به مارکوپکس خوش آمدید

اهمیت دیجیتالی شدن بیمارستان‌ها

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پیشرفت و توسعه فناوری دیجیتال و تاثیر آن در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست و تمامی جوانب زندگی روزمره‌ انسان‌ها را به صورت گسترده تحت تاثیر خود قرار داده است.

ابتدا در حوزه سلامت نسبت به دیجیتالی شدن مقاوت صورت می‌گرفت ولی باگذشت زمان به سمت تغییر ساختار و استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال حرکت کرد. پیش‌بینی‌ها و تخمین‌های متعددی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی کل ساختار سیستم سلامت به صورت بنیادین متحول و به سمت تحقق بیمارستان دیجیتال خواهد رفت.

بیمارستان دیجیتال تنها مرکزی است که تمامی خدمات مورد نیاز برای تشخیص بیماری، درمان و نگهداری بیماران را فراهم می‌کند و بروز‌ترین تجهیزات تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه را به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد. بیمارستان‌ها مهم‌ترین بخش در سیستم سلامت هستند.

مشکلات و چالش‌های بیمارستان‌ها در سیستم سنتی سلامت

چالش‌های سیستم سنتی سلامت
چالش‌های سیستم سنتی سلامت

۱. افزایش هزینه‌ها:

در ایالات‌ متحده هزینه‌های اداری بیش از ۲۵% کل هزینه‌های بیمارستان را شامل می‌شود و آمار نگران کننده‌تر این است که پزشکان کمتر از ۳۵% وقت خود را صرف بیمار، درمان و نظارت بر روند بهبود بیمار می‌کنند و بیشتر وقت آنها صرف کار‌های اداری به روش سنتی می‌شود.

۲.هدر رفتن وقت:

هدر رفتن وقت رابطه کاملا مستقیمی با افزایش هزینه‌ها دارد؛ درصورتی که بیشتر وقت پزشک صرف کار‌های اداری به روش سنتی شود برای رسیدگی به تعداد مشخصی بیمار به نیروی کار بیشتری احتیاج است و همچنین تعداد بیماران کمتری پذیرش می‌شوند که از لحاظ اقتصادی به ضرر بیمارستان‌ها می‌باشد.

۳. کاهش بهره‌وری:

دوره درمان بیماران زمانی مفید‎‌تر می‎شود که پزشکان با داده‌های مربوط به بیماران که از ابزار‌های مختلف جمع آوری شده‌اند مثل: دستگاه‌های پوشیدنی (ساعت دیجیتال پایش سلامت و …)، سوابق سلامت الکترونیکی، تصاویر بیماران که بصورت دیجیتال ذخیره شده‌اند، مجهز شوند. این داده‌ها به پزشک کمک می‌کند تا مشکلات قبلی، شیوه زندگی، تغییرات بدنی هشدار دهنده بیمار را ببینند؛ همچنین تصویر کامل‌تری از بیمارشان ترسیم کنند. بدین ترتیب درمان اختصاص داده شده کار آمدتر و بهینه‌تر خواهد بود.

اگر بسیاری از فرآیندهای پزشکی، الکترونیکی انجام شود، به کادر درمان این اجازه را می‌دهد وظایف خود را کار آمدتر و کیفیت درمان را افزایش دهند.

۴. افزایش خطا و اشتباهات:

زندگی و حیات گرانبهاترین دارایی انسان است و کوچک‌ترین خطاها در زمینه پزشکی می‌تواند زندگی و سلامت او را به خطر بیاندازد و متاسفانه با روش قدیمی و غیر دیجیتال بخش‌های مختلف، اشتباه انسانی افزایش می‌یابد. رایانه‌ها و ابزارهای الکترونیکی می‌تواند اشتباهات انسانی را در بسیاری از زمینه‌های سیستم پزشکی از بین ببرند، آنها تجزیه و تحلیل داده‌ها، انتقال اطلاعات بیماران، نظارت بر وضعیت سلامت و … را انجام می‌دهند و سبب دقت بیشتر و ارتقا سیستم درمانی می‌شوند.

فواید دیجیتالی شدن در مرکز درمانی با ظهور بیمارستان‌ دیجیتال

آینده‌ای از یک بیمارستان دیجیتال
آینده‌ای از یک بیمارستان دیجیتال

۱. کاهش هزینه‌‌ها:

اتوماسیون سیستم‌های پزشکی منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌ مدیریت و نگهداری تجهیزات می‌شود، همچنین باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود، زیرا مشارکت انسانی و کار دستی را به حداقل می‌رساند.

۲. افزایش بهره‌وری:

در بیمارستان دیجیتال، پذیرش راه‌حل‌های دیجیتالی، مراقبت‌های بهداشتی با کارایی بالاتری را در پی خواهد داشت.

در اتاق‌های عمل با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های متصل و ماشین‌های جراحی رباتیک که هوشمند شده‌اند می‌توان با همکاری پزشکان از بدتر شدن وضعیت سلامت بیماران جلوگیری کرد و روند بهبودی را تسریع بخشید و در نتیجه کیفیت درمان را به طور چشمگیری افزایش داد.

۳. کاهش خطا و اشتباهات:

گردش کار خودکار و ذخیره اطلاعات دقیق باعث کاهش خطاهای دستی و حجم کار کارکنان مراکز درمانی می‌شود، در شرایط بحرانی کادر درمان با استفاده از سامانه‌های تحت وب می‌توانند بی‌درنگ به اطلاعات و مراقبت‌های بهداشتی بیمار دسترسی پیدا کنند و به کمک آن اطلاعات، تصمیمات روشن و بهتری درخصوص بیمار بگیرند.

۴. امکانات ارتباطی بهتر:

در یک بیمارستان دیجیتال؛ ابزار‌های ارتباطی بی سیم، کنفرانس‌های ویدئویی آنلاین، سامانه‌های پیام‌رسان داخلی مراکز و… فرصت‌های زیادی برای مشاوره‌های به موقع و اشتراک گذاری تجربه را فراهم می‌کند. این به معنای شرایط کاری کم استرس، روابط بهتر، سطح اعتماد بالاتر بین کادر درمان و بیماران است.

باید به این نکته مهم دقت داشت، برخی از بیماران دارای شرایط خاص پزشکی هستند که لازم است از متخصصان مختلف کمک بگیرند و بسیار اهمیت دارد که متخصصان به تمامی اطلاعات بیمار، سوابق پزشکی، تصاویر پزشکی و… به صورت یکپارچه دسترسی داشته باشند. برای مثال، در نظر بگیرید که بیماری دچار سرطان شده و چندین اندام او درگیر سرطان است؛ برای هر کدام مجبور می‌شود به پزشکان مختلف مراجعه کند و داروهای متفاوتی را دریافت نماید.

اگر این دارو‌ها باهم تداخل داشته باشند چه می‌شود؟

و یا ممکن است نحوه درمان یک اندام بر روند درمان اندام دیگر چه تاثیراتی بگذارد؟

اگر سیستمی باشد که همه‌ متخصصان به صورت یکپارچه به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند از اطلاعات درمانی و داروهای دریافتی بیمار مطلع شوند هیچگونه تداخل و تضادی به وجود نمی‌آید.

فرض کنید بیماری تصادف کرده و از چند ناحیه دچار شکستگی وخیم (به طور مثال زانو و ستون فقرات او شکسته)شده و برای هر ناحیه باید به پزشک متخصص مراجعه و هربار تصویربرداری نماید، حال اگر بیمار شرح حال خیلی کاملی به پزشک ندهد و پزشک بر اساس تصویری که خود تجویز کرده تصمیم گیری کند، ممکن است ناحیه دیگری را دچار بحران و آسیب نماید ولی اگر سامانه ای یکپارچه باشد که پزشکان به اطلاعات، گزارش‌های پزشکان دیگر و تمامی تصاویر بیمار دسترسی داشته باشند، تصمیم درست‌تری خواهند گرفت.

۵. امنیت بیشتر داده‌ها:

درست است که در ساختار یک بیمارستان دیجیتال، داده‌ها همیشه در معرض خطر حملات مخرب هستند، اما از دست رفتن فایل‌های فیزیکی با گذر زمان، خطای انسانی یا شرایط غیر منتطره‌ای مانند بلایای طبیعی(سیل،زلزله،آتش سوزی و…) بیشتر است.

با استفاده از یک سیستم ذخیره‌سازی داده‌های دیجیتال، که به طور ماهرانه‌ای طراحی شده است، سوابق را میتوان در هر مکان و زمانی در دسترس کاربران مجاز قرارداد و در صورت نیاز اضطراری از دسترسی به آنها اطمینان حاصل نمود.

۶. هماهنگی بهتر کادر درمان و بیمار:

برایتان پیش آمده که مجبور باشید برای مراجعه به پزشک انبوهی از اطلاعات، پرونده‌ها، سوابق گذشته و تمامی تصاویر پزشکیتان را به صورت فیزیکی همراه داشته باشید؟

حتی ممکنه به دلیل جابه‌جایی یا… برخی از این سوابق مفقود و یا معدوم شده باشند.

در دسترس بودن سوابق پزشکی در شرایط اضطراری از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است و ممکن است در آن شرایط ویژه اصلا دسترسی به این سوابق نداشته باشیم.

با دیجیتالی شدن، ذخیره‌سازی و نگهداری سوابق پزشکی برای بیماران بسیار راحت‌تر می‌شود.

در حقیقت روز‌هایی که مجبور بودیم در هر ملاقات با پزشک تمامی سوابق پزشکی خود را به صورت فیزیکی به همراه داشته باشیم گذشته است.

سخن آخر

بیمارستان دیجیتال راه‌حلی برای تمامی این مشکلات است و اطلاعات، سوابق، تصاویر پزشکی و… با دیجیتالی شدن همیشه در دسترس و در هر شرایط کمک کننده است.

به امید روزی که از همان لحظه پذیرش بیمار تا تصویربرداری، اتاق عمل، ترخیص و غیره دیجیتالی شوند و تحولی عظیم در حوزه سلامت رخ دهد .

همراه ما باشید تا در مطالب بعدی بیشتر به هر یک از این موضوعات بپردازیم.

منابع:

sam-solutions.com

digitalhealthbuzz.com

advanceecomsolutions.com

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟