به مارکوپکس خوش آمدید

پرونده الکترونیک سلامت

چکیده مقاله

امروز یک روز شلوغ در بیمارستان ما است. کادر اداری مدام با پذیرش، نوبت‌دهی و... درگیر هستند و من کل روز پیگیر فرآیند تشخیص بیماری، درمان، نوشتن نسخه و حتی نوشتن سوابق بیماران هستم .
آنچه در این مقاله خواهید خواند:
-پزشک متخصص امروز یک روز شلوغ در بیمارستان ما است. کادر اداری مدام با پذیرش، نوبت‌دهی و… درگیر هستند و من کل روز پیگیر فرآیند تشخیص بیماری، درمان، نوشتن نسخه و حتی نوشتن سوابق بیماران هستم . در این همه شلوغی و دغدغه کاری،متاسفانه کارمند اداری من سابقه یکی از بیماران را ثبت نکرده و همین طور بیمار دیگری سوابق پزشکی خود را گم کرده است. که این مشکلات علاوه بر فشار‌های عصبی و خستگی، باعث از بین رفتن وقت زیادی از همه پزشکان می‌شود. سوال من اینکه آیا راه حلی وجود دارد که در صورت دسترسی نداشتن یا مفقود شدن مدارک فیزیکی بیمار، پزشک بتواند به سوابق پزشکی او دسترسی یابد؟  بله دکتر  خبر خوب این است که دنیای تکنولوژی مدرن امروزی با معرفی پرونده الکترونیک سلامت این مشکلات و دغدغه پزشکان راه حل کرده است! با ما همراه باشید تا در این پست بلاگ بیشتر به این موضوع بپردازیم.

سیر تکاملی مدارک پزشکی:

مدارک پزشکی از ابتدای شروع به کار پزشکی وجود داشته است و از اصلی ترین مشکلات سوابق پزشکی کاغذی سنتی در تمام طول تاریخ ، عدم استاندارد‌ سازی پزشکان و امکانات بهداشتی، جستجوی ضعیف و از دست دادن اطلاعات است. این مشکلات باعث شد تا دهه ۱۹۶۰در آمریکا اولین سیستم پرونده الکترونیک سلامت (EHR/Electronic Health Record) به تیم های درمانی معرفی شود اما در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به طور رسمی و مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی  پرونده الکترونیک سلامت(EHR):

پرونده الکترونیک سلامت( EHR) پرونده الکترونیک سلامت به زبان ساده ، مجموعه‌ای الکترونیکی از سوابق پزشکی بیمار است که تشخیص‌ها، دارو‌ها، برنامه‌های درمانی، آزمایش‌ها و نتایج آزمایشگاهی، آلرژی‌ها، ثبت اطلاعات بیمار و… را شامل می‌شود. در حقیقت وظایف اصلی پرونده الکترونیک سلامت به طور کلی شامل این ۸ مورد است:
  1. ثبت درخواست‌های پزشک
  2. مدیریت نتایج
  3. منبعی از اطلاعات و داداه‌های سلامت
  4. پشتیبانی از تصمیمات بالینی
  5. دسترسی آسان به داده‌های پزشکی و ارتباطات الکترونیکی
  6. پشتیبانی و حمایت از بیمار
  7. پشتیبانی از فرآیند‌های اداری
  8. گزارش‌دهی و مدیریت سلامت جمعیت

فواید استفاده از پرونده الکترونیک سلامت(EHR):

۱. دسترسی به خدمات مطلوب: یکی از مزایای استفاده از EHR این است که پزشکان، مطب‌ها، بیمارستان‌ها و… قادر خواهند بود جریان کاری مرکز درمانی خود را بهبود بخشند و ناکارآمدی سیستم‌های خود را کاهش دهند و راندمان کار را افزایش دهند. در نتیجه این اتفاق، بیماران هم به مراقبت‌ها و خدمات برتر حوزه درمان دسترسی خواهند داشت. ۲. صرفه‌جویی در وقت : با استفاده از EHR پزشکان قادر خواهند بود داده‌های مهم را بلافاصله مشاهده کرده و تصمیمات آگاهانه بگیرند و در هر روز، ساعت ها در وقت خود صرفه جویی کنند؛هم‌چنین با این روش بیماران دیگر در صف‌های انتظار طولانی و غیر ضروری مطب معطل نخواهند شد و وقت کمتری تلف میشود. ۳. تعامل بیشتر: یکی دیگر از فواید مهم استفاده از EHRبرای پزشکان و بیماران این است که این سیستم ها قابلیت تعامل با سایر نرم افزارها را دارند- به این معنی که همه اطلاعاتی که پزشک از بیمار در اختیار دارد، می‌تواند با سایر مراکز درمانی نیز به اشتراک بگذارد. و به کمک این ویژگی؛ تبادل اطلاعات حوزه سلامت ، ارائه دستورالعمل‌ها و نتایج آزمایشگاهی به صورت الکترونیک و همچنین اشتراک گذاری داده‌ها و تصاویر الکترونیک در حیطه رادیولوژی و خدمات تصویربرداری انجام می‌گیرد. ۴. پورتال بیمار: در پورتال بیمار، پزشکان می‌توانند نتایج آزمایشگاهی و … بیمار خود را مشاهده کنند و هر زمان که بخواهند به راحتی به اظهارات پزشکی گذشته و فعلی بیمار دسترسی پیدا کنند و مشکل گم شدن مدارک پزشکی و سابقه پزشکی بیمار از بین خواهد رفت. همچنین بیمار می‌تواند در هر زمانی که تمایل داشته باشد قرار ملاقات خود را با پزشک تنظیم کرده یا برای تمدید نسخه خود درخواست کند. ۵. شناسایی بیماری‌های اپیدمیک: این سیستم‌ها با استفاده از داده‌های تاریخی و عوامل دیگر قادر به پیش بینی و شناسایی مسائل اپیدمی هر منطقه هستند. این سیستم یک ابزار عالی است که به دستگاه‌های نظارتی دولت امکان می‌دهد تا حوزه مراقبت‌ و خدمات درمانی را تحت نظر داشته باشند. ۶. بازیابی سریع آمار حیاتی: تنها با چند کلیک، پزشکان درهر زمان که بخواهند به داده‌های بیماران دسترسی پیدا می‌کنند. با کمک پرونده‌ الکترونیک سلامت و یک دستگاه تلفن همراه این امکان برای مدیران مطب فراهم می‌شود که بتوانند از هر مکانی که بخواهند مطب خود را مدیریت کنند و به سادگی از این سیستم برای وارد کردن یادداشت‌های بیماران یا مشاهده و ویرایش آمار حیاتی بیماران استفاده کنند.

برخی از مشکلات در استفاده از پرونده الکترونیک سلامت EHR :

( EHR )مشکلات پرونده الکترونیک سلامت
( EHR )مشکلات پرونده الکترونیک سلامت
اگر از نرم افزار پرونده‌ سلامت الکترونیک استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد تاکنون در این مسیر با مشکلات یا مسائلی مواجه شده‌اید. این مشکلات می توانند شامل: ۱. محدودیت سرعت داده‌ها ۲. نیاز به آموزش بیشتر کارکنان مطب برای استفاده ازاین نرم افزار‌ ۳.عدم تطابق مهارت‌های کاربران و نرم افزار باشد. راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکلات وجود دارد که در مطالب بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

سخن آخر:

دیجیتالی شدن حوزه سلامت
دیجیتالی شدن حوزه سلامت
با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و فناوری و وجود بیماری کرونا در این زمان خاص ، نیاز فوری و ویژه به خدمات سلامت الکترونیک و دیجیتالی شدن هرچه بیشتر حوزه سلامت است و انتظار می‌رود تمامی پرونده الکترونیک سلامت از ویزیت‌های مجازی و پزشکی از راه دور پشتیبانی کنند و در غیر این صورت، نیاز است مدیران مطب‌ها و مراکز درمانی بلافاصله به بخش خدمات پس از فروش EHR خود مراجعه کرده و هرچه سریع‌تر اقدام به راه‌اندازی قابلیت ویزیت مجازی نمایند. البته اکثر EHR ها قابلیت ارائه خدمات ویزیت مجازی و پزشکی از راه دور را دارند، اما باز هم بهتر است مدیران مطب‌ها از جدیدترین نسخه‌های EHR استفاده کنند؛ زیرا نسخه‌های قدیمی هرکدام معایبی دارند که شرکت‌ها با به روز رسانی نرم‌افزار خود اقدام به رفع آن‌ها می‌کنند.
منابع:
healthit.gov businessinsider.com tempdev.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟