به مارکوپکس خوش آمدید

راهنمای انواع تست کرونا

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تست ویروس

این آزمایشات (که بعضی اوقات آزمایش های ‘ترشحات’ یا ‘آنتی ژن’ نامیده می شوند) بررسی می کنند که آیا در حال حاضر به ویروس آلوده شده اید یا خیر.

ترشحات از بینی و گلو گرفته می شود.

متناوباً، ممکن است از یک نمونه بزاق استفاده شود.

آزمایشات آنتی بادی

این آزمایشات از نظر وجود آنتی بادی بررسی می کنند که آیا در گذشته به ویروس آلوده بوده اید یا خیر. این آزمایش به نمونه خون نیاز دارد.

آزمایشات آنتی بادی در حال حاضر فقط به NHS و کارکنان مراقبت و همچنین برخی از بیماران بیمارستان و ساکنان خانه های مراقبت ارائه می شود. همچنین می توان آنها را به صورت خصوصی خریداری کرد اما توجه به محدودیت های آنها مهم است.

این آزمایشات برای تشخیص استفاده نمی شوند بلکه برای درک بهتر شیوع ویروس در مکان های مختلف استفاده می شوند.

کیت های جمع آوری نمونه

هم برای آزمایش ویروس و هم برای آنتی بادی، یک نمونه از شما گرفته می شود و سپس این نمونه در یک آزمایشگاه توسط یک متخصص آموزش دیده آزمایش می شود تا ببینید ویروس دارید یا در گذشته به آن مبتلا بوده اید.

«کیت» جمع آوری نمونه نامی است که به قسمتهای مختلف تست COVID-19 داده می شود که به بدست آوردن «نمونه» کمک می کند. این کیت باید دارای علامت CE معتبر باشد تا نشان دهد تولید کننده حداقل شرایط ایمنی و عملکرد در تولید محصول لحاظ کرده است.

نمونه ای که باید ارائه دهید و اینکه آیا خودتان می توانید آن نمونه را جمع آوری کنید یا نه، به نوع آزمایش شما بستگی دارد.

لطفا توجه داشته باشید که اثبات نشده است که تمامی انواع نمونه ها در تست COVID-19 موثر هستند.

نمونه های آزمایش ویروس

این نوع آزمایش معمولاً شامل جمع آوری نمونه ترشحات از بینی، دهان و/یا گلو است. ترشحات قطعه کوچکی از مواد نرم و جاذب روی چوب پلاستیک است.

برخی تست های ویروس برای بررسی ویروس از نمونه های بزاق که در یک ظرف کوچک جمع شده استفاده می کنند. با این حال، این نوع نمونه گیری هنوز به طور معمول در انگلیس انجام نمی شود.

شما ممکن است خودتان نمونه های ترشحات و بزاق را در خانه جمع کنید (این را می توان به عنوان “نمونه برداری از خود” نیز یاد کرد) ، یا می توانید از یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای انجام این کار کمک بگیرید. سپس نمونه برای بررسی مواد ژنتیکی ویروس به آزمایشگاه ارسال می شود.

کیت های نمونه برداری از ترشحات در حال حاضر توسط دولت برای هر کسی که دارای علائم باشد در مقیاس گسترده پخش می شود. از طریق تست و برنامه ردیابی NHS می توانید به کیت های نمونه برداری خود دسترسی پیدا کنید.

نمونه های آزمایش آنتی بادی

در این نوع آزمایش از نمونه خون استفاده می شود که می توان از چندین روش جمع آوری کرد.

برخی از کیت های آزمایش آنتی بادی به نمونه خون وریدی (از ورید) نیاز دارند که فقط توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا افراد واجد شرایط قابل جمع آوری است.

سایر کیت های آزمایش آنتی بادی به مقدار کمتری خون نیاز دارد. این نوع نمونه ها از طریق نمونه خون سرانگشت از مویرگ گرفته می شود. در موارد خاص، ممکن است از شما خواسته شود که این نمونه را روی کاغذ مخصوص قرار دهید تا خشک شود – این به عنوان لکه خون خشک (DBS) شناخته می شود. وقتی فقط مقدار کمی خون لازم است، ممکن است خودتان نمونه خون را در خانه جمع کنید، یا می توانید از یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای انجام این کار کمک بگیرید.

نگرانی در مورد استفاده از کیت های جمع آوری نمونه

هر کسی که برای آزمایش COVID-19 از کیت جمع آوری نمونه استفاده می کند، باید جزوه راهنما را به دقت مطالعه کند. بسیار مهم است که شما درک روشنی از روند کار داشته باشید زیرا اگر نمونه به درستی جمع آوری نشود، ممکن است نتیجه دقیق نباشد.
اگر ازکیت جمع آوری نمونه یا هر قسمت از آن نگرانی دارید، لطفاً برای مشاوره با تولید کننده یا تامین کننده کیت تماس بگیرید. در صورت عدم وجود هرگونه مولفه، ارائه دهنده باید بتواند جایگزینی برای شما ارسال کند تا اطمینان حاصل شود که شما می توانید از کیت با خیال راحت استفاده کنید.

اگر استفاده از چیزی در کیت دشوار است یا هنگام استفاده از آن متوجه شدید که خراب است، لطفاً مشکل را بلافاصله از طریق وب سایت coronavirus-yellowcard.mhra.gov.ukگزارش کنید.

اگر مطمئن نیستید که نتیجه آزمایش به چه معناست، یا پس از دریافت نتیجه آزمایش خود چه کاری باید انجام دهید یا چه کاری نباید انجام دهید، با پزشک خود یا یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنید.

خودآزمایی

کیت خودآزمایی به کیتی گفته می شود که شما در آن یک نمونه بگیرید، خودتان آن را آزمایش کنید و سپس نتایج را نیز خود بخوانید و تفسیر کنید. این متفاوت از “نمونه برداری از خود” است که نمونه در خانه گرفته می شود اما برای تست به آزمایشگاه ارسال می شود.

در حال حاضر هیچ کیت خودآزمایی COVID-19 در انگلیس برای استفاده در منزل وجود ندارد و تهیه آنها برای استفاده عموم مردم غیرقانونی است. این بدان دلیل است که هیچ کیت خودآزمایی COVID-19 دارای علامت CE نیست. با این وجود، در صورت در دسترس بودن کیت های خودآزمایی مشخص شده با CE ، شاید این مسئله تغییر کند.

تست آنتی بادی
تست آنتی بادی

محدودیت های تست COVID-19

هیچ آزمایشی ۱۰۰٪ قابل اعتماد نیست، حتی کسانی که دارای نشان CE معتبر هستند. نتایج آزمایش ها همچنین فقط مربوط به آن نمونه در آن مقطع زمانی هستند.

درک محدودیت های آزمایش COVID-19 مهم است، زیرا یک نتیجه نادرست یا سوتفسیر شده می تواند منجر به احساس اطمینان کاذب شود. به عنوان مثال، اگر به ویروس آلوده باشید اما آزمایشی که استفاده می کنید نتیجه منفی کاذبی را ایجاد می کند (بگوید شما حتی ویروس ندارید)، ممکن است باعث شود شما سهوا ویروس را به افراد دیگر منتقل کنید یا به دنبال درمان خود نباشید در حالیکه ممکن است به درمان نیاز داشته باشید.

آزمایش آنتی بادی، بخصوص، محدودیت هایی دارد. بیشتر به این دلیل که موارد زیادی وجود دارد که ما هنوز در مورد مصونیت از COVID-19 نمی دانیم. به عنوان مثال، ما هنوز نمی دانیم که آیا:

  • آنتی بادی ها از ابتلا به COVID-19 در آینده محافظت می کنند؟
  • آنتی بادی ها مانع انتقال ویروس به دیگران می شوند؟
  • انجام آزمایش آنتی بادی منفی به این معنی است که شما هرگز آلوده نشده اید؟

می توانید قابلیت اطمینان (که بعضاً “حساسیت” نامیده می شود) آزمون را در برچسب یا دستورالعمل های ارائه شده با کیت تست پیدا کنید.

خدمات آزمایش COVID-19

تست ویروس از طریق برنامه NHS Test and Trace در دسترس است. همچنین ممکن است توسط برخی از کارفرمایان انگلستان، بهداشت حرفه ای و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خصوصی ارائه شود.

آزمایشات آنتی بادی در حال حاضر فقط به NHS و کارکنان مراقبت،و همچنین برخی از بیماران بستری در بیمارستان و ساکنان مراکز مراقبت ارائه می شود. همچنین می توان آنها را به صورت خصوصی خریداری کرد. با این حال، مهم است که بدانید شورای عمومی درمان به داروخانه ها توصیه کرده است که آزمایش سریع آنتی بادی را انجام ندهند.

چگونه تست COVID-19 تنظیم می شود؟

کیت های آزمایش COVID-19 به عنوان دستگاه های پزشکی در نظر گرفته می شوند. برای ایمن بودن استفاده از یک وسیله پزشکی، آنها می بایست دارای نشان CE معتبر باشد. این علامت CE اعلامیه ای از طرف شرکت است که آزمون را با معیارهای قانونی لازم مطابقت می دهد.

هدف از این الزامات نظارتی این است که اطمینان حاصل کنند محصولات ایمنی بیماران و کاربران را به خطر نمی اندازند و برای دستیابی به عملکرد مشخص شده توسط سازنده برای هدف اعلام شده طراحی و تولید می شوند.

هر دو کیت جمع آوری نمونه و تست COVID-19 (که نمونه را آزمایش می کند) باید دارای علامت CE باشند.

علائم CE توسط MHRA صادر نمی شود. پس از ثبت نام در یک مرجع صالح مانند MHRA ، توسط تولید کننده روی محصول قرار می گیرد.

MHRA مرجع ذیصلاح تعیین شده ای است که قانون دستگاههای پزشکی را در انگلستان اجرا می کند و دارای طیف وسیعی از قدرت تحقیق و اجرا برای اطمینان از ایمنی و کیفیت تجهیزات پزشکی در انگلستان را داراست.
منبع: سایت gov.uk

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟