به مارکوپکس خوش آمدید

تغذیه بیماران کرونایی و توصیه های غذایی در دوران قرنطینه

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

به نظر شما بیماری کرونا چه تاثیری بر رژیم غذایی مردم گذاشته است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است کمی به عقب برگردیم.جهان در حال حاضر همه گیری ویروس کرونا را تجربه می کند.در اواخر سال ۲۰۱۹ ، عفونت کووید۱۹ در ووهان چین آغاز شد.در ابتدا ۲۰۱۹ این بیماری، کوویدn نامیده می شد.سازمان بهداشت جهانی در فوریه ۲۰۲۰ نام آن را به CoVID-19 تغییر داد.این اپیدمی با آلودگی حیوان به انسان آغاز شد.علت مرگ در بیماران مبتلا به آن، بروز ذات الریه شدید و غیرمعمولی است.

قرنطینه روال زندگی و کار معمول انسان را مختل کرده است.همه این تغییرات بر تغذیه مردم هم اثر گذاشته است.این خانه نشینی می تواند منجر به کسالت و افسردگی شود.بی حوصلگی با مصرف بیشتر انرژی و مقادیر بالاتر چربی ، کربوهیدرات و پروتئین بدن همراه است.

بعلاوه ، در حین قرنطینه شنیدن اخبار مداوم درباره همه گیری و مرگ و میر می تواند استرس زا باشد. در نتیجه ، استرس افراد را به سمت پرخوری سوق می دهد.همانطور که می دانیم بیشتر مردم دنبال غذاهایی هستند که راحت آماده شوند.

این عادت غذایی ناسالم می تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. چاقی می تواند به بیماری های قلبی ، دیابت و بیماری های ریوی منجر شود.

تحقیقات نشان می دهند که داشتن بیماری زمینه ای، خطر ابتلا و بروز علائم شدیدتر CoVID-19 را افزایش می دهند.

بنابراین، مهم است که غذاهایی را که حاوی سروتونین و ملاتونین هستند یا باعث تقویت سنتز آنها در بدن می شوند، به لیست غذای روزانه خود اضافه کنیم.انواع مختلفی از گونه های گیاهی و ریشه، برگ، دانه گیاهان و میوه هایی مانند بادام ، موز ، گیلاس و جو دوسر حاوی ملاتونین و/ یا سروتونین هستند.حتی اگر به کویید ۱۹ مبتلا شدیم لازم است رژیم غذایی مناسبی در آن دوره داشته باشیم.

اگر به کرونا مبتلا شدیم چه تغییری در رژیم روزانه خود ایجاد کنیم؟

چه بیمار باشیم یا نه، رژیم روزانه ما بسیار مهم است. اگر می خواهید بدانید که تغذیه بیماران کرونایی باید چگونه باشد با ما همراه باشید:

مواد مغذی که باید در رژیم روزانه بیمار باشد

  1. کالری: در نتیجه این بیماری بدن شما از انرژی خالی شده است. بنابراین به غذاهای پرکالری نیاز دارید. برنج ، سیب زمینی ، نان ، ماکارونی و غلات سبوس دار را در رژیم خود بگنجانید ، اما از مصرف غذاهای با کالری خالی ازجمله انواع فست فودها خودداری کنید.
  2. پروتئین: بدون این ماده سازنده زندگی نمی توانید احساس بهتری داشته باشید. بیشتر غذاهای غنی از پروتئین بخورید تا هر روز ۷۵-۱۰۰ گرم از این ماده مغذی دریافت کنید. تا جایی که می توانید به رژیم غذایی خود غلات ، عدس ، حبوبات ، محصولات لبنی ، محصولات سویا ، آجیل و دانه ها اضافه کنید. اگر گیاهخوار نیستید ، مرغ و تخم مرغ و ماهی به میزان کافی مصرف کنید.
  3. میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات تازه منابع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. از سیب و موز گرفته تا کدو و انواع سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  4.  تقویت کننده های سیستم ایمنی: میوه ها ، سبزیجات ، گیاهان و برخی ادویه ها می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. چون در آنها ترکیبات فعال زیستی وجود دارد. اینها را به تغذیه بیماران کرونایی خود اضافه کنید و نوشیدنی های گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی مانند  شیر زردچوبه ، چای سبز ، دمنوش های گیاهی و.. بنوشید.

 

مواد غذایی مناسب برای بیماران کرونایی
مواد غذایی مناسب برای بیماران کرونایی

آبرسانی فوق العاده مهم است

گنجاندن آب در رژیم روزانه مبتلایان به کرونا بسیار مهم است.به خصوص اگر تب دارید که ممکن است باعث تعریق آب یا اسهال شود. سعی کنید مایعات زیادی بنوشید.

این نوشیدنی ها همه گزینه های خوبی هستند:

  • آب
  • چای با عسل
  • اب گوشت
  • آب میوه
  • آب گازدار
  • نوشیدنی های حاوی الکترولیت

چای و دمنوش ها از ترکیبات آرامش بخش هستند.اضافه کردن عسل به آن ممکن است به درمان سرفه هم کمک کند.

احتمالاً نیازی به خوردن نوشیدنی های الکترولیت خاصی نداشته باشید. اما اگر در خوردن غذا مشکل دارید یا اسهال یا استفراغ دارید، ممکن است لازم باشد مصرف آنها را در برنامه تغذیه خود بگنجانید.

آب نارگیل ، افرا ، نوشیدنی های ورزشی و پدیالیت همه برای تغذیه بیماران کرونایی مناسب هستند.آب میوه می تواند به تامین برخی مواد مغذی بدن کمک کند. بدن­تان را هیدراته نگه دارید و تا جایی که می توانید استراحت کنید.

محدودیت های غذاهایی

الکل یعنی از دست دادن آب بدن.کمبود آب ممکن است سیستم ایمنی شما را مهار کند، بنابراین اگر احساس بیماری می کنید ، مشروبات الکلی را از رژیم غذایی خود حذف کنید و جای آن مایعات مفید بنوشید.

اگر علائم خونریزی دستگاه گوارش دارید ،بهتر است غذاهای سخت هضم مانند لوبیا وغلات سبوس دار را محدود کنید.آنها انرژی بیشتری برای هضم مصرف می کنند و ممکن است معده و دستگاه گوارش شما را ناراحت کنند. به جای آنها غذاهایی که هضم آسان دارند، میل کنید.

جمع بندی

تغذیه اهمیت زیادی در تقویت قوای عمومی بدن دارد.چه به بیماری مبتلا باشید یا نباشید، لازم است تغذیه مناسبی داشته باشید.روزانه انواع مختلفی از مواد مغذی را مصرف کنید.با اینکار هم از ابتلا به بیماری پیشگیری می کنید و هم رصورت ابتلا به آن طول دوره درمان خود را کوتاه تر می کنید.

 

منابع

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.eatingwell.com

www.news18.com

 

 

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟