به مارکوپکس خوش آمدید

دوزهای اشعه ی سی تی اسکن برای بیماران COVID-19 بسیار متفاوت است

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

۲۱ آبان ۱۳۹۹ – بر اساس مطالعه ی منتشر شده در زمینه ی رادیولوژی در تاریخ ۲۰ آبان ، عدم وجود دستورالعمل در چگونگی استفاده از CT در COVID-19 منجر به تغییرات قابل توجهی در اندازه گیری های استاندارد دوزهای تابش اشعه ی سی تی شده است.

بر اساس تحقیقات تیمی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون به سرپرستی دکتر فاطمه همایونیه ، این یافته ها نیاز به استاندارد سازی پروتکل های سی تی (CT) به منظور محافظت از بیماران در برابر مقادیر غیرضروری اشعه را برجسته می کند.

این تیم عنوان می کند: “مطالعات ما نشان می دهد که نیازی فوری به نیرویی تخصیص داده شده به شناسایی دستورالعمل ها و توصیه های استفاده از میزان امواج اشعه ی سی تی (CT) وجود داشته تا آثار قرار گرفتن متعدد در برابر اشعه را به حداقل رساند.”

همچنین خاطرنشان کرد که هنوز دستورالعمل استفاده از امواج اشعه ی سی تی (CT) مختص به بیماران COVID-19 وجود ندارد. برای ارزیابی چگونگی استفاده از سی تی (CT) در دوران پاندمی ، همایونیه و همکارانش از اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) که در بین ماه های مه و ژوئیه برآورد شده و میزان استفاده ، پروتکل ها و دوزهای تابشی اشعه ی سی تی (CT) را ارزیابی کرده بود ، استفاده کردند. این بررسی شامل ۷۲۸ بیمار از ۵۴ پایگاه بهداشتی از چهار قاره (آفریقا ، آسیا ، اروپا ، آمریکای لاتین) بود.

این بررسی به دنبال اطلاعاتی در مورد میزان رواج انجام سی تی اسکن که شامل شرایط استفاده از امواج CT و استفاده از آن در COVID-19 ، اطلاعات بیماران شامل سن ، وزن و علائم بالینی ، شرح تجهیزات دستگاه سی تی (CT) (نوع ساخت و مدل ، سال نصب و تعداد ردیف های دِتِکتورها) ، پروتکول های مربوط به اسکن (منطقه ی بدن ، مراحل اسکن ، جریان و پتانسیل تیوب) ، توصیف کننده های دوز تابش – شاخص دوز (CTDI vol) و متوسط طول دوز محصول (DLP) ، بود.

این تیم دریافت که کمتر از نیمی از پایگاه های بهداشتی از سیتی اسکن برای تشخیص اولیه ی COVID-19 و سه چهارم از آن ها برای ارزیابی میزان شدت بیماری استفاده کردند. از ۷۸۲ بیمار ، ۷۱% تنها یک بار سی تی اسکن انجام دادند.

شاخص دوز CT با توجه به عوامل مختلف ، متغیر است.

عوامل موثر بر دامنه شاخص دوز سی تی اسکن برای اسکن های انجام شده در بیماری COVID-19
فاکتورها طیف شاخص دوز سی تی
میزان چرخش ۷ mGy to 11 mGy
تعداد ردیف دتکتورها ۸ mGy to 9 mGy
سال نصب دستگاه ۷ mGy to 10 mGy
تکنیک های نوسازی ۷ mGy to 10 mGy

این تیم تغییرات هشت برابری در متوسط شاخص دوز اشعه ی CT و تغییرات ده برابری در متوسط طول دوز آن در چندین پایگاه بهداشتی را در سطح یک کشور یافت. به عنوان مثال ، متوسط طول دوز برای بیماران در آمریکای لاتین ۵۰۳ mGy بوده ، درحالیکه برای سه قاره ی دیگر در محدوده ی ۳۰۶ – ۳۸۲ mGy بود.

دکتر چونسیک لی (PhD) ، از موسسه ی ملی سرطان ایالات متحده ی آمریکا در سرمقاله ی خود نوشت : استفاده از دامنه ی وسیع از امواج CT برای بیماران مبتلا به COVID-19 ، بسیار نگران کننده است.

وی نوشت :” تغییرات قابل توجهی در پروتکل های اسکن در پایگاه های بهداشتی در سرتاسر جهان مشاهده شده و سطح فعلی دوز تابش بسیار بیشتر از پروتکل های پیشنهادی اسکن با دوز پایین می باشد.” وی افزود :” در مطالعات و تحقیقات آینده ، مقدار دوز امواج CT در تشخیص و پیگیری بیماری COVID-19 ، تخمین دقیق آن و ارزیابی خطرات و مزایای سی تی اسکن در زمینه ی COVID-19 ، بسیار ضرورت دارد.”

منبع: وب سایت auntminnie.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟