به مارکوپکس خوش آمدید

چارلز تورستان هالند (۱۸۶۳–۱۹۴۱) یکی از چهره‌هایِ اصلی رادیولوژی ابتدایی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

چارلز تورس‌تان هالند (۱۸۶۳–۱۹۴۱) یکی از چهره های اصلی رادیولوژی ابتدایی چه در انگلستان و چه در سراسر جهان بود.

هالند از سال ۱۸۸۹ به عنوان پزشک عمومی در لیورپول کار می‌کرد. اولین رادیوگرافی وی در ۲۹ مه ۱۸۹۶ انجام شد و نام آن «اولین گرافی پرتو ایکس من. دست خودم» بود و با ۲ دقیقه پرتودهی با استفاده از یک سیم‌پیچ ۳ اینچی و پنج سلول «گراو» انجام شد. وی در سال ۱۸۹۶ تعداد ۲۶۱ تصویر گرفت. هالند بسیاری از عارضه‌ها را از جمله اجسام خارجی، آرتروز، شکستگی، جنین مرده، «پرنده مومیایی‌شده»، ماهی برای نمایش استخوان‌ها و مجموعه‌ای از دست‌ها برای نشان دادن رشد استخوانی نشان داد.

در حالی که ممکن است تصاویر او امروزه ابتدایی به نظر برسند، اما نمی‌توان از دشواری‌های راه وی و توانایی‌هایش چشم‌پوشی کرد.

آنچه در مورد پیشگامان قابل توجه است این است که تعداد زیادی از پیشرفت‌های آینده را پیش‌بینی کرده اند.

همانطور که هالند به یاد آورد، در هیچ یک از بیمارستان‌ها بخش پرتو ایکس وجود نداشت. هیچ متخصصی نبود. ادبیات پژوهشی وجود نداشت. هیچ کس چیزی در مورد رادیوگرافی طبیعی نمی‌دانست، چه برسد به آن‌که چیزی از حالت غیرطبیعی آن تصویر رادیوگرافی بگوید.

در سال ۱۹۳۸، «ار. ای.  رابرتز» توانست بگوید که «علی‌رغم وجود دستگاه‌های ناکافی موجود و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پرتوها، برخی از عکس‌های اولیه رادیوگرافی هالند در بخش‌های کوچک بسیار هم‌تراز با بسیاری از تصاویری است که امروزه با تجهیزات بسیار پرهزینه‌تری گرفته می‌شوند.»

هالند و ریاست انجمن رونتگن

تورستان هالند رئیس انجمن رونتگن (۱۹۰۴– ۱۹۰۵) بود و در سال ۱۹۲۵ رئیس اولین کنگره بین المللی رادیولوژی بود که در لندن برگزار شد.

اکنون سخت است که بتوانیم خود را در ذهن پیشگامان دهه ۱۸۹۰ قرار دهیم.

هالند در اکتبر ۱۸۹۶در سخنرانی خود خطاب به انجمن لیورپول و آزادی گفت، قرن نوزدهم ما فوق العاده ترین قرنی است که جهان به خود دیدهاست و در مورد عمل جراحی تقریباً به اوج این هنر رسیدهایم. تخصص رادیولوژی که او بدان کمکهای بسیاری کرد، جراحیها را در آینده بعد از دچار تحول بسیاری کرد.

جنین مرده
جنین مرده

رادیوگرافی جنین مرده توسط چارلز تورستان هالند در ۱۸۹۶.

 

منبع: کتاب The history of radiology

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟