به مارکوپکس خوش آمدید

یکپارچگی سیستم بیمارستانی با پکس

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

چگونه از عملکرد زیرساخت فناوری اطلاعات و پشتیبانی آن از اپلیکیشن‌های جدید برای یکپارچگی سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی با پکس اطمینان حاصل کنیم؟ گسترش IT و تکنولوژی‌های جدید در صنعت تصویربرداری پزشکی، در طول سالیان اخیر امکان ساخت دستگاه‌های جدید و قدرتمند با هدف تشخیص بیماری‌های مختلف و تصویربرداری رادیولوژی را فراهم کرده است.

اطلاعات تولید شده حاصل از این ابزارها، به تشخیص اولیه و درمان بسیاری از بیماری‌ها، مانند مشکلات اعصاب، قلب و شرایط حاد ارتوپدی دیگر، مانند سرطان، کمک زیادی کرده است. در نهایت، حضور این محصولات توانسته است پیشرفت چشمگیری را در زمینه مراقبت از بیمار فراهم آورد.

تکنولوژی‌های موجود علاوه بر قابلیت سازگاری با شرایط مراقبت از بیمار از راه دور، بسترساز نیاز اساسی‌تری برای داشتن یک ساختار یکپارچه و سازگار با سیستم‌های تصویربرداری، شیوه‌های تصویربرداری و ارتباط میان دستگاه‌های مختلف با هدف آرشیو کردن تصاویر و سیستم‌های ارتباطی (پکس) هستند.

سیستم پکس می‎‌تواند به صورت شبکه محلی و یا پلتفرم ابری (Cloud) اقدام به ذخیره سازی اطلاعات کند تا پزشکان، در هر زمان و هر مکان، بتوانند مشکل بیمار را تشخیص داده و درمان را آغاز کنند. امروزه سازمان‌های درمانی ایده آل، شبکه‌های منعطفی هستند به گونه‌ای که طراحی آن‌ها بتواند تمامی سیستم‌های مرتبط و متصل را قبول کند و در واقع یک “بیمارستان دیجیتال” را بسازد، که شامل:

  • آرشیو کردن تصاویر و سیستم‌های ارتباطی (پکس): این سیستم، تصاویر تولید شده را ذخیره کرده و برای تشخیص و درمان بیماری، در دسترس پزشکان قرار می دهد.
  • سیستم های اطلاعات رادیولوژی (RIS) سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS): این سیستم نه تنها نتایج بخش رادیولوژی را بررسی و مدیریت می‌کند، بلکه اطلاعات موجود در تمام بخش‌های بیمارستان‌، از جمله تاریخ پذیرش بیمار، صورتحساب‌ها، تصاویر پزشکی الکترونیکی ثبت شده، تاریخچه و اطلاعات بیمار را مدیریت می‌کند.
  • رادیوگرافی کامپیوتری: که فیلم‌ها را به تصاویر دیجیتال تبدیل می‌نماید.
  • رادیوگرافی دیجیتال: که امکان دسترسی به تصاویر دیجیتال را فراهم می‌کند.
  • چاپگرهای لیزری و سایر وسایل جانبی: که در صورت لزوم فیلم‌ها را چاپ می‌کند.

تحول دیجیتالی و افزایش روز افزون پیچیدگی شبکه‌ها

این امر از جمله چالش‌های اساسی پیش رو است. با افزایش پیچیدگی و یکپارچگی سیستم‌های بیمارستانی، سازمان‌های فناوری اطلاعات پزشکی با چالش‌های قابل توجهی روبرو شده‌اند. در واقع این سازمان‌ها با درخواست‌های بیشتری در ارتباط با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، روبرو هستند. چالش‌های خاص در این زمینه عبارتند از:

  • اطمینان از انطباق شبکه و کلیه اجزای آن با چندین استاندارد نظارتی: این موارد شامل DICOM ، Health Level Seven (HL7)، سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO)، هیئت بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و بدنه تنظیم کننده‌های ارتباطات الکترونیکی اروپا (BEREC) هستند. همچنین کدهای مشخص ملی نیز باید در نظر گرفته شوند.
  • مدیریت هجوم داده‌های اضافی ضمن پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید: با توجه به نوع بیماری، پزشکان می‌توانند روش‌های مختلفی را جهت تشخیص و درمان استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است برای ارتوپدی از اشعه ایکس یا CT استفاده شود. این در حالی است که ECG یا MRI اغلب برای بیماران قلبی و عروق تجویز می‌شود. تصاویر ایجاد شده توسط اسکنرها به راحتی برای پزشکان متخصص ارسال می‌شوند تا ارزیابی و تشخیص دقیق‌تری انجام شود.
  • امروزه بیمارستان‌ها صدها میلیون تصویر دیجیتالی ایجاد شده توسط MRI و CT را ذخیره می‌کنند، که هر کدام در ثبت لایه‌های نازک تر بدن (۵۰ پتابایت داده در سال) پیشرفت چشمگیری دارند. در واقع، تقریباً ۹۰ درصد از کل داده‌های مراکز درمانی شامل تصویربرداری پزشکی هستند. هیچ روش ساده‌ای برای تبدیل این مقدار از داده به اطلاعات مفید، وجود ندارد و بیش از ۹۷ درصد از این تصاویر بدون تجزیه و تحلیل یا به بیان دیگر، بدون استفاده باقی می‌ماند. در نتیجه سازمان‌های فعال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی شروع به استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی مشکلات و تشخیص روابط و الگوهای پیچیده در تصاویر کرده‌اند. حجم بالای داده‌های لازم برای تسهیل تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی ممکن است منجر به میلیاردها پارامتر شود که باید در مرحله آموزش، بهینه سازی شوند. برای تحقق این امر محاسبات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، افزایش پیدا می‌کند. این مسئله به نوبه خود، نیاز به یک منبع برق الکتریکی پایدار و قابل اعتماد را افزایش می‌دهد.
  • امکان ارائه تصاویر تشخیصی در هر زمان و هر مکان: پکس با ارائه آخرین داده‌های تصویری گرفته شده از بیمار تحت درمان، این اطلاعات را در اختیار پزشک و متخصص قرار می‌دهد. احتمال خطا و از کار افتادگی در این سیستم بسیار کم است. در واقع، انتظار می‌رود که توزیع داده‌ها امکان پشتیبانی و ارائه مراقبت‌های لازم از بیمار را سریعتر، آسان تر و قابل اطمینان تر کند. فناوری اطلاعات نقش مهمی در این سناریو دارد و در نتیجه، تداوم قدرت از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرساخت‌های فیزیکی پشتیبانی کننده مانند HIS ، RIS ، پکس و سایر روش‌های مختلف باید قابل اعتماد، مقیاس پذیر، در دسترس و قابل مدیریت باشند.

ایجاد زیرساخت‌های قوی برای پشتیبانی از سیستم‌های دیجیتال و شبکه‌ها

هسته اصلی پکس از حافظه و سرورهای خوشه‌ای تشکیل شده است که در قفسه‌های سرور، رایانه‌ها و یا مرکز داده قرار می گیرند. به طور معمول، پکس به کمتر از ۱۰ کیلو ولت آمپر AC 120/208 یا ۲۳۰ ولت تک فاز نیاز دارد. از آنجایی که خوشه‌های سرور در محفظه‌های مخصوص وجود دارند، مدیریت دفع حرارت در مراکز نگهداری از آن‌ها، اغلب به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود.

تجهیزات زیرساختی اضافی:

علاوه بر سیستم انرژی و برق، معماری یک زیرساخت قابل اعتماد شامل موارد زیر است:

  • سیستم های خنک کننده دقیق که با تنظیم و نظارت بر دما و رطوبت، شرایط محیطی مناسب را تضمین می کنند. افزونگی یکسانی که برای UPS فراهم می شود را می توان به واحدهای تهویه مطبوع نیز گسترش داد تا بالاترین میزان بهره مندی از این سیستم، تضمین شود.
  • قفسه‌هایی خاص که تجهیزات مهم شبکه مانند سرورها، سوئیچ‌ها و روترها را در خود جای داده‌اند. این تجهیزات در واقع میزبان برنامه‌های کلیدی بیمارستان هستند.
  • امنیت فیزیکی سیستم و حفاظت از آن در برابر خطرات آتش سوزی
  • کابل کشی برای اتصالات داخلی تجهیزات
  • سیستم‌های مدیریتی برای نظارت و مدیریت زیرساخت‌ها، چه به صورت محلی و یا از راه دور، برای اطمینان از عملکرد مداوم
  • خدمات فنی برای نصب، راه اندازی و نگهداری از سیستم‌ها

درباره چگونگی فعال کردن یک “بیمارستان دیجیتال” قابل اعتماد بیشتر بیاموزید.

فناوری‌های نوآورانه مانند پکس، به افزایش قابل توجه کیفیت و سرعت تشخیص کمک می‌کنند. هنگامی که سیستم پکس به سایر سیستم های اطلاعاتی مانند HIS و RIS متصل می‌شود، می‌تواند به فراهم آوردن اطلاعاتی کمک کند که در نهایت موجب نجات جان افراد می‌شود، خطاهای انسانی را به حداقل می‌رساند و هزینه ها را کاهش می‌دهد. برای آنکه این سیستم‌ها بتوانند از تمامی ظرفیت‌های اجرایی خود استفاده کنند، مراکز درمانی باید در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود تجدید نظر کنند و اطمینان حاصل کنند که راه حل‌های مناسب جهت تسهیل و استفاده ۱۰۰ درصدی از سیستم پکس را در اختیار دارند.
منبع: 

www.vertiv.com

 

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟