به مارکوپکس خوش آمدید

نگرش تازه‌ای در زمینه انسداد ریه در بیماری کرونا

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

محققان به رهبری دانشگاه گوتینگن تکنیک تصویربرداری سه بعدی جدیدی را برای تجسم آسیب بافتی در کرونا حاد توسعه داده اند. فیزیکدانان دانشگاه گوتینگن، به همراه با آسیب شناسان و متخصصان ریه در دانشگاه پزشکی هانوفر، یک روش تصویربرداری سه بعدی را ایجاد کرده اند که با استفاده از این تکنیک در بیماری کرونا حاد می توان با وضوح بالا و نمایش سه بعدی، بافت آسیب دیده ریه را نشان داد. آنها با استفاده از تکنیک میکروسکوپی اشعه ایکس، توانستند تغییرات ایجاد شده توسط ویروس کرونا در ساختار آلوئول‌ها (کیسه‌های هوای ریز ریه) و عروق را به تصویر بکشند. نتایج این مطالعه در مجله تحقیقاتی eLife منتشر شده است. این تحقیق نگرش تازه ای در زمینه انسداد ریه در بیماری کرونا ایجاد کرده است.

تاثیر تصویربردار در شناسایی ویروس کرونا

در بیماری کرونا حاد، محققان تغییرات قابل توجهی در عروق مشاهده کردند، التهاب و لخته شدن خون در “غشاهای هیالین”  که این لخته ها از پروتئین ها و سلول های مرده رسوب داده شده در دیواره آلوئول تشکیل شده است، و تبادل گاز را دشوار یا غیرممکن می کند. با رویکرد تصویربرداری جدید، این تغییرات را می توان برای اولین بار بدون برش و رنگ آمیزی و آسیب رساندن به بافت مانند بافت شناسی معمولی در حجم بیشتری از بافت مشاهده کرد. این روش به ویژه برای ردیابی رگهای خونی کوچک و شاخه های آنها، متمرکز سازی سلولهای سیستم ایمنی بدن که در محل های التهاب و اندازه گیری ضخامت دیواره آلوئول بسیار مناسب است. با توجه به بازسازی سه بعدی، از این داده ها می توان برای شبیه سازی تبادل گاز نیز استفاده کرد.

پروفسور تیم سالدیت از انستیتوی فیزیک اشعه ایکس در دانشگاه دانشگاه گوتینگن گفت: “با استفاده از توموگرافی زوم، می توان مناطق وسیعی از بافت ریه را که در موم قرار دارد اسکن کرد و امکان بررسی دقیق مکان های اطراف التهاب ها، رگ های خونی یا لوله های برونش را فراهم می کند.” از آنجا که اشعه X به عمق بافت نفوذ می کند، این امر دانشمندان را قادر می سازد تا رابطه بین ساختار بافت میکروسکوپی و ساختار عملکردی بزرگتر یک اندام را درک و بررسی کنند.

محققان پیش بینی می کنند که روش جدید اشعه ایکس در شناسایی بیماری کرونا به بافت شناسی و هیستوپاتولوژی سنتی گسترش یابد. امروزه نیز دانشمندان و محققین از روش هایی که در قرن نوزدهم برای کشف علت بیماری ها با استفاده از میکروسکوپ های نوری انجام می شد را اعمال می کنند. این موارد شامل مراحلی مانند: تثبیت شیمیایی، برش زدن، رنگ آمیزی و میکروسکوپ است.

تصویربرداری سه بعدی در بیماری کرونا

تصویربرداری سه بعدی تحت عنوان توموگرافی کامپیوتری پزشکی یا CT شناخته می شود. اما وضوح و کنتراست CT برای تشخیص ساختار بافت با وضوح سلولی یا زیر سلول کافی نیست. بنابراین، محققان در این روش از “کنتراست فاز” استفاده کردند که از سرعتهای مختلف انتشار اشعه X در بافت برای تولید الگوی شدت در آشکارساز بهره می برد. سالدیت و گروه تحقیقاتی وی در انستیتوی فیزیک اشعه ایکس، نور و الگوریتم های مخصوص نور را برای بازسازی تصاویر واضح از این الگوها ایجاد کردند، رویکردی که اکنون برای مطالعه بافت ریه تحت تاثیر پیشرفت کرونا حاد تطبیق یافته است. بسته به تنظیمات انجام شده، در این روش آنها حتی می تواند جزئیات ساختاری را زیر تفکیک میکروسکوپ نوری معمولی بدست آوردند. برای دستیابی به این هدف، محققان از پرتوی اشعه X بسیار قدرتمند تولید شده در حلقه ذخیره سازی PETRA III از سنکروترون الکترونی آلمان در هامبورگ استفاده کردند.

از  زمانی که ۱۵۰ سال پیش میکروسکوپ مدرن اختراع شد، پیشرفت چشمگیری در نتیجه همکاری بین فیزیکدانان و محققان پزشکی حاصل شده است. این تیم تحقیقی بین رشته ای امیدوار است که این روش جدید حاصل از توسعه روش های درمانی، داروهایی برای پیشگیری یا تسکین آسیب شدید ریه در بیماری کرونا ایجاد یا بازسازی کند. “دنی جونیگ” (استاد و محقق دانشگاه پزشکی هانوفر)، که بخش پزشکی این مطالعه بین رشته ای را هدایت می کند، افزود: “تنها زمانی که بتوانیم واقعیت را ببینیم و درک کنیم ک، می توانیم مداخلات و داروهای اصلی برای درمان حقیقی عامل هدف را انجام دهیم.”

بهترین روشهای تصویربرداری از قلب در طی شیوع کرونا ویروس

موارد بیماری های حاد قلبی عروقی و عوارض قلبی ناشی از کرونا ویروس نیاز به تصویربرداری قلبی عروقی را بیش از پیش آشکار کرده است به همین دلیل تصویربرداری از قلب نیز در این همه گیری ادامه یافته است. افراد مبتلا به بیماری زمینهای قلب و عروق بالاترین میزان مرگ را در بیماران درگیر کرونا ویروس یعنی در حدود ۱۰.۵ درصد را به خود اختصاص داده اند. به همین دلیل، خطر عوارض قلبی عروقی ناشی از ابتلا به کرونا، از جمله آسیب قلبی حاد و آسیب قلبی مربوط به دارو، نیاز به استفاده از تصویربرداری قلب در خط مقدم درمان را افزایش داده است.

توصیه هایی برای اکوکاردیوگرافی در طول کرونا

  • در بیانیه اکوکاردیوگرافی آمریکا بیان شده است که باید به دقت تعیین شود که از چه کسی باید تصویربرداری انجام شود، این تصویربرداری چگونه باید انجام شود و از کدام اندام باید تصویربرداری شود، پاسخ به این سوالات می تواند در کاهش احتمال انتقال کرونا مهم باشد.
  • از آنجا که در سونوگرافی قلب نیاز به تماس مستقیم با بیمار وجود دارد در نتیجه باید در حین این کار از تمام لوازم استریل و گان محافظ استفاده شود. عدم رعایت این موارد می تواند سبب افزایش احتمال انتقال این ویروس شود.
  • استفاده از آزمایشات جایگزین به جای انجام عمل آیروزین زیرا این مورد می تواند سبب افزایش احتمال انتقال از طریق MRI یا دستگاه سی تی اسن شود.حتما باید اتاق سی تی اسکن ضد عفونی شود.

روش جدید درمان بیماران در همه گیری کرونا

در حالی که مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی با چگونگی ادامه خدمات به بیماران خود در طی بیماری همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، یک نظرسنجی جدید که امروز توسط بخش Sevocity از Conceptual MindWorks، Inc منتشر شد، نشان می دهد که استفاده از شیوه پزشکی از راه دور به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما حجم بیماران دریافت کننده خدمات از این طریق همچنان کم است. نکات مهم در بررسی Sevocity شامل موارد زیر است: تقریباً ۲۳٪ از مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی در حال حاضر به دلیل همه گیری بسته شده است.

۸۵ درصد از بیماران گزارش کرده اند که ویزیت های تلفنی و از راه دور را انجام داده اند در حالی که این مورد قبل از همه گیری فقط ۶٪ بوده است. البته تعداد بازدیدهای از راه دور بهداشت در هر روز از نظر تخصص به ازای هر ارائه دهنده، به طور قابل توجهی متفاوت است. به هر حال موانع زیادی برای ویزیت و درمان بیماران از راه دور بر سر راه پزشکان معالج وجود دارد.

 

منبع: IMAGING TECHNOLOGY NEWS

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟