به مارکوپکس خوش آمدید

فضای ابری چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

چه مقدار در مورد “فضای ابری” اطلاعات دارید؟ شما تا الان برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود از چه امکاناتی استفاده می‌کردید؟

امروزه اطلاعات، جزئی حیاتی برای اشخاص و مخصوصا هر کسب و کاری است؛بایگانی فیزیکی (کاغذ و …) و ذخیره‌سازی بر‌روی هارد دیسک‌ها، فلش مموری، CD و … یا اینکه اطلاعات شما آن‌قدر زیاد است که باید از سخت‌افزارهای با قدرت بالاتر و قابل ارتقا (سرورهای عظیم) استفاده کنید.

دقت کردید همه این موارد ممکن است شما را با چه معضلاتی روبرو کند؟

احتمال دارد بایگانی‌های فیزیکی شما بر اثر حادثه‌ای از بین برود، اطلاعاتی که برروی هارد یا فلش مموری ذخیره کردید با یک باج افزار پاک شود؛ درمورد سرور‌های عظیم جثه‌ای که تهیه کردید، فضای نگهداری که باید برای آنها تامین کنید و هزینه‌های بالایی که برای پشتیبانی و نگهداری از آنها می‌پردازید.

برای این موضوعات به چه راه‌حل‌هایی فکر کردید؟دقت کردید، چطوری می‌توانید در نقاط مختلف دنیا به داده‌ها دسترسی داشته باشید؛ یا اصلا راهی پیدا شود که در هرجایی اطلاعات خود را در اختیار داشته باشید؟

حتما می‌دانید، بایگانی بصورت کاغذی و موارد دیگری که عنوان کرده‌ایم از رده خارج شده. الان همه ما بیشتر درگیر اطلاعات به شکل گیگابایت و ترابایت بر روی رایانه‌های خود هستیم. به نظرم بدترین اتفاق، ترس از دست دادن اطلاعات یا از بین رفتن آنها است.

به دنبال چه چیزی هستید!! راه حل این موضوع کاملا مشخص است. “فضای ابری”

فضای ابری چیست؟

زمانی که اصطلاح فضای ابری(Cloud) به زبان می‌آید، برای توصیف طیف گسترده‌ای از راه حل‌ها، منابع و خدمات مجازی است که برای اشخاص و کسب و کارها بصورت یکسان استفاده می‌شود؛ اما با شنیدن این اصطلاح ناخودآگاه ذهن اکثریت مردم به سمت ذخیره‌سازی اطلاعات در محیط ابری(Cloud Storage) یا رایانش ابری(Cloud computing) می رود، خیلی از ما این دو را با یک معنا درک می‌کنیم؛ اما باید گفت که درست نیست!

ولی فعلا می‌خواهیم در مورد فضای ابری صحبت کنیم و در مطلب دیگری حتما از تفاوت فضای ابری با رایانش ابری خواهیم پرداخت.

فضای ذخیره‌سازی ابری(Cloud Storage) یک بستر ذخیره‌سازی داده است، کمک می‌کند تا بدون استفاده از سخت‌افزار‌های ذخیره‌سازی فیزیکی و فقط از طریق اینترنت بتوانید اطلاعات خود را در فضای ذخیره‌سازی مجازی بارگذاری(Upload) کنید؛ از هرجای دنیا و با هر دستگاهی تنها با اتصال به اینترنت اطلاعات خود را ببینید و برای اعمال هر تغییری در آن دسترسی لازم را داشته باشید.

فضای ابری
هربار که به یک سرویس آنلاین متصل می‌شوید، از فضای ابری(Cloud) استفاده می‌کنید.

فضاهای ابری در اصل به دو دسته استقرار و سرویس تقسیم می‌شوند، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

در ادامه مزایای فضای ابری و اینکه چطور باعث می‌شود شما با خیال راحت روش‌های قدیمی ذخیره‌سازی را کنار بگذارید، صحبت می‌کنیم. البته از معایب فضای ابری هم می‌گوییم، چون هدف ما نگاه به تمام جوانب یک موضوع است.

مزایای فضای ابری:

۱- یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود در فضای ابری ایجاد کنید.

حتما برای شما پیش آمده، یکسری از اطلاعات خود را روی یک سخت‌افزار مثل هارد‌دیسک ذخیره کردید ولی یک مرتبه تمام آن اطلاعات از بین رفته؛ بعضی از این اطلاعات ممکن است از طریق یکسری سرویس‌ها بازیابی شوند. اما مطمئنا این کار خیلی گران تمام می‌شود، گاهی مواقع هم سرویس‌ها اصلا قادر به بازیابی اطلاعات شما نیستند. یک سناریوی بدتر: شما تلفن یا لپ تاپ خود را گم می‌کنید، دیگر هیچ راهی برای بازگرداندن اطلاعات شما وجود ندارد.

۲- دیگر خبری از هارد اکسترنال نیست.

پشتیبان‌گیری
پشتیبان‌گیری ابری میتواند داده‌های شما را حتی در بدترین موارد ذخیره کند.

لازم نیست مثل قبل لپ تاپ، فلش مموری یا هارد اکسترنال با خود حمل کنید، از هرجایی که بتوانید وارد حساب ابری خود شوید، اطلاعات شما در دسترس شما است.

۳- فایل‌های خود را از راه دور بروز‌‌رسانی و همگام‌سازی کنید.

۴- به راحتی فایل یا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید.

به سادگی شما می‌توانید، داخل حساب ابری خود روی گزینه “اشتراک‌گذاری” کلیک کنید. همین‌طور آنها را در قسمتی جای‌گذاری کنید تا گیرنده بتواند فایل شما را دانلود یا مشاهده کند.

به اشتراک گذاشتن

۵- کار از راه دور خیلی آسان می‌شود.

فضای ابری کار از راه دور را در وهله اول ممکن می‌کند، بدون دسترسی از راه دور به اطلاعات؛ دائم بین محل کار و مکان‌های دیگر در رفت آمد هستید.

با این کار شما با خیال راحت کار خود را تا هر مرحله‌ای که انجام داده یا ناتمام گذاشته‌اید، رها کنید و بعد به هرجای دیگری که بروید با ورود به حساب کاربری خود می‌توانید ادامه کار را انجام دهید.

۶- فایل‌های خود را رمز‌گذاری کنید.

اکثر مردم از اینترنت می‌ترسند، به نظر آنها فعالیت آفلاین خیلی ایمن‌تر است. اما این را بدانید، اطلاعات شما داخل سخت‌افزار ممکن است؛ در معرض خطر هکر‌ها قرار گرفته یا حتی بر اثر مشکلات سخت‌افزاری به راحتی از بین بروند. ارائه‌دهنده‌گان سرویس ابری میتوانند فایل‌های شما را رمزگذاری کرده و تنها شما به فایل‌ها دسترسی داشته باشید. البته توجه کنید! می‌بایست از یک سرویس ابری با رمزگذاری دانش صفر (zero knowledge encryption) استفاده کنید.

۷- ذخیره‌سازی برای یک عمر.

بعضی از سرویس‌های ابری می‌توانند به یک اندازه مشخص فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما بگذارند، شما نیز با یک مرتبه تهیه به صورت مادام‌العمر از آن استفاده کنید.

معایب فضای ابری:

۱- شما حتما برای اتصال به اینترنت نیاز دارید.

۲- برای تهیه فضای ذخیره‌سازی ابری بیشتر، باید هزینه پرداخت کنید.

۳- نگرانی‌های امنیتی یا حریم خصوصی با بعضی از این ارائه‌دهنده‌گان

توجه کنید!! باید برای تهیه و انتخاب ارائه‌دهنده سرویس ابری، تحقیقات خوب و دقیقی انجام بدهید.

نتیجه‌گیری نهایی:

در کل بخواهیم به جمع بندی برسیم، مزایای فضای ابری بسیار بیشتر از معایب آن است. امیدوار هستیم که مطالب ارائه شده؛ به شما کمک کرده باشد تا بیشتر با این تکنولوژی آشنا شوید.

نظر شما در مورد فضای ابری چیست؟

آیا فضای ابری در حوزه بهداشت و درمان میتواند تاثیر خوبی داشته یا اصلا قابل استفاده باشد؟

به جزء ذخیره‌سازی اطلاعات، فضای ابری چه کاربرد‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟

منابع: 

www.virgool.io

www.makeuseof.com

www.abramad.com

www.cloudwards.net

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟