به مارکوپکس خوش آمدید

دلایل آلودگی هوا

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

آلودگی هوا چیست؟

منظور از آلودگی هوا، انتشار آلاینده‌هایی در هوا است که برای سلامتی انسان و کل کره زمین مضر است.

قانون هوای پاک به آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اجازه می‌دهد تا با تنظیم میزان انتشار این آلاینده‌های مضر، از بهداشت عمومی محافظت کند. NRDC از زمان تأسیس این قانون در سال ۱۹۷۰ مرجع اصلی این قانون بوده است.

چه عواملی باعث آلودگی هوا می‌شود؟

جان والک، مدیر پروژه هوای پاک، بخشی از برنامه آب و هوا و انرژی پاک در NRDC، می‌گوید: “بیشتر آلودگی هوا ناشی از استفاده و تولید انرژی است.” “سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث آزاد شدن گازها و مواد شیمیایی در هوا می‌شود.” و در یک حلقه بازخورد مخصوصاً مخرب، آلودگی هوا نه تنها به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند بلکه به دلیل آن تشدید می‌شود. والک می‌گوید: “آلودگی هوا به صورت دی اکسید کربن و متان، دمای زمین را افزایش می‌دهد. حال آنکه در صورت گرمتر شدن هوا و وجود اشعه ماورا بنفش، دود بیشتری تشکیل می‌شود.” تغییرات آب و هوایی همچنین تولید آلاینده‌های آلرژی زای هوا از جمله کپک (به لطف شرایط مرطوب ناشی از آب و هوای شدید و افزایش سیل) و گرده (به دلیل طولانی شدن فصل گرده و تولید بیشتر گرده) را افزایش می‌دهد.

اثرات آلودگی هوا

در حالی که ما طی ۴۰ سال گذشته به لطف قانون هوای پاک پیشرفتی در بهبود کیفیت هوا در ایالات متحده داشته‌ایم، اما تغییرات اقلیمی در آینده رعایت استانداردهای آلودگی را که برای محافظت از سلامتی طراحی شده‌اند دشوارتر می‌کند.

دود و دوده

این دو متداول ترین نوع آلودگی هوا هستند. مه دود، یا “ازن در سطح زمین” ، هنگامی اتفاق می‌افتد که انتشار گازهای حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی با نور خورشید واکنش نشان دهند. دوده یا “ذرات معلق” از ذرات ریز مواد شیمیایی، خاک، دود، گرد و غبار یا مواد حساسیت زا به صورت گاز یا جامد تشکیل شده است که در هوا حمل می‌شوند. در “راهنمای ساده انگلیسی برای قانون هوای پاک” در EPA آمده است: “در بسیاری از مناطق ایالات متحده ، آلودگی فاصله و وضوح آنچه را می بینیم ۷۰ درصد کاهش داده است.” منابع دود و دوده مشابه هستند. والک می گوید: “هر دو از ماشین‌ها و کامیون‌ها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، زباله سوزها، موتورها – هر چیزی که باعث سوختن سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، گاز یا گاز طبیعی می‌شود تولید می‌شوند”. کوچک‌ترین ذرات معلق در هوا در دوده – چه به صورت گاز و چه به صورت جامد باشند – به ویژه خطرناک هستند زیرا ‌می‌توانند به ریه‌ها و جریان خون نفوذ کرده و برونشیت را بدتر کنند، منجر به حملات قلبی و حتی مرگ و میر شوند.

مه دود می‌تواند چشم و گلو را تحریک کرده و همچنین به ریه‌ها آسیب برساند – به ویژه در افرادی که در خارج از خانه کار می‌کنند یا ورزش می‌کنند، کودکان و افراد مسن. این برای افرادی که آسم یا آلرژی دارند حتی بدتر است – این آلاینده‌های اضافی فقط علائم آنها را تشدید می‌کنند و می‌توانند حملات آسم را تحریک کنند.

آلاینده‌های خطرناک هوا

این موارد یا کشنده هستند یا حتی در مقادیر کم نیز خطرات جدی برای سلامتی دارند. تقریباً ۲۰۰ مورد توسط قانون آلاینده خطرناک تقسیم بندی می‌شوند. برخی از رایج ترین آنها جیوه، سرب، دیوکسین‌ها و بنزن است. والک می‌گوید: “اینها اغلب در هنگام احتراق گاز یا ذغال سنگ، سوزاندن یا در مورد بنزن موجود در بنزین ساطع می‌شوند.” بنزن ، که توسط EPA به عنوان ماده سرطان زا طبقه‌بندی می‌شود، می‌تواند باعث تحریک چشم، پوست و ریه در کوتاه مدت و اختلالات خونی در طولانی مدت شود. دیوکسین‌ها که به طور معمول در غذا یافت می‌شود اما در هوا نیز به مقدار کم وجود دارد، می‌تواند در کوتاه مدت بر کبد تأثیر بگذارد و به سیستم ایمنی، عصبی، غدد درون ریز و همچنین عملکردهای تولید مثل آسیب برساند. سرب به مقدار زیاد می‌تواند به مغز و کلیه کودکان آسیب برساند و حتی در مقادیر کم نیز می‌تواند بر ضریب هوشی و توانایی یادگیری کودکان تأثیر بگذارد. جیوه بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد.

هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای یا PAH از اجزای سمی دود خروجی ترافیک و آتش سوزی هستند. در مقادیر زیاد، آنها با تحریک چشم و ریه، مشکلات خون و کبد و حتی سرطان در ارتباط هستند. در یک مطالعه اخیر، فرزندان مادرانی که در معرض PAH بیشتری در طول بارداری بودند، سرعت پردازش مغز کمتری داشته و علائم بدتر ADHD را دارند.

گازهای گلخانه‌ای

با به دام انداختن گرمای زمین در اتمسفر، گازهای گلخانه‌ای منجر به گرم شدن درجه حرارت و تمام خصوصیات بارز تغییرات آب و هوایی می‌شوند: افزایش سطح دریا، تشدید شرایط آب و هوایی، مرگ‌های ناشی از گرما و انتقال بیشتر بیماری‌های عفونی مانند لایم. طبق یک مطالعه EPA 2014، دی اکسید کربن مسئول ۸۱ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا است و متان ۱۱ درصد را تشکیل می‌دهد. والک می‌گوید: “دی اکسید کربن از احتراق سوخت‌های فسیلی و متان از منابع طبیعی و صنعتی حاصل می‌شود، از جمله مقدار زیادی که در حین حفاری نفت و گاز آزاد می‌شود.” “ما مقادیر بسیار بیشتری دی اکسید کربن منتشر می‌کنیم، اما متان به طور قابل توجهی قوی تر است، بنابراین بسیار مخرب است.” دسته دیگری از گازهای گلخانه ای، هیدروفلوروکربن ها (HFCs)، هزاران برابر قدرت بیشتری از دی اکسید کربن دارند. در اکتبر ۲۰۱۶ ، بیش از ۱۴۰ کشور به توافق رسیدند تا استفاده از این مواد شیمیایی را – که در تهویه هوا و یخچال استفاده می‌شود – کاهش دهند و به مرور زمان گزینه‌های سبزتری پیدا کنند. دیوید دونیگر، مدیر ارشد استراتژیک برنامه NRDC برای آب و هوا و انرژی پاک، می نویسد: “NRDC تخمین می زند که با کاهش توافق HFC تا ۳۵ سال آینده از تولید بیش از ۸۰ میلیارد تن CO2 جلوگیری شود.”

گرده و قالب

کپک و مواد حساسیت زای درختان، علف‌های هرز و چمن‌ها نیز که در هوا حمل می‌شوند، با تغییر آب و هوا تشدید شده و می‌توانند برای سلامتی خطرناک باشند. آن‌ها توسط دولت تنظیم نمی‌شوند و ارتباط مستقیمی با اقدامات انسانی ندارند، اما می‌توان آنها را آلودگی هوا دانست. نوولتون می‌گوید: “وقتی خانه‌ها، مدارس یا مشاغل به آب آسیب می‌رسانند، کپک رشد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد آلاینده‌های آلرژی زا در هوا شود.” “قرار گرفتن در معرض کپک می‌تواند حملات آسم یا واکنش آلرژیک را تسریع کند، و برخی از کپک‌ها حتی می‌توانند سمومی تولید کنند که استنشاق آن برای هر کسی خطرناک باشد.”

آلرژی گرده به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال بدتر شدن است. نوولتون می گوید: “بررسی های آزمایشگاهی و میدانی نشان می‌دهد که هرچه گیاهان تولید کننده گرده دی اکسید کربن – به ویژه گل محمدی – رشد کنند، بزرگتر می‌شوند و گرده بیشتری تولید می‌کنند.” “تغییرات آب و هوایی همچنین فصل تولید گرده را افزایش می‌دهد و برخی مطالعات نشان می‌دهد که گرده گل میخک ممکن است در حال تبدیل شدن به یک ماده حساسیت زا قوی تر باشد.” این بدان معناست که افراد بیشتری دچار آبریزش بینی، تب، خارش چشم و سایر علائم می‌شوند.

چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم

والک می گوید: “هرچه بنزین کمتری بسوزانیم، برای کاهش آلودگی هوا و اثرات مضر تغییرات آب و هوایی بهتر عمل می‌کنیم.” “در مورد حمل و نقل انتخاب‌های خوبی داشته باشید. وقتی می‌توانید پیاده روی کنید، دوچرخه سواری کنید یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. برای رانندگی، اتومبیل هایی را انتخاب کنید که به ازای هر کیلومتری که سفر می‌کنید آلایندگی کم‌تری تولید کند یا اتومبیل برقی را انتخاب کنید. ” همچنین می‌توانید گزینه‌های تأمین کننده برق خود را بررسی کنید – ممکن است بتوانید تقاضا کنید که برق شما از طریق نیروی باد یا خورشید تأمین شود. خرید مواد غذایی به صورت محلی باعث کاهش سوخت‌های فسیلی سوخته در حمل بار یا حمل و نقل مواد غذایی از سراسر کشور می‌شود. والک می‌گوید، و شاید مهمترین‌، “از رهبرانی که برای هوا و آب پاک تلاش می‌کنند و اقدامات مسئولانه تغییر آب و هوا را حمایت می‌کنند ، حمایت کنید.”

چگونه از سلامتی خود محافظت کنیم

والک می‌گوید: “وقتی در روزنامه می‌بینید یا گزارش هوا را می‌شنوید که سطح آلودگی زیاد است، محدود کردن زمان بازی بچه ها یا ورزش و فعالیت شما در بیرون از منزل، مفید باشد.” به طور کلی، سطح ازن در صبح کاهش می یابد.

وقتی بیرون ورزش می کنید، تا جایی که می توانید از جاده های پرتردد دور بمانید. بعد از ورزش دوش گرفته و لباس هایتان را بشویید تا ذرات ریز آن پاک شود.

اگر کیفیت هوا نامناسب است، با پنجره‌های بسته داخل منزل آن بمانید.

از ضد آفتاب استفاده کنید. هنگامی که اشعه ماورا بنفش از طریق لایه ازن ضعیف شده عبور می کند، می تواند باعث آسیب به پوست و سرطان پوست شود.

منبع: nrdc.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟