به مارکوپکس خوش آمدید

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نوزاد به دو شیوه پا به این کره خاکی می‌گذارد؛ مادران با زایمان طبیعی یا جراحی سزارین، فرزند دلبند خود را برای اولین بار در آغوش می‌کشند. در مقایسه انواع زایمان، با تفاوت‌های این دو روش آشنا می‌شوید.

شرایط فیزیکی و روانی مادر نقش مهمی در انتخاب بهترین روش برای زایمان دارد. اگر به هر دلیلی زایمان طبیعی برای مادر مشکل‌ساز باشد، از سزارین برای به‌دنیا آوردن فرزند استفاده می‌شود.

پزشکان غالبا با در نظر گرفتن سوابق پزشکی مادر و سونوگرافی‌هایی که سن بارداری را نشان می دهد و همینطور وضعیت جسمانی او یکی از این دو راه را پینشهاد می‌دهند. اقدامات لازم برای تولد یک نوزاد انجام می‌شود و در یک روز باشکوه زن مادر بودن را با تمام وجود لمس می‌کند.

پیش‌از اینکه به مقایسه این دو روش بپردازیم بهتراست به این سوال پاسخ دهید: زایمان طبیعی و سزارین دقیقا به چه مفهومی اطلاق می‌شود؟

 با ما همراه باشید و بهترین روش را برای به‌دنیا آوردن دلبندتان انتخاب کنید.

زایمان طبیعی

اولین گام در مقایسه انواع زایمان ، شناخت است!

در این بخش می‌خواهیم به بررسی این دو شیوه بپردازیم و ببینیم زمانی‌که پزشک زایمان طبیعی یا سزارین را به مادر پیشنهاد می‌کند، چه برنامه‌ای برای او در نظر گرفته‌است.

شاید شما از آن دسته مادرهایی باشید که تصمیم خود را برای نحوه به‌دنیا آوردن فرزند خود گرفته باشید. اما با‌این‌وجود بهتر‌است بدانید چه چیزی را انتخاب کرده‌اید.

با مقایسه انواع زایمان در می‌یابید بهترین شیوه زایمان برای شما کدام است و بدن شما آمادگی لازم برای کدام شیوه را دارد. یک انتخاب آگاهانه خاطره‌ای به‌یاد‌ماندنی را از تولید نوزاد دلبندتان بر جای می‌گذارد که هرگز از ذهن شما زدوده نمی شود!

 در ادامه با ما همراه باشید و زایمان طبیعی و سزارین را به‌خوبی بشناسید. اطلاعات خود را افزایش دهید و آگاهانه انتخاب کنید. با این انتخاب، سلامت شما و فرزندتان را در دست خواهید داشت. با مطالعه و طرح سوالات از یک منبع آگاه، خود را برای این تجربه آماده کنید.

زایمان طبیعی

در یک کلام به خروج فرزند از واژن مادر، زایمان طبیعی گفته می شود. ممکن‌است مادر در این شیوه زایمان از مسکن‌ و داروهای شیمیایی استفاده کنید یا زایمان را بدون استفاده از این داروها به انجام برساند.

انتخاب این روش در کنار آمادگی فیزیکی مادر به طرز فکر او نیز بستگی دارد. اگر مادر زایمان را بخش طبیعی از زندگی خود تلقی کند و این کار را به بدن خود واگذار کند، مسلما زایمان طبیعی بهترین انتخاب برای او خواهد بود.

در این حالت بدن او با آگاهی از وظیفه‌ای که بر عهده دارد، او را در به‌دنیا آوردن فرزند یاری می‌کند.

سزارین

این روش که با نام سزارین شناخته می‌شود، نوعی جراحی است. در این شیوه نوزاد از دریچه واژن خارج نشده و با استفاده از جراحی به‌دنیا می‌آید. پزشک با بررسی سوابق مادر و درصورتی‌که سابقه مشکلاتی در ستون فقرات یا دیگر بخش‌های بدن او وجود داشته باشد، این روش را پیشنهاد می‌کند. مادر در این روش تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و نوزاد خود را به دنیا می‌آورد.

در شرایط خاصی انجام عمل سزارین برای مادر و فرزند ضروری خواهد بود:

  • نگرانی از بابت سلامت نوزاد؛
  • چند قلو باردار بودن؛
  • مشکلات احتمالی در جفت نوزاد؛
  • اختلال در زایمان؛
  • بزرگ بودن نوزاد؛
  • چرخیدن سر نوزاد؛
  • وجود عفونت یا فشار خود یا قند بالا.

زایمان طبیعی

مزایای زایمان طبیعی

زمانی‌که صحبت از مقایسه انواع زایمان به میان می‌آید، مزایا و معایب هر یک از روش‌ها بیش‌از هر عامل دیگری توجه انسان را به خود جلب می‌کند. با ما همراه باشید و با مزایای زایمان طبیعی آشنا شوید.

آسودگی و طراحی دلخواه مادر

در این حالت مادر در مرکز توجه است؛ او محل زایمان را انتخاب می‌کند. به‌همین دلیل ممکن‌است زایمان در آب یکی از گزینه‌های پیش‌روی مادر باشد که برای بسیاری از بانوان مطلوب است. در این حالت مادر در حین زایمان امکان دوش گرفتن را نیز خواهد داشت.

او به‌سادگی از جای خود بلند می‌شود و در مدت انتظار برای فرزند خود پیاده‌روی می‌کند؛ تحرک به آرامش او کمک می‌کند. او می‌تواند غذا بخورد و کارهایی که آرامش او را در پی دارند را انجام دهد. همین موارد در مقایسه انواع زایمان، برتری زایمان طبیعی را به تصویر می‌کشد.

 تماس فیزیکی

زمانی‌که فرزند خود را به‌صورت طبیعی به‌دنیا می‌آورید، قادر خواهید بود بلافاصله پس از زایمان او را در آغوش بگیرید و او را لمس کنید. این تماس فیزیکی نزدیک آرامش فوق‌العاده‌ای را در مادر و فرزند او ایجاد می‌کند و به نوزاد احساس امنیت می‌دهد.

هوشیاری

مادر در زایمان طبیعی کمتر از دیگر شیوه‌های زایمان از مسکن و داروهای شیمیایی استفاده می‌کند. به‌همین دلیل در تمام پروسه زایمان به هوش است و بدن خود را در کنترل دارد. مادر در این شرایط ارتباط عمیقی با بدن خود برقرار می‌کند و متوجه می‌شود که بهترین حالت برای به‌دنیا آوردن بچه چیست و باید بدن خود را به چه سمتی سوق دهد.

 او یک موجود منفعل نیست و لحظه به لحظه زایمان را به خاطر می‌سپارد.

زایمان طبیعی یا سزارین

در زایمان طبیعی در کنار همسر خود باشید

 زمانی‌که زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنید، تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی پیش‌روی شماست که شما را در این راه یاری می‌کند. با توجه به تکنیکی که برای زایمان انتخاب می‌کنید، احتمال اینکه همسر شما در تمام زایمان در کنار شما باشد بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال زمانی‌که زایمان در آب را انتخاب می‌کنید، همسرتان در کنار شما خواهد بود و به شما اجازه نمی‌دهد دست از تلاش بردارید یا نا امید شوید.

این ارتباط احساسی قوی، اولین پیوند خانوداگی شما به‌عنوان والدین و در کنار فرزندی است که هر لحظه ممکن‌است از راه برسد. بسیاری از مادران این احساس را بر آسودگی دیگر روش‌های زایمان ترجیح می‌دهند و آن را در مقایسه انواع زایمان در نظر می‌گیرند.  

بهبودی سریع‌تر

در این شیوه، مادر بلافاصله پس از زایمان بهبودی کامل خود باز می‌یابد. این درحالی‌است که در سزارین مادر باید مدتی را در بیمارستان سپری کند که بهبودی کامل خود را بازیابد. روی‌هم‌رفته گویا مادر پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت درحالی که فرزند خود را در آغوش گرفته‌است بیمارستان را ترک می‌کند.

 فرزندی سالم‌تر

 در این روش نوزاد در حین خروج از واژن فشرده می‌شود و همین امر سبب می‌شود مایعاتی که در بدن او انباشته شده‌است به کلی تخلیه شود. به این ترتیب نوازد با مشکلات کمتری در تنفس روبه‌رو خواهد شد.

بدن نوزاد با باکتری‌های مفیدی در تماس خواهد بود که سیستم ایمنی او را به‌خوبی تقویت می‌کند.

معایب زایمان طبیعی

زایمان طبیعی معایبی را در بر دارد. همین امر سبب می‌شود این شیوه زایمان برای همه افراد مناسب نباشد. در ادامه مقایسه انواع زایمان، با برخی از معایب این شیوه بیشتر آشنا می شوید.

  • زمانی‌که مادر زایمان طبیعی را برای به‌دنیا آوردن فرزند خود انتخاب می‌کند، درواقع می‌پذیرد که مسئولیت‌های این کار برعهده شخص او است؛
  • زایمان طبیعی غالبا در منزل انجام می‌شود و احتمال انجام جراحی نیز وجود ندارد. این امر خطراتی را برای مادر و فرزند در پی خواهد داشت؛
  • امکان بخیه زدن بدن مادر در منزل وجود ندارد؛
  • پارگی‌های به‌وجود‌آمده ممکن‌است اختلالاتی را در نحوه دفع ادرار مادر به‌وجود آورد؛
  • بعد از زایمان ممکن‌است مادر با هر عطسه و سرفه متوجه خروج قطرات ادرار شود؛
  • مادر پس از زایمان، دردی را در ناحیه میان واژن و مقعد خود احساس می‌کند؛
  • نوزاد نیز ممکن‌است هنگام خروج از واژن کبودی‌هایی در ناحیه سر داشته باشد که به‌مرور از بین می‌رود.

مزایای سزارین

بسیاری از پزشکان این شیوه را برای زایمان در نظر می‌گیرند. برای درک بهتر این شیوه باید با مزایای آن بیشتر آشنا شوید. اگر پزشک روش زایمان طبیعی را برای شما در نظر بگیرد و شما تصمیم بگیرید که سزارین انجام دهید، دیگر نمی‌توان به مزایای چندانی برای این روش اشاره کرد. اما روی‌هم‌رفته باید گفت:

  • این روش برخلاف دیگر روش‌های زایمان در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. سزارین در مجموع ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. در‌حالی‌که زایمان طبیعی ساعت‌ها طول می‌کشد؛
  • در این روش درد کمتری را احساس می‌کنید؛ چراکه از داروهای شیمیایی برای آرامش شما استفاده می‌شود؛
  • در این حالت قادر خواهید بود زمان مشخصی را برای زایمان خود در نظر بگیرید. این بدان معناست که دیگر غافل‌گیر نمی‌شوید و همه چیز از قبل مهیا شده‌است؛
  • درصورتی‌که مادر از مشکلاتی در ستون فقرات خود رنج می‌برد، به‌سادگی قادر خواهد بود که فرزند خود را به‌دنیا بیاورد.

زایمان طبیعی در آب

مقایسه انواع زایمان و معایب سزارین

سزارین جراحی است و درست مانند هر جراحی دیگری معایبی را در پی دارد. در کنار عوارض ناشی از داروی بیهوشی با به معایبی از این دست نیز اشاره کنیم:

  1. مدت زمان لازم باری بهبودی کامل مادر بسیار طولانی از زایمان طبیعی است؛
  2. عمل جراحی برای خروج نوزاد مشکلاتی را برای مادر در پی خواهد داشت که عبارت هستند از عفونت و درد شدید در ناحیه جراحی؛
  3. این شیوه جراحی مادر را به‌شدت در معرض خطر خونریزی شدید قرار می‌دهد؛
  4. ممکن‌است اندام‌های دفع ادرار در این پروسه آسیب ببیند یا لخته خونی در بدن مادر ایجاد شود؛
  5. مادرانی که سزارین را برای به‌دنیا آوردن فرزند خود انتخاب می‌کنند به احتمال زیاد دیرتر از دیگر مادران شیر دادن به نوزاد خود را آغاز می‌کنند؛
  6. احتمال مرگ مادر در عمل جراحی سزارین سه برابر زایمان طبیعی است؛
  7. مادری که این شیوه را برای زایمان انتخاب کرده‌است به احتمال زیاد در زایمان‌های بعدی خود نیز این شیوه را انتخاب می‌کند. این بدان معناست که در آینده نیز با مشکلات متعددی در جراحی سزارین روبه رو خواهد بود؛
  8. نوزادی که به این شیوه به دنیا می‌آید بیش از دیگر نوزادان در معرض مشکلات تنفسی چون آسم قرار دارد؛
  9. محققان متوجه شده‌اند کودکانی که با سزارین متولد می‌شوند بیش از دیگر نوزاند استعداد چاقی دارند؛ البته این امر می‌تواند در نتیجه دیابت مادر باشد. دیابت مادر یکی از عواملی است که مادرانی که اضافه وزن دارند را به سمت سزارین سوق می‌دهد.

انتخاب با شماست

اکنون که به‌خوبی با زایمان طبیعی و سزارین آشنا شده‌اید و به معایب و مزایای آنها پی برده‌اید، باید بدانید در نهایت تصمیم‌گیرنده شما هستید. مگر اینکه با مشکلاتی در سلامتی خود روبه‌رو باشید. در‌این‌صورت بهتر‌ است شیوه دیگری را برای زایمان فرزند خود انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که آرامش شما مهم‌ترین نکته‌ای است که باید برای یک زایمان موفقیت‌آمیز داشته باشید. آرام باشید و بهترین راه را برای زایمان انتخاب کنید.

اقدامات لازم را انجام دهید و برنامه‌ای را برای به‌دنیا آوردن فرزند خود در نظر بگیرید. سعی کنید تا حد امکان به این برنامه پایبند باشید. نیازهای خود را با شریک زندگی و عزیزان خود در نظر بگیرید. بدون همراهی آنها زایمان پروسه دشواری خواهد بود.

اکنون از مقایسه انواع زایمان چه می‌دانید؟

اگر در‌رابطه ‌با انتخاب شیوه زایمان دچار شک و دودلی شده‌اید، بهتر‌است این موضوع را با پزشک و عزیزان خود در میان بگذارید.

شما بهترین تصمیم‌گیرنده هستید و آسودگی شما از همه چیز مهم‌تر است. پزشک با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد فیزیک شما، بهترین شیوه را برای به‌دنیا آوردن نوزاد به شما توصیه می‌کند.

به‌یاد داشته باشید فرقی نمی‌کند که نوزاد خود را به‌صورت طبیعی به دنیا بیاورید یا سزارین، مهم‌ترین مسئله سلامت نوزاد است.

توصیه‌های پزشکان را جدی بگیرید و بهترین را انتخاب کنید. هر یک از این روش‌ها معایب و مزایای منحصربه‌فردی دارند که شاید از نظر شما دور مانده باشد. ما در مارکو به‌خوبی با نگرانی‌های شما آشنا هستیم. همین امر سبب شده‌است که این مقاله و مقالاتی از این دست را در اختیار شما قرار دهید.

 منابع

https://www.mobapbaby.org

aurorahealthcare.org

https://www.livescience.com

https://www.healthline.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟