به مارکوپکس خوش آمدید

همه چیز در مورد تصویربرداری سونوگرافی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می‌شود. در این روش تصویربرداری از امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد؛ بنابراین مضرات احتمالی سایر روش‌های تصویربرداری را که در آن از اشعه ایکس استفاده می‌شود، ندارد.

بخشی از دستگاه به نام پروب روی بدن بیمار قرار می‌گیرد. امواج فراصوتی با قرار گرفتن پروب روی بدن به داخل بدن و به سمت عضو مورد نظر ارسال می‌شود. امواج فراصوتی بازگشتی توسط دستگاه دریافت و پروسسورهای موجود در آن با استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای تخصصی، امواج فراصوتی دریافتی را به تصویر تبدیل می‌کنند. به این ترتیب تصاویری از اعضای داخلی بدن بیمار تهیه می‌شود که در تشخیص به پزشک کمک بسیار زیادی می‌کند.

مشاهده جنین در دوران بارداری یکی از کاربردهای این روش تصویربرداری است. همچنین از آن برای مشاهده قلب، کلیه، کبد، رگ‌های خونی و سایر اعضای بدن استفاده می‌شود.

در این نوشتار ما اطلاعات جالبی در رابطه با این روش مفید و پرکاربرد تصویربرداری در اختیار شما قرار می‌دهیم. لطفا ما را همراهی کنید.

دسته بندی کلی سونوگرافی

برای مشخص‌تر شدن کاربرد روش سونوگرافی، یک دسته‌بندی کلی از آن ارائه می‌دهیم. این دسته‌بندی به شما در درک بهتر کاربرد این روش تصویربرداری کمک می‌کند. انواع مختلف روش‌های سونوگرافی عبارت است از:

سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی در بررسی وضعیت مادر و جنین در دوران بارداری کاربرد فراوانی دارد. سونوگرافی ترانس واژینال اغلب در دوران اولیه بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش تصاویری از داخل واژن تهیه می‌شود.

سونوگرافی معمولی

در سونوگرافی معمولی پروب روی بخش‌های مختلف شکم قرار می‌گیرد. هدف این روش تهیه تصاویر دوبعدی از جنین در حال رشد است.

سونوگرافی تخصصی

سونوگرافی تخصصی در واقع همان سونوگرافی معمولی است؛ اما در سونوگرافی تخصصی هدف پزشک بررسی و نتیجه‌گیری در رابطه با یک مشکل مبهم و مشکوک است. به عبارت دیگر این روش نیاز به تصاویری دقیق‌تر دارد که شاید در سونوگرافی معمولی امکان تهیه این تصاویر وجود ندارد.

سونوگرافی تخصصی با استفاده از دستگاه‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر انجام می‌شود و تصاویر مد نظر پزشک تهیه می‌شود.

سونوگرافی رنگی یا کالر داپلر

اگر برای شما این سؤال پیش آمده سونوی داپلر چیست؟  ما به این پرسش شما پاسخ می‌دهیم. در سونوگرافی کالر داپلر تصاویری از حرکت بافت‌ها و اجزاء متحرک بدن تهیه می‌شود. برای مثال بررسی جهت و حرکت جریان خون با استفاده از این نوع سونوگرافی انجام می‌شود. کاربرد اصلی این روش تصویربرداری نیز بررسی جریان خون در رگ‌ها است. در بیمارانی که مشکلاتی در رگ‌های خونی از قبیل رگ‌های کرونر دارند، از سونوگرافی داپلر استفاده می شود. 

کالر داپلر
بررسی وضعیت جریان خون و لخته‌های خونی در رگ‌های بیمارانی که دچار سکته‌های قلبی و مغزی شده‌اند نیز از این نوع سونوگرافی استفاده می‌شود.

شرایطی که پزشکان استفاده از این روش سونوگرافی را ترجیح می‌دهند عبارت اند از:

  • بررسی وضعیت جریان خون پس از سکته‌های مغزی؛
  • مشاهده لخته‌های خونی در اندام‌های فوقانی و تحتانی از قبیل ساق پا؛
  • ارزیابی میزان و سرعت جریان خون در کلیه‌ها؛
  • بررسی مشکلات وریدی از قبیل وریدهای واریسی؛
  • یافت رگ‌های خونی مسدود شده در تمامی ‌نواحی بدن از قبیل گردن، بازوها و ساق پا.

سونوگرافی سه بعدی

معمولا از سونوگرافی سه بعدی در بررسی مشکلات آناتومیک استفاده می‌شود. اینکه در جنین چه اختلال آناتومیکی وجود دارد، در این روش سونوگرافی مشخص ‌می‌شود.

در سونوگرافی سه بعدی از پروب‌های مخصوص استفاده می‌شود. در این روش سونوگرافی با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی عکس سه بعدی تهیه می‌شود.

این روش سونوگرافی برای تهیه تصویری دقیق‌تر و واضح‌تر از جنین در حال رشد در رحم مادر استفاده می‌شود.

اهمیت سونوگرافی سه بعدی عبارت است از:

  • شناخت تشخیص به موقع ناهنجاری‌ها؛
  • تصمیم‌گیری در رابطه با ادامه بارداری با توجه به شناخت ناهنجاری‌ها؛
  • تصمیم‌گیری در رابطه با انجام اعمال جراحی داخل رحم؛
  • امکان مشاهده کامل تمام ارگان ها از سر تا نوک انگشتان کودک.

مادران علاقه خاصی به سونوگرافی سه بعدی و مشاهده جزئیات بیشتری از جنین خود دارند. اینکه سونوگرافی سه بعدی برای بردن مادر و جنین مضر است یا خیر، هنوز به اثبات نرسیده است؛ اما توصیه می شود که مادران از انجام سونوگرافی سه بعدی بدون ضرورت و تجویز پزشک خودداری نمایند.

اکوکاردیوگرافی جنینی

در اکوکاردیوگرافی جنینی آناتومی ‌و عملکرد قلب ارزیابی می‌شود.

در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری قلب جنین به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. متخصص سونوگرافی اگر مسائل مشکوکی در قلب جنین مشاهده کند یا احتمال وجود مشکلی را بدهد، اکوکاردیوگرافی جنینی را تجویز می‌کند.

قلب جنین در این ماه‌ها بسیار کوچک است و ارزیابی دقیق‌تر نیاز به تصاویر دقیق‌تر و جزئی‌تر دارد. در اکوکاردیوگرافی تصاویر دقیق‌تری از قلب جنین تهیه می‌شود که پاسخگوی نیاز پزشک است.

اکوکاردیوگرافی جنینیشرایط دیگری که در استفاده از اکوکاردیوگرافی جنینی توصیه می‌شود، عبارت است از:

  • زمانی که مادر از داروهایی استفاده کرده است که خطر نقص قلب جنین را افزایش می‌دهند؛
  • در صورتی که مادر مبتلا به دیابت است و این بیماری خطر وجود نقص مادرزادی در قلب نوزاد را افرایش می‌دهد. در این شرایط برای اطمینان از سالم بودن قلب جنین از اکوکاردیوگرافی جنینی استفاده می‌شود؛
  • در شرایطی که مشکلات مادرزادی قلبی در پدر و مادر یا سایر فرزندان خانواده مشاهده شده باشد، با استفاده از این روش تصویربرداری قلب جنین به دنیا نیامده با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از صحت و سلامت قلب او اطمینان حاصل شود؛

سونوگرافی ۳ بعدی یا ۴ بعدی داینامیک

این روش تصویربرداری برای مشاهده کردن صورت و حرکات جنین قبل از زایمان مادر انجام می‌شود. اسکنر‌هایی که در سونوگرافی ۳ بعدی یا ۴ بعدی داینامیک استفاده می‌شوند، بسیار خاص هستند.

چرا از سونوگرافی در زنان باردار استفاده می‌شود؟

بررسی وضعیت جنین و مادر در دوران بارداری بسیار مهم است. در گذشته که روش‌های تصویربرداری پیشرفت چندانی نداشته‌اند، مادران تا تولد نوزادان خود، حتی از جنسیت او نیز اطلاعی نداشتند.

امروزه روش‌های تصویربرداری زیادی در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در یک مرکز تصویربرداری از روش‌های رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و ماموگرافی برای تصویربرداری و تشخیص‌های پزشکی استفاده می‌شود.

هرکدام از این روش‌ها بنا به نیاز بیمار و ویژگی روش مورد نظر استفاده می‌شوند.

در بین این روش‌ها سونوگرافی بهترین اطلاعات را در رابطه با جنین داخل رحم به مادر می‌‌دهد. علاوه بر این با توجه به اینکه در این روش تصویربرداری از امواج فراصوت استفاده می‌شود، این اطمینان وجود دارد که ضرری متوجه جنین و مادر نیست.

البته سونوگرافی تنها در رابطه با ثبت وضعیت جنین در مادران باردار استفاده نمی‌شود. این روش تصاویری از اجزاء داخل شکم ارائه می‌دهد که در پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارند.

 سونوگرافی و محاسبه سن بارداری

 محاسبه سن بارداری با سونوگرافی یکی دیگر از کاربردهای این روش تصویربرداری است. در هفته‌های بین ۱۰ تا ۱۴ بارداری، از سونوگرافی برای تعیین سن بارداری استفاده می‌شود. این سونوگرافی هفته دوازدهم نیز نامیده می‌شود.

معمولا سونوگرافی تعیین سن بارداری اولین سونوگرافی برای مادران است. البته اگر در بارداری‌های قبلی مادر مشکلاتی از قبیل خونریزی یا سایر مشکلات مشاهده شده باشد، معمولا قبل از این نیز برای مادر سونوگرافی‌هایی انجام شده است. همچنین در شرایطی که مادر سابقه سقط جنین داشته باشد، احتمالا قبل از این سونوگرافی برای بررسی وضعیت بارداری مادر و جنین انجام شده است.

سونورافی تعیین سن بارداریدقت سونوگرافی تعیین سن بارداری

این روش سونوگرافی در حال حاضر بهترین روش برای مشخص کردن تاریخ زایمان است.

در واقع هدف این سونوگرافی این است که دقیقا مشخص کند مادر در هفته چندم بارداری است. در شرایطی که مادر از قاعدگی‌های نامنظم برخوردار است یا از قرص و داروهای خاصی استفاده کرده است، محاسبه تعیین سن بارداری بر اساس آخرین قاعدگی درست نخواهد بود.

سونوگرافی انجام شده با هدف تعیین سن بارداری دقیقا تاریخ بارداری را به شما خواهد گفت. در صورتی که تاریخ محاسبه شده توسط مادر بر اساس آخرین قاعدگی با محاسبات سونوگرافی متفاوت باشد، محاسبات سونوگرافی مبنای تعیین سن بارداری و تعیین تاریخ زمان زایمان قرار خواهد گرفت.

سونوگرافی تعیین سن بارداری اطلاعات دیگری نیز در اختیار قرار می‌دهد. این اطلاعات عبارت است از:

  • قلب جنین خوب می‌زند یا نه؛
  • رشد جنین طبیعی است یا نه؛
  • وضعیت دست و پای بچه و نحوه قرارگیری او به چه شکلی است؛
  • امکان مشاهده بند ناف و وضعیت آن وجود دارد؛
  • احتمال مشاهده وضعیت جمجمه وجود دارد؛
  • احتمال مشاهده دیواره شکمی ‌وجود دارد؛
  • وضعیت دو یا چند قلو بودن جنین مشخص می‌شود.

اما باید این نکته را در نظر داشت که سونوگرافی تعیین سن بارداری برای مشاهده وضعیت ناهنجاری مشخص نشده است.

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی از سونوگرافی‌های معمول در دوران بارداری است. اگر بخواهید بدانید که سونوگرافی آنومالی چیست، لازم است بگوییم که در این نوع تصویربرداری پزشک تمام اعضا بدن و ارگان‌های جنین را از نظر سلامت بررسی می‌کند و با اندازه‌گیری اعضا بدن میزان رشد طبیعی آنها را کنترل می‌کند.

آیا می‌دانید سونوگرافی آنومالی در چند هفتگی بارداری انجام می شود؟.زمان انجام این سونوگرافی در هفته ۲۰ بارداری است؛ اما این امکان وجود دارد که زمان آن به هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری موکول شود. اطلاعات قابل مشاهده برای پزشک در سونوگرافی آنومالی عبارت است از:

اطلاعات حاصل از سونوگرافی آنومالی در رابطه با وضعیت جنین و نقص‌های احتمالی عبارت است از:

  • شکاف لب یا لب شکری؛
  • نقص در رشد کافی دیواره شکم به گونه‌ای که بخش‌هایی از شکم از قبیل روده و کبد از فضای شکم خارج شده باشند؛
  • رشد ناقص دست و پاها؛
  • نقص رشد در نخاع؛
  • نقص رشد در بخش فوقانی جمجمه؛
  • بررسی رشد و ساختار مغز جنین؛
  • عدم رشد یا رشد ناقص کلیه‌ها؛
  • وجود حفره در فضای شکم و عضله جدا‌کننده قفسه سینه؛
  • ناهنجاری کروموزومی ‌از قبیل سندروم ادوارد و سندروم پاتو؛
  • مشکلات و نقص‌های قلبی از قبیل نقص در دریچه‌های قلبی و عروقی، نقص در رشد دهلیزها و بطن‌ها؛
  • انسداد روده‌ها؛
  • بررسی معده جنین و اینکه مایع آمنیوتیک توسط جنین بلعیده شده است یا نه؟؛
  • بررسی ستون فقرات جنین از مقطع طولی و عرضی و اطمینان از قرار‌گیری ستون فقرات در یک راستا.

سونوگرافی آنومالیسونوگرافی NT

این نوع سونوگرافی یک روش سونوگرافی برای تشخیص و مشاهده ناهنجاری‌های کروموزومی ‌قبل از متولد شدن نوزاد است. معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اختلال کروموزومی ‌شایع در نوزادان تازه متولد شده سندروم داون است. سندروم‌های پاتو و ادوارد نیز توسط این نوع سونوگرافی مشخص می‌شوند.

بهترین زمان انجام این سونوگرافی بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری است. سونوگرافی NT معمولا از طریق اندازه‌گیری بافت گردن جنین در حال رشد انجام می‌گیرد.

میانگین اندازه ضخامت گردن جنین در حال رشد ۸/۱۲ میلی متر است. در صورتی که ضخامت گردن جنین از این مقدار بیشتر باشد، به این معنی است که احتمال وجود ناهنجاری کروموزومی‌ در جنین وجود دارد.

قابل ذکر است که طبق مشاهدات انجام شده، ۱۳ درصد از نوزادانی که عدد ان تی در آن‌ها بزرگ‌تر از عدد ذکر شده است، ناهنجاری کروموزومی ‌نداشته‌اند. بنابراین سونوگرافی به پزشک در تعیین احتمال بروز خطر ناهنجاری کمک می‌کند. آزمایشات و معاینات بیشتر در این زمینه به پزشک در رسیدن به نتیجه قطعی کمک می‌کند.

ام آر آی در دوران بارداری

با انجام ام آر ای از هفته‌های ۱۷ یا ۱۸ بارداری بسیاری از ناهنجاری‌ها مشخص می‌شود. ام آر آی در دوران بارداری یک روش مکمل برای سونوگرافی است. در صورتی که ناهنجاری‌هایی توسط سونوگرافی تشخیص داده شود که پزشک در قطعیت آن‌ها شک داشته باشد، سونوگرافی ام آر آی اطلاعات پزشک را تکمیل‌ می کند.

ناهنجاری‌هایی که در این روش مشخص می‌شود، عبارت است از:

  • ناهنجاری‌های مغزی از قبیل گشاد بودن بطن‌های مغز؛
  • ناهنجاری‌های منجر به انسداد مایع مغزی نخاعی؛
  • وضعیت ستون فقرات و تومورهای این ناحیه از قبیل میلو مننگوسل (نوعی نقص در لوله عصبی جنین)؛
  • ناهنجاری‌ها در قفسه سینه از قبیل پاره و ناقص بودن دیافراگم.

اهمیت این نوع تصویربرداری

در صورت تشخیص این ناهنجاری در جنین این امکان وجود دارد که برای برطرف کردن این ناهنجاری‌ها اقدام کنند و جنین را در رحم با جراحی بسته تحت درمان قرار دهند. یکی از دلایل کاهش تولد نوزادان ناقص نیز استفاده از همین روش‌های شناسایی و درمان قبل از تولد است.

همچنین ممکن است برای درمان و برطرف کردن نقایص، نوزاد بلافاصله بعد از به دنیا آمدن، تحت عمل جراحی قرار گیرد. به این ترتیب بدون از دست دادن زمان، درمان نوزاد شروع می‌شود.

به عنوان مثال برخی بیماری‌ها از قبیل پارگی دیافراگم باعث تنگی نفس شدید در نوزاد تازه متولد شده می‌شود. در صورتی که این نقص قبل از تولد نوزاد تشخیص داده شود، بلافاصله پس از تولد، با انجام جراحی روی کودک مشکل او برطرف شود. در صورتی که پارگی دیافراگم در دوران جنینی تشخیص داده نشود، این امکان وجود دارد که بعد از تولید تا زمان کشف علت تنگی نفس، نوزاد از بین برود.

   

مزیت دیگر این روش تصویربرداری این است که نه تنها مشکلات و ناهنجاری‌های جنین مشخص می‌شود، بلکه این امکان وجود دارد که بسیاری از مشکلات مادر توسط این روش شناسایی شود.

برخی از ناهنجاری‌های بدن مادر در دوران بارداری که توسط ام آر آی مشخص می‌شود، عبارت است از:

  • انسداد مسیر کلیه‌ها یا هیدروفر؛
  • مشکلات داخل لگن؛
  • وجود توده و تومور در نواحی هدف تصویربرداری.

وضعیت جنین در هفته ۳۰ بارداری

در هفته ۳۰ بارداری تنها ۱۰ هفته تا تولد نوزاد شما باقی مانده است. در این زمان تمام اعضای جنین کامل شده است و جنین منتظر تشکیل و تکامل عضو جدید نیست. جنین شما دیگر منتظر زمان تولد است. بدیهی است که تا زمان تولد تکامل بیشتری در جنین شکل می‌گیرد؛ اما تمامی‌ اعضای او شکل گرفته‌اند.

هفته ۳۰ بارداریمشخصات جنین شما در این زمان از بارداری عبارت است از:

  • وزن جنین ۱۴۰۰ گرم و اندازه او ۳۸ تا ۳۹ سانتی متر است؛
  • وزن جنین دوقلو در این زمان هر جنین ۱۲۰۰ گرم است؛
  • حس پنجگانه در جنین کامل شده است؛
  • ناخن‌های جنین کامل شده است.

در صورتی که در سونوگرافی هفته ۳۰ یارداری، اندازه جنین که از روی سونوگرافی تعیین شده با سن جنین که بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی مادر نعیین شده است، مطابق نبود، نشان دهنده این است که جنین از رشد کافی برحوردار نبوده است. اگر تفاوت این دو بیش از دو هفته باشد، نیاز به بررسی بیشتر و جدی‌تر دارد. با توجه به اهمیت هفته سی بارداری حتما حالا متوجه شده‌اید که سونوگرافی هفته ۳۰ بارداری برای چیست؟.

تغییرات تکاملی جنین در هفته ۳۰ بارداری عبارت است از:

  • سلول‌های خاکستری با سرعت در حال رشد هستند؛
  • اندازه جمجمه و سر جنین بزرگ‌تر می‌شود؛
  • شیارها و خطوط در مغز ایجاد می‌شوند و مغز از حالت صافی درمی‌آید؛
  • موهای کرک مانند جنین رفته‌رفته حذف می‌شوند؛
  • مغز استخوان جنین تولید گلبول‌های قرمز را شروع می‌کنند؛
  • چشمان جنین باز است و مژه‌ها در حال رشد هستند؛
  • از این هفته جنین به نور حساس است؛
  • جنین در این زمان هنوز در مایع آمنیوتیک شناور است و با ادامه رشد و بزرگ‌تر شدن اندازه جنین حجم مایع آمنیوتیک کمتر می‌شود؛
  • با توجه به بزرگ‌تر شدن جنین و کاهش حجم فضای رحم، ممکن است لگد زدن‌های جنین از این به بعد کمتر می‌شود؛

البته در صورت کاهش لگدهای کودک نیاز است که موضوع با پزشک در میان گذاشته شود تحلیل این موضوع به عهده او گذارده شود. لازم است مطمئن شویم که مشکلی برای جنین پیش نیامده است.

وضعیت مادر در هفته ۳۰ بارداری

برخی از تغییرات که در مادر در هفته ۳۰ بارداری اتفاق می‌افتد، عبارت است از:

  • امکان احساس خستگی، سردرد و دردهای شکمی‌ شبیه زمان قاعدگی؛
  • اندازه شکم به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد؛
  • احساس پرت شدن اعضا به بیرون از بدن که به دلیل فشار رحم ایجاد شده است؛
  • ایجاد خطوط قرمز یا صورتی در اطراف سینه‌ها، بین سینه و شکم، بخش‌های پایین شکم منتهی به ران، بخش‌های باسن و بالای بازو؛
  • احساس خارش در شکم؛
  • تکرر ادرار؛
  • سوزش سر دل یا احساس ترش کردن؛
  • احساس کمر دردهای ناگهانی؛
  • افزایش حساسیت سینه‌ها؛
  • احساس تنگی نفس؛
  • احساس افسردگی؛
  • افزایش انقباض‌های شکمی‌و رحم؛
  • احساس تنگی نفس؛
  • احساس افسردگی؛
  • افزایش خواب و رویاهای آشفته در اثر تغییرات هورمونی.

مراکز سونوگرافی تهران را بهتر بشناسید

ممکن است شما خواننده عزیز این نوشتار یک مادر باردار باشید که در روزها و هفته‌های آینده از ایام بارداری خود نیاز به سونوگرافی داشته باشید. برای سهولت کار شما در انتخاب یک مرکز سونوگرافی، در این نوشتار لیستی از مراکز سونوگرافی تهیه شده است، شما این امکان را دارید که مرکز سونوگرافی نزدیک محل زندگی خود را انتخاب کنید.

مراکز سونوگرافی تهران لیست مراکز سونوگرافی تهران در برخی مناطق عبارت‌اند از:

  • مرکز رادیولوژی و سونوگرافی کاج، حوالی میدان کاج در سعادت‌آباد؛
  • مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر غلامرضا سیف در یوسف‌آباد؛
  • مرکز رادیولوژی و سونوگرافی جام جم در خیابان دستگردی؛
  • مرکز رادیولوژی و تصویربرداری دانش در حوالی بلوار آیت الله طالقانی؛
  • درمانگاه شبانه روزی و مرکزی مشیریه؛
  • مرکز تصویربرداری شفایحیائیان در حواله میدان ژاله سابق؛
  • مرکز تصویربرداری بیمارستان آیت الله کاشانی در فلکه دوم خزانه تهران؛
  • مرکز تصویربرداری بیمارستان ایرانشهر در خیابان کارگر؛
  • مرکز تصویربرداری رادیولوژی دانش در خیابان بهار شمالی –بالاتر از طالقانی؛
  • مرکز رادیولوژی نیاوران در نیاوران؛
  • مرکز تصویربرداری صادقیه در حوالی بلوار آیت الله کاشانی؛
  • مرکز تصویربرداری آیت الله مطهری در خیابان ولی عصر (عج) -بالاتر از میدان ونک؛
  • مرکز تصویربرداری رادیولوژی مریم در تهرانپارس؛
  • مرکز تصویربرداری رادیولوژی هدف در خیابان شریعتی- بالاتر از پل سید خندان؛
  • مرکز رادیولوژی دکتر مرندیان در حوالی میدان تجریش؛
  • مرکز تصویربرداری خیریه امام رضا (ع) در اسلامشهر- انتهای آیت الله کاشانی.

از آنجایی که بر اساس شرایط بیمار و بنا به ضرورت نیاز به استفاده از مراکز تصویربرداری و سونوگرافی در زمان‌های مختلف شبانه‌روز است، در اینجا لیستی از برخی مراکز سونوگرافی و تصویربرداری که در طول شبانه روز قابل استفاده هستند، ارائه می‌شود.

لیست برخی از مراکز سونوگرافی  شبانه‌روزی در تهران عبارت‌اند از:

  • تصویربرداری در درمانگاه شبانه‌روزی اندیشه؛
  • تصویربرداری در درمانگاه شبانه روزی سعادت‌آباد؛
  • تصویربرداری در درمانگاه شبانه روزی ولی عصر (عج) در اطراف میدان سپاه؛
  • تصویربرداری و رادیولوژی در درمانگاه شبانه‌روزی بهبخش در فلکه دوم تهرانپارس؛
  • سونوگرافی الوند در بیمارستان کودکان تهران؛
  • مرکز تصویربرداری، رادیولوژی و سونوگرافی رضوان در شاد آباد سابق؛
  • مرکز تصویربرداری شبانه روزی پارسیان در بلوار کشاورز؛
  • مرکز تخصصی تصویربرداری درمانگاه شبانه روزی سلیم در علی آباد، خیابان شهید رجایی؛

کلام آخر

سونوگرافی روش تصویربرداری بسیار پرکاربرد و سودمند در پزشکی است. در این روش تصویربرداری از اختصاصات امواج فراصوتی برای تهیه تصویری واضح و دقیق از اعضای داخلی بدن استفاده می‌شود.

کاربرد این روش تصویربرداری در دوران بارداری بسیار زیاد است. تعیین جنسیت بررسی تکامل اعضای مختلف بدن جنین با استفاده از سونوگرافی امکان‌پذیر است.

تهیه تصاویری از قلب، کلیه و رگ‌های خونی بعضی از کاربردهای این روش تصویربرداری است که به منظور بررسی علت بیماری‌ها و مشکلات در این اعضا صورت می‌گیرد.

با استفاده از سونوگرافی تعیین جنسیت و بررسی ناهنجاری‌ها در اعضای مختلف جنین انجام می‌شود. بررسی وضعیت مادر نیز با این روش تصویربرداری امکان‌پذیر است.

 با آگاهی نسبت به این مشکلات و ناهنجاری‌ها این امکان وجود دارد که با انجام اعمال جراحی بسته برخی از این مشکلات برطرف می‌شوند. در برخی مواقع عدم شناخت نسبت به ناهنجاری‌ها سبب می‌شود که پس از تولید نوزاد تا شناخت علت مشکل، نوزاد از بین برود.

تشخیص زمان سونوگرافی با پزشک شماست. به طور مداوم با پزشک در ارتباط باشید و هر زمان که پزشک تشخیص داد از این روش تصویربرداری استفاده کنید.

منابع

marchofdimes.org

parents.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟