به مارکوپکس خوش آمدید

سیستم‌های مدیریت دوز (DMS) برای بیماران و کاربران تجهیزات اشعه ایکس

سیستم‌های مدیریت دوز

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دستگاه‌های تصویربرداری به فراخور نوع کارکرد آن‌ها، دوز اشعه‌های مختلفی به بیماران، همراه بیماران، رادیولوژیست‌ها و سایر پزشکانی که در تخصص‌هایی کار می‌کنند که رویه‌های عملیاتی اصلی آن‌ها شامل استفاده از پرتوهای یونیزان است، وارد می‌کنند. روش‌های استانداردی برای جمع آوری و دسته بندی و گزارش‌دهی روی دوز اشعه وجود دارد. تاثیر دوز پرتو بر بیماران و پیامدهای ناشی از آن موضوعاتی هستند که در بین مدیران مراقبت‌های بهداشتی، رادیولوژیست‌ها، بیماران و حتی قانون‌گذاران و مسئولین بیمه مورد توجه قرار گرفته است.

سپر کافی برای تکنسین‌ها و سایر کادر پزشکی که با و اطراف فناوری‌های اشعه ایکس کار می‌کنند، هنوز هم برای کاهش قرار گرفتن در معرض پرتو غیرضروری این افراد بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که کادر رادیولوژیست‌ها هر ساله بسیاری از روش‌ها را انجام می‌دهند. آن‌ها برای هر روش فقط حداقل نوردهی را تجربه می‌کنند، اما به طور کلی، همچنان مهم است که سطوح نوردهی را تا حد قابل قبولی پایین نگه دارید. پیش‌بند سربی و سپرهای تیروئید برای جلوگیری از تشعشعات پراکنده بسیار موثر هستند و ابزار مفیدی برای تیم رادیولوژیست‌ها باقی خواهند ماند.

سیستم‌های مدیریت دوز Dose management system (DMS) برای کاربران تجهیزات اشعه ایکس توصیه می‌شود.

آنچه DMS انجام می‌دهد

DMS برای پزشکان، رادیوگرافیان، کارشناسان فیزیک پزشکی (MPE) و سایر متخصصان بهداشتی درگیر در تصویربرداری طراحی شده است تا از وظایف آن‌ها و وظایف محافظت در برابر تشعشع مطابق با الزامات محلی و ملی پشتیبانی کند.

به طور خاص، انجام معاینات اشعه ایکس با هدف دستیابی به حداقل سطح دوز اما حفظ کیفیت تصویر با دقت تشخیصی است.

حفاظت در برابر تشعشع بالینی شامل برخی وظایف خاص است که توسط DMS پشتیبانی می شود:

  • جمع آوری داده‌های دزیمتری برای ایجاد DRL های محلی یا ملی یا مقادیر دوز معمولی (میانگین)
  • بررسی انطباق با DRLها
  • پیشگیری، تشخیص و کمک به گزارش مواجهه‌های ناخواسته
  • بهینه‌سازی مواجهه بیمار به ویژه در زمینه توموگرافی کامپیوتری (CT) و رادیولوژی مداخله ای (IR)
  • ادغام ساختاری اسناد دوز، گزارش و ردیابی
  • اعلان در صورت تجاوز از سطح هشدار محلی یا ملی
  • معیارهای محلی، منطقه ای یا ملی قرار گرفتن در معرض بیمار برای روش ها و مدالیتی‌ها

یک زیرساخت فناوری اطلاعات که در آن تمام داده‌های دزیمتری به طور خودکار به تصویر مرتبط می‌شوند یا به طور خودکار به RIS یا PACS منتقل می‌شوند، راه حل بهتری است.

سازماندهی یک روش کنترل کیفیت سیستماتیک برای اطمینان از صحت داده‌های انتقال یافته ضروری است.

در اسکنرهای سی تی اسکن و محیط‌های کاری مداخله ای (interventional workplaces)، همه پارامترهای پرتودهی معمولاً همراه با اطلاعات تصویر در هدرهای DICOM یا گزارش دوز RDSR (Radiation Dose Structured Report) ذخیره می‌شوند.

با این حال، در اینجا، مشکل اغلب این است که اطلاعات ضروری دوز در سیستم‌های قدیمی‌تر به‌عنوان عکس‌برداری یا اسکرین شات ثانویه ذخیره می‌شوند.

بنابراین، همچنین لازم است که DMS‌های پیشرفته بتوانند متون و اعداد را از این اطلاعات استخراج کنند.

این به یک سیستم OCR (Optical character recognition) کارآمد برای تشخیص متن سازگار با دستگاه مربوطه نیاز دارد تا اطلاعات را به درستی تخصیص دهد.

سیستم‌های نسل قدیمی‌تر همچنین ممکن است نیاز داشته باشند که رویه‌های انتقال داده با استفاده از مرحله روش انجام شده (MPPS) – Modality Performed Procedure Step فعال شوند.

بسیاری از کشورها در حال حاضر مسیر اجرای قوانین را برای کاهش دوز تشعشع بیمار آغاز کرده‌اند.

آیا بیمارستان شما آماده است؟

خطرات ناشی از تشعشعات برای سلامتی بستگی به میزان و مدت زمانی دارد که معمولاً به عنوان دوز تشعشع نامیده می شود.

در میان متخصصان بهداشت، این درک وجود دارد که دوز تشعشع دریافتی توسط بیماران از معاینات و روش‌های مدرن مبتنی بر اشعه ایکس، می‌تواند به نوعی در القای سرطان در سراسر یک جمعیت قابل بررسی و توجه باشد.

روش‌های دزیمتریک در بخش‌های رادیولوژی برای اهداف مختلفی از جمله تعیین سطح دوز بیمار برای بهینه‌سازی معاینات و کمک به تصمیم‌گیری در مورد توجیه انتخاب‌های معاینه استفاده می‌شوند.

دستورالعمل اروپایی ۲۰۱۳/۵۹/Euratom (EU-BSS) [1] استانداردهای ایمنی اساسی را برای محافظت در برابر خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان تعیین می‌کند.

این دستورالعمل باید توسط همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قوانین ملی اجرا شود و برای بیماران مهم است زیرا حفاظت در برابر تشعشع و بهینه‌سازی کافی را برای هر کسی که تحت روش‌های تصویربرداری پزشکی قرار می دهد تضمین می کند.

اجرای دستورالعمل ممکن است در برخی جنبه‌ها پیچیده باشد، زیرا فقط استانداردهای بسیار کلی و اغلب غیر مشخصی را تعیین می کند.

سپس این وظیفه کشورهاست که این موارد را هنگام اجرای دستورالعمل در قوانین ملی تفسیر کنند.

در سال‌های اخیر، تفاسیر و سؤالات مختلفی توسط متخصصان و همچنین توسط انجمن‌های علمی و حرفه‌ای مطرح شده است که برای هماهنگ کردن معیارهای اجرای EU-BSS در اتحادیه اروپا مرتبط است.

کمپین تصویربرداری EuroSafe ابتکاری از انجمن رادیولوژی اروپا (ESR) است. یکی از تمرکزهای EuroSafe Imaging کمک به پزشکان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روند اجرای دستورالعمل اروپایی ۲۰۱۳/۵۹/Euratom (EU-BSS) است.

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟