های پیشنهادی مانند معاینه پستان، آزمایش پاپ اسمیر و معاینه لگن را انجام می دهند. آنها همچنین هیسترکتومی و بستن لوله را انجام می دهند. یک متخصص زنان همچنین می تواند عکس های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای محافظت در برابر سرطان که باعث HPV می شود، تهیه کند.

متخصصان زنان و زایمان همچنین می توانند در مورد مسائل جنسی، مانند اعمال جنسی مسئولانه، پیشگیری از بارداری و محافظت در برابر بیماری های مقاربتی، مشاوره دهند. در مجموع، اگر این یک مسئله غیر بارداری باشد که مربوط به بهداشت باروری زنان است، یک متخصص زنان می تواند از آن مراقبت کند.علاوه بر موارد فوق، یک متخصص زنان و زایمان همچنین باید برخی از شرایط پزشکی مشابه با پزشکان عمومی در زنان را کنترل کند.

به عنوان مثال:

اگر خانمی به دیابت مبتلا باشد، متخصص زنان و زایمان وی باید وی را از تأثیر بیماری بر اندام های تولیدمثلی وی آگاه کند.متخصصان زنان و زایمان همچنین مشکلاتی را که ممکن است زنان در اندام های تولید مثل خود داشته باشند مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سرطان دهانه رحم تشخیص می دهند. متخصصان زنان و زایمان همچنین جراحی های جزئی روی اندام های تناسلی زنان مانند بستن لوله انجام می دهند. آنها همچنین ممکن است عفونت واژن و عفونت ادراری در زنانی که از درد زیر شکم یا درد جنسی شکایت دارند را نیز  بررسی کنند.

یک متخصص زنان ممکن است بررسی موارد دیگری را نیز به عهده داشته باشد؛ از قبیل:

  • قاعدگی نامنظم
  • عفونت های واژن
  • شرایطی که باعث درد در هنگام رابطه جنسی می شود
  • سرطان های سیستم تولید مثل
  • افتادگی اندام های لگن
  • آندومتریوز
  • پولیپ های دهانه رحم و واژن
  • کیست های تخمدان
  • فیبروئید رحم

محل کار یک متخصص زنان و زایمان چگونه است؟

متخصصان زنان معمولاً پزشکانی خود اشتغالی هستند که عمل شخصی خود را دارند یا در عملی با سایر پزشکان زنان مشارکت می کنند. برخی از آنها در بیمارستان ها، سازمان های دولتی و سازمان های خیریه استخدام می شوند. هنوز دیگران در کالج ها و دانشگاه ها مشغول تحقیق هستند یا استاد برنامه های پزشکی دانشگاه هستند. همه متخصصان زنان در زمینه پزشکی یا آموزشی فعالیت می کنند، گاهی اوقات هر دو. متخصصان زنان در سراسر جهان مورد نیاز هستند و تقاضای پزشکان در این حرفه فقط در حال افزایش است. تنها در ایالات متحده انتظار می رود بازار کار متخصصان زنان طی دهه آینده ۲۴٪ رشد کند. اکثر متخصصان زنان و زایمان گزارش می دهند که از کار خود لذت می برند، با این حال، بسیاری نیز گزارش می دهند که کار آنها استرس زا است و زمان زیادی را از زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها می گیرد.

لینک منبع : وب سایت www.unitypoint.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟