به مارکوپکس خوش آمدید

غربالگری سرطان سینه چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

غربالگری می تواند در تشخیص سرطان سینه در مراحل ابتدایی که درمان آن آسانتر است کمک کند، اما تعریف غربالگری سرطان سینه چیست؟ در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. دستورالعمل نحوه انجام غربالگری سرطان سینه که توسط مراکز پزشکی پیشرفته در جهان ارائه شده است را می توانید از این وب سایت مطالعه کنید.

همه زنان باید از گزینه های غربالگری که برای آنها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند. قبل از انجام غربالگری از شما رضایت آگاهانه اخذ می‌شود که در این فرآیند عوامل خطر موثر در سرطان سینه و مزایای انجام غربالگری برای شما توضیح داده می شود و اگر مشخص شود که غربالگری برای شما مناسب است در مورد اینکه چه موقع باید آن را انجام دهید نیز با شما صحبت خواهد شد. این یک نوع تصمیم گیری آگاهانه در مورد غربالگری سرطان سینه است.

اگرچه غربالگری سرطان سینه نمی تواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند، اما اگر سرطان قبل از وقوع آن تشخیص داده شود درمان آن ساده تر است، ولی اگر سرطان بعد از بروز علائم و وخیم شدن بیماری تشخیص داده شود جلوگیری از پیشرفت آن بسیار مشکل است. از پزشک خود بپرسید که بهترین روش مناسب برای شما جهت غربالگری سرطان سینه چیست و چه زمانی باید غربالگری را انجام دهید.

دستورالعمل انجام غربالگری سرطان سینه چیست؟

موسسه خدمات پیشگیری آمریکا (USPSTF ) سازمانی است که از پزشکان و کارشناسان علوم پزشکی تشکیل شده است که به دنبال یافتن بهترین روشها برای جلوگیری از بیماری ها هستند. این موسسه توصیه هایی ارائه کرده است در مورد اینکه پزشکان چطور باید به بیماران برای پیشگیری از بیماری ها قبل از شروع علائم کمک کنند.

موسسه خدمات پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند زنانی که بین ۵۰ تا ۷۴ سال سن دارند و در معرض خطر متوسط برای ابتلا به سرطان سینه هستند، هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که ۴۰ تا ۴۹ سال دارند باید در مورد زمان شروع ماموگرافی و اینکه چند بار باید این آزمایش را انجام دهند با پزشک یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی مشورت کنند. به طور کلی زنانی که کمتر از ۵۰ سال سن دارند باید مزایا و خطرات ماموگرافی را با توجه به شرایط خود بررسی کنند و در مورد انجام ماموگرافی بهترین تصمیم را اتخاذ کنند

برای انجام غربالگری سینه باید به کجا مراجعه کنم ؟

شما می توانید برای انجام غربالگری سینه به کلینیک، بیمارستان یا مطب پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید برای بررسی سرطان سینه تحت معاینه قرار بگیرید، با مطب پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند به شما در تعیین وقت ملاقات کمک کنند.

بهترین آزمایشات غربالگری سرطان سینه چیست؟

اکثر برنامه های بیمه درمانی، انجام ماموگرافی را هر یک یا دو سال برای زنان بالای ۴۰ سال بدون هزینه و رایگان تحت پوشش قرار می دهند.

آیا نگران هزینه ماموگرافی هستید؟ ماموگرافی در بعضی از مراکز غربالگری سرطان سینه به طور رایگان انجام می شود. با مراجعه به مراکز غربالگری، اطلاعات لازم را در مورد اینکه هزینه غربالگری سرطان سینه چیست به دست بیاورید و ببینید که آیا واجد شرایط برای انجام ماموگرافی هستید.

غربالگری سرطان سینه
غربالگری سرطان سینه

بهترین روش تشخیصی برای غربالگری سرطان سینه چیست؟

ماموگرافی تصویربرداری با اشعه ایکس از سینه است. ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص به موقع سرطان سینه است. در مراحل ابتدایی درمان سرطان سینه ساده تر است و زمانی که سرطان آنقدر بزرگ شده که بتوان آن را احساس کرد درمان آن دشوارتر است. بنابراین بهتر است قبل از شروع علائم، ماموگرافی انجام شود. انجام ماموگرافی به طور منظم می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد. به همین دلیل، ماموگرافی بهترین روش برای یافتن سرطان سینه در اکثر زنان است.

نحوه استفاده از تصویربرداری مغناطیسی سینه (MRI ) برای غربالگری سرطان سینه چیست؟

MRI از امواج مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از سینه استفاده می کند. MRI به همراه ماموگرافی برای غربالگری زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، استفاده می شود. از آنجا که MRI های سینه حتی در صورت عدم وجود سرطان ممکن است غیر طبیعی به نظر برسند، از این روش برای زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه استفاده نمی شود.

سایر آزمایشات غربالگری سرطان سینه چیست؟

معاینه بالینی سینه

معاینه بالینی سینه روشی است که توسط پزشک یا پرستار انجام می‌شود که در این روش پزشک از دستان خود برای احساس توده یا سایر تغییرات در سینه استفاده می کند.

معاینه سینه توسط بیمار

آشنایی با ظاهر و شکل سینه و حالتی که در سینه خود احساس می کنید می تواند به شما در تشخیص علائم سرطان سینه مانند توده ها، درد و یا تغییر در اندازه که ممکن است نگران کننده باشد کمک کند. این موارد می تواند شامل تغییراتی باشد که در هنگام معاینه سینه خود مشاهده می کنید. شما باید تغییراتی را که متوجه شده اید به پزشک گزارش دهید.البته معاینه سینه توسط خود بیمار و یا معاینه بالینی توسط پزشک خطر ابتلاء و یا مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش نمی دهد.

مزایا و خطرات غربالگری سرطان سینه چیست؟

هر کدام از آزمایشات غربالگری سینه دارای مزایا و خطرات خاص خود است، به همین دلیل مهم است که قبل از انجام هر تست غربالگری مانند ماموگرافی با پزشک مشورت کنید.

فواید غربالگری سرطان سینه چیست؟

فواید غربالگری این است که سرطان قبل از اینکه علایم داشته باشد و به مراحل پیشرفته برسد تشخیص داده می‌شود و این زمان مهمی است که درمان سرطان ساده تر است.

خطرات غربالگری سرطان سینه چیست؟

یکی از معایب غربالگری سرطان سینه این است که نتایج آزمایش به اشتباه و به طور کاذب مثبت می شود به این معنی که پزشک چیزی را در سینه مشاهده می کند که به نظر می رسد مانند سرطان است اما در واقع چنین نیست. به همین دلیل پزشک برای اطمینان از وجود سرطان آزمایشات بیشتری را تجویز می‌کند که این می تواند گران، تهاجمی، وقت گیر باشد و ممکن است باعث اضطراب و نگرانی بیماران نیز شود.

یکی دیگر از معایب آزمایشات غربالگری این است که موارد جزئی که ممکن است خود به خود نیز بهبود پیدا کنند به عنوان سرطان تشخیص داده می‌شوند. این موارد جزئی ممکن است علائم و یا مشکل خاصی را به دنبال نداشته باشند اما پزشک برای درمان آنها توصیه هایی ارائه دهد که به آن درمان اضافی و غیر ضروری گفته می شود. پزشک ممکن است درمان های اضافی و غیر ضروری را برای پیشگیری و درمان سرطان توصیه کند که می تواند شامل جراحی یا پرتودرمانی باشد.

این روش‌های درمانی می تواند عوارض جانبی غیرضروری و ناخواسته برای بیمار ایجاد کند. سایر مضرات احتمالی ناشی از غربالگری سرطان سینه شامل درد در طول عمل و قرار گرفتن در معرض اشعه در طول آزمایش ماموگرافی است. هر چند که میزان اشعه در ماموگرافی اندک است، اما ممکن است با تکرار اشعه X خطراتی وجود داشته باشد.

یکی از معایب روش ماموگرافی این است که ممکن است بعضی از سرطان ها با استفاده از این روش تشخیص داده نشوند که به آن نتایج منفی کاذب گفته می شود و باعث می شود تشخیص و درمان سرطان با تاخیر انجام شود.

منبع:

Centers for Disease control and prevention

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟