به مارکوپکس خوش آمدید

سینه متراکم چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

ماموگرافی نشان می دهد که میزان تراکم سینه های شما چقدر است. هنگامی که نتایج ماموگرافی خود را می گیرد، مشخص می‌شود که سینه شما چگالی کم یا زیاد دارد. زنانی که سینه متراکم دارند در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.برای داستن اطلاعات اولیه درباره سرطان سینه این مقاله را مشاهده کنید.

اجزای بافت سینه و ارتباط آن با معنای داشتن سینه متراکم چیست ؟

آشنایی با قسمتهای مختلف بافت سینه کمک میکند که بدانیم معنای داشتن سینه متراکم یا Dense breasts چیست؟ پستان زنان دارای سه نوع بافت مختلف است:
بافت فیبری که همه قسمتهای سینه را به صورت به هم پیوسته در جای خود نگه می دارد.
بافت غده ای پستان که تولید شیر را انجام می دهد و به این قسمت لوب گفته می شود و لوله هایی که شیر را به نوک پستان می رسانند نیز مجاری سینه نامیده می شوند. ترکیب بافت فیبری و غده ای با هم به نام بافت فیبروگلاندولار شناخته می شود.
بافت چربی: فضای بین بافت فیبر، لوب و مجاری توسط بافت چربی پر می شود. اندازه و شکل سینه ها به مقدار بافت چربی بستگی دارد.

 

Breast density چیست و معنای داشتن Dense breasts چیست؟

تراکم پستان، میزان بافت فیبر و بافت غده ای در سینه ها را در مقایسه با میزان بافت چربی نشان می دهد، همانطور که در ماموگرافی مشاهده می شود. در گزارش ماموگرافی، تراکم سینه به یکی از چهار دسته زیر تقسیم بندی می شود و با این تقسیم‌بندی بهتر می‌توانیم متوجه شویم که معنای داشتن سینه متراکم چیست:

  • سینه ها به طور کامل از بافت چربی تشکیل شده (حدود ۱۰٪ از زنان).
  • بافت متراکم در چند قسمت از سینه پراکنده شده است (حدود ۴۰٪ از زنان).
  • سینه ها کاملاً متراکم هستند (حدود ۴۰٪ از زنان).
  • سینه ها بسیار متراکم هستند (حدود ۱۰٪ از زنان).

گفته می شود که زنانی که در دو دسته اول قرار دارند دارای سینه هایی با چگالی کم یا بدون چگال با بافت چربی هستند. همچنین زنانی که در دو دسته دوم قرار دارند، سینه هایی با چگالی بالا یا متراکم دارند. سینه حدود نیمی از زنانی که حدود بالاتر از ۴۰ سال سن دارند از نوع متراکم است.

 

 

مقایسه دو نمونه تصویر ماموگرافی

مقایسه دو نمونه ماموگرافی برای کمک به اینکه بدانیم معنای داشتن Dense breasts چیست مفید است. تصویر سمت چپ یک نمونه سینه غیر متراکم با بافت چربی زیاد را نشان می دهد و تصویر سمت راست یک سینه کاملا متراکم را نشان می دهد.

 

افزایش خطر سرطان پستان و سینه متراکم

دانستن اینکه معنای داشتن سینه متراکم چیست به پیشگیری از سرطان کمک می کند. باید بدانید که زنانی که سینه متراکم دارند احتمال بیشتری وجود دارد به سرطان سینه مبتلا شوند.

هرچقدر سینه های شما متراکم تر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است. دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی دانند که چرا این ویژگی با خطر ابتلا به سرطان سینه همراه می شود.

خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به سرطان سینه که دارای Dense breasts هستند بیشتر از بیمارانی نیست که دارای سینه غیر چگال (چرب) هستند. به این معنی که در صورت ابتلا به سرطان سینه، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباطی با متراکم بودن بافت سینه ها ندارد.

ماموگرافی

بافت متراکم می تواند سرطان را در ماموگرافی پنهان کند. بافت فیبری و بافت غده ای در تصویر ماموگرافی سفید به نظر می رسد. از آنجا که تشخیص تفاوت بین تومور و بافت متراکم پستان در ماموگرافی دشوار است، ممکن است یک تومور کوچک مشاهده نشود.

احتمال Dense breasts در چه افرادی بیشتر است؟

تراکم سینه های می تواند با گذشت زمان تغییر کند. به طور کلی، در صورت موارد زیر ممکن است سینه های متراکم تری داشته باشید:

  • جوانتر هستید.
  • باردار هستید یا شیرده هستید.
  • در حال هورمون درمانی و مصرف هورمون های جایگزین هستید.
  • وزن کمتری دارید.

در صورت داشتن Dense breasts چه کاری باید انجام دهم؟

اکنون که اطلاعات لازم را در مورد اینکه معنای داشتن سینه متراکم چیست به دست آورید در مرحله بعدی باید در مورد عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه با پزشک خود صحبت کنید.

سینه های متراکم تنها یکی از چندین عامل خطر برای سرطان سینه است. سایر فاکتور های دخیل در ابتلا به سرطان سینه مانند سن و سابقه خانوادگی نیز مهم هستند که پزشک بررسی های لازم را انجام خواهد داد.

انجام آزمایشات مختلف ممکن است به تشخیص برخی از سرطان هایی که در ماموگرافی مشاهده نشده اند کمک کند.

اما با این حال هنوز احتمال اینکه نتایج این آزمایشات به طور کاذب مثبت باشد وجود دارد به این معنی که آزمایش وجود سرطان و یا یک چیز غیر نرمال را تایید می کند در حالی که شما واقعاً سرطان ندارید.

نتایج آزمایشی که به طور کاذب مثبت اعلام می شود اغلب منجر به انجام آزمایشهای غیر ضروری مانند بیوپسی می شود و ممکن است شما مجبور باشید هزینه این آزمایشات را بپردازید.

آزمایشاتی که پزشک ممکن است توصیه کند شامل موارد زیر می باشد:

سونوگرافی پستان:

دستگاهی است که از امواج صوتی استفاده می کند تا تصاویری با جزئیات کامل به نام سونوگرام از نواحی داخل پستان تهیه کند.

تصویربرداری مغناطیسی (MRI):

در این روش اسکن بدن با استفاده از امواج مغناطیسی متصل به یک کامپیوتر تهیه می شود. اسکن MRI تصویر مفصلی از نواحی داخل پستان را تهیه می کند.

با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع آزمایشاتی برای شما مناسب است و چند بار باید تحت آزمایشات غربالگری سرطان پستان قرار بگیرید مشورت کنید.

 

منبع:

 

Centers for Disease Control and Prevention

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟