به مارکوپکس خوش آمدید

با افزایش اگاهی خود از سرطان از این بیماری نترسید

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سرطان رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن است. تمامی‌ انواع سرطان‌ها از این ویژگی برخوردارند که سلول‌ها از الگوی رشد مهارگسیخته تبعیت می‌کنند و تمایل به جدا شدن از منشأ و متاستاز دارند. به عبارتی این بیماری در واقع رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها در عضوی از بدن است.

نکات اساسی که در رابطه با این بیماری همواره مطرح می‌شود، شناسایی سریع و امکان درمان آن است. در این نوشتار مطالبی در رابطه با سرطان‌های پستان و معده، دو بیماری شایع که انسان امروزی با آن دست به گریبان است، ارائه شده است.

سرطان پستان و علائم اولیه

در پاسخ به این سوال که سرطان پستان چیست باید بدانید که این سرطان در واقع رشد غیرطبیعی و خارج از نظم در سلول‌های سینه است. با تولید انبوه و فراوان سلول‌ها، در پستان تومور ایجاد می‌شود.

تشخیص سریع این بیماری راه را برای درمان هموارتر می‌کند؛ بنابراین همه ما علاقه‌مند به این هستیم که در اولین مراحل ابتلاء به بیماری از آن مطلع شویم.

شایع‌ترین علائم ابتلاء به این بیماری عبارت است از:

  • تغییرات پوستی از قبیل قرمزی پوست و دیگر تغییرات قابل توجه که گاهی همراه با خارش و التهاب است؛
  • افزایش اندازه و تغییر شکل پستان؛
  • تغییرات ظاهری نوک پستان؛
  • ترشحات نوک سینه؛
  • حس درد در سینه‌ها؛
  • تشخیص گره و توده در پستان‌ها؛
  • لایه لایه شدن یا به اصطلاح پوسته پوسته شدن نوک پستان‌ها؛
  • احساس لمس متفاوت، سفتی و حساس شدن در پستان‌ها؛
  • تغییرات در غدد لنفاوی زیر بغل؛
  • وارونگی و انقباض نوک سینه.

سرطان سینهتشخیص زود هنگام بیماری

ضروری است که افراد نسبت به سلامتی خود حساس باشند. حساسیت نسبت به سلامتی به معنای وحشت از بیماری با مشاهده یک یا چند علامت از علائم بیماری نیست. تنها به این معنی است که باید با مشاهده هر علامت مشکوکی با مراجعه به پزشک، این اطمینان حاصل شود که این مشکل جدی نیست.رای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه کاری می توانم انجام دهم؟

ممکن است تمامی ‌علائم اولیه در همه افراد مشاهده نشود. بروز علائم سرطان پستان در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در برخی افراد تنها تغییرات پوستی در سینه بدون هیچ گونه دردی مشاهده می‌شود.

بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند کیست، درماتیت و اگزما ممکن است سبب ایجاد ناراحتی‌هایی در سینه شوند. اما تشخیص علت ناراحتی ایجاد شده در سینه به عهده بیمار و اطرافیان نیست، تنها پزشک است که با توجه به تخصص و مهارت خود، قابلیت تشخیص دارد. پس این موضوع را به عهده پزشک بگذارید و به او اعتماد کنید.

اگر با این سوال مواجه هستید که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه کاری می توانم انجام دهم؟ بهتر است به دنبال شناسایی بیماری باشد. با شناسایی زودهنگام این بیماری، از پیشروی بیماری به سمت غدد لنفاوی زیر بغل کاهش می‌یابد. پیشروی بیماری به سمت غدد لنفاوی زیر بغل و سایر قسمت‌های بدن، شانس درمان بیماری را کاهش می‌دهد.

میزان بقا و طول عمر مبتلایان به سرطان پستان با پیشروی بیماری به سمت غد لنفاوی زیر بغل و سایر بخش‌های دورتر بدن، رابطه معکوس دارد. به این ترتیب که طبق تحقیقات صورت گرفته در صورتی که بیماری فقط محدود به سینه باشد، میزان بقا ۵ ساله در زنان مبتلا به بیماری ۹۹ درصد است. به این معنی که از هر ۱۰۰ نفر زن مبتلا به بیماری سرطان که سرطان در آن‌ها تنها محدود به سینه است و هنوز پیشرفت نکرده، ۹۹ نفر قطعا ۵ سال بعد از تشخیص و شروع درمان عمر می‌کنند.

تشخیص سرطان پستان

زمانی که با مشاهده علائم اولیه به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک با انجام معاینات و برخی روش‌های مرسوم نسبت به تشخیص قطعی بیماری اقدام می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه سرطان سینه تشخیص داده می‌شود باید با روش‌های زیر آشنا شوید:

  • سونوگرافی سینه: در سونوگرافی سینه با استفاده از امواج فراصوت، تصاویری دقیق و با جزئیات از بافت درون سینه تهیه می‌شود. این تصاویر سونوگرام نام دارند.
  • ماموگرافی تشخیصی: ماموگرافی جدید تشخیصی نوعی پرتونگاری دقیق از پستان است که در شناسایی دقیق توده مشاهده شده در سینه به کار می‌رود؛
  • تصویربرداری مغناطیسی (MRI): این روش تصویربرداری از امواج مغناطیسی برای تهیه تصاویری با جزئیات کامل از بدن استفاده می‌شود. در تشخیص بیماری سرطان پستان نیز این روش کاربرد دارد.
  • بیوپسی: بیوپسی در‌واقع نمونه‌برداری است. در بیوپسی سینه، از بافت توده و مایعات درون آن نمونه برداری انجام می‌شود. نمونه‌ها در آزمایشگاه پاتولوژی توسط اشخاص متخصص در زیر میکروسکوپ مطالعه می‌شود. به این ترتیب از نوع تومور، خوش‌خیم و بدخیم بودن آن مشخص می‌شود. از روش‌های مرسوم بیوپسی شالم آسیپیراسیون سوزنی ظریف، بیوپسی هسته‌ای و بیوپسی باز است.

تشخیص سرطان پستانپیشرفت روش‌های تشخیصی بیماری

طبق تحقیقات صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا، این بیماری دومین علت مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در زنان است. سرطان ریه اولین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان مورد مطالعه است.

از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۷ تعداد زنانی که جان خود را بر اثر سرطان سینه از دست داده‌اند، کاهش ۴۰ درصدی نشان می‌دهد. بعد از سال ۲۰۰۷ نیز تعداد زنان با سن بیشتر از ۵۰ سال که در اثر ابتلاء به سرطان سینه جان خود را از دست داده‌اند، سیر نزولی نشان می‌دهد. دلیل واضح و مشخص این کاهش در تعداد مرگ و میر مبتلایان به سرطان پستان به دلیل پیشرفت‌های درمانی و روش‌های تشخیصی است.

غربالگری سرطان پستان

در پاسخ به سوال غربالگری سرطان پستان چیست باید بگویم غربالگری درواقع تشخیص زودهنگام این بیماری است. به نحوی که قبل از اینکه علائم بیماری بروز پیدا کند و خود فرد متوجه ابتلاء به بیماری شود، بیماری تشخیص داده شود.

بدیهی است که غربالگری شانس درمان بیماری را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ادامه با روش‌های غربالگری سرطان سینه بیشتر آشنا می‌شویم. با استفاده از این روش‌ها از نعمت خدادادی حیات بیشتر استفاده می‌کنیم.

معاینه سینه توسط بیمار

گاهی افراد خود نسبت به معاینه سینه به محض آگاهی از موارد غیرطبیعی اقدام می‌کنند. بدیهی است در صورتی که فرد از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نباشد، احتمال خطا بسیار بالاست.

مطالعه اطلاعات اولیه در رابطه با سرطان سینه و آشنایی با روش‌های خاص معاینه سینه توسط خود فرد، احتمال معاینه موفق‌تر را افزایش می‌دهد.

معاینه سینه توسط پزشک

در این روش پزشک سینه و زیر بغل بیمار را به منظور شناسایی و تشخیص وضعیت‌های غیرطبیعی مورد معاینه قرار می‌دهد.

به‌هرحال روش معاینه در غربالگری سرطان سینه چه توسط پزشک و چه توسط خود فرد، همراه با احتمال خطا است و بهتر است روش‌های تکمیلی دیگر در شناسایی سرطان پستان استفاده شود.

در این روش پزشک با دقت سینه و زیر بغل را به منظور شناسایی توده یا هر مورد غیر طبیعی در این نواحی معاینه می‌کند. همچنین در این روش خود شخص نیز می‌تواند خودش را مورد بررسی قرار دهد. نتایج حاصل از این روش برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مشخص نیست و احتمال خطا در آن وجود دارد.

ماموگرافی

ماموگرافی متداول‌ترین روش غربالگری است که برای زنان بالای ۴۰ سال هر یک یا دو سال توصیه می‌شود. این روش یکی از بهترین روش‌های تشخیصی سرطان پستان است.

در این روش با استفاده از اشعه ایکس عکس سرطان سینه تهیه می‌شود. با استفاده از این روش تصویربرداری توده‌های بسیار کوچک و غیرقابل لمس نیز امکان شناسایی خواهند داشت.

برای انجام ماموگرافی سینه‌های فرد بین دو صفحه قرار گرفته و فشرده می‌شوند.هرچند این فشردگی باعث احساس درد در فرد می‌شود؛ اما باعث تهیه تصویری بهتر و دقیق‌تر از بافت سینه فرد می‌شود.

از این روش تشخیصی در زمان شیردهی و بارداری اس تفاده نمی‌شود؛ زیرا در این دوران بافت سینه متراکم بوده و نسبت به اشعه ایکس حساسیت بالایی دارد. اگر نمی‌دانید معنای داشتن سینه متراکم چیست بهتر اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. باید بدانید که فقط در صورتی از این روش استفاده می‌شود که فرد دارای علائم ابتلاء به سرطان سینه باشد.

قابلیت روش ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه تحت تأثیر عوامل زیر است:

  • اندازه تومور؛
  • مهارت و توانایی رادیولوژیست یا تکنسین مربوطه؛
  • میزان تراکم بافت سینه‌ها.

ماموگرافیخطا در ماموگرافی سنتی

در تشخیص سرطان پستان با استفاده از روش ماموگرافی، احتمال خطا وجود دارد. احتمال نتایج مثبت کاذب در این نوع تصویربرداری تشخیص بالاست. به این معنی که بسیاری از بافت‌های طبیعی و نرمال به عنوان بافت غیرطبیعی و سرطانی تشخیص داده شوند که این هزینه اضافی بابت MRI، بیوپسی و آزمایشات دیگر را در پی دارد.

در ماموگرافی سه بعدی و جدید احتمال خطا در روش ماموگرافی کاهش یافته است و امکان تشخیص دقیق‌تر سرطان فراهم شده است.

یکی از ویژگی‌هایی که در ماموگرافی مشخص می‌شود، میزان تراکم سینه است. افرادی که سینه‌های آن‌ها تراکم بالاتری دارد، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان هستند.

تصویربرداری مغناطیسی یا MRI

در تصویربرداری MRI از امواج مغناطیسی، رادیویی استفاده کرده و در کامپیوتر با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص تصاویر دقیقی از داخل بدن افراد تهیه می‌شود. با استفاده از امواج مغناطیسی از MRI برای غربالگری سرطان پستان در افراد زیر انجام می‌شود:

  • افرادی که از سندروم‌های ژنتیکی خاصی برخوردار هستند؛
  • افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان پستان را دارند؛
  • افرادی که در برخی ژن‌های آن‌ها تغییراتی مشاهده شده است.

 درمان بیماری

تشخیص بیماری سرطان پستان و انتخاب روش درمان به عهده پزشک است. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان سرطان سینه وجود دارد و اغلب در افراد از بیش از یک روش استفاده می‌شود.

روش‌های مرسوم در درمان این بیماری شامل روش‌های زیر است؛

  • عمل جراحی: در عمل جراحی توده ایجاد شده در بافت سینه برداشته می‌شود؛
  • شیمی‌درمانی: در شیمی‌درمانی از قرص یا داروهای تزریقی برای از بین بردن یا کوچک کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود؛
  • پرتو درمانی؛ در این روش از پرتوهای پرانرژی مانند پرتو ایکس برای از بین بردن یا کوچک کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود؛
  • هورمون درمانی: با استفاده از هورمون درمانی برخی هورمون‌ها که در رشد سلول‌های سرطانی مؤثر هستند، مسدود می‌شوند؛
  • بیولوژی درمانی: در این روش سیستم ایمنی بدن ارتقا پیدا می‌کند و عوارض جانبی سرطان کاهش می‌یابد.

پیشگیری از ابتلاء به سرطان با استفاده از رژیم غذایی درست

درباره روش‌های تشخیص با این سوال روبه‌رو هستید که چگونه سرطان پستان درمان می‌شود؟ نکته مهم این است که چرا کاری نکنیم که احتمال ابتلاء به سرطان را در خود کاهش دهیم. دردسر چندانی ندارد که در رژیم غذایی روزانه خود غذاهایی را بگنجانیم که با توجه به خواص تغذیه‌ای که دارند، احتمال ابتلاء به سرطان یا امکان عود آن را کاهش دهد.

خواص ضد سرطانی در برخی از گیاهان و سبزیجات به اثبات رسیده است؛ بنابراین شما این امکان را دارید که با استفاده از این گیاهان احتمال ابتلاء به سرطان را کاهش دهید. این گیاهان و سبزیجات شامل موارد زیر هستند؛

  • سبزیجات با برگ‌های سبزرنگ شامل کاهو، اسفناج، حبوبات، برگ چغندر؛
  • سبزیجات از خانواده کلم از قبیل کلم، شلغم، کلم بروکلی، گل کلم، کلک چینی و ترب؛
  • سبزیجات از خانواده چتریان شامل جعفری و کرفس؛
  • پیاز، سیر، پیازچه و تره فرنگی؛
  • سبزیجات رنگی از قبیل بادمجان و گوجه فرنگی؛
  • خانواده غلات شامل گندم، جو دوسر و جو معمولی، برنج، ذرت، بلغور، چاودار؛
  • کدو، کدو تنبل و خیار
  • طالبی و هندوانه؛
  • نخود، لوبیا، عدس،
  • بادام زمینی؛
  • جوانه بروکلی؛
  • غلات سبوس دار.

علاوه‌بر‌این اگر شما دچار مشکل اضافه وزن هستید، لازم است که با یک تغییر اساسی در سبک زندگی خود شامل تغییرات تغذیه‌ای و ورزش، وزن خود را ایده‌آل کنید. چاقی و اضافه وزن سرمنشاء بسیاری از بیماری‌هاست.

علاوه بر مطالب عنوان شده نیاز است که از میوه به اندازه کافی در روز استفاده شود. میوه تأمین‌کننده ویتامین مورد نیاز بدن است. انواع میوه‌ها را در رژیم‌های غذایی خود بگنجانید. برخورداری از سبک زندگی درست و رژیم تغذیه‌ای مناسب خطر ابتلاء به سرطان پستان و سایر انواع سرطان کاهش می‌یابد.

تغذیه و سرطان پستانعلائم سرطان معده

می‌خواهید بدانید که سرطان معده چیست؟ این سرطان درواقع رشد سلول‌های سرطانی روی پوشش داخلی معده است. برخی از علائم شایع در این بیماری شامل موارد ذیل است:

  • تهوع و استفراغ؛
  • سوء‌هاضمه؛
  • کاهش اشتها و احساس سیری؛
  • نفخ و درد شکم؛
  • مشاهده خون در مدفوع و رنگ سیاه مدفوع؛
  • استفراغ خون؛
  • کاهش وزن شدید و بدون برنامه‌ریزی؛
  • کم‌خونی؛
  • اسهال و یبوست؛
  • سوزش معده؛
  • زردی پوست؛
  • احساس ضعف و خستگی.

اگر نگرانید و می پرسید علت زردی پوست من چیست؟ باید بگویم که این علائم دلایل متعددی دارند. 

البته دلایل تهوع و استفراغ می تواند در دلایل دیگری نیز نهفته باشد. این موضوع در خصوص دلایل احساس سوزش معده نیز صادق است. 

نگران نباشید اگر از به این می اندیشید که چه عواملی باعث از دست دادن اشتها می شود؟ باید بدانید که سرطان تنها عاملی نیست که منجر به بروز این بیماری می شود.

افزایش احتمال خطر ابتلاء به سرطان معده

برخی شرایط زمینه‌ای احتمال ابتلاء به سرطان معده را افزایش می‌دهند. عوامل خطر سرطان معده عبارت است از:

  • سن بالاتر از ۵۵ سال؛
  • استعمال دخانیات؛
  • استفاده زیاد از غذاهای شور و دودی؛
  • جنسیت، مردان با احتمال ابتلاء به سرطان معده بیشتری مواجه هستند؛
  • استفاده از غذاهای حاوی قارچ نوع آفلاتوکسین؛
  • برخی از اعمال جراحی انجام‌شده در معده و شکم؛
  • وجود سرطان در سایر بخش‌های بدن.
  • سابقه ابتلاء به سرطان معده فامیلی؛
  • افراد مبتلا به زخم معده، پولیپ معده و دیگر مشکلات گوارشی را دارند؛
  • ابتلاء به Hpylori – عفونت های باکتریایی.

اگر نمی دانید پولیپ معده چیست بهتر پاسخ سوال خود را در این مقاله بیابید.

سزطان معدهتشخیص بیماری

تشخیص سرطان معده با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. روش‌های تشخیص بیماری عبارت است از:

  • مشاهده علائم سرطان معده در مراحل اولیه بیماری؛
  • آندوسکوپی و بافت‌برداری؛
  • سونوگرافیک آندوسکوپی؛
  • آزمایش خون؛
  • آزمایش مدفوع؛
  • سی تی اسکن؛
  • پی ای تی- سی تی اسکن؛
  • تصویربرداری رادیوگرافی؛
  • آزمایشات تنفسی؛
  • آزمایشات مارکر تومور.

درمان بیماری

درمان سرطان معده با استفاده از روش های مختلف امکان‌پذیر است. در برخی شرایط از روش‌های ترکیبی برای درمان استفاده می‌شود. معمول متداول‌ترین روش‌های درمانی سرطان معده عبارت است از:

  • عمل جراحی؛
  • شیمی‌درمانی؛
  • پرتودرمانی؛
  • شیمی-پرتو درمانی؛
  • درمان‌های بالینی.

پیشگیری از سرطان معده

با استفاده از روش‌های مختلف امکان پیشگیری از ابتلاء به سرطان معده وجود دارد. روش‌های اصلی مؤثر در پیشگیری از سرطان معده عبارت است از:

  • کاهش مصرف غذاهای نمک‌اندود، دودی و گوشتی؛
  • استفاده از گروه‌های سبزیجات و میوه در رژیم غذایی؛
  • استفاده از آزمایشات غربالگری و تشخیص زودهنگام.
  • استفاده کافی از ماهی در رژیم غذایی؛
  • کاهش مصرف روغن و غذاهای سرخ‌کردنی؛
  • استفاده از غذاهای آنتی‌اکسیدان مانند کلم بروکلی؛
  • استفاده از پیاز و سیر به مقدار کافی.

سرطان سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی مجموعه‌ای از غدد لنفاوی و غدد عرق در بدن است. نقش اصلی غدد لنفاوی در بدن حرکت مایعات لنفاوی است.

مایعات لنفاوی حاوی گلبول‌های سفید یا همان سربازان دفاعی بدن هستند. نقش اصلی گلبول‌های سفید مقابله با عفونت‌ها و میکروب‌ها در بدن است. گره‌های لنفاوی بدن با ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن آن‌ها را حبس کرده و از بین می‌برند و به این طریق نقش دفاعی خود را در بدن انجام می‌دهند.

سلول‌های غدد لنفاوی نیز مانند تمام بخش‌های دیگر بدن در معرض خطر ابتلاء به سرطان قرار دارند. سرطانی شدن سلول‌های لنفاوی را لنفوم می‌نامند.

سرطان لنفاویدر تعریف لنفوم چیست باید بدانید که بیش از ۷۰ نوع سرطان در گروه لنفوم طبقه‌بندی می‌شوند. از‌جمله لنفوم‌های عبارت است از:

  • طحال؛
  • مغز استخوان؛
  • تیموس؛
  • لوزه‌ها؛
  • گره‌های لنفاوی.

در علائم سرطان معده مشاهده خون در مدفوع و رنگ تیره مدفوع نیز عنوان شد. لازم است توجه کرد وجود خون در مدفوع ممکن است به دلیل خونریزی معده یا سرطان معده نباشد، بلکه خونریزی ناحیه مقعد موجب مشاهده خون در مقعد شده باشد. بنابراین تشخیص علت مشاهده خون در مدفوع بسیار مهم است و نباید لزوما به سرطان معده نسبت داده شود.

خونریزی در مقعد

خونریزی مقعدی به چه معناست ابتدا باید علائم آن را بشناسید. متداول‌ترین علامت خونریزی مقعد مشاهده خون در توالت است. البته مشاهده خون در توالت امکان دارد که از علائم خونریزی معده، خونریزی در روده بزرگ، راست روده یا روده کوچک باشد.

دلایل خونریزی مقعدی

علت خونریزی در مقعد ممکن است جدی باشد یا امکان دارد یک دلیل بسیار سطحی و نه چندان مهم داشته باشد. علت‌های اصلی خونریزی مقعدی عبارت است از:

  • یبوست، مشکل در دفع و دفع خشک؛
  • بواسیر یا تحریک وریدهای مقعدی و راست روده؛
  • شکاف مقعدی یا پارگی در پوشش مقعد؛
  • وجود پولیپ‌ها در مخاط راست روده یا روده بزرگ که پس از دفع دچار خونریزی می‌شوند.

علاوه بر این دلایل، خونریزی مقعدی ممکن است مربوط به سرطان روده بزرگ، سرطان مقعد باشند. در هر حال در صورتی که خونریزی مقعد بیش از چند روز تداوم پیدا کرد، مراجعه به پزشک و پیگیری علت بیماری ضروری است.

تغییر رنگ و زرد شدن پوست چهره در اثر سرطان و بیماری‌های دیگر بسیار شایع است. لازم به ذکر است که علت زرد شدن رنگ پوست نیز دلایل متعددی دارد.

دلایل زرد شدن رنگ پوست

در اینجا برخی از دلایل اصلی زرد شدن رنگ پوست مطرح می‌شود. مهم‌ترین دلایل زردی رنگ پوست عبارت است از:

  • هپاتیت B؛
  • هپاتیت C؛
  • هپاتیت E؛
  • هپاتیت D؛
  • سرطان پانکراس؛
  • کم‌خونی؛
  • زردی شیر مادر؛
  • زردی نوزاد؛
  • کمبود گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز؛
  • بیماری‌های کبدی؛
  • سنگ صفرا؛
  • انسداد مجاری صفراوی؛
  • سیروز؛
  • سرطان کبد؛
  • پانکراتیت حاد؛
  • کم خونی همولیتیک؛
  • تب زرد؛
  • بیماری ویل.

زرد شدن رنگ پوستهمان طور که مشاهده می‌شود، زرد شدن رنگ پوست دلایل بسیار متعددی دارد. دلایل این تغییر رنگ پوست ممکن است کاملا جدی باشند یا دلیل چندان مهمی ‌نداشته باشد.

بنابراین در این بیماری نیز همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر باید از خود تشخیصی پرهیز کرد. مراجعه به پزشک با مشاهده علائم بیماری باعث اطمینان در علت بیماری‌ها و برطرف شدن هرگونه نگرانی خواهد شد.

درد و نفخ شکم و دلایل آن

آیا سرطان سینه درد دارد؟ احساس درد و نفخ در شکم نیز در بسیاری موارد موجب ترس و نگرانی در بیمار می‌شود. به ویژه اینکه در برخی بیماری‌های جدی از قبیل سرطان معده احساس درد و نفخ مشاهده می‌شود؛ اما این علامت نیز همانند مشاهده مدفوع در خون، خونریزی مقعد یا زرد شدن رنگ پوست، ممکن است یک دلیل کاملا قابل حل و ساده داشته باشد و نشان‌دهنده مشکل جدی نباشد.

بنابراین نباید به محض احساس درد و نفخ در شکم، نگران شده و آن را به بیماری‌های جدی از قبیل سرطان نسبت داد.به دنبال رفع نفخ دائمی و دلایل آن باشید.

دلایل نفخ و درد شکم

برخی از دلایل ساده احساس نفخ و درد شکم عبارت است از:

  • سریع غذا خوردن؛
  • آدامس جویدن؛
  • سیگار کشیدن.

از نظر پزشکی عوامل دیگری نیز موجب نفخ و درد شکم می‌شوند. در کنار موارد زیر فهرست بهترین غذاهای ضد سرطان را نیز از پزشک خود جویا شوید:

  • بیماری‌های التهابی روده از قبیل بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو؛
  • اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی؛
  • سندرم روده تحریک‌پذیر؛
  • اختلال در غذا خوردن از قبیل بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی؛
  • ژیاردیازس (عفونت انگلی)؛
  • افزایش وزن؛
  • شار هورمونی؛
  • عوامل بهداشت روانی از قبیل استرس، اضطراب؛ افسردگی؛
  • استفاده از برخی داروهایی که باعث نفخ می‌شوند.

برخی از بیماری‌ها از قبیل نارسایی لوزالمعده، بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن، نارسایی‌های کلیه، نارسایی احتقاقی قلب، تجمع مایع پاتولوژیک در حفره شکم در نتیجه انواع سرطان‌ها از قبیل سرطان تخمدان و معده از عوامل خطر سرطان معده بسیار جدی هستند که باعث نفخ و درد شکم می‌شوند.

سخن آخر

با توجه به پیشرفت دانش بشری و روش‌های نوین در تشخیص و درمان بیماری‌ها، سرطان برخلاف گذشته بیماری قابل درمان است. همچنین این امکان وجود دارد که با تشخیص زودهنگام بیماری، طول عمر بیمار افزایش پیدا کند. استفاده از روش‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری ضمن افزایش شانس درمان، شرایطی را فراهم می‌کند که درمان با صرف هزینه کمتر انجام شود. بنابراین افزایش آگاهی نسبت به علائم اولیه و تشخیص بیماری برای تمام افراد ضروری است.

افراد باید در صورت مشاهده هر کدام از علائم به پزشک مراجعه کنند. همواره باید این نکته را در نظر داشت که علائم عنوان‌شده برای بیماری سرطان معده، سرطان پستان و لنفوم با بسیاری دیگر از انواع بیماری‌ها مشترک هستند و این امکان وجود دارد که دلیل بیماری و علائم مشاهده شده بسیار ساده تر از تصور بیمار باشد.

تغییر سبک زندگی و برخورداری از وزن متعادل، رژیم تغذیه‌ای سالم، توجه و آگاهی نسبت به علائم اولیه بیماری و انجام به‌موقع آزمایشات غربالگری زمینه را برای تشخیص زودهنگام بیماری فراهم کرده است. به این ترتیب طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

منابع

.mayoclinic.org

.nostomachforcancer.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟