به مارکوپکس خوش آمدید

دزیمتری در رادیولوژی تشخیصی

دزیمتری در رادیولوژی تشخیصی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دزیمتری به علمی اطلاق می شود که توسط آن دوز تابش با اندازه گیری، محاسبه یا ترکیبی از اندازه گیری و محاسبه تعیین می‌شود.

نام فنی دوز تابش “دوز جذب شده”  absorbed dose است. مقدار انرژی تابشی است که در بافت رسوب می‌کند تقسیم بر جرم بافت.

دزیمتری حوزه ای است که در رادیولوژی تشخیصی اهمیت بسیاری دارد.

در میان متخصصان بهداشت این درک وجود دارد که دوز تشعشع دریافتی توسط بیماران از معاینات و روش‌های مدرن توسط اشعه ایکس، می‌تواند به نوعی در القای سرطان در سراسر یک جمعیت قابل بررسی و توجه باشد، و در برخی موارد ناگوار، در آسیب‌های حاد به موارد خاص مانند اعضای بدن مانند پوست و چشم موثر باشد.

روش‌های دزیمتریک در بخش‌های رادیولوژی برای اهداف مختلفی از جمله تعیین سطح دوز بیمار برای بهینه‌سازی معاینات و کمک به تصمیم‌گیری در مورد توجیه انتخاب‌های معاینه استفاده می‌شوند و کمک می‌کند از انجام تصویربرداری غیر ضروری خودداری کنید.

دزیمتری بیمار برای موارد خاص مانند معاینه اشعه ایکس کودکان و بیماران باردار مهم است. همچنین یک جزء کلیدی از کنترل کیفیت تجهیزات و روش های اشعه ایکس است.

بهینه‌سازی طول، در طول سی‌تی‌اسکن می‌تواند به طور موثری دوز تابش حین عمل را کاهش دهد و زمان عمل را در مقایسه با برنامه معمول کاهش دهد.

سی تی اسکن با دوز کم و طول بهینه می‌تواند دوز کل تابش  total radiation dose را کاهش دهد.

تشعشع و تاثیر آن بر سلامتی

اولین راهی که تابش اشعه ایکس بر سلامت ما تأثیر می گذارد از طریق شکستن مولکول‌های DNA است. هنگامی که DNA دوز بسیار بالایی از تابش دریافت می کند، که در مدت زمان کوتاهی ارسال می شود، سلول ممکن است بمیرد یا آسیبی ببیند که دیگر قابل ترمیم نباشد. دزیمتری بیمار برای موارد خاص مانند معاینه اشعه ایکس کودکان و بیماران باردار مهم است. همچنین یک جزء کلیدی از کنترل کیفیت تجهیزات و روش‌های مبتنی بر اشعه ایکس است.

هر چه دوز تشعشع بالاتر و سن فرد در زمان قرار گرفتن در معرض اشعه کمتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.

استفاده از سی تی اسکن در سال‌های اخیر در بزرگسالان و کودکان افزایش یافته است که احتمالا بیمار را در معرض دوز بالای غیرضروری اشعه قرار می‌دهند. این ضروری است که از انجام تصویربرداری غیر ضروری خودداری شود.

کودکان ده برابر بیشتر از بزرگسالان به تشعشع حساس هستند. به کودکان نباید دوز تابش مشابه بزرگسالان داده شود. به همین دلیل است که محاسبه دوز تشعشع یک موضوع مهم در رادیولوژی تشخیصی است که با راه حل مدیریت دوز رادیان (DMS) امکان پذیر است.

ایمنی در برابر پرتو

ایمنی در برابر پرتو یکی از دغدغه‌های بیماران، پزشکان و کارکنان بسیاری از بخش‌ها از جمله رادیولوژی است. تشعشعات حاصل از روش‌های تصویربرداری تشخیصی، مانند توموگرافی کامپیوتری، ماموگرافی، و تصویربرداری هسته‌ای، عوامل جزئی در مواجهه با دوز تجمعی پرسنل مراقبت‌های بهداشتی هستند. با این حال، هر گونه قرار گرفتن در معرض تابش یک خطر بالقوه برای بیماران و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به طور یکسان است.

مدت زمان قرار گرفتن در معرض تشعشع، فاصله از منبع تشعشع و محافظ فیزیکی جنبه‌های کلیدی در کاهش قرار گرفتن در معرض تابش هستند. مدت زمان قرار گرفتن در معرض را می‌توان به روش‌های مختلفی به حداقل رساند. هنگامی که بیمار را در معرض پرتو قرار می‌دهید، تکنسین یا پزشک باید تصاویر مورد نیاز را از قبل برنامه ریزی کند تا از قرار گرفتن در معرض  پرتو غیر ضروری و اضافی جلوگیری شود. در نهایت، مدت زمان قرار گرفتن در معرض پرتو باید تا حد امکان محدود شود.

هدف حفاظت از پرتو، کاهش قرار گرفتن در معرض تابش غیر ضروری با هدف به حداقل رساندن اثرات مضر پرتوهای یونیزان است. در زمینه پزشکی، پرتوهای یونیزان به ابزاری اجتناب‌ناپذیر برای تشخیص و درمان انواع شرایط پزشکی تبدیل شده است. همانطور که استفاده از آن تکامل یافته است، دوزهای تجمعی پرتوهای مادام العمر که هم بیماران و هم کادر پزشکی دریافت می‌کنند نیز تکامل یافته است. آموزش رسمی حفاظت در برابر اشعه به کاهش قرار گرفتن در معرض پرتو، به کارکنان پزشکی و بیماران کمک می کند. همانطور که قرار گرفتن در معرض تشعشع رایج‌تر می‌شود، درک کامل خطرات قرار گرفتن در معرض پرتو و تکنیک‌های کاهش دوز و محاسبه،اندازه‌گیری و بهینه‌سازی معاینات بسیار مهم خواهد بود.

استفاده از تشعشعات یونیزان توسط نهادهای قانونگذاری برای محدود کردن قرار گرفتن افراد و جمعیت در معرض تشعشعات تنظیم می شود. آلمان دستورالعمل اروپایی ۹۷/۴۳/EURATOM را با به روز رسانی مقررات حفاظت در برابر تشعشعات موجود در قوانین ملی اجرا کرده است. کمیسیون آلمان در مورد حفاظت رادیولوژیکی به طور منظم بیانیه ها و توصیه‌هایی را در مورد حفاظت در برابر پرتو در پزشکی و رادیولوژی تشخیصی منتشر می کند، مانند معرفی سطوح مرجع تشخیصی و دستورالعمل‌های ارجاع برای تصویربرداری رادیولوژیکی و پزشکی هسته ای.

حفاظت در برابر تشعشع تقریبا به قدمت پرتوهای نامرئی کشف شده توسط ویلهلم رونتگن در ۸ نوامبر ۱۸۹۵ است. اثرات مخرب اشعه ایکس اندکی پس از آن کشف شد. پزشکان و بیمارانی که برای مدت طولانی در معرض تابش قرار گرفته بودند، اغلب دچار erythema می‌شدند. اگرچه پرتوهای یونیزان می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد، اما روش‌های بررسی رادیولوژیک اکنون بخشی پذیرفته شده از عملکرد بالینی است، زیرا مزایای آن برای بیمار بسیار بیشتر از خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه است.

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟