به مارکوپکس خوش آمدید

تفاوت بین تمام روش‌های تصویربرداری پزشکی چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که بین تمام روش های تصویربرداری پزشکی و اسکن‌های مختلف سر (Xray ، CT ، MRI ، MRA ، اسکن PET) و آنچه آنها از درون سر نشان می‌دهند چه تفاوتی وجود دارد؟

 

X-ray، CT، MRI، MRA، PET
تصویربرداری پزشکی – X-ray، CT، MRI، MRA، PET

 

 

X-ray: این روش فقط استخوان جمجمه را نشان می‌دهد. خود مغز مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب بهترین روش برای تشخیص شکستگی استخوان است.

CT: این روش تصویربرداری سریع است. بافت نرم مغز را نشان می‌دهد اما جزئیات خیلی عالی نیست. در صورت وجود خونریزی ‌های بزرگ، سکته مغزی، ضایعات یا توده‌های بزرگ می‌توان از این روش استفاده کرد.

MRI: این آزمایش طولانی‌تر است وبافت نرم مغز را با جزئیات فوق العاده نشان می‌دهد. خونریزی‌های کوچکتر ، سکته مغزی، ضایعات یا توده‌های ریز را با این روش تشخص می‌دهند.

MRA: این آزمایش جریان خون در سیستم عروقی مغز را نشان می‌دهد. اگر تنگ شدن یا انسدادی در رگ‌ها وجود داشته باشد، با این روش آن را تشخیص خواهند داد.

اسکن PET: این روش نشان می‌دهد که قسمت‌های مختلف مغز چقدر فعال هستند. مغز فعال از قند به عنوان انرژی استفاده می‌کند و PET اسکن مانند یک اسکن حرارتی با استفاده از میزان روشن بودن و رنگ‌های مختلف، میزان قند مورد استفاده را تشخیص می‌دهد. هرچه قند بیشتر مورد استفاده قرار گیرد ، آن منطقه بیشتر روشن می‌شود و از نظر رنگ متفاوت خواهد بود. سلول‌های سرطانی بیشترین قند را مصرف می‌کنند و اسکن PET برای دیدن فعالیت آنها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. (سلول‌های سرطانی با سرعت بسیار سریع و کنترل نشده تکثیر می‌شوند، از این رو از مقدار زیادی قند استفاده می‌کنند).

 

منبع: وب سایت San Diego Brain Injury Foundation (SDBIF)

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟