به مارکوپکس خوش آمدید

چرا باید روش انتقال الکترونیکی تصاویر را انتخاب کنیم

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

در پزشکی مقوله زمان بسیار مهم است. به همین دلیل نیاز شدید به انتقال مطمئن و سریع تصاویر کاملا مشهود است. با توجه به آمار جمع آوری شده توسط سازمان سلامت و بهداشت، حذف دیسک‌های فشرده از روند اشتراک تصاویر می‌تواند به صرفه جویی زمانی در حدود ۲۵ دقیقه ختم شود. حتما از خود می پرسید چرا باید روش انتقال الکترونیکی تصاویر را انتخاب کنیم؟ عمده ترین دلیل برای استفاده از روش انتقال الکترونیکی تصاویر تشخیص و اقدام در کوتاه ترین زمان ممکن است.

موریس پنر، مدیرعامل یک شرکت معتبر در نیویورک است. او راه حل های زیادی برای اشتراک تصاویر پزشکی بین بیماران، پزشکان معالج و بیمارستان ارائه داده است. او بر این باور است که در ارائه تصویر کاهش یک دقیقه زمان نیز می تواند باعث نجات زندگی بیمار شود.

عمده ترین دلایل برای استفاده از انتقال الکترونیکی تصاویر

در بیماران اورژانسی، پزشک نیازمند دریافت سریع و روان تصاویر است. می‌توان گفت رایج ترین روش برای انتقال تصاویر در حال حاضر استفاده از سی دی است، زیرا بسیاری از مراکز فوریت‌های پزشکی هنگامی که با آمبولانس بیمار را به بیمارستان می فرستند، سی دی تصاویر مرتبط با بیمار را همراه او ارسال می کنند.

در برخی موارد بیمار نیازمند دریافت درمان آنی است. هر نوع تاخیر می تواند سبب مرگ بیمار شود. حال شما به این مورد توجه کنید تا این سی دی همراه با آمبولانس به بیمارستان برسد و پزشک بتواند این تصاویر را بررسی و تفسیر کند، چه زمان زیادی هدر خواهد رفت؟ این اتلاف زمان می تواند راه نجات بیمار را کاملا از بین ببرد. زیرا اگر زمانی بیش از ۲۵ دقیقه برای تفسیر تصاویر و تصمیم گیری برای درمان سپری شود، ممکن است عواقب آن جبران ناپذیر باشد.

به دلیل اینکه بارگیری تصاویر روی سی دی ها ممکن است سبب عدم تطابق کلی آنها با واقعیت شود، پزشک در بسیاری از موارد ناچار است این تصویربرداری ها را دوباره تکرار کند. به این موارد احتمال خش افتادن و خراشیدگی سی دی را نیز اضافه کنید. این موارد می تواند مانع خوانده شدن تصاویر شود.

یا حتی ممکن است سی دی در زمان انتقال به بیمارستان گم شود. یا در فرمت آن مشکلی وجود داشته باشد. در بدترین حالت ممکن است نتوانید تصاویر روی سی دی را رمز نگاری کنید. به همین دلیل امروزه و با این حجم از پیشرفت در تکنولوژی استفاده از سی دی می تواند به معنای نابودی بیمار باشد.

باید بدانید که سی دی ها به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط طراحی نشده اند. به همین دلیل ممکن است با انتقال آنها از سیستمی به سیستم دیگر با مشکلات فراوانی مواجه شوید. این موارد نیز سبب می شود نیاز جدی برای تکرار تصویربرداری رادیولوژی باشد.

این مورد علاوه بر ایجاد هزینه مالی، هزینه جانی نیز می تواند به دنبال داشته باشد. شما می توایند تاخیر زمانی، تاخیر در درمان بیمار، افزایش درد و ناراحتی بیمار و احتمال دریافت اشعه اضافی به دلیل نیاز به تکرار تصویربرداری، را در لیست معایب استفاده از سی دی برای انتقال تصویرهای پزشکی قرار دهید.

اما انتقال الکترونیکی تصاویر سبب می شود هیچ یک از آسیب‌ها و اشکالات فوق رخ ندهد. در بسیاری از موارد برتری انتقال الکترونیکی تصاویر بر استفاده از روش‌های سنتی ثابت شده است. برای استفاده از روش انتقال الکترونیکی تصاویر از بیمارانی که در مراکز درمانی بستری هستند رضایت نامه‌ای کتبی دریافت می‌شود. سپس با استفاده از روش‌های مطمئن و ایمن تصاویر را برای پزشک یا بیمارستان ارسال می کنند.

لازم است بدانید مدت زمان لازم برای انتقال الکترونیکی تصاویر تنها چند ثانیه طول می کشد. به دلیل اهمیت تصاویر در تشخیص بیماری و انتخاب رویکرد درمانی، به خوبی متوجه هستید که این سرعت چه کمک بزرگی به روند درمان خواهد کرد. علاوه بر انتقال الکترونیکی تصاویر شما می توانید سایر داده های مرتبط با بیمار را نیز به صورت الکترونیک ارسال کنید.

مزیت استفاده از انتقال الکترونیکی تصاویر

اطمینان از همکاری موفق بین متخصصین

در انتقال الکترونیکی تصاویر از نرم افزاری به نام دایپکس diPACS استفاده می شود. متخصصین با استفاده از این نرم افزار می توانند تصاویر و سایر داده ها را برای بیمارستان ها و متخصصین داخلی و خارجی ارسال کنند. در نتیجه در صورت لزوم، می توان در کوتاه ترین زمان از نظر سایر متخصصین مجرب در آن حیطه نیز استفاده کرد.

در انتقال الکترونیکی تصاویر با استفاده از دایپکس تلاش بر این بوده است که تصاویر بدون هیچ برچسب خاصی منتقل شوند. اما در برخی موارد ممکن است از برخی استانداردها برای تصاویر ارسالی از طریق این نرم افزار استفاده شود. اما به هر حال باید گفت با استفاده از این روش متخصصین و کادر بیمارستان قادر خواهند بود به آسانی تصاویر رادیولوژی را مدیریت کنند. در نتیجه تشخیص سریعتر و دقیق تر بیماری و در صورت لزوم استفاده از مشاوره آنی سایر متخصصین نیز با این روش حتمی و دست یافتنی است.

در آینده ای نه چندان دور، نرم افزار دایپکس می تواند به عنوان پایه اولیه انتقال الکترونیکی تصاویر، قابلیت همکاری بین المللی متخصصین در پروژه‌های درمانی را فراهم کند. به همین دلیل می‌توان با صراحت اعلام کرد، انتقال الکترونیکی تصاویر نه تنها صرفه جویی زمانی به دنبال دارد، بلکه تشخیص قطعی و درمانی موثر، از نتایج قطعی استفاده از دایپکس خواهد بود.

برای انتقال الکترونیکی تصاویر باید از متخصصین مجرب استفاده کرد

بدیهی است که پزشکان و پرستاران نیازمند انتقال تصویر مطمئن و دقیق هستند، اما ممکن است آنها قابلیت استفاده از این فناوری مدرن را نداشته باشند. از سوی دیگر، به دلیل اینکه می توان برای برقراری ارتباط بهتر در مورد بیماران بستری در خانه و بیماران مسنی که توانایی حرکت ندارند نیز از این روش استفاده کرد، نمی توان انتظار داشت که این افراد توانایی انتقال الکترونیکی تصاویر را داشته باشند.

علاوه بر موارد فوق ممکن است دلیل دیگری باشد که فرد نتواند انتقال الکترونیکی تصاویر را به خوبی انجام دهد. برای حل این مشکل باید از متخصصین رادیولوژیستی که با این فن آشنایی کامل دارند استفاده کرد. زیرا این افراد علاوه بر اینکه می توانند انتقال الکترونیکی تصاویر را به خوبی انجام دهند، به دلیل آشنایی آنها با اصطلاحات این حوزه، تفسیر تصاویر بسیار راحت تر انجام می شود. به همین دلیل استفاده از فناوری دایپکس برای انتقال الکترونیکی تصاویر به معنی حذف رادیولوژیست ها از روند درمان نیست. بلکه این فناوری اهمیت حضور این افراد و ضرورت همکاری آنها در روند درمان را بیشتر آشکار می سازد.

منبع : 

www.itnonline.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟