به مارکوپکس خوش آمدید

سه پیشرفت باعث شده که استفاده از MRI برای غربالگری سرطان سینه انتخاب بهتری باشد

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تصور می شود در آینده به جای اینکه برای تشخیص سرطان سینه از روش ماموگرافی استفاده شود، MRI بکار برود. پیشرفت های اخیر سبب شده است که MRI برای غربالگری سرطان سینه سریعتر و دقیق تر عمل کند، علاوه بر این هزینه کمتری نیز خواهد داشت. در همایشی که در ۸ آگوست در جلسه سالیانه انجمن متخصصین رادیولوژی و SMRT برگزار شد، پیشرفت ها در زمینه ام ار آی مورد بحث قرار گرفت. در این همایش عنوان شد که سه پیشرفت باعث شده که استفاده از MRI برای غربالگری سرطان سینه انتخاب بهتری باشد. ما در ادامه به این پیشرفت ها اشاره خواهیم کرد.

دلایلی که سبب محدودیت استفاده از ام آر آی برای تشخیص سرطان سینه شده عبارتند از طولانی بودن زمان معاینه، ضرورت استفاده از عوامل کنتراست در این روش و هزینه بالای آن در مقایسه با روش ماموگرافی سنتی اشعه ایکس. اما طبق گفته ساوانا پارتریج، دکترای رادیولوژی دانشکده پزشکی واشنگتن، پیشرفت های مدرن فناوری در حوزه MRI سبب خواهد شد این روش به تدریج بتواند برای غربالگری سینه مورد استفاده قرار بگیرد.

پاتریج در سخنرانی خود در این همایش سالانه در مورد مسیر پیش رو در حوزه MRI سینه بین کرد که: کاهش این موانع و در دسترس بودن این روش سینه برای تمام بانوان می تواند بهبودی آنها را تسریع بخشد.

۱. پروتکل های کوتاه و مختصر

یکی از پیشرفت هایی که در حوزه MRI سینه، ایجاد پروتکل های مختصر است. این پیشرفت منجر به کاهش زمان اسکن سینه به حدود چند دقیقه شده است.

MRI کوتاه و مختصر برای اولین بار در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. در آن زمان محققین آلمانی نشان دادند یک پروتکل می تواند تنها حاوی تصاویر قبل از کنتراست و تصویر بعد از کنتراست باشد.

آنها دریافتند که این روش می تواند زمان اسکن سینه را در حدود سه دقیقه کاهش دهد. از آن زمان تا کنون، تحقیقات فراوانی دقت تشخیصی روش پروتکل مختصر را تایید کرده اند. در تحقیقات زیادی پتانسیل استفاده از این روش برای غربالگری سینه بررسی و نتایج رضایت بخشی به دست آمد.

سرطان سینه
پیشرفت های تکنولوژی محققین را به شناسایی زودهنگام و اسان تر سرطان سینه امیدوار کرده است

یکی از آخرین تحقیقات انجام شده در مورد پروتکل مختصر نشان داد که با اسکن ۱۰دقیقه ای با استفاده از  ام آر آی ، تشخیص سرطان ها مهاجم در سینه زنان که دارای بافتی متراکم هستند تا بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته پارتریج، تیم تحقیقاتی سابق هم اکنون در مورد کارایی پروتکل مختصر در غربالگری سرطان سینه تحقیق می کنند. علاوه براین، آنها به این نتیجه رسیده اند که اگر هر سه سال یک مرتبه از این روش استفاده کنند، دقت تشخیص به مراتب افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، وی افزود: کاملا واضح است که استفاده از پروتکل های مختصر می تواند برای ما امکان مدیریت هزینه و زمان را بدون تاثیر بر عملکرد غربالگری فراهم کند.

اما باید بدانید استفاده از  ام آر آی مختصر تنها برای درمان بیماران در آینده مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، بلکه به گفته دکتر ربکا اکوپنر استادیار رادیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، بسیاری از بیماران فعلی او تمایل دارند با پرداخت هزینه از روش پروتکل مختصر استفاده کنند. وی در ادامه افزود: ما این روش را برای بیماری که با احتمال ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند پیشنهاد می کنیم. او در پایان سخنرانی خود گفت: به نظر می رسد که بسیاری از بانوان اطلاعاتی در مورد MRI مختصر دارند، به همین دلیل بیشتر آنها مایل هستند در ازای پرداخت هزینه ای بیشتر از این روش برای غربالگری استفاده کنند.

۲. تصویربرداری پخش وزنی

دومین عاملی که می تواند استفاده از ام آر آی برای غربالگری سرطان سینه را به یک اولویت تبدیل کند، تصویربرداری پخش وزنی است. علاوه بر زمان و هزینه، یکی دیگر از اشکالات این روش ضرورت استفاده از گادولینیوم است. به همین دلیل است که بارها و بارها اغلب متخصصین تصویربرداری پخش وزنی را به عنوان یکی از روش های امیدوار کننده در حوزه MRI تحسین کرده اند.

تصویر سرطان سینه
تصویربرداری پخش وزنی می توان اطلاعات دقیق تری در باره تومورهای بدخیم در اختیار پزشک قرار دهد

در ادامه پارتریج گفت: ما هنوز نتوانسته ایم نیاز به استفاده از کنتراست گادولینیوم که سبب افزایش زمان اسکن می شود و سمیت بالایی دارد نشده ایم، اما استفاده از روش دارای پخش وزنی بیشترین کارایی را برای تصویربرداری بدون استفاده از کنتراست را دارد.

در روش پخش وزنی MRI تومورهای بدخیم سینه در مقایسه با تومورهای خوش خیم انتشار محدودتری دارند و ضریب انتشار تومورهای بدخیم نیز دارای وضوح کمتری است.

تحقیقات اولیه در این مورد نشان داده است که با استفاده از روش پخش وزنی در صورتی که اگر مقدار ADC برابر با ۰.۰۰۰۱ میلیمتر یا حتی کمتر از این مقدار باشد قادر به تشخیص سرطان سینه خواهیم بود.

بسیاری از رادیولوژیست ها علاقه دارند که بتوانند روش پخش وزنی را با وضوح و کیفیت بسیار بالا انجام دهند. همچنین آنها تمایل دارند که بتوانند بدون استفاده از تزریق این روش را برای غربالگری سالانه سرطان سینه استفاده کنند.

۳. طیف سنجی MR

یکی دیگر از پیشرفت هایی که در حوزه MRI انجام شده، طیف سنجی MR است. با قدرت می توان گفت که یکی از غیر معمولی ترین ایده های بیان شده در همایش SMRT در سال ۲۰۲۰ بیان استفاده از طیف سنجی MR در غربالگری سرطان سینه بود.

کارولین مونتفورد، استاد رادیولوژی در دانشگاه کوئینزلند در سخنرانی خود در این همایش عنوان کرد که تیم تحقیقاتی او چگونه در ۳۰ سال گذشته تمام تلاش خود را برای تحقق بخشیدن به استفاده از این روش نوین در MRI متمرکز کرده بودند.

او در ادامه سخنرانی چنین گفت: هدف از برنامه ما، آزمایش تصویری برای تشخیص تغییرات اولیه در بافت سینه قبل از این است که سرطان بتواند به عاملی برای تهدید زندگی فرد تبدیل شود.

در سال ۱۹۸۴، مونتفورد کشف کرد که می تواند با تشدید T2 در مدتی طولانی در تشخیص سرطان سینه متاستاتیک و غیر متاستاتیک در موش ها موفق عمل کند. او با استفاده از یکسری آزمایشات دریافت که طیف سنجی MR قادر به تشخیص و نشان دادن تغییرات شیمیایی قبل از تبدیل شدن تومورهای سرطانی به سلول های تهاجمی است.

در نتیجه با استفاده از این روش می تواند قبل از اینکه تومورهای بدخیمی بتوانند سبب از بین رفتن بیمار شوند می توان آنها را با دقت تشخیص داد. او در ادامه گفت: ما متوجه شدیم که طی مراحل پیشگیری از تومور، تغییرات قابل توجهی در غشای پلاسما اتفاق می افتد.

غالبا متخصصین در مورد موفقیت این روش برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه مخصوصا در بیمارانی که دارای بافت متراکم در این ناحیه هستند، بسیار امیدوارند. تاما باید دقت داشته باشید که دستیابی به اطلاعات بسیار مناسب و قابل اتکا با استفاده از طیف سنجی MR به یک متخصص رادیوگرافی مجرب نیاز دارد.

بعلاوه باید بدانید استفاده از این روش برای تشخیص احتمال ابتلای افراد به سرطان سینه میزان کاربرد گادولینیوم را به شدت کاهش داده است.

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟