به مارکوپکس خوش آمدید

همه چیز درباره زایمان طبیعی : مراحل، مزایا و معایب

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اگر از آن دسته از زنانی هستید که ترجیح می دهند بدون استفاده از دارو فرزند خود را به دنیا بیاورند، زایمان طبیعی را بیش از دیگر روش‌های زایمان ترجیح می‌دهید.در این روش مادر با استفاده از تکنیک‌هایی که منجر به آرام‌سازی او و فرزندش می شود، زایمان را آغاز می کند.در زایمان‌های طبیعی مادر در مرکز فرایند قرار دارد؛ او بدن خود را کنترل می کند و با حمایت پزشک و همسر خود فرزند خود را به دنیا می‌آورد.

برخلاف تصور برخی از مردم انتخاب روش زایمان طبیعی نشانه شجاعت یا قهرمان بودن مادر نیست، مادرانی که این روش را انتخاب می‌کنند، زایمان را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی خود پذیرفته‌اند و ترجیح می‌دهند با طبیعت آن همراه شوند.جالب است بدانید که این تجربه صرف از نظر از درد فیزیکی لذت و احساس سرخوشی بی‌نظیری را در مادر بر جای می‌گذارد که پیش از آن نظیر آن را تجربه نکرده است. اگر به دنبال چنین تجربه‌ای هستید، بهتر است آماده باشید. باید اطلاعات خود را درباره زایمان طبیعی افزایش دهید.به‌این‌ترتیب به‌خوبی از عهده این کار بر می‌آیید و  دلنشین‌ترین لحظات زندگی خود را با آغوش و چشمانی باز به انتظار فرزند خود سپری خواهید کرد.با ما باشید و با مراحل، مزایا و معایب این زایمان آشنا شوید.

زایمان طبیعی

اقدامات ضروری پیش از زایمان طبیعی

همین که اکنون در حال مطالعه این مقاله و افزایش اطلاعات خود درباره زایمان طبیعی هستید، یکی از بهترین اقدامات برای شروع است.شما مادر خوبی هستید و برای در آغوش کشیدن فرزند خود ثانیه شماری می کنید. الان زمان آن رسیده است که بیش از همیشه مراقب خود باشید.  این اقدامات را در بر نامه روزانه خود بگنجانید و به فرزند دلبند خود بیندیشید.

 استراحت کنید

بیایید واقع بین باشیم شما به عنوان مادر در روز زایمان مهم‌ترین فرد در اتاق زایمان هستید و تمام وظایف را برعهده دارید. این روز شیرین‌ترین روز زندگی شماست، باید خود را برای یک روز طولانی و هیجان‌انگیز آماده کنید. بهتر است به اندازه کافی استراحت کنید. تنها در این صورت است که توانایی لازم برای زایمان را خواهید داشت.

تحرک داشته باشید

اشتباه نکنید منظور از استراحت این نیست که تمام طول روز را در بستر به سر ببرید؛ ابدا. بهتر است حرکت کنید زمانی را در منزل به پیاده روی و کارهای خود اختصاص دهید و از یک جا نشستن دوری کنید. حرکت کنید. این تحرک بدن شما را برای زایمان طبیعی آماده می کند و درست نقش گرم کردن قبل از ورزش را ایفا می کند.

زایمان آرام

آرامش و آرامش

انسان‌ها موجودات متفاوتی هستند و همین تفاوت‌هاست که زندگی را تا این اندازه زیبا می‌کند. در آغوش کشیدن فرزند خود را تصور کنید. یک موزیک آرامش بخش را پخش کنید یا از سکوت لذت ببرید. هر کاری را که باعث آرامش شما می‌شود، انجام دهید. مهم‌ترین مسئله این است  که آرام باشید.

شکم خود را لمس و با فرزند خود صحبت کنید. اگر موسیقی خاصی برای فرزند شما دلپذیر است‌، آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. شما ۹ ماه است که حتی در شخصی‌ترین لحظات خود نیز تنها نبوده‌اید و فردی را درون خود داشته‌اید. شما او را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. سعی کنید در کنار آرامش خود او را نیز در این آرامش سهیم کنید و برای روز دیدار آماده شوید.

 به تفکرات خود جهت بدهید

اگر با تمام وجود می‌خواهید که فرزند خود را به صورت طبیعی به دنیا بیاورید، ابتدا باید این کار را در ذهن خود انجام دهید.ذهن خود را برای این کار آماده کنید. برنامه‌ای را برای این کار در نظر بگیرید و علایق و نیاز‌های خود را با عزیزان و کسانی که در زایمان در کنار شما هستند، در میان بگذارید.به یاد داشته باشید که ممکن است در طول زایمان طبیعی احساس کنید که می‌خواهید هر چه سریع‌تر از این وضعیت خارج شوید، بنابراین باید فردی در کنار شما باشد که ذهنیت و دیدگاه‌های شما را به شما یادآوری کند.

بدن خود را آماده کنید

دمنوش برگ تمشک بنوشید. این دمنوش حالت ارتجاعی ملایمی را در رحم ایجاد کرده و آن را آماده تغییراتی می کند که در طول زایمان طبیعی روی می‌دهد. روغن پامچال نیز از آن دسته موادی است که شما را برای زایمان آماده می کند. این روغن باید ۲۵ هفته مصرف شود و در طول ۲ تا ۳ هفته پایانی می‌توانید آن را درون واژن خود بریزید. این‌طور به نظر می‌رسد که مسیر دهانه رحم برای خروج نوزاد هموار‌تر می شود. اما بهتر است در این‌باره با پزشک خود مشورت کنید.

 خرما و آناناس را در برنامه غذایی خود بگنجانید

به نظر می رسد این مواد غذایی بدن را بری زایمان طبیعی آماده می کند. اما بهتر است در این مورد نیز با پزشک خود مشورت کنید. اگر از خوردن این مواد غذایی لذت می‌برید و احساس خوشایندی در شما ایجاد می‌شود، پس خود را مهمان کنید و از میل کردن این میوه‌ها لذت ببرید.

 تکنیک های مورد استفاده در زایمان طبیعی

افراد متفاوت راه‌های متفاوتی را برای زایمان طبیعی خود انتخاب می‌کنند. بسیاری از زنان قادر هستند که با متمرکز شدن روی یک موضوع دیگر ذهن خود را از درد دور کنند. اما روی هم رفته چند تکنیک برای زایمان طبیعی وجود دارد.

تکنیک الکساندر

فلسفه وجودی این تکنیک ایجاد احساس بهتر در مادر است. تمام اقداماتی که در این روش انجام می‌شود، در راستای افزایش آرامش مادر است. همه چیز به شکل طبیعی انجام می‌شود. تکنیک تنفسی که در این شیوه به کار برده می‌شود، در دیگر شیوه‌های زایمان نیز به کار می‌رود.مادر در این تکنیک می‌آموزد که به جای نادیده گرفتن درد آن را مدیریت کند و آرامش خود را به دست آورد.

تکنیک بردلی در زایمان طبیعی

این تکنیک از سوی پزشکی با همین نام در اواخر سال ۱۹۴۰ معرفی شد. میلیون‌ها نفر با استفاده از این شیوه زایمان خود را پشت سر گذاشته‌اند. در این تکنیک می‌آموزید که چطور بدن را برای مواجهه با این تغییر آماده کنید. آناتومی بدن در زمان زایمان و نکاتی که باید در این باره بدانید، به شما آموخته می‌شود. حضور شریک زندگی شما در این شیوه به شدت توصیه می‌شود.

 تکنیک هیپنوتیزم

این تکنیک در سال ۱۹۴۰ روی کار آمد. او این روش را برای افزایش آرامش مادران در طول بارداری پیشنهاد کرد. به‌این‌ترتیب اندام‌ها و عضلات بدن مادر به همان شیوه‌ای عمل می کنند که برای آن خلق شده‌اند.زنانی که از این شیوه برای زایمان طبیعی خود استفاده کرده‌اند، در تمام مدت هوشیار بوده و با تسلط و آرامشی بی‌مثالی زایمان را پشت سر گذاشته‌اند. در این تکنیک به تنفس، تصویر‌سازی  و آرامش توجه ویژه‌ای می شود.

تکنیک لاماز

این تکنیک نخستین بار از سوی دکتر فردیناند لاماز از کشور روسیه معرفی شد. در این شیوه با استفاده از عواملی که ذهن مادر را از مسئله دور می کند، برای کاهش احساس درد استفاده می شود. در این شیوه مادر و پدر هر دو شیوه‌های تنفس، ماساژ و مدیریت احساسات را می‌آموزند. به این ترتیب مادر برای زایمان طبیعی آماده می شود.

 زایمان در آب

در این شیوه مادر در آب قرار گرفته و فرزند خود را به دنیا می‌آورد.احساس خوش غوطه‌ور بودن در آب گرم مادر را برای یک زایمان آسوده مهیا می‌کند.البته برخی از زنان ترجیح می‌دهند که انتظار برای زایمان را در آب سپری کنند و زایمان واقعی را در خارج از آب انجام دهند. زایمان در آب فشار وارد آمده بر بدن زن را به شدت کاهش می‌دهد. در این شیوه راه‌کارهایی برای تنفس استفاده می‌شود.

زایمان طبیعی

مراحل زایمان طبیعی

برای زایمان طبیعی موفقیت‌آمیز بهتر است اقدامات لازم را به عمل آورید. در این حالت به‌خوبی برای زایمان آماده خواهید بود و تجربه‌ای تمام عیار را تجربه خواهید کرد.

یک حامی انتخاب کنید

فرقی نمی‌کند که برای این کار یک پزشک را انتخاب می‌کنید با یک پرستار باتجربه، مهم‌ترین مسئله تجربه فرد است. فردی را انتخاب کنید که به خوبی با مراحل زایمان طبیعی آشنا باشد. نکته‌ای که باید در انتخاب این فرد در نظر بگیرید، آرامشی است که به شما منتقل می‌کند.

مکانی را برای زایمان انتخاب کنید

مکان زایمان نقش مهمی در این پروسه دارد. بهترین مکان را برای این روز باشکوه انتخاب کنید، اگر ترجیح می‌دهید در منزل زایمان خود را انجام دهید.  این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که با یک برنامه‌ریزی منظم و انتخاب بهترین زمان بخش مهمی از نگرانی‌های خود را در روز زایمان باز میان بر می‌دارید.فرقی نمی کند که فرزند خود را کجا به دنیا می آورید، خانه یا بیمارستان. مهم این است که کدام یک از این مکان‌ها احساس بهتری را در شما ایجاد می کند.

زایمان طبیعی زندگی طبیعی
تغذیه قبل از زایمان طبیعی

برنامه‌ای را برای زایمان انتخاب کنید

با ایجاد یک برنامه منظم برای زایمان علایق و انتظارات خود را به دقت یادداشت کنید و آن را در اختیار پزشک خود قرار دهید. به‌این‌ترتیب تمام همراهان شما در هنگام زایمان طبیعی نیاز‌ها و ترجیحات شما را خواهند شناخت.

کتاب بخوانید

کتاب هایی که اطلاعات شما را درباره زایمان طبیعی افزایش می دهند، تهیه کنید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. آگاهی نوری است که ترس را از میان بر‌می‌دارد.

از حمایت خانوداه و اطرافیان استفاده کنید

کمک اطرافیان را دست کم  نگیرید. ‌ممکن است عده زیادی با تصمیم شما درباره زایمان طبیعی مخالف باشند، اما اگر واقعا در تصمیم خود مصمم هستید، افرادی را گرد خود جمع کنید که از شما حمایت می کنند. به‌این‌ترتیب انسان‌هایی را در کنار خود خواهید داشت که شما را در تمام مدت زایمان همراهی می ‌کنند و احساس آرامش را در شما ایجاد می‌کنند.

نقش همسر در زایمان طبیعی همسرش
نقش همسر در زایمان طبیعی همسرش

تکنیک‌های کاهش درد را بیاموزید

با شرکت در دوره‌های آموزشی و مشورت با پزشک خود تکنیک‌هایی را بیاموزید که شما را در این راه یاری می‌کند. اطلاعات خود را درباره زایمان در آب، ماساژهای آرامش‌بخش، طب سوزنی، رایحه درمانی و دیگر تکنیک‌های موجود افزایش دهید. روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است. اکنون زمان آن رسیده است که بدانید این انتخاب چه مزایا و معایبی را در پی خواهد داشت.

مزایای زایمان طبیعی

زمانی که زایمان به شکل طبیعی شکل می‌گیرد، بدن مزایای بسیاری را تجربه می‌کند. در ادامه با برخی از مزایای این زایمان آشنا می‌شوید.

  1. بدن در زایمان طبیعی اقدامات تهاجمی را تجربه نمی‌کند. به این ترتیب خبری از عوارض حانبی ناشی از زایمان نیز در کار نخواهد بود.
  2. از آنجایی که در این شیوه از مسکن‌ها استفاده نمی‌شود،  بدن قادر است با تمام قوا برای بیرون راندن نوزاد از رحم تلاش کند.
  3. بسیاری از مادران بر این باور هستند که زمان بهبودی پس از این زایمان به‌مراتب کمتر از دیگر شیوه‌های زایمان است. بسیاری از مادران بلافاصله بعد از زایمان احساس گرسنگی می‌کنند و از غذا خوردن لذت می‌برند. همین امر در بهبودی آنها نقش مهمی دارد.
  4. دردی که در زمان زایمان احساس می‌شود، بیهوده نیست و نشانه‌ای است که به مادر می‌گوید باید شیوه قرار گیری خود را تغییر دهد.
  5. در این حالت به دستگاه‌های  کنترل علائم طبیعی متصل نیستید و به‌سادگی جابه‌جا می شوید. ‌حتی قادر خواهید بود که اندکی پیاده‌روی کنید و سپس به جایگاه اصلی خواد بازگردید.
  6. همه‌چیز را احساس می کنید و به این ترتیب واکنش‌های درست را به اتفاقاتی که روی می‌دهد نشان می‌دهید.
  7. در این شیوه خبری از جای زخم و بخیه نیست و همین امر سبب می‌شود که نیازی به شکاف زیر شکم نیست.
  8. شریک زندگی شما این شانس را خواهد داشت که در تمام طول پروسه در کنار شما باشد.

 دیگر مزایای شگفت‌انگیر زایمان طبیعی 

  • مادر هنگام زایمان طبیعی می‌تواند هر آنچه دوست دارد را بخورد، حرکت کند، دوش بگیرد‌، سر و صدا کند. او تحت تاثیر هیج دارویی نیست و قادر است به شکلی طبیعی به روند خود ادامه دهد.
  • او نیازی به نگرانی از بابت به موقع رسیدن به بیمارستان نخواهد داشت ، چراکه پرستاران برای  مراقبت از او از راه می‌رسند و او را در خانه همراهی می کنند.
  • هزینه زایمان طبیعی به‌مراتب کمتر از دیگر شیوه‌های زایمان است.
  • در این شیوه بارداری و زایمان بخشی از روند طبیعی زندگی فرد به شمار می‌رود و نه نوعی بیماری یا ناخوشی.
  • کاهش مشکلات تنفسی یکی دیگر از مزایای این شیوه بارداری است.
زایمان طبیعی
ورزش های مفید برای زایمان طبیعی

معایب زایمان طبیعی

این شیوه زایمان در کنار مزایای بی‌نظیر خود معایبی را نیز در بر دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

  1. فرد در این شیوه مسئولیت سلامت خود را بر عهده دارد. او همواه در تصمیم گیری‌ها حضور مستقیم دارد و او عواقب تصمیمات خود را شخصا قبول می‌کند.
  2. امکان شکافتن شکم و دیگر برش‌هایی که در دیگر زایمان در بدن مادر انجام می‌شود، در زایمان طبیعی امکان‌پذیر نیست. چراکه این زایمان غالبا در خانه به وقوع می‌پیونند و تجهیزات لازم برای این کار مهیا نیست.
  3. اقدامات لازم برای پس از زایمان، نگهداری از مادر و فرزند باید از قبل توسط والدین برنامه‌ریزی شوند.
  4. هیچ عامل خارجی برای کاهش درد مادر در نظر گرفته نمی‌شود.
  5. در موارد نادری ممکن است مادر با مشکل کمبود خون مواجه شود. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که زایمان بیش از حد طولانی شده و پارگی‌هایی نیز روی داده است.

با در نظر گرفتن تمام این موارد شاید بد نباشد که عجولانه تصمیم نگیرید و شیوه‌ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است. اگر آستانه تحمل درد شما پایین است، شاید به استفاده از مسکن‌ها در زایمان نیاز داشته باشید.ازاین گذشته برخی از مادران به دلایل کمر درد و مشکلاتی که در گذشته پشت سر گذاشته‌اند، قادر به زایمان طبیعی نیستند.

 در آخر

زایمان طبیعی را به عنوان شیوه مورد علاقه خود برای به دنیا آوردن فرزند خود انتخاب کرده‌اید؟

اگر از نظر جسمانی مانعی برای استفاده از این شیوه ندارید، بهتر است به دنبال راهکار دیگری نباشید و طبیعی‌ترین راه را برای  در آغوش کشیدن فرزند خود انتخاب کنید.زایمان یکی از رویداد‌های طبیعی در زندگی انسان است. بدن زن به گونه‌ای طراحی شده است که از آمادگی کامل برای این کار برخوردار باشد.بنابراین اگر با شناخت آناتومی بدن و شیوه مناسب زایمان طبیعی را در نظر گرفته‌اید، خود را به دست توانمند طبیعت سپرده‌اید.

بدن شما به خوبی با این روند آشناست و بهتر از شما می‌داند که چطور باید فرزندی را به دنیا بیاورد. وظیفه شما شناخت علائم و نشانه‌های بارداری و انجام آزمایشات لازم است.محاسبه سن بارداری با سونوگرافی پس از مشاهده علائم اولیه بارداری، از جمله آزمایش‌هایی است که در دوران بارداری به یاری شما آمده است.اکنون زمان آن رسیده است که خود را برای به آغوش کشیدن فرزند خود آماده کنید. اطلاعات خود را افزایش دهید.

 

منابع

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟