به مارکوپکس خوش آمدید

ترندهای تصویربرداری پزشکی در سال ۲۰۲۰

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

چهار نوآوری در فناوری رخ داده که می‌تواند تشکیل دهنده آینده تصویربرداری‌های تشخیصی باشد. ما در این دهه باید به دنبال نوآوری‌هایی باشیم که بتواند آینده تصویربرداری پزشکی را متحول کند. فعالان صنعت درمان و پزشکی در تلاش هستند تا بتوانند مراقبت‌های درمانی را به روشی بسیار موثرتر انجام دهند. در تصویربرداری پزشکی این مورد به این معنی است که ما بتوانیم کیفیت را با پایین نگه داشتن دوز مواد مصرفی افزایش دهیم. ارتقای کیفیت در حوزه سلامت به معنای کاهش هزینه‌ها است. در بیان ترندهای تصویربرداری پزشکی در سال ۲۰۲۰، ما چهار نوآوری که به بهبود تشخیص و درمان کمک می‌کند را بیان خواهیم کرد. این فناوری ها عبارتند از:

  • توانایی دستیابی به تصاویر پزشکی، سریع و با کیفیت
  • بهینه‌سازی دوز موثر
  • تبدیل تصاویر دو بعدی به سه بعدی
  • هوش مصنوعی
فناوری های حوزه تصویربرداری پزشکی سبب فزایش سرعت تشخیص و درمان شده است
فناوری های حوزه تصویربرداری پزشکی سبب فزایش سرعت تشخیص و درمان شده است

ترند ۱: توانایی دستیابی به تصاویر سریع و باکیفیت

با اطمینان می‌توان گفت عمده ترین هدف رادیولوژی دیجیتال، دریافت اطلاعات و داده‌های بیشتر است. در سال ۲۰۲۰، پیشرفت های فناوری سبب شده است که با امکان دسترسی سریعتر به تصویر، عملکرد سیستم های تصویربرداری پزشکی سنتی با گسترش و تحول مواجه شود. 

لقب جدیدترین فناوری پیشرفته در حوزه تصویربرداری پزشکی به Digital Tomosynthesis یا DTS و انرژی دوگانه اختصاص دارد. این فناوری می تواند اطلاعات بیشتر و دقیق تری در اختیار رادیولوژیست قرار دهد. با استفاده از این فناوری تشخیص های پیچیده در موقعیت‌های بسیار ضعیف که در رادیولوژی سنتی نمی توانستیم به آسانی آنها را درک کنیم، امکانپذیر است.

تکنولوژی DTS، مجموعه ای از تصاویر منفرد از زوایای مختلف را ایجاد می کند. این تصاویر می توانند برای کسب اطلاعات دقیق در مورد آناتومی بیمار تجزیه و تحلیل شوند. به همین دلیل قادر خواهیم بود ویژگی‌هایی بسیار ظریف را با استفاده از این نرم افزار بررسی و مشاهده کنیم. سایر پیشرفت هایی که در سال ۲۰۲۰ توسط Marcopacs در حوزه تصویربرداری پزشکی ایجاد شده، عبارتند از:

  • قابلیت ادغام تصاویر Fusion Imaging
  • نمایشگر سه بعدی ۳D Display
  • نمایشگر پانورامیک Mpr Curve

ترند ۲: بهینه سازی دوز موثر

باید بدانید که برای تصویربرداری پزشکی از قفسه سینه از محلول  Dual Energy استفاده می شود. تلاش هایی فراوانی انجام شده تا میزان استفاده از این نوع محلول ها کاهش یابد. تحقیقات نشان داده است که انجام آزمایشات با استفاده از تکنولوژی DTS به دوز کمتری در مقایسه با روش CT نیاز دارد. همچنین استفاده از SmartGrid می تواند اثرات مخرب ناشی از تابش پرتوهای رادیولوژی را بسیار کاهش دهد. علاوه بر این استفاده از این نوع شبکه های هوشمند مانند دایپکس diPACS و سیستم های مدیریت تصاویر پزشکی همچون Metric می تواند به بهبود کنتراست تصاویر و کاهش دوز مصرفی این مواد و اشعه کمک کند. 

روش های نوین سبب کاهش دور مصرفی محلول های رادیولوژی شده است
روش های نوین سبب کاهش دور مصرفی محلول های رادیولوژی شده است

برای کاربردهای ارتوپدی نیز، استفاده از روش های مدرن سبب شده دوز مصرفی به یک سوم دوز مورد نیاز در روش  CT کاهش یابد. علاوه بر این، به دلیل دقت بالای این تصاویر بیماران از انجام چندین اسکن برای دریافت نتیجه قطعی نجات می یابند. 

ترند ۳: تبدیل تصاویر دو بعدی به تصاویر سه بعدی

سال هاست که برای تصویربرداری ستون مهره ها بر تصاویر دو بعدی متکی هستیم. اما به نظر شما می توان در تصویربرداری پزشکی از تصاویر سه بعدی استفاده کرد؟ بدون شک می دانید که تصاویر دو بعدی معایب و دشواری های تشخیصی خاص خود را دارند. به همین دلیل سازندگان تجهیزات پزشکی تمرکز خود را بر ایجاد تصاویر سه بعدی در تصویربرداری پزشکی متمرکز کردند. استفاده از نرم افزار زئوس سبب می شود بتوانیم توانایی ایجاد تصاویر پزشکی سه بعدی را به اتاق های پزشک ببریم. 

در حال حاضر در زمینه ارتوپدی می توان از تصویربرداری سه بعدی استفاده کرد. محققین بر این باورند که استفاده از این روش در حال پیشرفت است. آنها می‌گویند برای تشخیص قطعی نیازمند تصویر متریک سه بعدی خواهیم بود و باید اتکای رادیولوژیست ها از تصاویر دو بعدی به سه بعدی تغییر کند. دستگاه های ام آر آی و سی تی اسکن نیز در حال پیشرفت هستند تا بتوان با استفاده از آنها و همچین با اعمال دوز کمتر محلول ها به تصاویر با کیفیت و واضح تری دست یافت. تجسم سه بعدی می تواند مانند رندر سینمایی، تصاویر واقعی تری از آناتومی را در اختیار تیم درمان قرار دهد که می تواند برای برنامه ریزی جراحی و تفسیر تومورهای سرطانی بسیار موثر باشد. 

بسیاری از این پیشرفت ها در حوزه تصویربرداری پزشکی با قدرت محاسباتی بالا و هزینه کم، افزایش سرعت انتقال مجموعه بزرگی از داده ها را بوجود آورده است. مدیران تصویربرداری پزشکی در برخی بیمارستان ها اظهار کرده اند که با استفاده از این روش سرعت تصویربرداری و ارسال داده ها هزار برابر افزایش یافته است. به همین دلیل، این فناوری ما را قادر می سازد حجم بزرگی از داده ها را با سرعت بالا و در زمان کم منتقل کنیم. 

ترند ۴: هوش مصنوعی

در سال های اخیر در تمام کنفرانس ها و همایش های مرتبط با حوزه تصویربرداری پزشکی، هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین حضور داشته است. تصور می شود در اینده امکان گسترش استفاده از هوش مصنوعی در همه تصویربرداری های پزشکی میسر خواهد شد. اما در کوتاه مدت هوش مصنوعی با شناسایی تغییرات ظریف در اسکن ها، ضمن کاهش زمان لازم برای برنامه ریزی درمان با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، می تواند به عنوان یک لنز مکمل در تصویربرداری پزشکی نقش ایفا کند. علاوه بر این، فناوری هوش مصنوعی دارای توانایی های زیاد برای بهره وری عملیاتی و عدم نیاز به تکرار تصویربرداری و سایر آزمایشات است. 

هوش مصنوعی و تصاویر سه بعدی مهمترین پیشرفت ها در حوزه رادیولوژی به شمار می آیند
هوش مصنوعی و تصاویر سه بعدی مهمترین پیشرفت ها در حوزه رادیولوژی به شمار می آیند

باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از فناوری هوش مصنوعی و انتقال تصاویر سه بعدی مکمل یکدیگر هستند. زیرا اطلاعات فراوانی در تصاویر سه بعدی وجود دارد که می تواند در رایانه تجزیه و تحلیل شده و برای پزشک و رادیولوژیست ارسال گردد. نرم افزار زئوس ZEUS آینده ترکیب فناوری های هوش مصنوعی و تصاویر سه بعدی پزشکی خواهد بود.

منبع: وب سایت carestream

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟