به مارکوپکس خوش آمدید

انواع مختلف معاینات ام آر آی کدام اند؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

برای ارزیابی مشکلات مغز ، گردن و نخاع می توان از ام آر آی استفاده کرد. همچنین می تواند به مراقبان کمک کند تا مشکلات مربوط به قفسه سینه ، قلب ، شکم ، مفاصل یا رگ های خونی را بررسی کنند.

موارد زیر معاینات رایج تصویربرداری تشدید مغناطیسی است:

  • MRI عملکردی (fMRI)
  • اسکن پستان
  • آنژیوگرافی با تشدید مغناطیسی (MRA)
  • نقشه برداری با تشدید مغناطیسی (MRV)
  • ام آر آی قلب

تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی یا ام آر آی عملکردی (fMRI)

ام آر آی عملکردی نوعی ام آر آی است. در طول انجام fMRI ، از بیمار خواسته می شود فعالیت های خاصی را انجام دهد تا به جراحان مغز و اعصاب کمک کند قبل از انجام عمل جراحی ، مناطق عملکردی مغز را ترسیم کنند.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) تغییرات جزئی در جریان خون را که با فعالیت مغز اتفاق می افتد اندازه گیری می کند. ممکن است برای بررسی آناتومی عملکردی مغز (تعیین اینکه کدام قسمت از مغز از عهده عملکردهای حیاتی هستند) ، ارزیابی اثرات سکته مغزی یا بیماری دیگر یا راهنمایی درمان مغز استفاده شود. fMRI ممکن است ناهنجاری هایی را در مغز تشخیص دهد که با سایر روش های تصویربرداری یافت نمی شود.

ام آر آی پستان چیست؟

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، پالس های فرکانس رادیویی و رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق از بافت پستان و هر گونه ناهنجاری که ممکن است خود را نشان دهد، استفاده می کند. در ام آر آی پستان از اشعه یونیزه کننده (که در اشعه X استفاده می شود) استفاده نمی شود.

ام آر آی پستان یک روش غیرتهاجمی است که برای بررسی بیماران ما در معرض خطر بالای سرطان پستان استفاده می شود. ام آر آی پستان می تواند عوامل نگران کننده را زودتر و از طریق روشهای غیرممکن با سایر روشهای تصویربرداری از پستان، به متخصصان ما نشان بدهد تا بهترین تشخیص و درمان سرطانهای پستان را داشته باشند.

در طی روش بدون درد ام آر آی پستان، بیماران به مدت ۴۵ دقیقه صاف بر روی شکم خود دراز می کشند و پستان خود را درون یک سکو مخصوص قرار می دهند تا تصاویر  ام آر آی از ساختار داخلی پستان خود تولید کنند. استنفورد بیشترین ام آر آی های تشخیصی پستان را با ۳ تسلا انجام می دهد و واضح ترین تصاویر ممکن را ارائه می دهد.

استنفورد همچنین یک اسکنر برای اسکان بیماران با ابعاد بدنی بزرگتر دارد. متخصصان ما در مقایسه با قطر ۶۰ سانتی متری اکثر MRI های پستان، از یک اسکنر با قطر ۷۰ سانتی متر با درخواست ویژه استفاده می کنند. لطفاً در زمان تعیین زمان برای این سیستم درخواست خود را از قبل ثبت کنید؛زیرا این سیستم فقط در بیمارستان ما موجود است.

آنژیوگرافی با تشدید مغناطیسی (MRA)

آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی (MRA) یک روش تشخیصی غیرتهاجمی است که از ترکیبی از فناوری تشدید مغناطیسی (MRI) و رنگ کنتراست داخل وریدی (IV) برای تجسم رگ های خونی استفاده می کند. ماده حاجب باعث می شود که رگ های خونی در تصویر ام آر آی مات به نظر برسند و به این ترتیب پزشک می تواند رگ های خونی مورد ارزیابی را تجسم کند. از ام آر آی اغلب برای بررسی قلب و سایر بافت های نرم و ارزیابی جریان خون استفاده می شود.

رزونانس تشدید مغناطیسی (MRV)

رزونانس تشدید مغناطیسی یک روش تشخیصی است که با استفاده از ترکیبی از یک آهنربا بزرگ، فرکانسهای رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندامها و ساختارهای داخل بدن استفاده می شود. MRV از فناوری تشدید مغناطیسی و رنگ حاجب داخل وریدی (IV) برای تجسم رگ ها استفاده می کند. ماده حاجب باعث می شود که رگ های خونی در تصویر اشعه ایکس مات به نظر برسند و به پزشک اجازه می دهد رگ های خونی مورد ارزیابی را تجسم کند. MRV در بعضی موارد مفید است زیرا به غیر از مشکلات وریدی می تواند علل درد پا را تشخیص دهد.

ام آر آی قلب

MRI قلب یک آزمایش معمول و غیرتهاجمی است که می تواند به تشخیص انواع مختلف بیماری های قلبی کمک کند. از این امواج رادیویی، یک میدان مغناطیسی و یک رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق و متحرک دیجیتالی از قلب و عروق خونی اطراف شما استفاده می کند.

در استنفور ، متخصصان قلب ما از MRI قلب برای ارزیابی الگوی ضربان قلب، ساختار و عملکرد شما استفاده می کنند. MRI قلب می تواند مشکلات قلبی را تشخیص دهد ، مانند:

  • انسداد عروق کرونر (قلب)
  • مشکلات ساختاری ، مانند بیماری دریچه قلب ، یا نقص قلب و شدت آنها
  • آسیب به عضله قلب ناشی از حمله قلبی قبلی

MRI قلب اغلب می تواند جایگزینی برای آزمایشات تصویربرداری باشد که از اشعه استفاده می کنند، که ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد یا رنگ های حاوی ید، که می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر باشد.

بسته به علائم فردی شما، MRI قلب ممکن است شامل ماده حاجب باشد که به داخل ورید تزریق می شود. این مواد از طریق جریان خون عبور می کند تا قلب و رگهای خونی اطراف آن برای معاینه بیشتر دیده شود. اگر به بیماری شدید کلیه یا کبد مبتلا باشید، MRI ماده حاجب را شامل نمی شود زیرا می تواند مضر باشد.

منبع : سایت www.radiologyinfo.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟