به مارکوپکس خوش آمدید

سونوگرافی داپلر چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:


همواره پیشرفت علم به پزشکان کمک می کند تا بتوانند با استفاده از فناوری های نوین موجود، روش های جدیدی را برای دسترسی به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود پیدا کنند. این روش ها معمولا با بدن سازگار هستند، نتایج را به سرعت در اختیار پزشکان قرار می دهند و هیچ گونه اثر جانبی بر روی بدن نمی گذارند. یکی از این موارد، سونوگرافی داپلر است که به پزشکان اجازه می دهد تا بدون استفاده از تزریق و یا پرتو X، متوجه شوند که در بدن شما چه می گذرد.

در سونوگرافی داپلر، دستگاه امواج صوتی را به تصویر تبدیل می کند. پزشک می تواند از این روش برای بررسی مشکلات ناشی از جریان خون در بدن شما، مانند لخته شدن خون در وریدها یا انسداد رگ ها، استفاده کند. سونوگرافی داپلر یکی از روش های اصلی برای آزمایش عارضه ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) است. این وضعیت ناشی از لخته شدن خون در رگ های عمیق بدن است که معمولاً در پاها ایجاد می شود. DVT می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند لخته شدن خون در ریه شود. ترومبوز عمیق می تواند حتی جان افراد را تهدید کند. بنابراین در صورت داشتن علائم، ازمایش هایی باید روی افراد ایجاد شود.

چرا به این روش تشخیصی احتیاج دارم؟

در صورت داشتن علائمی از DVT مانند تورم یا درد در پا، ممکن است پزشک از سونوگرافی داپلر استفاده کند تا شرایط را بهتر بسنجد. تصاویر نشان می دهند که خون در چه مکانی کند یا متوقف شده است. این امر می تواند به معنی لخته شدن خون در بدن شما باشد. سونوگرافی داپلر در بسیاری از موارد بسیار موثر است، اما در یافتن لخته در لگن یا رگ های خونی کوچک در ساق پا عملکرد ضعیفی دارد.

علاوه بر یافتن لخته های خون، از سونوگرافی داپلر می توان برای موارد زیر نیز استفاده کرد:

  • برای بررسی جریان خون در رگ ها، سیاهرگ ها و قلب
  • برای بررسی جریان خون کند و یا مسدود شده در سیاهرگ ها
  • بررسی جریان خون بعد از درمان
  • بررسی برجستگی های شریانی که آنوریسم نامیده می شود

استفاده از سونوگرافی داپلر در بخش های شکمی می تواند به حل معضلات مختلفی کمک کند، از جمله:

  • مشکلات جریان خون در کبد، کلیه ها، لوزالمعده یا طحال
  • آنوریسم آئورت شکمی

همچنین می توان از سونوگرافی داپلر برای بررسی جریان خون نوزادان در دوران بارداری استفاده کرد.

چگونه می توانیم برای سونوگرافی داپلر آماده شویم؟

به طور کلی، پوشیدن لباس های گشاد برای سونوگرافی مفید است. اگرچه ممکن است پزشک از شما بخواهد لباس مخصوص بیمارستان را به تن کنید. همچنین بهتر است زیورآلاتی به همراه نداشته باشید.

اگر برای بررسی DVT یا سایر مشکلات مرتبط با پاهای خود سونوگرافی داپلر را انجام می دهید، نکته خاص دیگری برای رعایت کردن وجود نخواهد داشت. برای سونوگرافی داپلر شکمی، ممکن است پزشک از شما بخواهد که ۶ الی ۱۲ ساعت قبل از سونوگرافی چیزی نخورید و ننوشید. در چنین شرایطی شما فقط می توانید برای مصرف داروهای معمولی خود مقدار کمی آب بنوشید. خانم هایی که سونوگرافی داپلر لگن انجام می دهند، باید ۱ ساعت قبل از معاینه ۱ لیتر آب بنوشند. برای داشتن سونوگرافی داپلر لگنی موثر، بهتر است مثانه پر باشد.

در طول سونوگرافی داپلر چه اتفاقی می افتد؟

شما معمولا به پشت بر روی یک تخت دراز می کشید. پزشک یا تکنسین، ژل مخصوصی را بر روی ناحیه مورد بررسی قرار می دهد. این ژل به حرکت امواج صوتی کمک می کند و نتایج بهتری را فراهم می آورد. سپس او یک دستگاه کوچک را به پوست شما فشار می دهد. این دستگاه معمولا شبیه یک میکروفون بزرگ است. در حالی که پزشک دستگاه را به اطراف حرکت می دهد، امواج صوتی را به بدن شما می فرستد. امواج از سلولهای خون، اندام ها و سایر اعضای بدن شما بازتاب می شوند و سپس به دستگاه برمی گردند. ممکن است دستگاه به بدن شما کمی فشار وارد کند، اما اگر نسبت به این موضوع حساسیت نداشته باشید، معمولا فرایند آزمایش دردناک نخواهد بود.

یک کامپیوتر تمام امواج صوتی را دریافت می کند و آنها را به تصاویر متحرک تبدیل می کند که می توانید به صورت زنده روی صفحه مانیتور مشاهده کنید. پس از انجام آزمایش، ژل را از بدن خود پاک کرده و آزمایش به پایان می رسد. این فرایند معمولاً حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه طول می کشد.

شما خیلی سریع می توانید نتایج سونوگرافی داپلر را دریافت کنید. گاهی اوقات، شخصی که آزمایش را انجام می دهد برای انجام سونوگرافی آموزش دیده است اما ضرورتا پزشک نیست. حتی در چنین شرایطی تصاویر بلافاصله برای بررسی پزشکی در دسترس قرار خواهند گرفت. این آزمایش بسیار ایمن و بدون درد است. در فرایند این آزمایش از هیچ پرتو خطرناکی استفاده نمی شود.

نتایج سونوگرافی داپلر چه معنایی می دهند؟

پزشک اطلاعات کافی را در خصوص معنای همه تصاویر دریافت شده، در اختیار شما قرار می دهد. اگر آزمایش DVT را انجام داده اید، او به شما می گوید که تصاویر در مورد جریان خون په چیزی را نشان می دهد و مراحل بعدی درمان را برای شما بازگو می کند. اگر لخته خون در پاهای خود داشته باشید، ممکن است در طی چند روز بیش از یک سونوگرافی داپلر انجام دهید تا بررسی کنید آیا لخته بزرگ می شود و یا موارد جدیدی در منطقه اضافه می شود یا خیر.
منبع :

webmd.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟