به مارکوپکس خوش آمدید

نوزاد شما پسر است یا دختر؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

از هفته چندم بارداری می توانید جنسیت کودک خود را بفهمید؟

وقتی صحبت از کشف جنسیت کودک شما است، نمی توان گفت که برای این کار یک آزمایش واحد وجود دارد که برای همه استفاده می شود. بنابراین اگر می خواهید جنسیت را زودتر از موعد بدانید ، پزشک می تواند در مراحل مختلف بارداری شما از آزمایش های مختلف استفاده کند.

اما گرچه همه این تست ها قابل اعتماد هستند ، اما همه آنها برای همه افراد مناسب نیستند. برخی از آنها خطرات قابل توجهی دارند. در بیشتر آزمایشات ذکر شده ، کشف جنسیت یک مزیت ثانویه است چون این آزمایش ها در اصل به دنبال اطلاعات دیگری هستند.

لقاح آزمایشگاهی با انتخاب جنسیت

اگر قصد انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) را دارید ، می تواند جنسیت کودک خود را انتخاب کنید. IVF با ترکیب تخمک بالغ و اسپرم در خارج از بدن آن را بارور می کند. پس در آزمایشگاه یک جنین ایجاد می شود. سپس در رحم کاشته می شود.

اگر بخواهید میتوانید فقط جنین هایی که جنسیت مورد نظر شما را دارند، به رحم خود منتقل کنید.

جنسیت-نوزاد
جنسیت-نوزاد

آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد یا تست سندرم داون

آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد(NIPT) شرایط کروموزومی جنین مانند احتمال وجود سندرم داون را بررسی می کند. این آزمایش را می توانید از ۱۰ هفته بارداری انجام دهید. این آزمایش اختلال کروموزومی را تشخیص نمی دهد. بلکه فقط احتمال ابتلا به آن را نمایش می دهد.

برای این آزمایش، باید نمونه خون بدهید، سپس این نمونه در آزمایشگاه بررسی می شود و احتمال وجود ژن مرتبط با اختلالات کروموزومی در جنین شما بررسی می شود. این آزمایش می تواند به طور دقیق جنسیت کودک شما را هم تعیین کند.

نمونه برداری از پرزهای جفت

نمونه برداری از پرزهای جفت(CVS) یکی از آزمایش های ژنتیکی است که برای شناسایی سندرم داون استفاده می شود. در این آزمایش نمونه ای از پرزهای جفت را که نوعی بافت موجود در جفت است، گرفته می شود. با آزمایش این بافت اطلاعات ژنتیکی  کودک شما مشخص می شود.

این آزمایش را می توانید در اوایل هفته ۱۰ یا ۱۲ بارداری انجام دهید. و از آنجا که این آزمایش اطلاعات ژنتیک کودک شما را بررسی می کند، می تواند جنسیت کودک شما را هم نشان دهد. در این شرایط ممکن است پزشک آزمایش CVS برایتان بنویسد:

  • بیش از ۳۵ سال سن 
  • دارای سابقه خانوادگی ناهنجاری های کروموزومی

 این یک آزمایش دقیق برای فهمیدن جنسیت کودک است. اما از آنجا که نمونه برداری از جفت است ممکن است کمی خطرناک باشد.

برخی از خانم ها بعد از این آزمایش گرفتگی، خونریزی یا نشت مایع آمنیوتیک دارند و همچنین احتمال سقط جنین و زایمان زودرس هم وجود دارد.

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز آزمایشی است که به تشخیص مشکلات رشد در جنین کمک می کند. پزشک شما مقدار کمی مایع آمنیوتیک را که حاوی سلولهایی است که نشان دهنده ناهنجاری هستند ، جمع می کند. سپس سلول ها از نظر سندرم داون، اسپینا بیفیدا و سایر شرایط ژنتیکی آزمایش می شوند.

  • اگر سونوگرافی یک ناهنجاری را نشان دهد
  •  اگر در هنگام بارداری بیش از ۳۵ سال داشته باشید
  •  سابقه خانوادگی اختلال کروموزومی داشته باشید

ماما یا پزشک زنان شما ممکن است آمنیوسنتز را توصیه کند. این آزمایش را می توانید حدود هفته  ۱۵ تا ۱۸ بارداری انجام دهید که حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

همراه با تشخیص نقایص هنگام تولد و سایر ناهنجاری ها، آمنیوسنتز جنسیت فرزند شما را نیز مشخص می کند.

تعیین جنسیت نوزاد
تعیین جنسیت نوزاد

سونوگرافی

سونوگرافی یک آزمایش معمول  در دوران بارداری است که در این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک شما استفاده می شود. این آزمایش اغلب برای بررسی رشد و سلامت کودک شما استفاده می شود. از آنجا که سونوگرافی تصویری از کودک شما ایجاد می کند، می تواند جنسیت کودک شما را نیز نشان دهد. اکثر پزشکان سونوگرافی را در حدود هفته های ۱۸ تا ۲۱ بارداری تجویز می کنند، اما ممکن است از هفته ۱۴ بارداری هم بتوان جنسیت جنین را تعیین کرد.

هر چند این روش همیشه صد در صد دقیق نیست. کودک شما ممکن است در وضعیت خاصی قرار داشته باشد، که این امر باعث می شود دستگاه تناسلی اش واضح دیده نشود.

سونوگرافی
سونوگرافی

چه روش های دیگری برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد؟

کیت های تست خانگی

در کنار روشهای سنتی ، برخی از افراد تجربه مثبتی در استفاده از کیتهای خانگی دارند که به عنوان “آزمایش خون زودرس تعیین جنسیت کودک” به بازار عرضه می شود.

برخی از این آزمایشات ادعا می کنند که می توانند جنسیت را از  هفته هشتم بارداری، با حدود ۹۹ درصد دقت تعیین کنند. با این حال ، این ادعاهای شرکت ها است و تحقیقات معتبری برای اثبات ادعای آنها انجام نشده است. 

مامان بزرگ ها در مورد تعیین جنسیت چه می گویند؟

برخی افراد حتی از داستان های همسران قدیمی برای پیش بینی جنسیت کودک خود استفاده می کنند. طبق گفته قدیمی ها، اگر در دوران بارداری بیش از حد گرسنه باشید، احتمالاً  جنسیت جنین شما پسر است. دلیل آن هم این است که تستوسترون اضافی تولید شده توسط یک پسر بچه اشتها را افزایش می دهد.

حتی گفته می شود که اگر ضربان قلب جنین بیش از ۱۴۰ بار در دقیقه باشد یعنی که شما یک دختر دارید. یا اینکه اگر در دوران بارداری فراموشکار باشید احتمالا نوزاد شما دختر خواهد بود. برخی حتی معتقدند که اگر شکم شما پایین باشد، جنین پسر و اگر شکم شما بالا باشد، جنین دختر است.

جمع بندی

با اینکه روش های مختلفی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد اما هیچ کدام اندازه روش های علمی دقیق و معتبر نیستند. مهم ترین چیز صبر است. بهتر است کمی صبر داشته باشید تا دستگاه تناسلی جنین شما کاملا تشکیل شود و وقتی این اتفاق بیفتد حتی در سونوگرافی هم میتوان جنسیت نوزاد را به طور دقیق مشخص کرد.

منبع

www.healthline.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟