به مارکوپکس خوش آمدید

روز جهانی رادیولوژی

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تصویربرداری پزشکی یا رادیولوژی یکی از رشته های هیجان انگیز و در حال پیشرفت در حوزه پزشکی است. با این که اشعه ایکس ، MRI ، سونوگرافی و سایر فناوری های تصویربرداری پزشکی برای بسیاری از افراد شناخته شده است ، ارزش و تأثیر آنها بر مراقبت از بیمار به طور گسترده ای درک نشده است. به همین دلیل روز جهانی رادیولوژی در سال ۲۰۱۲ برای ایجاد آگاهی بیشتر از رادیولوژی و نقش حیاتی رادیولوژیست ها در مراقبت از بیمار، راه اندازی شد. 

روز جهانی رادیولوژی (IDoR) یک رویداد سالانه است که نقش تصویربرداری پزشکی در مراقبت های بهداشتی مدرن را ارتقا می دهد. این جشن هر ساله در ۸ نوامبر یا ۱۷ آبان برگزار می شود و همزمان با روز کشف اشعه ایکس است. این طرح اولین بار در سال ۲۰۱۲ به عنوان ابتکار مشترک انجمن رادیولوژی اروپا (ESR) ، انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) و کالج رادیولوژی آمریکا (ACR) معرفی شد. روز جهانی رادیولوژی توسط تقریباً ۲۰۰ جامعه ملی، فوق تخصص و حوزه های وابسته در سراسر جهان پذیرفته و جشن گرفته می شود.

به چه کسانی رادیولوژیست گفته می شود؟

رادیولوژیست ها متخصصانی هستند که در تشخیص و درمان آسیب ها و بیماری ها با استفاده از روش های تصویربرداری پزشکی (رادیولوژی) مانند اشعه ایکس ، توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) ، پزشکی هسته ای ، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و سونوگرافی تخصص دارند.

رادیولوژیست ها
رادیولوژیست ها

روشهای مورد استفاده در رادیولوژی

روشهای پرتوی یونیزان:

  • رادیوگرافی
  • فلوئوروسکپی
  • مقطع‌نگاری رایانه‌ای
  • ماموگرافی

روشهای پرتوی غیر یونیزان:

  • ام آر آی
  • سونوگرافی
  • مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی

تاریخچه

روز جهانی رادیولوژی جانشین روز اروپایی رادیولوژی است که در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد. اولین و تنها روز اروپایی رادیولوژی (EDoR) در ۱۰ فوریه ۲۰۱۱ به مناسبت بزرگداشت مرگ رونتگن (کاشف اشعه ایکس) برگزار شد و به همت سازمان انجمن رادیولوژی اروپا (ESR). با توجه به موفقیت  روز اروپایی رادیولوژی، ESR با RSNA و ACR برای ایجاد روز جهانی رادیولوژی همکاری کرد. همچنین تصمیم گرفته شد که تاریخ جشن از سالگرد مرگ رونتگن به روز کشف اشعه ایکس منتقل شود. این روز به طور رسمی توسط سه انجمن بنیانگذار در نشست سالانه RSNA در شیکاگو در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ تأیید شد.

در ۸ نوامبر ۱۸۹۵ ، ویلهلم کنراد رونتگن هنگام بررسی پرتوهای کاتدی ، اشعه ایکس را به طور تصادفی کشف کرد و به طور موثر پایه ای برای رشته رادیولوژی ایجاد کرد. این کشف به ایجاد روشهای مختلف تصویربرداری منجر می شود و یکی از عناصر مهم علم پزشکی است.

تم سالانه

علاوه بر شناخت عمومی رشته رادیولوژی ، هر ساله تمی با تمرکز بر تخصص ها و فوق تخصص های مختلف رادیولوژی انتخاب می شود. تا به حال از این تم ها استفاده شده است:

  • ۲۰۱۹: تصویربرداری ورزشی
  • ۲۰۱۸: تصویربرداری قلب
  • ۲۰۱۷: تصویربرداری اورژانسی
  • ۲۰۱۶: تصویربرداری از پستان
  • ۲۰۱۵: تصویربرداری کودکان
  • ۲۰۱۴: تصویربرداری مغز
  • ۲۰۱۳: تصویربرداری قفسه سینه
  • ۲۰۱۲: تصویربرداری آنکولوژی

رویدادهای مرتبط

در  ۸ نوامبر هر سال ، جوامع بین المللی رادیولوژی در سراسر جهان این روز را به شکل خاص خود جشن می گیرند. این جشن ها به صورت نمایشگاه ها ، کارگاه های آموزشی ، سخنرانی ها و کمپین هایی در شبکه های اجتماعی برگزار می شود که رادیولوژیست ها و همچنین عموم مردم را به شرکت در این رویدادها دعوت می کند و درباره رادیولوژی بیشتر توضیح داده می شود.

در سال ۲۰۱۸ ، جوامع مختلف رادیولوژی رویدادهایی را برای جلب توجه مردم به رادیولوژی و موضوع تصویربرداری قلب که تم آن سال بود ترتیب دادند.

  • انجمن رادیولوژیست های کانادا میزبان رویدادی شد که رادیولوژیست های سراسر کانادا را ترغیب کرد تا با اعضای پارلمان در پارلمان هیل دیدار کنند و در مورد مسائل کلیدی در تصویربرداری پزشکی که مربوط به مراقبت از بیمار است بحث کنند.
  • انجمن رادیولوژی ژاپن یک سری سخنرانی های عمومی درباره تصویربرداری قلب در کوماموتو برگزار کرد.
  • جامعه تصویر برداری اسپانیا(SERAM) در مادرید از متخصصان تصویربرداری قلب برای حضور در گفتگوها دعوت کرد و این روز را جشن گرفت.

آیا رادیولوژیست بودن آسان است؟

رادیولوژیست شدن آسان نیست. این کار فداکاری و سخت کوشی زیادی را می طلبد – دانشجویان پزشکی و رادیولوژیستها اغلب در کنار آمدن با فشارهای ناشی از این کار مشکل دارند. به همین دلیل خیلی مهم است که قبل از وارد شدن به این رشته مطمئن شوید که رادیولوژی همان چیزی است که واقعاً می خواهید.

منابع

www.radiologyinfo.org

www.en.wikipedia.org

 

 

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟