به مارکوپکس خوش آمدید

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پستان

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

در ۲۸ آگوست ۲۰۲۰ محققان انستیتوی تحقیقاتی کارولینسکا و بیمارستان دانشگاه کارولینسکا در سوئد با بررسی های مختلف اقدام به مقایسه سه الگوریتم مختلف هوش مصنوعی برای شناسایی و تشخیص سرطان سینه را با داده های به دست آمده از طریق ماموگرافی سنتی مقایسه کردند. در این مورد عملکرد بهترین الگوریتم هوش مصنوعی به درستی تشخیص رادیولوژیست ها بود. به همین دلیل محققان می گویند ھوش مصنوعی در شناسایی سرطان پستان می تواند به اندازه یک رادیولوژیست درست عمل کند. نتایج حاصل از این آزمایش در مجله جاما آنکولوژی منتشر شده است. این نوع تحقیقات می توانند راه را برای سازماندهی تحقیقات در زمینه غربالگری سرطان سینه در آینده باز کنند.

تحقیقی که اخیرا منتشر شده، اولیه مقایسه مستقلی است که برای ارزیابی صحت چندین الگوریتم مختلف هوش مصنوعی در تشخیص سرطان انجام شده است. این تحقیق نشان داده است که یکی از این الگوریتم ها در مقایسه با دو الگوریتم دیگر عملکرد تشخیصی بهتری از خود نشان داده است. به همین دلیل است که با قطعیت محققان اعلام کرده اند که: ھوش مصنوعی در شناسایی سرطان پستان می تواند به اندازه یک رادیولوژیست درست عمل کند.برای اطلاعات بیشتر در باره علائم سرطان سینه کلیک کنید

تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی می تواند عملکردی بسیار موفق در تشخیص سرطان سینه داشته باشد

در حال حاضر بسیاری از اعضای تیم انجام خدمات پزشکی مقدماتی در حال فراهم آوردن راه های مختلفی برای تصویربرداری پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. در این مطالعه توانایی سه الگوریتم مختلف هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه در مقایسه با اطلاعات حاصل از روش ماموگرافی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این تحقیق از داده های حاصل از ماموگرافی ۸۸۰۵ زن در محدوده سنی بین ۴۰ تا ۷۴ ساله استفاده شده است. همه این بانوان در محدوده بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ تحت غربالگری سرطان سینه قرار گرفته بودند. اما از میان این افراد تنها در ۷۳۹ نفر از آنها ابتلا به سرطان سینه مثبت تشخیص داده شده بود. وقتی نتایج حاصل از غربالگری این افراد با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شد، سرطان سینه در همین افراد مثبت تشخیص داده شد. در نتیجه، این باور در میان محققین قوت گرفت که استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه می تواند عملکرد موفقی مانند یک رادیولوژیست داده باشد.

محققان می گویند ھوش مصنوعی در شناسایی سرطان پستان می تواند به اندازه یک رادیولوژیست درست عمل کند

در بررسی دقیق تر، این نتیجه به دست آمد که یکی از این سه الگوریتم، عملکردی بسیار بهتر از سایر الگوریتم ها در تشخیص سرطان سینه داشته است. فردریک استراند در مورد رویکرد آنها در انجام این تحقیق چنین توضیح داده است که: هدف ما از انجام این مطالعه این بود که بتوانیم به درک درستی از میزان پیشرفت الگوریتم های هوش مصنوعی دست پیدا کنیم. علاوه بر این، ما تمایل دارند بتوانند درک کنند که آیا استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان تفاوتی با روش های کنونی دارد یا خیر. نتایج تحقیقاتی ما نشان می دهد در صورت اتخاذ مناسب ترین الگوریتم در این زمینه می توانیم با دقتی مشابه با یک متخصص میزان و شدت بیماری را تشخیص دهیم. اما باید توجه داشته باشید الگوریتم های هوش مصنوعی موجود در باز از نظر کارایی و نحوه عملکرد تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند.

این گروه تحقیقاتی به منظور اینکه بتواند اطلاعات بدست آمده را تایید و تثبیت کند مجددا یک پروژه تحقیقاتی را اجرا و در مجله The Lancet Digital Health منتشر کردند. تحقیق آنها نشان داد که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی به راحتی می توان تصاویر حاصل از ماموگرافی را مرتب و بررسی کرد. آنها مجددا به این نتیجه دست یافتند که با انتخاب الگوریتم مناسب از هوش مصنوعی می توان در تشخیص انواع سرطان ها عملکردی مشابه با یک رادیولوژیست موفق داشت. این به معنای حذف رادیولوژیست ها از فرایند غربالگری سرطان سینه نیست. بلکه متخصص رادیولوژیست می تواند با استفاده از این روش و با دقتی بسیار بیشتر و در زمانی به مراتب کمتر به نتیجه قطعی و درست دست پیدا کند.

محققان تصمیم گرفته اند در گام بعد به سراغ بررسی این نکته بروند که چگونه استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می تواند در بهبود غربالگری سرطان سینه نقش موثری داشته باشد. رادیولوژیست ها امروزه برای تشخیص و شناسایی سرطان سینه به روش ماموگرافی متکی هستند. در صورتی که هر کدام از این روش ها ( روش ماموگرافی و هوش مصنوعی) عامل مشکوکی را شناسایی کنند، در جلسه معاینه به بحث و بررسی این موارد خواهند پرداخت. برای تفسیر نتایج حاصل از الگوریتم های هوش مصنوعی در غربالگری سرطان سینه، حضور حداقل دو متخصص رادیولوژیست الزامی است. آنها در این مرحله تصمیم گرفته می شود که آیا فرد نیازمند انجام معاینات بیشتر است یا خیر.

محققین در حال برنامه ریزی و تدوین دستورالعملی برای انجام مطالعات بالینی هستند تا با بررسی نتایج حاصل از آنها بتوانند درک کنند که آیا هوش مصنوعی می توانند به عنوان مرورگر و روش درمانی مستقل از ماموگرافی در محیط های کلینیک و درمانی مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر.

تاثیر استفاده از هوش مصنوعی بر عملکرد رادیولوژیست ها

هوش مصنوعی و تشخیص سرطان
استفاده از روش نوین AL گامی موثر در تشخیص بموقع سرطان سینه

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان رقیب یا حتی دشمن پزشکان و رادیولوژیست ها پا به عرصه نگذاشته است. هدف استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی در پروسه تشخیص، کمک به رادیولوژیست ها و تسریع فرایند درمان است. در صورت اثبات موفقیت تشخیصی این روش، متخصصین می توانند با اعتماد کامل به نتایج حاصل از این شیوه برای انتخاب و تکمیل پروسه درمان متکی باشند. به دلیل اینکه سرعت تشخیص با استفاده از شیوه های مدرن و نوین به مراتب بیشتر از استفاده از روش های سنتی است. در نتیجه می توان اقدامات درمانی را در مناسب ترین زمان انجام داد. به همین دلیل با استفاده از این روش، امید به درمان و بهبودی افراد نیز افزایش خواهد یافت.

منبع : سایت  www.itnonline.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟